De 20 bedste guitarsolos/riffs?
Fra : Ole Thomsen

Dato : 09-05-04 09:17

http://www.antimusic.com/news/04/may/item11.shtml

Personligt synes jeg det falder meget godt sammen med min smag, selv om
jeg mener Comfortably Numb burde have været oppe at deles med Stairway
to Heaven om førstepladsen.

Der er en tydelig overvægt af oldies, en hurtig sammentælling siger at
Led Zeppelin, Jimi Hendrix, samt Ozzy og Clapton konstellationer hver
løber med 4 pladser.

Ole Thomsen

Fra : Jakob

Dato : 09-05-04 13:33

Det er jo også forståeligt at de fleste er ældre (endda forgangne) herrer,
idet jeg personligt ikke mener der er sket så meget i guitar soli-verdnen
som for 30-40 år siden. Omend guitarister som Vai, Satriani, Angelo og
Gilbert er dygtige, har de ikke efter min mening bidraget med andet end
virtouseri

For the record, så er jeg 18 år og deler samme mening om listen som dig.

--

// Jakob

Fra : Ironi

Dato : 09-05-04 13:48

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Personligt synes jeg det falder meget godt sammen med min smag, selv om
> jeg mener Comfortably Numb burde have været oppe at deles med Stairway

Stairway To Heaven's placering er skuffende. Jeg forstår ikke helt, hvad det
er, som skulle gøre den så interessant.
Nummeret er faktisk så uinteressant i mine ører, at jeg slet ikke kan
mindes, hvordan guitarsoloen lyder!
Hvor er Gary Moore henne på den liste?
Suk!

Fra : Ole Thomsen

Dato : 09-05-04 18:09

Ironi wrote:

> Stairway To Heaven's placering er skuffende. Jeg forstår ikke helt,
> hvad det er, som skulle gøre den så interessant.

I mine øjne præcis det samme som gør soloen i Comfortably Numb genial,
nemlig at den på en unik måde underbygger stemningen i en i forvejen
stærk tekst og melodi. I Stairway to Heaven er soloen samtidig en del af
sangens klimaks, noget der bygges op til fra starten og giver mig
gåsehud hver eneste gang.

> Nummeret er faktisk så uinteressant i mine ører, at jeg slet ikke kan
> mindes, hvordan guitarsoloen lyder!

Virkelig?

> Hvor er Gary Moore henne på den liste?

Hvilken solo med Gary Moore synes du burde være der?

Jeg kan iøvrigt skuffe dig med at han heller ikke er med på den top 100
som top 20 listen er et pluk af:

http://guitar.about.com/library/bl100greatest.htm

Derimod er der en bunke af mine personlige guitar favoritter, Jethro
Tull/Aqualung - Dire Straits/Sultans of Swing - Radiohead/Paranoid
Android - Beatles/While my Guitar.. - Van Halen/Hot for Teacher -
Smashing pumpkins/Geek USA - Soundgarden/Black Hole Sun - Who/Won't get
Fooled Again - David Bowie/Moonage Daydream - RATM/Killing in the Name
of - Creedence Clearwater Revival/Heard it Through the Grapevine - Stray
Cats/Stray Cat Strut - Rush/Working Man oma.

> Suk!

Ja.

Ole Thomsen

Fra : Ironi

Dato : 09-05-04 20:52

> [...]
> stærk tekst og melodi. I Stairway to Heaven er soloen samtidig en del af
> sangens klimaks, noget der bygges op til fra starten og giver mig

Soloen i Comfortably Numb *er* genial, det er soloen i Stairway To Heaven
ikke IMO.

> Virkelig?

Ja, desværre.
Jeg synes, at det er et meget rodet nummer.

> Hvilken solo med Gary Moore synes du burde være der?

F.eks Still Got The Blues og Parisienne Walkways.
Samtidig forstår jeg ikke, hvad Kurt Cobain lige laver på en sådan liste.
Guns N' Roses' Sweet Child O' Mine ligger og roder rund helt nede på en 37.
plads. Det er jo det rene blasfemi!
The Eagles' Hotel California hører til i en top 5!

> Jeg kan iøvrigt skuffe dig med at han heller ikke er med på den top 100
> som top 20 listen er et pluk af:
>
> http://guitar.about.com/library/bl100greatest.htm

Det er jo bare et sørgeligt bevis på, at vi ikke kan bruge listen til ret
meget. Folk har generelt ikke forstand på noget som helst!

Ja, desværre.

Fra : MVJ

Dato : 09-05-04 22:56

> Det er jo bare et sørgeligt bevis på, at vi ikke kan bruge listen til ret
> meget. Folk har generelt ikke forstand på noget som helst!

Jeg tror du tænker for meget på sværhedsgraden af soloerne. En guitar solo
behøver ikke være teknisk svær for at være god, men det gør jeg ikke noget
at det er den. Jeg kan dog heller ikke forstå hvorfor Kurt Cobain gang på
gang bliver udråbt som guitar helt.

Jeg savner til gengæld noget Dizzy Mizz Lizzy og Yngwie Malmsteen på listen.
Hvor er Evil Eye? 67 Seas In Your Eyes Soloen? Waterline Riffet? Hmm men det
er vel bare smag og behag - og ja derfor kan lister aldrig rigtig bruges til
noget. Desuden mener jeg heller ikke der er noget der hedder den bedste.

MVH
MVJ

Fra : Ole Thomsen

Dato : 10-05-04 05:32

MVJ wrote:

> Riffet? Hmm men det er vel bare smag og behag - og ja derfor kan
> lister aldrig rigtig bruges til noget. Desuden mener jeg heller ikke
> der er noget der hedder den bedste.

Præcis! Men et oplæg til en god snak og måske lidt inspiration er da
ikke af vejen.

Ole Thomsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-05-04 12:46

MVJ wrote:

> [...]
> at det er den. Jeg kan dog heller ikke forstå hvorfor Kurt Cobain gang på

Nej, det er meget underligt...

> Jeg savner til gengæld noget Dizzy Mizz Lizzy og Yngwie Malmsteen på listen.
> Hvor er Evil Eye? 67 Seas In Your Eyes Soloen? Waterline Riffet?

Der hvor de hører til: langt væk fra Top 100 :)

/David

Fra : Daniel Skaarup

Dato : 10-05-04 10:22

Jeg er helt enig med dig.
Den måde soloen i Comfortably Numb er bygget op, synes jeg ikke man ser i
noget andet nummer. Selvom jeg hører det for 500. gang kan jeg stadig få
gåsehud når soloen starter.
Har sidder og lyttet til Stairway to Heaven et par gange man kan ikke lige
finde det i den der skulle gøre den til den bedste. Synes Bohemian Rhapsody
er det godt nummer, men synes ikke rigtig jeg kan finde den fede solo i
den...

Still Got The Blues synes jeg også er meget overset. Totalt fedt nummer.