Størrelse på pragtsmerling.
Fra : J.B.

Dato : 07-05-04 17:19

Der kørte for nyligt en tråd om størrelsen på en Pragtsmerling. Jeg skrev et
indlæg som sagde at en pragtsmerlings størrelse til dels afgøres af
akvariets størrelse. Jeg blev straks irettesat med at det intet havde på
sig.
Da jeg ikke kunne argumentere imod skrev jeg en mail til en biolog hos et af
danmarks største akvarie-centre og fik følgende svar:

Jeg kan godt forstå I har diskuteret emnet i Jeres akvarie-gruppe, da det
ikke er
muligt at give et endegyldigt svar!
Først skal siges at vi har erfaring med at ferskvandsfisks størrelse
begrænses af
akvariets størrelse.
Noget man skal være opmærksom på er at det ofte er akvariefisk der er
opdrættet i
fangenskab over flere generationer.
Til sammenligning kan nævnes opdræts-laks der har en mere kort og kompakt
kropsbygning end hos vild-laksen der er lang og slank.
Altså er der en del forskel på hvilken slags fisk man har inde for arten!

Fodret har også rigtigt meget at sige vil jeg tro. I naturen er den
sandsynligvis
meget mere varieret, og fisken er ikke "tvunget" til at spise noget bestemt.

Det at fisken har stor bevægelighed er også væsentligt, da musklerne derved
bliver
brugt noget mere og får en anden struktur end hvis den står meget stille.

Så jeg kan ikke "lukke" Jeres diskussion, men højst tilføre noget nyt!

Hilsen xxx

Ja - der er altså noget om snakken.
Jeg lader afsenderen være anonym så i ikke "bomber" ham med mails.

M.v.h.
J.B.