Problemer med bundkort - HJÆLP
Fra : Søren Skovgaard Jens~

Dato : 07-05-04 15:34

Hejsa allesammen .....

Da jeg er lidt "grøn" på hardware-området, vil jeg lige søge lidt hjælp i
denne gruppe.

Jeg har sat et nyt bundkort i een af husets pc'ere, og har lidt
startproblemer.

Bundkort : Acorp 7KMA1 - VIA KM133A Chipset
Cpu : Athlon 1400
RAM : 256 MB Pc133

Jeg kan sagtens starte pc'en op, men den kan ikke finde hverken harddisk
eller cdrom. Det eneste, som er skiftet er bundkortet - alle de andre
komponenter sad i maskinen i forvejen (og virker !). Hvad går der lige galt
her ??? Skal jeg blanke CMOS ???

På forhånd tak !

M.v.h.

Søren

Fra : Jan Bagge

Dato : 07-05-04 15:54

Sider bussen ( kablet ) rigtig på harddisken ???? har du testede har diskken
på en anden pc ??? sidder der fler harddiske til ??? i så fald sider de
rigtig på kablet ??? få den strøm ??

"Søren Skovgaard Jensen" <soren71@jensen.mail.dk[FJERNDETTE]> wrote in
message news:409b9e53$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Søren Skovgaard Jens~

Dato : 07-05-04 16:10

Hej Jan ...

Kablet sidder rigtigt på harddisken (som virkede fint for en uge siden) og
der er strøm til både hd'en og cdrommen. Inde i bios'en kan der heller ikke
findes hverken en harddisk eller cdrom !

M.v.h.

Søren

Fra : Jan Bagge

Dato : 07-05-04 19:14

dde de på samme kable ??

kan jeg ikke anbefale??

Hvad med jumperne ??

"Søren Skovgaard Jensen" <soren71@jensen.mail.dk[FJERNDETTE]> wrote in
message news:409ba6ab$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Søren Skovgaard Jens~

Dato : 07-05-04 20:44

Hej Jan ...

De sidder master på hver sin ide-port. Hvilke jumpere snakker du om ???

Fra : Jan Bagge

Dato : 07-05-04 21:08

Slave - master

hmm...

ja prøv engang at hive cmos jumperen.... tror ikke det virker...

har du sat cd-rommen på Primær og harddisken på secondary for så er det
derfor

"Søren Skovgaard Jensen" <soren71@jensen.mail.dk[FJERNDETTE]> wrote in
message news:409be6de$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Søren Skovgaard Jens~

Dato : 07-05-04 21:14

Jeg har prøvet med CMOS jumperen, og det hjalp ikke spor. Harddisken sidder
på primær på den ene ide-port og cdrommen sidder primær på den anden
ide-port.

Fra : Hans

Dato : 07-05-04 21:37

Søren Skovgaard Jensen wrote:
> Jeg har prøvet med CMOS jumperen, og det hjalp ikke spor. Harddisken
> sidder på primær på den ene ide-port og cdrommen sidder primær på den
> [...]

Har du set efter om IDE-kontrollerne i det hele taget er aktiverede i bios?

Det kunne tænkes at bundkortet tidligere har kørt med SCSI eller anden
ekstern kontroller.

/ Hans

Fra : Jan Bagge

Dato : 07-05-04 22:01

da det er nyt ??

Hmm... og begge stå som master ???

jeg er helt blank !!

Fra : LNC

Dato : 08-05-04 07:10

Hvis du absolut skal have dine drev hver for sig skulle du prøve at sætte
HDD som slave på sec ide og selvfølgelig husker du at den YDERSTE IDE
Connector på dit kabel altid er MASTER når du bruger ATA 66 og opefter Der
er også den mulighed enten at vælge USER Ell. AUTO vedr dine drev
Mvh Lars
"Søren Skovgaard Jensen" <soren71@jensen.mail.dk[FJERNDETTE]> skrev i en
meddelelse news:409b9e53$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Jan Bagge

Dato : 08-05-04 09:04

ja men så bliver den ene enhed jo lige så hurtig som den langsommeste

Fra : Leony

Dato : 08-05-04 12:43

In news:409c942c$0$212$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Jan Bagge typed:

> ja men så bliver den ene enhed jo lige så hurtig som den langsommeste

Det var kun på Fred Flintstone's tid at der var de begrænsninger på
hastigheden.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 08-05-04 12:47

In news:409b9e53$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Søren Skovgaard Jensen typed:

> [...]
> de andre komponenter sad i maskinen i forvejen (og virker !). Hvad
> går der lige galt her ??? Skal jeg blanke CMOS ???

Da det ikke hjalp at cleare CMOS, har du så prøvet med "load setup
defaults"?