Kan vi ikke samle viden om A920 her?
Fra : Thunder

Dato : 08-05-04 15:13

Det ville være rart hvis dem der har en konkret viden om A920, kunne samle
det i denne her tråd.

Indtil videre har der været et par stykker som har lavet deres egne tråde.
En der har beskrevet GPS vs. AGPS og en der har fortalt om Java. Der er
selvfølgelig flere men alt det udenomsnak duer ikke til konkrete fakta.

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Jeg har samlet de ovenstående hernede lidt redigerede:

GPS vs. AGPS:
Den Tue, 30 Mar 2004 19:25:51 +0200. skrev Lars Bo Wassini:
> Måske.... Det der er i A920 telefonen er A-GPS. Det vil sige at den bruger
> 1 sattelit og 3 UTMS antenner til at positionerer sig. Det vil sige, at
den
> ikke vil kunne leverer REN GPS data til et program (f.eks. TomTom)

Jeg har stor grund til at tro at det der sidder i den, er ægte GPS og A
gps må ses som en forbedring af GPS, der gør det også virker i
områder, hvor standard GPS vil fejle.

Grunden til jeg holder på den tro er flg. link:
http://www.3gnewsroom.com/3g_news/oct_02/news_2539.shtml

Hvis man leder efter SiRFstarIIe/LP chipsettet som telefonen skulle
indeholde, vil man opdage at denne chip er en fuld 12 kanals GPS modtager,
der kan arbejde i autonom tilstand med op til 12 kanaler, samt i hjulpet
tilstand, med færre sattelitter.

Der er også stik til en ekstern GPS antenne på telefonen, hvilket ville
være fjollet hvis den ikke indeholdt en ordentlig modtager.

Ydermere har jeg de sidste par dage haft success med at lade telefonen
finde steder via GPS. Godtnok er det ikke klippestabilt, men jeg har haft
den til at vise rigtigt indenfor 10 m. (alle sammen i ideelle betingelser
på åbne områder). Jeg har også set den fortælle den er et sted, hvor
den selv viser der er stor nøjagtighed, men prikken ligger 500m væk fra
hvor jeg stod. Det er som om 3's software ikke kan finde ud af at tolke
hvor pålidelig GPS data'ene er og blot regner et punkt ud.

Men alt i alt, telefonen kan GPS, jeg tør dog ikke helt åbne telefonen
for at se efter om den omtalte chip sidder på printet.

Mvh Per K. Hansen, Civil-elektronik DTU,
Kampsax Kollegiet - 3004 | ICQ #15737244

JAVA:
On Fri, 26 Mar 2004 12:59:11 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
>hvilken javaversion kører Motorola A920 med? er der nogen begrænsninger
>i den som f.eks. manglede socks support (som mange nokia og SE mangler).

A920 understøtter faktisk 2 typer java. Personal Java og MIDP 1.0.
Men Personal Java har du adgang til et stort set Java 1.6, identiskt
api, men AWT og IO og hvad der ellers var standard dengang Java hed
1.6. Til gengæld er det lidt mere besværligt at installere, da det
kræver at du laver en Symbian installeringspakke(.sis).
Med MIDP(J2ME) er du begrænset til MIDP API'et + et par extra. Socket
support er det samme som i andre Symbian baserede telefoner, dvs
sockets er delvist understøttet.

Mvh Allan E

Fra : Thunder

Dato : 08-05-04 15:51

Et lille review som jeg fandt

http://www.polyphonic-ringtones-ring-tones.co.uk/motorola-a835-reviews.html

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Fra : Per Kofod Hansen

Dato : 09-05-04 13:23

Den Sat, 08 May 2004 16:12:49 +0200. skrev Thunder:

> Men alt i alt, telefonen kan GPS, jeg tør dog ikke helt åbne telefonen
> for at se efter om den omtalte chip sidder på printet.

Jeg er senere blevet klogere, jeg har installeret et program på
telefonen, der bekræfter at den i høj grad er en rigtig GPS modtager,
uden behøv for radio dækning.

Jeg har også dristet mig til at skille telefonen ad og det viser sig at
lige til højre forrest ved siden at kamera hullet, sidder der en antenne
til UMTS/GPRS/GSM og den runde knop i toppen må så være en GPS antenne
- jeg tør ikke udelukke de 2 seperate antenner har andre formåls
fordelinger.

Jeg har et link til software, der kan få telefonen til at løbende vise
sin position med længde/breddegrad:
http://www.aussie3g.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3179&postdays=0&postorder=asc&start=315&sid=3ec8437fc18f5cb37b7272111b74c805

Så lad os få aflivet den skrøne at a920 ikke har en rigtig GPS modtager
og ikke vil kunne bruges til rigtig navigation - For det kan den, det er
blot et spørgsmål om nogen skriver den rigtige software.

Fra : Thunder

Dato : 10-05-04 00:03

Hej Per. Jeg har nu anskaffet mig det omtalte program som faktisk er 2
programmer. AGPS og Locationmidlet v.1.3b (Java).
Kan du ikke give os en dansk vejledning i hvordan hver af disse ting
skal installeres? Eller hvis det kun er det ene.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Fra : Per Kofod Hansen

Dato : 10-05-04 18:01

Den Mon, 10 May 2004 01:02:57 +0200. skrev Thunder:

> [...]
> Kan du ikke give os en dansk vejledning i hvordan hver af disse ting
> skal installeres? Eller hvis det kun er det ene.

Det er sådanset ganske nemt, nu kan jeg ikke huske om det jeg linkede til
er i en udpakket version, ellers skal man igennem emulatoren..
Den nemme løsning er nok:

hent: http://per.nitro.dk/GPS.rar

Pak den ud, læg filerne over på telefonen på en eller anden måde (lige
meget hvor) Kør Qfileman (som skal være installeret først) kopier
filerne over i c:\system\apps\ og c:\system\midlets sådan som de ligger i
pakken (den skal sådanset bare pakkes ud i C:\) Hvis du har den der crack
så du kan se alle filer fra PC'en, så kan du bare smide det direkte på
plads.

Nu har du AGPS i din menu, samt de 2 java versioner..
den ene java tegner nogle prikker på skærmen og ser lovende ud.. men den
virker ikke desværre :(

Fra : Thunder

Dato : 11-05-04 12:43

Hej Per, mange tak for infoen. Nu kom der desværre et par ekstra spørgsmål
(sorry):

Overskriver filerne noget, erstatter de nogle filer som helst ikke skulle
ændres?
Hvad er det for et af Java programmerne der ikke virker og kan man fjerne
det?
Kan man køre GPS programmet fra SD/MMC kortet, isåfald hvordan?
Skal man have Bluetoth, IR og 3. parts opgraderingen for at det virker?

Med venlig hilsen

Jan Johansson

Ps. Er det iorden med dig at jeg samler al infoen og laver en tekstfil med
Tips & Tricks, du skal nok
komme på som "forfatter"?

Jeg vil lave en webserver, er faktisk igang med det, hvor alt info om A920 +
evt. programmer kommer til at ligge frit tilgængeligt. Den kommer til at
være åben mellem kl. 8 og 16. Der kommer også til at være en driver database
til PC'ere
og software til andre mobil telefoner.