Hjælp til tydning : hvilke sogne ?
Fra : Erik Rahbek ?stergaa~

Dato : 09-05-04 19:02

På arkivalieronline :
http://www.arkivalieronline.dk/Folketaelling/folketaelling.aspx

folketælling 1855 Landsogn, København, Sokkelund, Frederiksberg

under opslag 45 fandt jeg mine tip 2 oldeforældre :

Jens Larsen 49 og Ane Kierstine Jensen 46

De er født i Sorø Amt, men i hvilke sogne ?

mvh.
Erik

Fra : Bent Mortensen

Dato : 09-05-04 19:41

"Erik Rahbek ?stergaard" <erik.rahbek.osterg@aab11.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> under opslag 45 fandt jeg mine tip 2 oldeforældre :
>
> Jens Larsen 49 og Ane Kierstine Jensen 46
>
> De er født i Sorø Amt, men i hvilke sogne ?

Hej Erik

Der står Haarslev sogn for Jens Larsen
så står der Asnæs Sogn for Konen Ane Kristine, men det ligger da i Holbæk
Amt

v/h Bent

Fra : Arne Nielsen

Dato : 09-05-04 19:48

Erik Rahbek ?stergaard wrote:

> [...]
>
>under opslag 45 fandt jeg mine tip 2 oldeforældre :
>
>Jens Larsen 49 og Ane Kierstine Jensen 46
>
>De er født i Sorø Amt, men i hvilke sogne ?

Det kunne godt se ud til, at amtet er forkert i begge tilfælde. Jens er
født i Hårlev sogn, Præstø amt, og Ane er født i Asnæs sogn, Holbæk amt.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: arnen@post3.tele.dk
Hjemmeside/homepage: http://home3.inet.tele.dk/arnen/

Fra : Heino Rost-Nielsen

Dato : 09-05-04 20:51

Hej Erik

Kunne det ikke være hende her fundet på DDA

holbaek, Ods, Asnæs, Tolsager, , et Huus, 64, FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Hansen, 56, Enkemand, , Arbeidsmand,
Ane Kirstine Jensdatter, 26, Ugift, , ,
Jens Jensen, 1, Ugift, , hendes Søn,
Lars Jensen, 9, Ugift, , hans Søn,

Kilde: Tolsager
Navn: Ane Kirstine Jensdatter Køn: K
Alder: 26 Civilstand: Ugift
Sogn: Asnæs Herred: Ods
Amt: Holbæk Stednavn: Tolsager
Husstands-/familienr: 64 Matr.nr/adresse: et Huus
Indtastningsnr: C0839 Løbenr.: 704
Kommentarer: Formodentlig hans Datter

Med venlig hilsen

Heino Rost-Nielsen

Fra : Erik Rahbek ?stergaa~

Dato : 10-05-04 19:12

Tak for alle svarene,

Det ser unægtelig ud til at der er fejl i folketællingen, så
Ane Kierstine Jensen 46 Asnæs sogn, Holbæk Amt

Oplysningerne:

Jens Hansen, 56, Enkemand, , Arbeidsmand,
Ane Kirstine Jensdatter, 26, Ugift, , ,
Jens Jensen, 1, Ugift, , hendes Søn,
Lars Jensen, 9, Ugift, , hans Søn,

Stemmer også med :

holbaek, Ods, Asnæs, Tolsager Bye, , et Huus, 63, FT-1840
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Hansen, 62, Enkemand, , Huusfæster,
Lars Jensen, 15, Ugift, , hans Søn,
Ole Kristensen, 28, Gift, , Indsidder,
Karen Jensdatter, 26, Gift, , hans Kone,
Karen Olsdatter, 3, Ugift, , deres Barn,

og

FT1860 kort 1095 (Frederiksberg)

Ane Kirstine Larsen (mandens efternavn) 53 enke, Aanæs?
Jens Jensen 27 ugift, ditto
Maren Sophie Jensen 19 ditto, Frederiksberg, datteren
Heinrich Otto Jensen 1 , ditto

således at Jens hansen bliver i Tolsager mens datteren bliver gift og
flytter til Frederiksberg med sønnen Jens, hvis halvsøster Maren
Sophie får sønnen Heinrich (min oldefar) i 1859.

mvh.
Erik