Den store fil?
Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 08:14

Den var engang stor ståhej om en meget stor gedcomfil; men hvad var det nu
det hele drejede sig angående, og hvem er den ansvarlige for denne
øjensynligt mastodontiske tingest?

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

hjemmesideadresse: www.baskholm.dk

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 10-05-04 12:18

On 2004-05-10 09:14:10 +0200, "B.M. Askholm" <baskholm(A)webspeed.dk> said:

> Den var engang stor ståhej om en meget stor gedcomfil; men hvad var det
nu
> det hele drejede sig angående, og hvem er den ansvarlige for denne
> øjensynligt mastodontiske tingest?

Det er en fil der er samlet af mere eller mindre upålidelige kilder, så den
er i praksis ikke noget værd. Den er snarere et kuriosum. Jeg er ikke klar
over hvem der oprindeligt har lavet den, men indholdet er samlet fra flere
forskellige personers slægtsforskning.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 12:43

"Mikkel Eide Eriksen" <carthagtuek@softhome.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> over hvem der oprindeligt har lavet den, men indholdet er samlet fra flere

Takker ydmygst. Jeg tænkte det nok, og ham jeg har fundet den hos tør eller
kan ikke gøre rede for slægtskabet, så jeg har ikke forestillet mig at gi
ham yderligere oplysninger hvor grene han end ville ha det.

Fra : Erik R.N.

Dato : 10-05-04 19:46

> Det er en fil der er samlet af mere eller mindre upålidelige kilder,

Nå nå klap lige krikken en kende. Af en eller uforklarlig årsag er meget af mit
kommet med i "den store fil" og det er ganske pålideligt
Jeg er jo en hjælpsom sjæl, der nok har givet hvad jeg havde til en eller anden
trængende.
Det er da med nogen overraskelse, at jeg finder det i et kommercielt foretagende af
tvivlsom karakter. Men se venligst min hjemmeside, der er det meste nu lagt ud til
fri afbenyttelse og om nogen finder fejl, vil det være mig kært, at blive gjort
opmærksom på det.
--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 10-05-04 21:20

On 2004-05-10 20:46:06 +0200, "Erik R.N." <fox44FJERN-DETTE@c.dk> said:

> Nå nå klap lige krikken en kende. Af en eller uforklarlig årsag er meget
af mit
> kommet med i "den store fil" og det er ganske pålideligt

Mjah jeg skulle nok også have skrevet "mere eller mindre pålidelige," men
det tænkte jeg først på efter jeg havde sendt, og så kunne det også være
ligemeget.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-05-04 23:09

"Mikkel Eide Eriksen" <carthagtuek@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Det er en fil der er samlet af mere eller mindre
> upålidelige kilder, ....

Indholdet er vel ikke mere upålidelige end alle andre
trediehåndsoplysninger, oplysninger der jo alligevel skal
efterkontrolleres direkte i kilden, da den kan være både læst, tolket og
gengivet forkert.

Det er alene manglen på kildeangivelser, der gør oplysningerne mindre
brugbare.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-05-04 15:12

"B.M. Askholm" <baskholm(A)webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> ..stor ståhej om en meget stor gedcomfil; ...

Uden kildeangivelser er oplysningerne jo ikke mere værd end at de
angiver en retning til at finde reelle oplysningerne - men til det er
oplysningerne da udmærket fordi de er mange, selv om der aktuelt nok er
kilder der er bedre.

Det er ikke fordi jeg ved mere end andre om oprindelsen, men filen er
doneret til GEDCOMP og Lars Kr. kan naturligvis ikke oplyse fra hvem, da
det svjv var en betingelse at donor forblev anonym.

Så har der gået rygter om, at det var den hedengangne "Fællesdatabasen"s
samling, men det har ingen vist bekræftet, selv om det nok er meget
sandsynligt.

"Fællesdatabasen" var et projekt fra FIDONET-tiden tilbage i 90erne.

I sin tid splittede jeg filen ad i århundreder og resultatet kan hentes
http://www.genealog.dk/ged.htm

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-05-04 16:37

Scripsit Poul Erik Jensen:

> Det er ikke fordi jeg ved mere end andre om oprindelsen, men filen
> er doneret til GEDCOMP og Lars Kr. kan naturligvis ikke oplyse fra
> hvem, da det svjv var en betingelse at donor forblev anonym.

dk20522b.ged skal man vist have svært ved at undgå et bingo med. For
mit vedkommende var den en ren nitte.

Lars Erik Bryld

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 10-05-04 17:39

Mon, 10 May 2004 17:37:29 +0200 skrev Lars Erik Bryld:

> dk20522b.ged skal man vist have svært ved at undgå et bingo med. For mit
> vedkommende var den en ren nitte.

Om man har overlap med dk20522b.ged afgøres helt og holdent af
hvilke slægter man selv arbejder med. Omkring 1 promille af de
emails som GEDCOMP afsender om overlap vedrører dk20522b.ged.

I dit konkrete tilfælde er der et overlap på knapt 100 personer
med slægtsforbindelser til mere end 50 nye grene eller personer
i dk20522b.ged.

dk20522b.ged har rigtigt nok en meget begrænset værdi som kilde,
men mange af oplysningerne er præcise nok til at de kan bruges til
direkte opslag i egentlige kilder (f.eks. kirkebøger).

Jeg tror mange ville opfatte et overlap som dit som noget mere end
en ren nitte.

Mvh,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-05-04 19:21

Scripsit Lars Kr. Lundin:

> I dit konkrete tilfælde er der et overlap på knapt 100 personer med
> slægtsforbindelser til mere end 50 nye grene eller personer i
> dk20522b.ged.

Jeg indrømmer beskæmmet at der måske var flere referencer end som så.
Desværre overså jeg totalt den kun midlertidigt tilgængelige fil som
redegjorde for overlappene. Da jeg nogle måneder senere så downloadede
20522b så måtte jeg selv foretage en filsammenligning der som
forventede næsten nedsmeltede min processor. Jeg kunne på den manuelle
måde kun finde et enkelt eksempel på overlap som viste sig at være et
tilfældigt navnesammenfald. Derefter opgav jeg.

Jeg gennemgår ofte og med stor fornøjelse "mindre lødige" kilder i min
jagt på aner. Hvis blot der kan være noget om snakken i kilden, så er
det da en mindre tilfældig måde at søge i kirkebøgerne på end at
scanne hele og halve amter i jagten på en omstrejfer.

Jeg vil meget gerne have matchet min gedcom en gang til med 20522b og
så prøve igen med overlapslisten i hånden. Min gedcom er imidlertid
blevet dobbelt så stor siden jeg indsendte den, så vil en gen-match
med allerede matchede filer ske automatisk hvis jeg indsender en
opdateret gedcom?

Jeg har i øvrigt haft meget stor nytte af at være blevet matchet med
andre gedcommer gennem GedComp end lige 20522b.

Lars Erik Bryld

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 11-05-04 09:09

Mon, 10 May 2004 20:20:45 +0200 skrev Lars Erik Bryld:

> [...]
> næsten nedsmeltede min processor. Jeg kunne på den manuelle måde kun
> finde et enkelt eksempel på overlap som viste sig at være et tilfældigt

Her giver du jo en udmærket reklame for den automatiske søgning efter
overlap, som GEDCOMP tilbyder.

> [...]
> dobbelt så stor siden jeg indsendte den, så vil en gen-match med
> allerede matchede filer ske automatisk hvis jeg indsender en opdateret

Din email om sammenfald og overlapsliste er blevet afsendt igen.

Du er velkommen til at indsende din nye og større fil, som afløser
for den du pt. har indsendt. En nyindsendt fil vil blive sammenlignet
med alle andre (pt. 1718) filer i GEDCOMP. Overlap som er magen til
tidligere fundne overlap blivet ignoreret, mens der for hvert af de nye
overlap bliver sendt en enslydende email til dig og til indsenderen af
den fil du har overlap med.

> Jeg har i øvrigt haft meget stor nytte af at være blevet matchet med
> andre gedcommer gennem GedComp end lige 20522b.

Du har indsendt en GEDCOM-fil med oplysninger om 358 personer,
som har resulteret i 10 emails om overlap, altså omkring een
email for hver 36 personer i din fil. Dette er lidt bedre end
en gennemsnitsfil, som udløser en email for hver 44 personer.

Dine 10 emails om overlap indeholder hver i gennemsnit oplysning
om godt 30 personer, som der er overlap med hos en anden
slægtsforsker. Dette er lidt under gennemsnittet, som er oplysning
om ca. 40 overlappende personer per email.

Mvh,
-Lars Lundin.

Fra : support@bk6.dk

Dato : 11-05-04 21:21

"Poul Erik Jensen" <noreply@null.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sandsynligt.
>
> "Fællesdatabasen" var et projekt fra FIDONET-tiden tilbage i 90erne.

Da jeg var personen bag fællesdatabasen vil jeg lige blande mig her.
Alt hvad der var i denne omtalte Fællesdatabase er ALDRIG blevet offentlig
gjort, hverken i den ene eller anden form.

Ideen bag Fællesdatabasen var, at når nogen søgte efter en person - kikkede
jeg efter om der var sammenfald i Fællesdatabasen - var der det sendte jeg
oplysning direkte til den person som havde sammenfald - altså lidt af samme
system som lundin gør i dag - hans system er bare meget bedre end hvad jeg
kunne klare den gang.

Men altså Fællesdatabasen, helt eller delvis, er aldrig blevet videre givet
til nogen.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-05-04 00:49

<support@bk6.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blevet offentlig gjort, hverken i den ene eller anden form.
> Men altså Fællesdatabasen, helt eller delvis, er aldrig blevet videre

Tja, det er jo sådan, at jo mere hemmeligt, jo større bliver også
mytedannelsen og gætterierne )

Men, Fællesdatabasen kunne da hentes på dit BBS i sin tid - husker jeg
ikke galt. Naturligvis kun i forkortet form med navn, begivenhedsdato og
sted (hvis kendt), som man så kunne hente i bidder af alfabetet, f.eks.:
A_Aa_B_11.ZIP, for gennemsøgning.

Aaager, Janus Ludvig 17 Maj 1876 Mosbjerg
Aaby, Gjertrud Christine __ Dec 1794
Aaby, Hans Pedersen 14 Jan 1747 Nyker
Aaby, Jørgen Pedersen __ ___ 1755
Aaby, Margrethe Kirstine 03 Sep 1788
Aabye, Laurids Thomsen __ ___ 1645
Aabye, Ursula Marie __ ___ 1685
Aae, Arvid 01 Jul 1877 Johanneshus, Sverige
Aae, Christian Peder Erhard 04 Aug 1845 Aarhus
Aae, Gustaf Erhard 28 Feb 1876 Johanneshus, Sverige
Aae, Jens Jensen 02 Apr 1799 Møeborg
Aae, Tage Vilhelm 11 Maj 1879 Johanneshus, Sverige
Aae, Valdemar 20 Jan 1886 Johanneshus, Sverige

Jeg har den i hvert fald stadig i den form og volumen, der jo meget
minder om den store GEDs mange meget sparsomme oplysninger med voldsom
stor spredning i både tid og sted, helt støvsuget for kilder - og, trods
mangelfuld, så dog ikke helt ubrugelig.

Fra : support@bk6.dk

Dato : 12-05-04 10:11

> Tja, det er jo sådan, at jo mere hemmeligt, jo større bliver også
> mytedannelsen og gætterierne )

Ja - desværre

> [...]
> A_Aa_B_11.ZIP, for gennemsøgning.
>
> Aaager, Janus Ludvig 17 Maj 1876 Mosbjerg

Rigtigt - men det var i en ren tekst fil og hvor der ikke var links mellem
de enkelte personer.
Og som du var inde på kunne der så søges om der var fælles navn / dato /
begivenhed - hvorefter jeg kunne oplyse hvem der havde personen.

M.v.h.
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk

Fra : Bo

Dato : 11-05-04 21:39

> Den var engang stor ståhej om en meget stor gedcomfil; men hvad var det nu
> det hele drejede sig angående, og hvem er den ansvarlige for denne
> øjensynligt mastodontiske tingest?

Der er utroligt mange med navnet Oxholm i den file

Bo