Kørt med for lidt olie
Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 07-05-04 16:24

Hej

Bilen, golf 1,8t, begyndte at hakke, og mistede trækkraften.
Fandt ud af at den havde for lidt olie, da den lækkede ved bundproppen.
Har fyldt olie på, men den går stadig forfærdeligt.
Den har utroligt mange vibrationer, udstødningen lugter som om benzinen
ikke bliver forbrændt ordentligt.
Der er jo desværre lang tid til den kan komme på værksted, og jeg tør
ikke køre i den når den går sådan. Hvad kan jeg forvente der er gået
galt?

--
Tonny

Fra : ENN

Dato : 07-05-04 16:33

Motoren er færdig lejer ødelagte - ny motor i og den kører igen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-05-04 16:44

> Motoren er færdig lejer ødelagte - ny motor i og den kører igen

Du er da en venlig sjæl. :-|

Man må frygte det ikke er SÅ slemt - men det er selvfølgelig en mulighed,
hvis motoren har kørt næsten uden olie.

Hvis der faktisk skal en ny (brugt) motor i, så sørg for at indhente tilbud
fra mange forskellige, for det er ikke helt billigt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 07-05-04 16:51

On Fri, 07 May 2004 17:33:29 +0200, ENN wrote:

> Motoren er færdig lejer ødelagte - ny motor i og den kører igen

Det lyder da ret træls. Jeg håber ikke det er så galt, men det lyder
meget sandsynligt. Har du nogen anelse om hvar det koster i hardware og
arbejdsløn? 10? 15? 20? 30? .... Hvad er mest hensigtsmæssigt, aut.
værksted eller skal man prøve at finde en motor i tyskerlandet og få en
mekaniker til at sætte den i? Jeg ved ikke om man kan spare noget ved det.

--
Tonny

Fra : Tom

Dato : 07-05-04 17:04

> [...]
> mekaniker til at sætte den i? Jeg ved ikke om man kan spare noget ved det.

Regn med ca. 15-20.000 kr for en ombytningsmotor incl. moms og regning.
Kender du nogen som kan lave det for dig, så kan ca. 8.000 kr måske være
nok.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-05-04 17:07

> Det lyder da ret træls. Jeg håber ikke det er så galt, men det lyder
> meget sandsynligt. Har du nogen anelse om hvad det koster i hardware og
> arbejdsløn? 10? 15? 20? 30? ....

Regn med 30-40.000 kroner.

> Hvad er mest hensigtsmæssigt

Det er svært at sige. Det er meget sjældent, at det er billigt at få SMC
eller tilsvarende til at udføre arbejdet. Til gengæld er det let og
komfortabelt.

Afhængigt af hvor meget tid betyder for dig - og hvor meget penge betyder
for dig, kan du vælge bredt på paletten:

1) Kør den til SMC og sig: "Lav den..!" (Det lette med dyre)

2) Kontakte VW i Flensborg eller Malmö og spørg hvad det koster.
(Mellemløsningen - formentlig mit eget valg)

3) Find selv en billig motor, som du får (seriøst) undersøgt er i orden - og
find derefter en mekaniker, der kan sætte den i. Det tager nok 8 timer for
selve ombytningen - mere hvis du skal flytte dele fra den ene motor til den
anden. (Den bøwlede, som vi siger i Jylland)

Vær opmærksom på to forhold:

- Dit ødelagte motor repræsenterer stadig en værdi.

- Hvis du vælger den sidste løsning, kan du risikere, at mekanikeren kommer
i problemer, men blot siger, at "det var motoren", den var gal med som
udgangspunkt. Det er svært at bevise andet. Dét problem er du ude over, hvis
du vælger en "total-entreprenør", der både skaffer motor og sætter den i.

Samtidig skal du efter min mening sørge for at få en skriftlig aftale om,
hvad du skal have udført af arbejde, og hvad det koster, hvis du ikke har
stor tillid til mekanikeren.

Der er mange faldgrupper..

--
/Jan W Nielsen

Fra : ENN

Dato : 07-05-04 17:40

Jeg ville gå ind på www.bildelsdatabaseb.se og finde en motor med lavt km
tal - købe den - få den til Danmark og skifte den (tager ca 8-12 timer)
hertil kommer ny motorolie filtre kølevædske ol.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 07-05-04 18:44

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ville gå ind på www.bildelsdatabaseb.se og finde en motor med lavt km
> tal - købe den - få den til Danmark og skifte den (tager ca 8-12 timer)
> hertil kommer ny motorolie filtre kølevædske ol.

Før det første så /hed/ den www.bildelsbasen.se og for det så hedder den
www.fbt.se nu.

NS

Fra : Rasmus

Dato : 07-05-04 18:33

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
den
> anden. (Den bøwlede, som vi siger i Jylland)

Prøv at høre VW om de giver en fast pris på selve arbejdet, hvis de gør kan
det nemt tænkes det er billigere end et uautoriseret, der kan man nemt
risikere der kommer ekstra timer...

Hvis du har mulighed så få gjort det i udlandet, da motoren nok er billigere
der.

Jeg kender en som fik skiftet motor på en BMW 730i, det tog BMW 6 timer á
550+moms, motoren var fabriksny.
Et bud fra en uautoriseret var 10-15 timer på at skifte den....

mvh
Rasmus

Fra : phk

Dato : 10-05-04 23:35

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at høre VW om de giver en fast pris på selve arbejdet, hvis de gør
kan
> det nemt tænkes det er billigere end et uautoriseret, der kan man nemt
> risikere der kommer ekstra timer...

Jeg spurgte engang flere værksteder i Danmark hvor meget de skulle have for
at skifte 5.-gearstandhjulene på en Golf II GTD (ny gearing). Jeg husker
ikke prisen, men motor m.m. skulle ud "fordi det var ikke hver gang man bare
kunne tage dækslet, hvor 5.-gears tandhjulene sidder, af og montere nye.

Jeg fik det gjort i udlandet (uautoriseret). Det tog 5 kvarter.

--
Per, Esbjerg

Fra : Solvang

Dato : 07-05-04 18:09

> [...]
> Der er jo desværre lang tid til den kan komme på værksted, og jeg tør
> ikke køre i den når den går sådan. Hvad kan jeg forvente der er gået
defekt ventil!?

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 09-05-04 22:55

> defekt ventil!?

Je det er faktisk meget muligt. Mekanikeren var tilfældigvis på
værkstedet da jeg smed bilen af idag. Han skulle lige høre hvordan den
lød.
Han konstaterede den kun kørte på 3 cylindre, samt at der ikke var noget
lejestøj.
Det kunne være en brændt ventil, sagde han. Han mente også det kunne
være forårsaget af min kørestil .....
Men det ved jeg nok en del mere om i løbet af mandagen. Hvis man skal
rode med ventiler, splitter man så tingene ad, så det er
hensigtsmæssigt at skifte tandrem samtidig? Øsen har gået 115000km, og
den er ikke blevet skiftet i min tid, siden 60000km.

--
Tonny

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 10-05-04 16:50

Status - Motoren kørte på 3 cylindre pga. tilstoppet benzindyse.
Tændrør også skiftet.
Olie skal skiftes for der render åbenbart benzin ned i når en cylinder
ikke kører.

--
Tonny

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-05-04 16:57

Hej!

Tonny Sejr Kromann wrote:

> Status - Motoren kørte på 3 cylindre pga. tilstoppet benzindyse.
> Tændrør også skiftet.
> Olie skal skiftes for der render åbenbart benzin ned i når en cylinder
> ikke kører.

Dvs. din motor overlevede dit uheld? Det var da gode nyheder :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-04 07:21

Tonny Sejr Kromann wrote:
> Status - Motoren kørte på 3 cylindre pga. tilstoppet benzindyse.
> Tændrør også skiftet.
> Olie skal skiftes for der render åbenbart benzin ned i når en cylinder
> ikke kører.

Det var da godt det ikke var så galt endda.
Der skal alligevel mere til end man tror :)

--
Roberto Saldo

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 07-05-04 21:05

Det er iøvrigt også ret irriterende at olieindikatoren ikke har givet en
advarsel, hvis det overhovedet har haft noget med den lave oliestand at
gøre.

--
Tonny

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-05-04 21:10

> Det er iøvrigt også ret irriterende at olieindikatoren ikke har givet en
> advarsel, hvis det overhovedet har haft noget med den lave oliestand at
> gøre.

Hor meget for lav oliestand taler vi om? Hvor meget olie skulle der hældes
på?

Niels

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 07-05-04 21:16

Ca. 2 liter tror jeg. Er der ikke 4l i de store dunke man køber på
servicestationer?

--
Tonny

Fra : Holten

Dato : 08-05-04 16:27

> Ca. 2 liter tror jeg. Er der ikke 4l i de store dunke man køber på
> servicestationer?

Så tror jeg sgu ette det er årsagen til det.

MVH

Holten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-05-04 16:34

> Så tror jeg sgu ette det er årsagen til det.

Det tror jeg heller ikke.

En bil dør ikke af at mangle 50 procent af olien.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-05-04 16:38

On Sat, 8 May 2004 17:33:57 +0200, "Jan W Nielsen"

>Det tror jeg heller ikke.
>En bil dør ikke af at mangle 50 procent af olien.

Kan man jo ikke sige sådan - det er helt afhængig af f.ekes.
sugerørets placering og skvulpepladernes højde...
(hvis der overhovedet ér no'en i en Golf)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-05-04 16:38

> Kan man jo ikke sige sådan - det er helt afhængig af f.ekes.
> sugerørets placering og skvulpepladernes højde...
> (hvis der overhovedet ér no'en i en Golf)

Lad mig omformulere - det ville være ekstremt sjældent.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-05-04 16:46

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>En bil dør ikke af at mangle 50 procent af olien.

Så kør din ned til minimum, tap det halve af , og fortæl os hvad der
sker ;)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-05-04 16:45

> Så kør din ned til minimum, tap det halve af , og fortæl os hvad der
> sker ;)

Nej, tak.

Det vil øge sliddet på motoren - men kun ekstremt sjældent dræbe den fra den
ene dag til den anden.

Er du uenig..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-05-04 17:05

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Er du uenig..?

lyder det da ikke sådan ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-05-04 17:11

> lyder det da ikke sådan ?

Jo - lad høre.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-05-04 20:56

> Jo - lad høre.

Hvis du mister det halve af oliebeholdningen sker der ikke umiddelbart noget
med almindelig belastning af motoren.

Hvis du derimod begynder at belaste motoren ekstremt, vil motorolien blive
ekstremt varm hvilket vil skade motoren.

Har oplevet oliespild med en Citroën CX2500 diesel, oliefiltret lækkede, jeg
opdagede det da olietrykslampen blinkede ved svingning.

Efter filterskift blev der efterfyldt 2½ liter mener der normalt skulle 4½
liter på ved olieskift.

Bilen kørte efterfølgende 65000 km. hvorefter motoren blev flyttet over i en
anden bil hvor den yderligere kørte ca. 60000 km. uden problemer.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-05-04 21:54

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Har oplevet oliespild med en Citroën CX2500 diesel, oliefiltret lækkede,
jeg
> opdagede det da olietrykslampen blinkede ved svingning.

Det er sådan at for lav oliestand,tryk viser sig, ved normal ligeud kørsel
er ALT ok, når lampen IKKE lyser er o.trykket ok. Ved normal kørsel er der
olie nok selv om "pinden" ikke engang når ned i olien, men lige så snart du
begynder at køre om hjørner, så centrifugalkraften har indvirkning, dør
den!. Og det går rimeligt hurtigt, et par omg. i en rundkørsel, så er det
sket .

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-05-04 22:07

Hans L. Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Hvis du derimod begynder at belaste motoren ekstremt, vil motorolien
> blive ekstremt varm hvilket vil skade motoren.

Jeg har engang været med til et "eksperiment", hvor vi havde gang i en
mindre diskussion om hvor længe en bil motor kunne køre uden olie.
Vi tappede alt olien af en Audi 105E og startede maskinen.
Den første halve times tid fik den bare lov at gå i tomgang, uden der var
noget som helst at spore mht motorhavari eller lignende.
Så blev vi "utålmodige", og lagde en sten på speederen, så den gik med ca.
3000 omdr/min.
Så gik det stærkt, jeg tror ikke engang den kørte i et minut, førend dyret
satte sig

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-05-04 09:10

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3000 omdr/min.
> Så gik det stærkt, jeg tror ikke engang den kørte i et minut, førend dyret

For mange år side 1970 var jeg på Scania motorfabrikken i Ängelholm
(Sverige) i anledning af for stort olieforbrug.

Det skal siges at det var deres gengang nyudviklede V8 motor der havde
problemer med motorolieforbruget 2 - 4 liter på 1000 km..

På fabrikken deroppe fortalte en ingienør at man havde et krav til Scania
motorer, at de kunne holde til 30 sekunder fuld belastning uden smøring.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Tom

Dato : 07-05-04 21:28

> Det er iøvrigt også ret irriterende at olieindikatoren ikke har givet en
> advarsel, hvis det overhovedet har haft noget med den lave oliestand at
> gøre.

En sådan indikator er vel noget af det mest overflødige på en bil.
Der er i langt de fleste tilfælde tale om en olietrykskontakt som først
begynder at lyse når der ikke mere er olietryk på systemet. I ca. samme
nanosekund som lampen begynder at lyse, vil de første skader på motoren også
opstå.
Så lampen kan kun bruges til at bekræfte at man skal til at vold-mishandle
muldvarpen

--
Tom

Fra : Frank Hansen

Dato : 07-05-04 22:48

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> begynder at lyse når der ikke mere er olietryk på systemet. I ca. samme
> nanosekund som lampen begynder at lyse, vil de første skader på motoren

Jeg har oplevet i en Toyota Corolla at lampen begyndte at lyse, og da der
ikke var olie i bilen, var jeg nødt til at finde en tank hurtigst muligt. Da
jeg var kendt i området, tog det ca. 1,5 kms bykørsel. Efter påfyldning var
der ingen problemer overhovedet.

Frank.

Fra : JBH

Dato : 08-05-04 08:44

> [...]
> Der er jo desværre lang tid til den kan komme på værksted, og jeg tør
> ikke køre i den når den går sådan. Hvad kan jeg forvente der er gået

Jeg syntes ,mere det lyder som et tændingsproblen, så hvad med at starte med
at checke om den tænder på alle cylindre. (Check tændrør, strømfordeler og
tændkabler.) Det kan sælf. også være et karburator /indsprøjtningsproblem

Ryger motoren meget og i så fald, hvad farve er røgen.

Blå = motor lækker olie
Sort= forkert bensin/luft blandingsforhold / manglende tænding
Hvid= (vandkølet) Motor lækker kølevand

Jeg kender ikke Golfén men min gamle Opel "sagde selv til" når oliestanden
er ved at være lav, pga. de hydrauliske ventilløftere/strammere. Hvis man så
ikke lige fik hældt olie på med det samme, begyndte olielampen at blinke når
man drejede :-/ (tabte olietrykket helt) men det var et massivt angreb af
røde myrer som slog den bil ihjel.

Hvordan ved du at din olieindikator ikke virker, lyser den ikke når du
sætter tænding på, og ikke starter motoren ?

mvh
JBH

Fra : Brian A.

Dato : 09-05-04 21:21

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> men det var et massivt angreb af
> røde myrer som slog den bil ihjel.

Hvordan skal den forstås...?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 20:24

On Sun, 9 May 2004 21:20:35 +0100, "Brian A."
<Ask-for-it@This-is-invalid.com> wrote:

>Hvordan skal den forstås...?

Rust...

/Mogens