Skærme
Fijala 3554
God fladskærm til film og TV - hvilken?
Fra : Buzz

Dato : 08-05-04 13:27

Hej!

Jeg skal til at investere i en fladskærm. Den skal bruges til
"lidt af hvert". Billedbehandling, kontorbrug og en smule spil.
Derudover foregår alt mit film og tv-sening gennem min computer,
og det er især mht til sidstnævnte at jeg har brug for info
omkring hvad jeg skal lægge vægt på / kigge efter når jeg skal
vælge skærm, da jeg gerne vil ende op med et skarpt billede, god
farvegengivelse og ingen skygger/"efterslæb". Er responstiden
relevant i forbindelse med afspilning af film og tv-signal, eller
er det kun i forbindelse med 3D-skydespil (som jeg ikke gør det
meget i...)? Hvad skal jeg ellers kigge efter?

Hvis der er nogle gode forslag til konkrete modeller så hører jeg
også gerne om dem Jeg tror at 19" er en passende størrelse..

Det er heller ikke uvæsentligt at skærmen har et pænt design. Et
pænt design KUNNE f.eks. være Xerox XL795D (
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44021) (Kender intet
til skærmen i øvrigt...)

Mit budget ligger omkring 7000,- kr.

Venlige hilsner

/Buzz

Fra : JK

Dato : 10-05-04 08:39

On Sat, 08 May 2004 14:27:16 +0200, Buzz <jtonospam@portalen.no>
wrote:

> [...]
>
>Det er heller ikke uvæsentligt at skærmen har et pænt design. Et
>pænt design KUNNE f.eks. være Xerox XL795D (

En kanon skærm er Eizo L767:
http://hardware.no/art.php?artikkelid=6852

men den er en tudse dyrere.

Du kan også overveje den billigere Iiyama E481S til til knap 5000.
http://hardware.no/art.php?artikkelid=6051&side=9

Læs den store LCD test
http://www.hardware.no/tester/skjerm/index.html

mvh

John

Fra : Buzz

Dato : 11-05-04 10:31

JK skrev:

>En kanon skærm er Eizo L767:
>http://hardware.no/art.php?artikkelid=6852
>
>men den er en tudse dyrere.

Ja jeg har godt læst om ovenstående Eizo, og er ikke i tvivl om
at den er lækker. Dog er prisen nok lige høj nok til mig, og
desuden synes jeg ikke, udfra de billeder jeg har set, at den er
særlig pæn designmæssigt...

>Du kan også overveje den billigere Iiyama E481S til til knap 5000.
>http://hardware.no/art.php?artikkelid=6051&side=9

Den vil jeg lige læse nærmere om...

>Læs den store LCD test
>http://www.hardware.no/tester/skjerm/index.html

Jep! Alletiders test der kommer rundt om mange gode ting. Tak for
linket!

/Buzz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-05-04 22:48

Buzz <jtonospam@portalen.no> wrote:

> Hvis der er nogle gode forslag til konkrete modeller så hører jeg
> også gerne om dem Jeg tror at 19" er en passende størrelse..

Jeg har for ca. en måned siden købt en Samsung SyncMaster 193t, som
jeg er meget tilfreds med. Jeg gik egentlig efter en LG med S-IPS
panel, men i butikken (hos Zitech på Falkoner Alle) blev jeg slemt
skuffet over den. Samsung'en havde efter min mening et meget flottere
og mere homogent billede (LG'en havde ujævn baggrundsbelysning).

Jeg bruger skærmen til alm. kontorbrug og TV-kigning via TV-tuner. Der
er ingen slør på TV-signalet, så det vil ikke give problemer.

Der er dog noget slør hvis jeg flytter en vindue med store kontraster.
F.eks. et sort vindue med skarp lille hvis tekst. Så kan man se det.

Betragtningsvinklen er ok. Det er en 25 ms skærm, så den er fin til
det meste, men hurtige spil som f.eks. Unreal Tournament giver noget
slør.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Buzz

Dato : 11-05-04 10:28

René Frej Nielsen skrev:

> [...]
>
>Betragtningsvinklen er ok. Det er en 25 ms skærm, så den er fin til
>det meste, men hurtige spil som f.eks. Unreal Tournament giver noget

Det lyder også som en spændende skærm. Et pænt design, og jævnt
gode anmeldelser så vidt jeg kan se - f.eks. på
http://hardware.no/art.php?artikkelid=6051&side=13 som dog
kritiserer farvegengivelsen lidt - samt at der er efterslæb. Fik
i øvrigt bekræftet i "film og foto-testen" i samme anmeldelse af
responstiden ikke er så relevant i forbindelse med film... Jeg
skal i hvert fald ha tjekket 193t ud.

Tak for svaret!

/Buzz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-05-04 20:17

> [...]

> http://hardware.no/art.php?artikkelid=6051&side=13 som dog
> kritiserer farvegengivelsen lidt - samt at der er efterslæb. Fik

Ja, der er slør på skærmen, det vil jeg ikke lægge skjul på. Ved
hurtige spil er det meget tydeligt og når man flytter kontrastrige ting.

Det kræver tilvænning når man kommer fra CRT, men nu ville jeg aldrig
vende tilbage!

Der er også Samsung SyncMaster 193P, som er nyere. Den har bedre
responstid og er vist nyere teknologi, hvor 193t er fra sidste år. Den
har dog ingen knapper til indstillinger, da det gøres via software.
Det gør at jeg ikke kan bruge den til min Mac, og Linux-folket er også
ladt i stikken.

Fra : Jeppe

Dato : 10-05-04 23:22

Buzz wrote:

> [...]
>
> Det er heller ikke uvæsentligt at skærmen har et pænt design. Et
> pænt design KUNNE f.eks. være Xerox XL795D (

Hvad med 193P? Den kunne måske være en mulighed?

Her et link til en anmeldelse:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2024

Fra : Buzz

Dato : 11-05-04 10:21

Jeppe skrev:

>Her et link til en anmeldelse:
>http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2024

Ligner umiddelbart også et godt bud! Jeg har endnu ikke det helt
store overblik over Samsungs 19" modeller, 191t/192t/193t og
193p, men så vidt jeg kan se så adskiller 193P sig ved en
responstid på kun 20ms. Det er jo lækkert. Og designet ser også
pænt ud. Om panelet siges det dog i en anmeldelse af Toms
Hardware Guide
http://www4.tomshardware.com/display/20040326/lcd-04.html

"(To remind you, VA technology has the advantage of nice wide
viewing angles of over 170°. The liquid crystals are rather slow
though, which manifests itself as a slight afterglow on screen."
Og:
"Compared to other VA monitors, the 193P is indeed more
responsive. But it still doesn't reach the fluidity of TN 16 and
20ms panels. There is still blurring in fast games and in movies.
"
Jeg er som sagt ligeglad med hvordan skærmen yder i hurtige 3D
spil, men det er ret væsentligt for mig at den kan vise en film
uden for meget uskarphed og "afterglow".

Og så skriver de i den anmeldelse du linker til:
"However, since the MagicTune software only works for Windows or
Mac, Linux users probably are not going to want to consider the
193P anytime soon."

Synes det lyder RET mærkeligt, men hvis ovenstående virkeligt er
rigtigt, så må jeg nok afskrive skærmen, da jeg er
Linux-bruger...

/Buzz..

Fra : Jeppe

Dato : 11-05-04 11:11

Buzz wrote:

> [...]
> responsive. But it still doesn't reach the fluidity of TN 16 and
> 20ms panels. There is still blurring in fast games and in movies.
Jeg vil foreslå dig at tjekke anmeldelser fra flere foskellige kilder,
da en enkelt anmeldelse kan være et for løst grundlag (det giver dog et
fingerpeg!). Jeg tror det er svært at finde 19" som har lige så god
responstid som 17", hvis der er bedre bud end 193P er jeg MEGET
interesseret!

> Jeg er som sagt ligeglad med hvordan skærmen yder i hurtige 3D
> spil, men det er ret væsentligt for mig at den kan vise en film
> uden for meget uskarphed og "afterglow".

Ja, jeg vil absolut heller ikke have en skærm med for høj responstid,
man vil jo også gerne (potentielt) kunne bruge skærmen til andet en blot
tekstbehandling osv.

> Og så skriver de i den anmeldelse du linker til:
> "However, since the MagicTune software only works for Windows or
> Mac, Linux users probably are not going to want to consider the
> 193P anytime soon."

Ja, det er korrekt at de har fjernet OSD på 193P, og man derfor skal
indstille skærmen med software (som pt. kun findes til Windows/Mac).
Personligt synes jeg ikke det er så fedt, for selv om jeg er
Windowsbruger, kunne det jo være at man fik behov for at køre noget
andet. Desuden er det jo fedt at have OSD, hvis man skulle finde på at
føde skræmen med et andet signal end det fra computeren...

> Synes det lyder RET mærkeligt, men hvis ovenstående virkeligt er
> rigtigt, så må jeg nok afskrive skærmen, da jeg er
> Linux-bruger...

Ja, så er det jo ikke fedt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-05-04 20:24

Jeppe <spam@spam.com> wrote:

> [...]
> andet. Desuden er det jo fedt at have OSD, hvis man skulle finde på at
> føde skræmen med et andet signal end det fra computeren...

Anandtech skriver, at software findes til Mac, men det passer ikke.
Der er KUN Windows-software til 193P, så det afskriver helt
Mac-brugerne, men Samsung overlever nok, da det jo er en
forholdmæssigt begrænset mængde brugere.

Jeg synes dog, at det er en dårlig udvikling, for MagicTune softwaren
er tilsyneladende ikke specielt omfattende mht. antallet af
indstillinger.

Fra : Jeppe

Dato : 11-05-04 21:23

René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> Mac-brugerne, men Samsung overlever nok, da det jo er en
> forholdmæssigt begrænset mængde brugere.

Tak for updaten! Ærgelig udvikling, men det må Samsung jo om.

> Jeg synes dog, at det er en dårlig udvikling, for MagicTune softwaren
> er tilsyneladende ikke specielt omfattende mht. antallet af
> indstillinger.

Helt enig!

Fra : Maj

Dato : 11-05-04 11:30

Ser man bort fra design er det væsentligste ved en skærm til film og TV
paneltypen. Skærmen skal have en lysstyrke der gør at den kan bruges også i
oplyste rum, skal have høj kontrast og en betragtningsvinkel på minimum 170
grader for at man ikke at skal sidde ret foran skærmen, og paneltypen skal
derfor være S-IPS, MVA eller PVA. Sekundært har opdateringshastighed eller
respons tid betydning, og den magiske grænse er her 16 ms svarende til 60
billeder per sekund. Har dog aldrig selv været i stand til at skelne disse
skærme fra 50 billeder per sekund sv.t. 25 ms.

Køb IKKE TN-skærme. De har anno 2004 kun relevans i bærbare og som
slagtilbud blandt billige skærme.

I.ø. er der en test af fladskærme i marts 2004 i PC World:
17": http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,114600,00.asp
19": http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,114158,00.asp
Dell vinder begge...., bl.a. foran Samsung SyncMaster 173P og Eizo Nanao
FlexScan L557!

Venligst

Fra : Maj

Dato : 11-05-04 11:35

> skærme fra 50 billeder per sekund sv.t. 25 ms.
Ups: Det skulle selvfølgelig have været 20 ms og IKKE 25 ms.
Og: De fleste kan se forskel på 20 ms og 25 ms - sidstnævnte sv.t. en
opdateringshastighed på 40 billeder per sekund.

Fra : Buzz

Dato : 11-05-04 13:26

Maj skrev:

> [...]
>skærme fra 50 billeder per sekund sv.t. 25 ms.
>
>Køb IKKE TN-skærme. De har anno 2004 kun relevans i bærbare og som

Hej Maj!
Tak for din redegørelse - jeg har noteret mig at paneltypen er en
væsentlig parameter.
Ser ud til at Dell skal med i mine overvejelser - synes også at
designet er helt ok. Prisen er måske lidt "krydret". Men måske
jeg skulle udskyde min investering lidt, indtil 19" skærmene er
kommet ned i en lidt lavere responstid. Så vidt jeg kan se så
kører næsten alle 19" fladskærme med en responstid på 25ms. Har
kun læst om Samsung 193P (se andetsteds i tråden) som kører med
en lavere - nemlig 20ms. Og den er uinteressant for mig af andre
grunde.
Men er lidt forvirret nu - for
http://hardware.no/art.php?artikkelid=5454&side=23 siger "Filmer
på DVD og TV har en frekvens på 30 bilder i sekundet, derfor er
ikke responstid avgjørende i denne testen.". Det står i modstrid
med det du skriver hvis jeg ellers læser dine indlæg rigtigt. Så
vidt jeg kan forstå mener du at en responstid på 25ms sv.t. 40
billeder i sekundet, er for høj i forbindelse med film og TV?

/Buzz

Fra : Maj

Dato : 11-05-04 19:59

> [...]
> vidt jeg kan forstå mener du at en responstid på 25ms sv.t. 40
> billeder i sekundet, er for høj i forbindelse med film og TV?

Nej, det var nok ikke optimalt formuleret.
Du henviser til en udmærket test på norsk. Ser man på anmeldelsen af Eizo
L550 versus Eizo L557
http://hardware.no/art.php?artikkelid=5454&side=11 noteres de primære
forskelle, fordele og ulemper ved TN versus VA skærme og responstid 16 ms
versus 25 ms.
Når det gælder spil er det relevant om skærmen har en responstid på 16, 20
eller 25 ms. Personlig kan jeg dog ikke skelne 16 ms fra 20, og vil derfor
til spil ikke have glæde af at betale ekstra for at gå fra 20 ms ned til 16
ms. Når det gælder film og TV er det korrekt at en opdateringshastighed på
30 ms sv.t. ca. 30 billeder per sekund er tilstrækkeligt, men stort set alle
skærme idag er på 25 ms eller hurtigere. Dagens skærme er således hvad angår
opdateringshastighed ALLE hurtige nok, hvorfor opdateringshastigheden ikke
har betydning for valget af skærm når det gælder film og TV. Når det gælder
spil bør skærmen til gengæld gerne have en opdateringshastighed på 20 ms og
for kendere med gode øjne 16 ms. Når jeg kalder 16 ms for den magiske grænse
skyldes det at de fleste i praksis ikke har glæde af eller kan registrere
mere end 60(-70) billeder per sekund. Går man helt ned til 12 ms svarende
til 83 billeder per sekund har man passeret grænsen for hvad øjet er i stand
til at registrere og en så hurtig opdateringshastighed går ud over
farvemætning og kontrast.
Se i.ø. http://www.prad.de/new/monitore/lexikon.html og klik på MVA, PVA,
S-IPS og TN.

Husk: Ved valg af skærm til TV og film er det også vigtigt at tage højde for
tilslutningsmuligheder.

Venligst