Er mit bundkort ødelagt?
Fra : Peder Hanghøj

Dato : 06-05-04 21:40

En af mine maskiner er en pentium III 800 MHz og et MSI bundkort

Det har virket ganske upåklageligt i mange år.

For nylig gik grafikkortet og der opstod en masse underlige ting.

Jeg købte et nyt grafikkort (winfast 180B), men hver gang jeg installerer
driveren hænger maskinen efter et stykke tid.
Jeg har så set efter om der var konflikter i opsætningen og opdager at alle
kort AGP og PCI har interrupt 11!

I biosen står at der tildeles automatisk.
Er der nogle ideer????

Tak, Peder

Fra : Taba

Dato : 06-05-04 22:27

> I biosen står at der tildeles automatisk.
> Er der nogle ideer????

Du kan gå ind og sætte IRQ'en manuelt inde i BIOS'en, og derved
(forhåbentlig) undgå nogle konflikter. Ellers kan du (hvis du har PCI slots
fri) fysisk skifte PCI slot for de forsk. PCI kort og se om det hjælper. De
2 metoder går ud på et, enten fysisk eller via BIOS'en.

/Taba

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 06-05-04 22:32

Det underlig er ligegyldigt hvor kortene sidder har de samme IRQ.

Peder

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-05-04 00:08

On 2004-05-06, Peder Hanghøj <peder@hanghoej.dk> wrote:
> [...]
>
> For nylig gik grafikkortet og der opstod en masse underlige ting.
>
> Jeg købte et nyt grafikkort (winfast 180B), men hver gang jeg installerer

Jeg gætter på at din strømforsyning er for lille. Nyere grafikkort sluger
strøm for et godt ord

Thomas

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 07-05-04 07:21

Det lyder interessant.
Kan man undersøge om et bundkort er ødelagt?
Findes der programmer, som kan tjekke det?
Peder

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-05-04 07:36

On 2004-05-07, Peder Hanghøj <peder@hanghoej.dk> wrote:
> Det lyder interessant.

For at teste hypotesen om for lille strømforsysning er eneste metode at låne
en større af en ven.

> Kan man undersøge om et bundkort er ødelagt?

Nej ikke rigtigt. Der findes dog et utal af programmer der tjekker at
kombinationen: ram+cpu+bundkort er stabilt, men ikke bundkortet alene.

Thomas

Fra : sls

Dato : 07-05-04 10:16

> I biosen står at der tildeles automatisk.
> Er der nogle ideer????

Prøv at smide det gamle grafikkort i igen

Mvh Sid

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-05-04 21:07

Har du husket at afinstallere den gamle driver først, således at når du
installerer den nye driver, så bruger den kun standard pci driveren?

Kurt

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 07-05-04 23:23

Det der undrer mig mest er at alle de kort jeg har i lydkort, netkort og
skærmkort (AGP) har samme interrupt.
Er det ikke lidt underligt, når biosen er sat til automatisk at tildele
interrupts?
Jeg tror ærlig talt at der er sket noget med bundkortet!?

Peder

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 05:29

Peder Hanghøj wrote:
> Det der undrer mig mest er at alle de kort jeg har i lydkort, netkort og
> skærmkort (AGP) har samme interrupt.

Det er en typisk fejl i Windows 2000, som jeg tror man skal formatere
og installere forfra, for at komme af med - det ved de muligvis bedre
i dk.edb.system.ms-windows