Guiden netværk?
Fra : Mickael

Dato : 09-05-04 15:18

Jeg har store problemer med at komme igang med en netværksopsætning.

Jeg har 2 komputere (begge XP-Pro) koblet til en switch, som så er koblet
til et DSL-modem.

Min plan er at bruge den ene som værtskomp.med direkte adgang til
internettet, og den anden skal så have adgang til intetnettet via den
første. (Det er jeg kommet frem til efter at have læst "Oversigt over
hjemmenetværk og mindre kontornetværk".)

Jeg har forsøgt Guiden Netværksinstallation, hvor jeg på den ønskede
værtskomputer har valgt: "Computeren har direkte adgang til internettet. De
andre computere på netværket har adgang til internettet via denne computer."
Herefter får jeg beskeden: "Guiden Netværksinstallation kan ikke fuldføres.
Andre computere kan ikke oprette forbindelse til internettet gennem denne
computer."

Griber jeg sagen helt forkert an eller?

Mickael.

Fra : Esben Tærsker

Dato : 09-05-04 15:46

Mickael wrote:
> [...]
> Andre computere kan ikke oprette forbindelse til internettet gennem denne

Hej Michael.

Jeg har lavet en tegning i forbindelse med et problem jeg selv havde med
en trådløs forbindelse.
Ikke desto mindre kan du sikkert få en god ide om hvorledes du skal
forbinde dit netværk ved at kigge på samme tegning. Du skal blot se bort
fra den "røde" forbindelse, som er den trådløse jeg selv havde problemer
med.

http://www.essers.dk/wlan.jpg

Så vidt jeg kan forstå har du nemlig forbundet netværket forkert. Du
skal som du selv skriver have trafikken fra pc2 til at gå igennem pc1.
Så nytter det ikke noget at sætte dem "ved siden af hinanden" på samme
switch. Du skal have proppet et netkort mere i pc1, som så bliver "gateway".

/Esben

Fra : Mickael

Dato : 09-05-04 18:48

Hivs det er løsningen siger jeg tak!

Mickael.

Fra : Mickael

Dato : 10-05-04 13:09

Det virkede, men...

Nu er netværket installeret på de to komputere, og jeg kan gå på nettet fra
begge!

Hvordan får jeg adgang til den modsatte komputer?
Virker Firewallen i værtskomputeren nu for begge? - Hvordan kan man
kontrollere dette?

Hvis jeg på den ene komputer går ind under "Vis arbejdsgruppekomputere", får
jeg vist begge komputere. Klikker jeg herefter på på ikonet for den modsatte
komputer, får jeg beskeden: \\XXX er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke
tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt... Netværksstien
blev ikke fundet.

Hvis jeg på den anden komputer går ind under "Vis arbejdsgruppekomputere",
får jeg beskeden: \\XXX er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse
til at bruge denne netværksressource. Kontakt... Listen med servere i dette
netværk er ikke til rådighed i øjeblikket.

Mickael.

Fra : Esben Tærsker

Dato : 11-05-04 20:03

Mickael wrote:
> [...]
> til at bruge denne netværksressource. Kontakt... Listen med servere i dette
> netværk er ikke til rådighed i øjeblikket.

Dhøøø, nu er jeg jo gået over til linux for nogen år siden, så jeg ved
kun hvordan jeg det var med win98. Men dengang skulle man krydse af i et
felt et eller andet sted under netværksindstillingerne, at "Andre skal
have adgang til mine filer" eller noget... Så skal der genstartes, og så
skal der deles nogen mapper.... Vupti...
Det kan selvfølgelig også være, at du slet ikke har protokollen
installeret. "Fildeling til Microsoft netværk", tror jeg den hedder.
Hvorvidt firewall'en også beskytter det bagvedliggende netværk ved jeg
ikke. Heller ikke hvordan man checkker det.

/Esben

Fra : Mickael

Dato : 11-05-04 20:26

Kære Esben - og andre tak for svarene!

Det var min firewall der blokerede, nu virker det.