$ Fixe knækket stang - link $
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 10-05-04 12:24

Knak min kæle-spö under . . . jeg indrømmer det, ikke under fight med tun i
yacht-klassen, men under dramatisk befrielse af arrig næbgedde.

Mindes at have læst om reparation af knækkede fiskestænger etellerandetsted
.. . . noget med at jage en lille nål eller lignende med superklister udenpå
ind i hver ende af den knækkede pind (som jo er hul) og så bevikle udenpå.

Nogen, der har et godt link eller endnu bedre ligefrem selv har erfaringer
med og kan beskrive processen?

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : claus-betina

Dato : 11-05-04 09:52

Hejsa.

Jeg har repareret mine stænger selv når de knækkede.
Hvis det er topstangen i den tynde ende der er knækket af kan du bare skære
stangen ren og lime et nyt topøje på der passer diameteren og så er din
stang som ny dog en smule kortere.

Er det i et lidt tykkere ender så kan du med fordel prøve at finde en
grejbygger der har en del til en fiskestang til at flyde som du kan få
billigt. Når du har fundet et stykke der passer op i hulrummet og går langt
nok ind på begge sider af skaden kan du lime den fast med ARALDIT
hurtigtørrende da den er mere smidig end den blå super stærke og stive.
Hvis du så kan finde noget glasfiber væv, tyndt og bredt især i hobby
forretninger og limer et enkelt lag udenpå så revner opstået i klingen ikke
fortsætter brug igen ARALDIThurtig tørrende. Limningen skal foregå i to step
først den indvendige og så den udvendige. I begge tilfælde skal du under
hærdningen lægge stangen i en holder så den ligger vandret og uden nedhæng
og i den første halve time dreje den 180 grader så den ikke hærder skævt op.
Og derefter skal stangen drejes 180 grader for hver halve time mindst indtil
ophærdning er så langt at limen ikke flyder mere. Især ved den udvendige
reperation er det vigtig at vende den TIT for at overfladen bliver pænest
rent finish udseende.

Men som efterord vil jeg bare sige at din stang vil få et stivt område og
muligheden for den knækker igen vil være større nu end før bruddet. Du kan
være heldig at det lykkedes og den holder i 50 år mere men den kan også
bryde sammen igen ved første fisk.

mit råd vil være at du pensionerer den og finder en ny yndlingsstang, evt.
lave en selv ved at købe et byggesæt og finde en der kan hjælpe dig. Mine
yndlingsstænger er dem jeg selv har lavet for jeg synes at man laver en sjæl
i stangen når man sidder og kæler for detaljerne.

Men bor du i Danmark og tæt på Sønderjylland kan det være at jeg kan hjælpe
dig.

mailto:claus-betina@mail.dk

claus

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 12-05-04 08:27

"claus-betina"

> [...]
> hurtigtørrende da den er mere smidig end den blå super stærke og stive.

> Men bor du i Danmark og tæt på Sønderjylland kan det være at jeg kan

Hej Claus

"Desværre" bor jeg i Nordsjælland, så jeg må nøjes med at takke for dit
venlige tilbud om at give en hånd med, men jeg har tænkt mig at følge din
anvisning under redningsaktionen. Tak for hjælpen.

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 24-05-04 15:04

scripsit "claus-betina" <claus-betina@mail.slet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skære
> stangen ren og lime et nyt topøje på der passer diameteren og så er din
<snip>

To stænger repareret efter dine anvisninger. Ikke kønt, men tilsyneladende
funktionelt - hvilket vil vise sig EFTER STORMEN.

--

¸.·´¯)