Bundkort til kontor-pc ("alt" onboard)
Fra : Jens Gregersen

Dato : 09-05-04 14:08

Hej

Til min onkel skal jeg samle en kontor-pc. Det skal være "noget der kan
holde i mange år" - selvfølgelig holder det ikke med den hurtige udvikling
der sker lige for tiden, men når han ikke bruger den til andet end
kontorarbejde holder den jo også i mange år.

Jeg har valgt at samle et AMD-baseret system. En barton 2500+ er vel det
bedste køb for tiden. Men jeg skal jo også have et bundkort til.

Nforce2-chipsettet er vel klart at foretrække? Der skal helst være onboard
"det meste" på. Altså gfx, lyd og net. Og så skal det være et
mærkevare-bundkort. Dvs ikke ECS, Asrock og hvad de nu ellers hedder.

Er der nogen, der har gode erfaringer med nogle?

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 09-05-04 18:47

Jens Gregersen wrote:
> [...]
>
> Jeg har valgt at samle et AMD-baseret system. En barton 2500+ er vel det
> bedste køb for tiden. Men jeg skal jo også have et bundkort til.

En ganske god CPU som ikke er ret dyr, og som også kan bruges til at
overclocke, selvom det ikke lyder som om at det bliver aktuelt.

> Nforce2-chipsettet er vel klart at foretrække? Der skal helst være onboard
> "det meste" på. Altså gfx, lyd og net. Og så skal det være et
> mærkevare-bundkort. Dvs ikke ECS, Asrock og hvad de nu ellers hedder.

Et rigtigt godt bundkort kunne være et ABit NF7-M (har selv -S udegaven)
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=51008
Det er baseret på Nforce2 som du også selv skriver om. Det har så også
5.1 lydkort, som vist skulle være blandt de bedste i "onboard klassen"
Gfx delen, svarer til at Gforce 4 mx -dvs ikke noget stærkt 3dkort, men
igen skal det vel heller ikke bruges til spil og lign?
Hvis du så også vælger 2 stænger (PC2700/3200) ram i dual mode, vil dit
onboard gfx kort, nyde rigtigt godt af den extra båndbredde.

> Er der nogen, der har gode erfaringer med nogle?

Jeg har som sagt selv en barton 2500+ og et Abit nf7-s (som er samme
udgave, bare uden grafikkort delen tilgengæld med SATA)
Og det er jeg meget tilfreds med -ikke bare som kontor maskine, men også
som spille/film/videoredigering og hvad der ellers findes -maskine :)

/Bjarke

Fra : Peter

Dato : 10-05-04 01:50

Ved et uheld skvattede Jens over tastaturet og skrev bl.a.:

> [...]
> mærkevare-bundkort. Dvs ikke ECS, Asrock og hvad de nu ellers hedder.
>
> Er der nogen, der har gode erfaringer med nogle?

Jeg vil da mene, at ASRock er et mærkevare bundkort, da det er et Asus
billig kort. I øvrigt et ganske udmærker bundkort til en kontormaskine.
Jeg har nu samlet 3 computere, med er ASRock K7S8X rev3 + AMD XP2600+ cpu,
og alle kører perfekt.
Der er onboard lyd og lan, men ikke grafik. Det klarer et Radeon 9200SE, med
128MB, til kr. 395,00, ganske udmærker.
Bundkortene, taget i betragtning, at prisen var kr. 232,00 pr. stk., har
alle som en virket perfekt, og er bestemt hurtige nok til en kontormaskine,
om end det nok ikke ville kunne klare de sidst nye krævende spil.

Peter B

Fra : Jens Gregersen

Dato : 10-05-04 11:46

[klip]

> [...]
> kontormaskine.
> Jeg har nu samlet 3 computere, med er ASRock K7S8X rev3 + AMD

Min overbevisning er at bundkortet er et af de dummeste steder at spare.
~500,- er ikke for meget at give for et solidt mærkevarebundkort, der holder
i mange år. Jeg skal ikke gøre mig klog på ASRock, da jeg aldrig har haft
et. Men jeg har altså træffet den beslutning af det skal være et mærkevare,
og lige nu hælder jeg mest til et Abit NF7(-m evt.)

[klip]

Fra : Lasse Nygaard

Dato : 10-05-04 15:35

"Jens Gregersen" <jens_gregersenFLODHEST@stofanet.dk> wrote in message
> [klip]

> Min overbevisning er at bundkortet er et af de dummeste steder at spare.

Enig.

> [...]
mærkevare,
> og lige nu hælder jeg mest til et Abit NF7(-m evt.)

Klogt. Har selv et NF7-S og det kører 112% ... Det bedste Socket A bundkort
jeg har haft! (Har haft Epox 8RDA3+, Soltek FRN2-L og Asus A7N8X)

Hilsen
Lasse

Fra : "

Dato : 10-05-04 17:13

"Lasse Nygaard" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bundkort
> jeg har haft! (Har haft Epox 8RDA3+, Soltek FRN2-L og Asus A7N8X)

Ja, ABIT er vel markedets allebedste bud på et godt og solidt bundkort som
smatidigt er klippe stabilt - hvilket man jo ikke ligefrme kan påstå at ASUS
er!

Jeg har selv haft et par stykker af ASUS - og er blevet skuffet i sådan en
grad at jeg har skyndt mig at sælge dem alle igen ret så hurtigt for igen nu
og fremover ALTID køber ABIT - og gir' sq gerne op imod 1300,00 for det
stabile moderbrædt!

Jeg har igennem længere tid forøvrigt bemærket at mange, rigtigt mange ikke
har andet end bøvl med ASUS, men det "problem/stade" er både jeg og resten
af ABIT - folket jo længe kommet over, sååå.... .-)

Mvh.

TM·DK

Fra : Brian Lund

Dato : 10-05-04 17:35

> [...]
> har andet end bøvl med ASUS, men det "problem/stade" er både jeg og resten
> af ABIT - folket jo længe kommet over, sååå.... .-)

Det er ikke alle Asus boards der fejler noget!

Der er sikkert også serier fra Abit der heller ikke kører for godt!

Brian

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-05-04 21:00

> Jeg har igennem længere tid forøvrigt bemærket at mange, rigtigt mange
> ikke har andet end bøvl med ASUS, men det "problem/stade" er både jeg og
> resten af ABIT - folket jo længe kommet over, sååå.... .-)
Jeg tror nu nok det skyldes at ASUS sidder på en ret stor del at markedet
og derfor vil der naturligvis også være flere som skriver i newsgroups om
deres ASUS kort.

Jeg har kun gode erfaringer med ASUS. IMO er Abit og ASUS i samme høje
kvalitetsklasse.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"