Forbinde to computere uden netkort
Fra : Kjeld

Dato : 10-05-04 12:59

Hej NG

Jeg har en ældre bærbar computer, som ikke har et netkort installeret (tror
den er fra omkring 1995/96) ej heller et CD-romdrev og da jeg gerne vil have
windows 95 installeret på dyret spekulere jeg lidt på om det er muligt at
koble den op til min stationære computer af nyere dato gennem en seriel-
eller parallelport.

Mener jeg en gang har hørt om at dette er muligt.

Hvis det er, hvordan gør jeg så dette? Hvilket kabel skal jeg benytte?
Hvilken netprodukol? osv.

Kan jeg oprette en startdiskette til win95 som gør det muligt at benytte
ovennævnte forbindelse uden at win95 er installeret.

MVH

Kjeld

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-05-04 13:15

"Kjeld" <free4pass@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> koble den op til min stationære computer af nyere dato gennem en seriel-

Du skal bruge en såkaldt NullModem løsning.

Det er længe siden jeg har kørt det, så men hensyn til opsætning m.v. må
andre træde til.

Her er der dog et link.

http://www.anis.no/arkivkort/96.asp

PH

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-05-04 13:20

> [...]
> koble den op til min stationære computer af nyere dato gennem en seriel-

Her er et bedre link.

http://www.nullmodem.com/

PH

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 14:47

"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse

> "Kjeld" <free4pass@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> (tror
> have
>
> Her er et bedre link.
>
> http://www.nullmodem.com/
>
> PH

Hej Kjeld
Hvis har muligheden skal du vælge et kabel til parallelporten, det går
væsentligt stærkere..
Du slipper lettest over operationen ved at kopiere hele W95 skiven ind på
din bærbare og instalere derfra..
mvh
Preben Larsen

ps hvis du er i nærheden af Holbæk har jeg et kabel eller endnu bedre et
CDdrev til LPT porten

Fra : Maybe

Dato : 10-05-04 20:48

>ps hvis du er i nærheden af Holbæk har jeg et kabel eller endnu bedre et
>CDdrev til LPT porten

Hejsa

Har du også tilhørende software (ok dumt spørgsmål) har selv en
ekstern boks liggene men den står pt kun som cd afspiller i skuret.

Kunne være rart om man også kunne bruge den som extern drev.

Then again det er ikke sikkert det er de samme drivere men man kunne
jo prøve.

Mon der er en fælles standart til de externe drev win 2000 finder den
ihverttilfælde ikke men ok hvem ville idag også bruge en IDE kanal via
LPT. (Andre end os der udnytter hardware til det fysisk brænder ned)

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 21:12

"Maybe" <no@thanks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ihverttilfælde ikke men ok hvem ville idag også bruge en IDE kanal via
> LPT. (Andre end os der udnytter hardware til det fysisk brænder ned)
Hej
Jeg har en boot diskette liggende, det er i øvrigt et RAP CD ROM KIT
og ja der er flere mærker som har hver sin driver..
Hvad mærke er din ?
mvh
Preben Larsen

Fra : Maybe

Dato : 10-05-04 21:21

>Jeg har en boot diskette liggende, det er i øvrigt et RAP CD ROM KIT
>og ja der er flere mærker som har hver sin driver..
>Hvad mærke er din ?

Lige der problemet er det er ikke angivet.

Har søgt nettet koldt efter div numre jeg har kunne finde i den og har
opgivet så tænkte man kunne jo prøve

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-04 15:56

On Mon, 10 May 2004 13:59:19 +0200, "Kjeld" <free4pass@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>
>Mener jeg en gang har hørt om at dette er muligt.
>
>Hvis det er, hvordan gør jeg så dette? Hvilket kabel skal jeg benytte?

Jeg ville da nok købe et netkort til den, da man kan bruge et sådan
til rigtig mange gode ting. De koster jo ikke så meget idag, og jeg
går da ud fra at den bærbare.

man skal dog nok kigge efter et 16bit kort til en sådan lidt ældre
sag. Evt et trådløst, de er 16bit de fleste svjv.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-05-04 16:26

Kjeld wrote:

> [...]
>
> Kan jeg oprette en startdiskette til win95 som gør det muligt at benytte
> ovennævnte forbindelse uden at win95 er installeret.

Hvis du har en DOS 6 liggende har den noget software, der
hedder interlnk, som kan bruges til formålet. Det kan
overføre filer via parallelporten (og så vidt jeg husker
også via seriel porten). Og hvis du skriver help interlnk
kan du sågar få at vide hvordan kablet skal være forbundet
hvis du har mod på at selv lode et sammen.

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Lars

Dato : 10-05-04 16:50

> [...]
>
> Kan jeg oprette en startdiskette til win95 som gør det muligt at benytte
> ovennævnte forbindelse uden at win95 er installeret.

Hej der er et prg der hedder fastlynx der laver man to boot disks en til den
stationære pc og en til den bærbare, man starter så de to pcer der er
forbunden med parallelt kabel eller serielt null modem kabel, parallelt er
at fortrække.
Jeg har boot filer og kabler så hvis du bor tæt på Mariager kan du smutte
forbi, jeg kan evt sende dig filerne til boot disketterne, man kan så
overføre en kopi fra den stationære til dne bærbare, det kan også gøres uden
A drev i den ene pc så skal den bare selv kunne boote og køre dos emulering
man overfører så prg via serielt kabel til den bærbare.

drop besked hvis jeg skal sende filerne for boot disk til dig
--
Venlig hilsen
Lars

Fra : René Jensen

Dato : 10-05-04 18:40

Kjeld wrote:
> [...]
> eller parallelport.
>
> Mener jeg en gang har hørt om at dette er muligt.

Jeg vil mene det er nemmere at tage harddisken over i en anden computer,
og kopiere selve Windows 95 installationen over.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Maybe

Dato : 10-05-04 20:52

>Jeg vil mene det er nemmere at tage harddisken over i en anden computer,
>og kopiere selve Windows 95 installationen over.

Er det samme kabel standart på en bærbar som en stasionær ?

Fra : René Jensen

Dato : 10-05-04 21:56

Maybe wrote:
> Er det samme kabel standart på en bærbar som en stasionær ?

Bærbar? Det skal du nok ikke regne med, jeg mener de bruger en anden
slags fladkabel. Man kan dog købe en 2½" USB ekstern diskbox, hvor man
kan putte sine harddiske fra bærbare computere i.

Men så vidt jeg kan se, så er der nævnt hvilken type computer
(bærbar/stationær), hvor der ønskes Windows 95 installeret, så jeg gik
udfra at der var tale om en stationær.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : news.tele.dk

Dato : 11-05-04 06:19

> Men så vidt jeg kan se, så er der nævnt hvilken type computer
> (bærbar/stationær), hvor der ønskes Windows 95 installeret, så jeg gik
> udfra at der var tale om en stationær.

Kjeld skrev
>Hej NG

>Jeg har en ældre bærbar computer..........

Det var nemmelig netop en bærbar derfor spurgte jeg da
jeg ikke selv var klar over det så gutten ikke startede
på at skille af for bare at samle igen.

Fra : Poul Erik

Dato : 11-05-04 11:50

On Tue, 11 May 2004 07:19:13 +0200, "news.tele.dk" <no@no.no> wrote:

>Kjeld skrev

>Det var nemmelig netop en bærbar derfor spurgte jeg da
>jeg ikke selv var klar over det så gutten ikke startede
>på at skille af for bare at samle igen.

Du kan købe en adapter, så du kan sætte dem i en stationær komputer.
Alle komputer butikker har, eller burde kunne, skaffe en sådan.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-05-04 08:57

Poul Erik wrote:
> Du kan købe en adapter, så du kan sætte dem
> i en stationær komputer.
> Alle komputer butikker har, eller burde kunne,
> skaffe en sådan.

Jeg har sådan én, den er virkelig god i mange
situationer.
http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=503-51
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=62268

--