/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Focus eller Octavia
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 06-05-04 18:09

Arrgh - efter at have været møgforkælet med firmabiler i 8 år har jeg
endelig fået nok af at hælde penge i statskassen. Jeg skal have mig en
privat bil. Efter omhyggelig undersøgelse er valget efterhånden indskrænket
til to modeller:

1: Skoda Octavia Ambiente 1,9Tdi med 90 heste og en Tour pakke med klima og
varme i sæderne samlet pris cirka 270K for en stationcar
2: Ford Focus 1,8TDCi Collection 115 heste, ali fættere, air con samlet pris
cirka 280K for en stationcar

Kan sku ikke hitte ud af det - hvad ville I gøre?

Vh,
Bob



 
 
Bjørn Jørvad (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 06-05-04 18:12


"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:409a70d7$0$296$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Arrgh - efter at have været møgforkælet med firmabiler i 8 år har jeg
> endelig fået nok af at hælde penge i statskassen. Jeg skal have mig en
> privat bil. Efter omhyggelig undersøgelse er valget efterhånden
indskrænket
> til to modeller:

Inden du fortsætter han du ikke venligst oplyse mig om, hvordan du ved køb
af en ny privatbil undgår at hælde penge i statskassen..?

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



3140 Bagdad Bob (06-05-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 06-05-04 18:23

>
> KLIP
>
> > Arrgh - efter at have været møgforkælet med firmabiler i 8 år har jeg
> > endelig fået nok af at hælde penge i statskassen. Jeg skal have mig en
> > privat bil. Efter omhyggelig undersøgelse er valget efterhånden
> indskrænket
> > til to modeller:
>
> Inden du fortsætter han du ikke venligst oplyse mig om, hvordan du ved køb
> af en ny privatbil undgår at hælde penge i statskassen..?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>

Yeps, det kræver en forklaring for de uindviede

Ved firmabil får staten dobbelt jackpot! første gang når leasingselskabet
indregistrerer bilen i form af registreringsafgift og - det mest perverse
moms på registreringsafgiften - og bingo igen hver måned når brugeren
beskattes af 25% af bilens nyværdi hvilket typisk løber op i 150.000
netto-kroner over tre år for en mondeo-størrelse bil.

vh,
Bob



Bjørn Jørvad (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 06-05-04 18:37


"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:409a7431$0$229$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> hvilket typisk løber op i 150.000
> netto-kroner over tre år for en mondeo-størrelse bil.

Gad vide hvad dine driftsomkostninger (mit alles drum und dram) ville blive
på samme 3 år med samme antal kørte kilometer..?

PS: Husk, ingen har skattemæssige fradragsmuligheder ved din privatbil.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Lars Hørlyck Sørense~ (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars Hørlyck Sørense~


Dato : 06-05-04 21:30


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse >

>Gad vide hvad dine driftsomkostninger (mit alles drum und dram) ville blive
> på samme 3 år med samme antal kørte kilometer..?

Jeg har lige afhændet en Octavia 1.9 TDI Ambiente.
Efter 2 år havde jeg kørt 93.000 km, købte den for 238.000, solgte den for
181.000.
En ny koster nu 243.000, altså ca 67 øre/km i afskrivning....

Det havde jeg aldrig selv regnet med, men det er da rart at blive positivt
overrasket.

Hvis jeg regner alt ind i et større regne stykke, hvor alle udgifter =
afskrivninger, renter, forsikring, ejerafgift, diesel, dæk, vedligehold (der
iøvrigt nåede den svimlende sum af 4000 kr på de 93.000 km) samt alle
"indtægter" = skatteværdi af kørselsfradrag og udbetaling af skattefri
kørselsgodtgørelse indgår....
ja så ender jeg på en nettopris på ca 20 øre/km all inclusive. Dvs den har
kostet mig ca 9.300 kr pr år...
Så vil jeg gerne undvære firma dytten :.-)

Det skal så siges, at jeg kører monster mange km for min arbejdsgiver
hvilket selvfølgelig trækker regnskabet i den gode retning.


mvh

Lars

P.S. Min Octavia gik i snit 18 km/l målt over de 93.000 km (kører mest
motorvej med ca 120 - 130 km/t)
P.P.S Byttede den til en ny Octavia 1.9 TDI Cool ..... venter nu bare på at
den bliver kørt lidt til så box'en kan komme i igen




Bjørn Jørvad (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 06-05-04 21:47


"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev i en meddelelse
news:409aa05a$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> Det skal så siges, at jeg kører monster mange km for min arbejdsgiver
> hvilket selvfølgelig trækker regnskabet i den gode retning.

Det må man sige, når du blot har brugt for: 'afskrivninger, renter,
forsikring, ejerafgift, diesel, dæk, vedligehold (der
iøvrigt nåede den svimlende sum af 4000 kr på de 93.000 km)'

Den må udelukkende have været brugt til erhverskørsel...)))

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Lars Hørlyck Sørense~ (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars Hørlyck Sørense~


Dato : 06-05-04 21:55


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:409aa40a$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> skrev i en meddelelse
> news:409aa05a$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>KLIP

> Det må man sige, når du blot har brugt for: 'afskrivninger, renter,
> forsikring, ejerafgift, diesel, dæk, vedligehold (der
> iøvrigt nåede den svimlende sum af 4000 kr på de 93.000 km)'
>
> Den må udelukkende have været brugt til erhverskørsel...)))
>

Øøøøøh altså... De 4000 kr er selvfølgelig udelukkende service (sådan en
fætter skal jo kun på værksted for hver 50k)
Totale omkostninger beløber sig til 147.000 og "indtægterne" til 129.000

Den bliver rigtigt nok næsten kun brugt til job.... Gider ikke køre så meget
når jeg endelig er hjemme

/Lars



3140 Bagdad Bob (06-05-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 06-05-04 21:42


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:409a7781$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:409a7431$0$229$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > hvilket typisk løber op i 150.000
> > netto-kroner over tre år for en mondeo-størrelse bil.
>
> Gad vide hvad dine driftsomkostninger (mit alles drum und dram) ville
blive
> på samme 3 år med samme antal kørte kilometer..?
>
> PS: Husk, ingen har skattemæssige fradragsmuligheder ved din privatbil.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>

Jeg har regnet lidt på det. Med afskrivninger, service, diesel etc vil jeg
ende med netto 120.000 i overskud efter 3 år - sammenlignet med en
tilsvarende firmabil. Tallene er:

cirka 4000 i tilskud fra firmaet (brutto)
Cirka 13.000 firmakilometer pr. år ud af samlet set 30.000 km pr. år
Kørselsfradrag (det har man ikke med firmabil)
Værditab efter 3 år på mellem 35% og 40%
7.000,- i forsikring
4000,- i grøn afgift
10.000,- i løbende udgifter (service, dæk etc)
Lidt renteudgifter, behøves ikke at låne så meget

Bland tallene løst i hånden og du ender med et årligt overskud på cirka
40.000 sammenlignet med en firmabil til ca 300K

vh,
Bob



Bjørn Jørvad (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 06-05-04 21:55


"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:409aa2f3$0$297$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Bland tallene løst i hånden og du ender med et årligt overskud på cirka
> 40.000 sammenlignet med en firmabil til ca 300K

Jamen det er da herligt.

Prøv evt. at læse denne artikel:

http://www.aldautomotive.dk/Home/News/Latest%20News/NewsViewer.aspx?id={D6635710-8DED-40A6-84AD-841E58D1A9B1}

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Bjørn Jørvad (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 06-05-04 22:00


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:409aa5b4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Måske denne virker bedre:

http://makeashorterlink.com/?L27A52B38

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mogens Knudsen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-05-04 08:32

On Thu, 6 May 2004 22:59:32 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Måske denne virker bedre:
>http://makeashorterlink.com/?L27A52B38

Du tænker på denne konklusion af Peter Grøftehauge:
"Der er fordele og ulemper ved alle scenarier, hvad enten det er egen
bil eller en firmabil, der købes eller leases. Jeg er meget neutral i
det spørgsmål og har i virkeligheden ingen holdning til det"

Iøvrigt er artiklen fra 20-11-2003...

Hos "os" er der 30 sælgere ansat, og de kan selv bestemme, om de vil
have en benzin-/dieselfirmabil til max 250.000 kr (under revision),
eller de vil have kørepenge ift. egen bil. 3 mand har firmabil !!!

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

3140 Bagdad Bob (08-05-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 08-05-04 09:19

>
> Iøvrigt er artiklen fra 20-11-2003...
>
> Hos "os" er der 30 sælgere ansat, og de kan selv bestemme, om de vil
> have en benzin-/dieselfirmabil til max 250.000 kr (under revision),
> eller de vil have kørepenge ift. egen bil. 3 mand har firmabil !!!
>
> /Mogens
> Biler fra @lfa til Omeg@
> www.alfa-gt.de

Hvis ikke firmaet hjælper til med løntilskud til de sælgere der vælger egen
bil så hænger den ikke ikke så godt sammen.

Der hvor jeg arbejder får man et tilskud på 4-5000 pr. måned for at vælge
egen bil + km penge. Tilskudet bliver naturligvis beskattet, men alligevel.

Ordningen er god for både medarbejder og for firmaet.




Mogens Knudsen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-05-04 09:23

On Sat, 8 May 2004 10:18:32 +0200, "3140 Bagdad Bob"
<wholesome@ofir.dk> wrote:

>> Hos "os" er der 30 sælgere ansat, og de kan selv bestemme, om de vil
>> have en benzin-/dieselfirmabil til max 250.000 kr (under revision),
>> eller de vil have kørepenge ift. egen bil. 3 mand har firmabil !!!

>Hvis ikke firmaet hjælper til med løntilskud til de sælgere der vælger egen
>bil så hænger den ikke ikke så godt sammen.

De får udelukkende kørepenge. Det har endvidere haft dén effekt, at nu
har alle travlt med at komme ud af røret istedet for at vandre rundt
på kontoret hjemme eller i firmaet.

>Der hvor jeg arbejder får man et tilskud på 4-5000 pr. måned for at vælge
>egen bil + km penge. Tilskudet bliver naturligvis beskattet, men alligevel.
>Ordningen er god for både medarbejder og for firmaet.

Oven i km-penge - dét lyder sgu fornemt...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Jan W Nielsen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 08-05-04 09:50

> Oven i km-penge - dét lyder sgu fornemt...

Jep - det får min kammerat med Toledo TDi 130 også.

En betragtelig sum.

--
/Jan W Nielsen





Mogens Knudsen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-05-04 09:54

On Sat, 8 May 2004 10:50:26 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jep - det får min kammerat med Toledo TDi 130 også.
>En betragtelig sum.

Km-penge er lagt an på, at pengene skulle kunne dække udgifter og
afskrivning. Får man et beløb oveni, må man ha' et pænt overskud af
"forretningen", IMO...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Bjørn Jørvad (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-05-04 10:35


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:d46p90pis0nqbq16vpj1srlgt68fk984ep@4ax.com...

KLIP

> Oven i km-penge - dét lyder sgu fornemt...

Sådan var det også hos jer i gamle dage.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



3140 Bagdad Bob (08-05-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 08-05-04 13:58

>
> >Der hvor jeg arbejder får man et tilskud på 4-5000 pr. måned for at vælge
> >egen bil + km penge. Tilskudet bliver naturligvis beskattet, men
alligevel.
> >Ordningen er god for både medarbejder og for firmaet.
>
> Oven i km-penge - dét lyder sgu fornemt...
>

Tjaeh firmaet sparer stadig penge. De 4.000 svarer nogenlunde til deres
leasingomkostning. Dertil kommer udgifter til forsikring, brændstof og
administration.



Henning (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 08-05-04 10:08


>Hvis ikke firmaet hjælper til med løntilskud til de sælgere der vælger egen
>bil så hænger den ikke ikke så godt sammen.

Pjat - da jeg for tre år siden gik fra firmabil til helt ny bil, steg
min udbetaling ca. 10.000,-/md. For det beløb kan jeg godt holde
bil...



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Bjørn Jørvad (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-05-04 10:34


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:j13p901k3pgia7k37sb2o6ioohnrcmdab0@4ax.com...

KLIP

> Hos "os" er der 30 sælgere ansat, og de kan selv bestemme, om de vil
> have en benzin-/dieselfirmabil til max 250.000 kr (under revision),
> eller de vil have kørepenge ift. egen bil. 3 mand har firmabil !!!

I gamle dage kørte de fleste af "os" i egen bil.

Der kom et direktiv som umuliggjorde dette (måske nogle kørte i større bil
end chefen).

Jeg kan forstå, dette er lempet med årene igen.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



3140 Bagdad Bob (08-05-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 08-05-04 13:56

>
> > Hos "os" er der 30 sælgere ansat, og de kan selv bestemme, om de vil
> > have en benzin-/dieselfirmabil til max 250.000 kr (under revision),
> > eller de vil have kørepenge ift. egen bil. 3 mand har firmabil !!!
>
> I gamle dage kørte de fleste af "os" i egen bil.
>
> Der kom et direktiv som umuliggjorde dette (måske nogle kørte i større bil
> end chefen).
>
> Jeg kan forstå, dette er lempet med årene igen.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>


Hos os kører sælgere i brugte Audi og BMW'er, mens teknikerne kører Mercedes
(frikørte taxa).



Bjørn Jørvad (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-05-04 14:28


"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:409cd89d$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Hos os kører sælgere i brugte Audi og BMW'er, mens teknikerne kører
Mercedes
> (frikørte taxa).

Tiderne har igen ændret sig.

I gamle dage sagde man også: "Når sælgerne køre godt....køre firmaet også
godt"....

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



ENN (08-05-2004)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 08-05-04 14:34

Firmabilsordningen er noget man skal tænke godt over - jeg har haft firmadyt
til for 2 år siden kunne/kan vælge mellem en dyt til max 450.000 kr eller
1500,- oveni lønnen (baskattes) og km. penge. Det er klart en fordel for mig
at have privatbil derfor har jeg valgt denne ordning.

Det vil selvfølgeligt være individuelt hvad der er bedst men i vores firma
har vi regnet på en del af de ansattes firmabilordninger og efter den sidste
regering hævede beskatningsgrundlaget er det for de fleste ingen fordel at
have firmaæske.

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:409cdfef$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:409cd89d$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Hos os kører sælgere i brugte Audi og BMW'er, mens teknikerne kører
> Mercedes
> > (frikørte taxa).
>
> Tiderne har igen ændret sig.
>
> I gamle dage sagde man også: "Når sælgerne køre godt....køre firmaet også
> godt"....
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>
>
>




Mogens Knudsen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-05-04 14:37

On Sat, 8 May 2004 15:34:05 +0200, "ENN" <enn@nomail.com> wrote:

>Firmabilsordningen er noget man skal tænke godt over - jeg har haft firmadyt
>til for 2 år siden kunne/kan vælge mellem en dyt til max 450.000 kr eller
>1500,- oveni lønnen (baskattes) og km. penge. Det er klart en fordel for mig
>at have privatbil derfor har jeg valgt denne ordning.
>Det vil selvfølgeligt være individuelt hvad der er bedst men i vores firma
>har vi regnet på en del af de ansattes firmabilordninger og efter den sidste
>regering hævede beskatningsgrundlaget er det for de fleste ingen fordel at
>have firmaæske.

Det er stærkt afhængigt af, hvor mange private km man kører.
Mange private km = firmabil at foretrække.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Mogens Knudsen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-05-04 14:38

On Sat, 08 May 2004 15:37:26 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Det er stærkt afhængigt af, hvor mange private km man kører.
>Mange private km = firmabil at foretrække.

Test selv hér:
www.penge.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d?d=133&a=287&aId=125&mId=4

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Bjørn Jørvad (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-05-04 14:39


"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:409ce1cf$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Det vil selvfølgeligt være individuelt hvad der er bedst men i vores firma
> har vi regnet på en del af de ansattes firmabilordninger og efter den
sidste
> regering hævede beskatningsgrundlaget er det for de fleste ingen fordel at
> have firmaæske.

Beskatningen har altid løbende ændret sig.

Min årelange erfaring er den at ca. hvert 5. år så vender hele møllen.

Kunsten er således blot at hænge på 5-års-skiftet...

PS: Jeg har altid foretrukket egen bil (uanset omkostningerne). Jeg
foretrækker *selv' at køre fra virksomheden...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



ENN (08-05-2004)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 08-05-04 14:44



> PS: Jeg har altid foretrukket egen bil (uanset omkostningerne). Jeg
> foretrækker *selv' at køre fra virksomheden...


LOL

Ja ved hvad du mener - en af vores sælgere fik "2 minutter" og måtte gå
hjem - det giver en god fornemmelse at have sin egen bil - desuden har jeg
under forskellige direktører oplevet at mangler de noget at tage sig til -
så ændrer de de interne retningslinier for firmabiler - fx mente en af vores
dir. ikke at man måtte køre til udlandet i sin firmabil etc. en anden ville
ikke have man købte "guldvask" til firmabilen. En fordel ved at have sin
egen bil er at man er imun overfor disse (tåbelige) diskusioner.





Bjørn Jørvad (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-05-04 14:48


"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:409ce434$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Ja ved hvad du mener - en af vores sælgere fik "2 minutter" og måtte gå
> hjem - det giver en god fornemmelse at have sin egen bil - desuden har jeg
> under forskellige direktører oplevet at mangler de noget at tage sig til -
> så ændrer de de interne retningslinier for firmabiler - fx mente en af
vores
> dir. ikke at man måtte køre til udlandet i sin firmabil etc. en anden
ville
> ikke have man købte "guldvask" til firmabilen. En fordel ved at have sin
> egen bil er at man er imun overfor disse (tåbelige) diskusioner.

Jep...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mogens Knudsen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-05-04 14:31

On Sat, 8 May 2004 11:34:17 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>(måske nogle kørte i større bil end chefen).

Han har en brugt Volvo S80 2.8 (står der på bagsmækken) - sjovt nok
egentligt, fordi jeg troede ikke, man kunne købe det (altså uden T6)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Bjørn Jørvad (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-05-04 14:34


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:94op90hgms6istvuvkc2bavmbq1a409okq@4ax.com...

KLIP

> Han har en brugt Volvo S80 2.8 (står der på bagsmækken) - sjovt nok
> egentligt, fordi jeg troede ikke, man kunne købe det (altså uden T6)

Jeg har aldrig set en S80 med et 2.8-skilt på bagklappen.

Der findes ingen 2.8 uden turbo, men en 2.9 række sekser (på 200 hk).

Prøv at kigge en gang til..

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mogens Knudsen (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 08-05-04 14:35

On Sat, 8 May 2004 15:34:19 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Jeg har aldrig set en S80 med et 2.8-skilt på bagklappen.
>Der findes ingen 2.8 uden turbo, men en 2.9 række sekser (på 200 hk).
>Prøv at kigge en gang til..

Der må stå 2.9 - sikkert dén med 204 hk...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Bjørn Jørvad (08-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-05-04 14:40


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:reop90h7rg4lq6b0r669e54ctkvpd12eab@4ax.com...

KLIP

> Der må stå 2.9 - sikkert dén med 204 hk...

Det er jeg overbevist om .... HK afhænger af årgangen ... mon ikke den "kun"
er med 200...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Jørgen M. Rasmussen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 06-05-04 18:19


"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> 1: Skoda Octavia Ambiente 1,9Tdi med 90 heste og en Tour pakke med klima
og
> varme i sæderne samlet pris cirka 270K for en stationcar

Uden at kende nærmere til Forden, vil jeg mene at du er GODT kørende i
Skodaaen, og prisforskellen gør at der bliver råd til en box fra Landberg.
Så er du ikke bare godt men S_T_Æ_R_K_T kørende, mener han siger de 90
bliver til ~128hk ).



Landberg (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Landberg


Dato : 06-05-04 18:48

> Så er du ikke bare godt men S_T_Æ_R_K_T kørende, mener han siger de 90
> bliver til ~128hk ).

Ahh, ca. 125hk.

En Focus er dog ganske vild standard, men den har to problemer som jeg ser
det:
- Motoren er DØD under 2.000 omdr/min. Der sker absolut intet hvis den ikke
får nogle omdrejninger. Næsten al min bykørsel i min Octavia foregår under
2.000omdr/min, så det ville være en træls omgang i en Focus.
- Motoren er ofte ikke ret økonomisk. En 90hk TDi kan man snildt forvente
18-19km/l fra, mens en Focus til tider viser ned omkring 12-13km/l.
Til Focus-motorens forsvar skal siges, at den føles væsentligt vildere end
de 115hk indikerer. Jeg har ikke set sådan en målt standard, men vild er
den. Den har desuden en blødere motorgang end Octavia'en.
Jeg ville (har allerede gjort det...) en Octavia. Den holder prisen
forrygende godt og motoren er bundsolid og økonomisk. Jeg har svært ved at
finde andre biler i samme prisklasse der har en bedre motor. Nuvel, en 90hk
HDi larmer mindre, men den har slet ikke samme kræfter eller samme økonomi.
Hvis du køber en Tour, så får du det lækre Climatronic med og det er guld.
Har Focus'en ikke kun manuelt aircon?


MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk



Alexander (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Alexander


Dato : 06-05-04 20:07

Jeg har haft begge.

Skodaen har efter min mening et bedre kvalitetsindtryk, men Ford focus er
absolut den sjoveste at køre - både med acceleration og generalle
køreegenskaber.
Jeg købte Elegancen med 110hk og var altså tæt på Focus i Hk, men det var
først da den blev chippet til 130hk at den rykkede som Focus´en.

Jeg bliver hurtigt træt at at se på Ford Focus, men Soda Octavia er helt
klart bedre for mine øjne.

Lige nu har jeg en Mercedes E-klasse som jeg har valgt pga. størrelsen.
Skullle jeg købe en diesel-bil idag i mellemklassen ville jeg helt klart
vælge Octaviaen. Mit råd ville være at finde en lettere brugt Elegance 110
hk hvor det udstyr du efterlyser er standard og med en lidt friskere motor.

Der er vist iøvrigt også flere brugte Skoda Octavia til salg end For Focus
Tdci og hvis du er heldig kan du finde en Elegance til en rimelig penge.

Venlig hilsen
Alexander

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:2fvc2mF2orh4U1@uni-berlin.de...
> > Så er du ikke bare godt men S_T_Æ_R_K_T kørende, mener han siger de 90
> > bliver til ~128hk ).
>
> Ahh, ca. 125hk.
>
> En Focus er dog ganske vild standard, men den har to problemer som jeg ser
> det:
> - Motoren er DØD under 2.000 omdr/min. Der sker absolut intet hvis den
ikke
> får nogle omdrejninger. Næsten al min bykørsel i min Octavia foregår under
> 2.000omdr/min, så det ville være en træls omgang i en Focus.
> - Motoren er ofte ikke ret økonomisk. En 90hk TDi kan man snildt forvente
> 18-19km/l fra, mens en Focus til tider viser ned omkring 12-13km/l.
> Til Focus-motorens forsvar skal siges, at den føles væsentligt vildere end
> de 115hk indikerer. Jeg har ikke set sådan en målt standard, men vild er
> den. Den har desuden en blødere motorgang end Octavia'en.
> Jeg ville (har allerede gjort det...) en Octavia. Den holder prisen
> forrygende godt og motoren er bundsolid og økonomisk. Jeg har svært ved at
> finde andre biler i samme prisklasse der har en bedre motor. Nuvel, en
90hk
> HDi larmer mindre, men den har slet ikke samme kræfter eller samme
økonomi.
> Hvis du køber en Tour, så får du det lækre Climatronic med og det er guld.
> Har Focus'en ikke kun manuelt aircon?
>
>
> MVH
>
> Thomas Landberg
> www.bokstuning.dk
>
>



3140 Bagdad Bob (06-05-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 06-05-04 22:09


> Jeg bliver hurtigt træt at at se på Ford Focus, men Soda Octavia er helt
> klart bedre for mine øjne.
>

Yeps, skodaen er blevet RIGTIG pæn i interiøret. Ford'en har dog imho den
bedste pladsudnyttelse af de to. Men tanken om skulle glo ind i Ford'ens
instrumentpanel hverdag er ikke særlig opmuntrenede.

vh,
Bob



3140 Bagdad Bob (06-05-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 06-05-04 22:13

>
> Der er vist iøvrigt også flere brugte Skoda Octavia til salg end For Focus
> Tdci og hvis du er heldig kan du finde en Elegance til en rimelig penge.
>

Kan ikke rigtigt finde nogle gode Eleganc'er på brugtmarkedet. Har prøvet
www.bilzonen.dk www.bilbasen.dk og www.dba.dk - har jeg misset nogen
oplagte?

vh,
Bob



Kasper Hansen [8270] (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 06-05-04 20:16

> - Motoren er ofte ikke ret økonomisk. En 90hk TDi kan man snildt forvente
> 18-19km/l fra, mens en Focus til tider viser ned omkring 12-13km/l.

Det lyder meget sandsynligt. Min kollega har en C5 2,0 HDI med 110 HK, og
den går ikke meget længere en 11-12 km/l, på en god dag (med aut. gear). Og
er det ikke stort set den samme motor der sidder i Ford'en?
Ved dog ikke så meget om TDi'en - men hvis den virkeligt kører 18-19 km/l,
så er det da meget imponerende. Det er ca. hvad min 1,4 HDi 70hk klarer - og
dét i en væsentligt mindre bil.

/Kasper Hansen



Jakob Jeppesen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 06-05-04 20:49


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse news:409a8ee6$0$308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Ved dog ikke så meget om TDi'en - men hvis den virkeligt kører 18-19 km/l,
> så er det da meget imponerende. Det er ca. hvad min 1,4 HDi 70hk klarer - og
> dét i en væsentligt mindre bil.
>

Svigermekanikken har en Octavia 90 hk - den har kørt 20+ km/l
over de ca. 60kkm de har trillet i den (udregnet efter triptæller og
påfyldte liter - kørecomputeren er mere optimistisk...)

/Jakob



Kasper Hansen [8270] (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 06-05-04 21:20

> Svigermekanikken har en Octavia 90 hk - den har kørt 20+ km/l
> over de ca. 60kkm de har trillet i den (udregnet efter triptæller og
> påfyldte liter - kørecomputeren er mere optimistisk...)

Det må jeg sgu nok sige - så skal jeg nok have en TDi næste gang... Forstår
bare ikke rigtigt hvorfor så mange bilfabrikanter bruger HDi teknikken, hvis
den er TDi'en underlegen på mange punkter. Er TDI'en ikke både mere
økonomisk, mere momentstærk og giver flere HK pr liter? Eller husker jeg
forkert på nogle af punkterne...?

/Kasper Hansen



T Schmidt (06-05-2004)
Kommentar
Fra : T Schmidt


Dato : 06-05-04 22:06

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
news:409a9dfe$0$280$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det må jeg sgu nok sige - så skal jeg nok have en TDi næste gang...
Forstår
> bare ikke rigtigt hvorfor så mange bilfabrikanter bruger HDi teknikken,
hvis
> den er TDi'en underlegen på mange punkter. Er TDI'en ikke både mere
> økonomisk, mere momentstærk og giver flere HK pr liter? Eller husker jeg
> forkert på nogle af punkterne...?
>
> /Kasper Hansen
>

Jeg har en Passat TDI Pumpedyse - og min chef har en 406'er HDI.

Det er min fornemmelse, at TDI'en har et bedre "ryk" på trods af at min kun
er en 100 HK, hvor HDI'en er en 110 HK. Endvidere kører TID'en længere på
literen.

Til gengæld føles HDI'en mindre dieselagtig end TDI'en. Selv ved meget lav
hastighed er det vanskeligt at høre om HDI er en diesel.

TS

PS Men for f.... hvor er gearskiftet ringe i en 406'er.



Kasper Hansen [8270] (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 06-05-04 22:24

> Jeg har en Passat TDI Pumpedyse - og min chef har en 406'er HDI.
>
> Det er min fornemmelse, at TDI'en har et bedre "ryk" på trods af at min
kun
> er en 100 HK, hvor HDI'en er en 110 HK. Endvidere kører TID'en længere på
> literen.

Det er også ligesom det jeg kan forstå ud fra en del brugerudsagn...
Egentligt sjovt at der er så stor forskel på så nye og avancerede
motorere...

> Til gengæld føles HDI'en mindre dieselagtig end TDI'en. Selv ved meget lav
> hastighed er det vanskeligt at høre om HDI er en diesel.

Jeg har ingen reel erfaring med at køre TDI, men jeg har også bemærket at
lyden er væsentligt mere diesel agtig på TDi'erne. Dog må jeg indrømme at
jeg ikke kunne høre at min kollegas Golf V TDI PD 140 var en diesel - men
det var også en meget tidlig morgen... Hold kæft hvor var det iøvrigt en
fornøjelse at sidde i den bil - 180 km/t i 6. gear og 3000 rpm - sweet.

> PS Men for f.... hvor er gearskiftet ringe i en 406'er.

Jeg kørte i en 206 HDi indtil jeg fik min C3 HDi - ringere gearkasse har jeg
aldrig oplevet. Bilen havde kørt 5700 km da jeg fik den, og gearstangen
hoppede og dansede hver gang man accelerede. Den føltes også vældigt mudret
og upræcis. En ganske skarp kontrast til den Fiesta 1,4 benzin jeg kørte i
en uge inden, den havde kørt ca. 30.000 og føltes fuldstændig præcis og
knivskarp i gearkassen.
Min C3 har sensodrive gearkasse, så der kan jeg ikke mærke en skid - jeg
bruger jo slet ikke gearstangen til andet end 1, N og R :)
Men peugeot har vist også et ry for elendige gearkasser...

/Kasper Hansen



3140 Bagdad Bob (06-05-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 06-05-04 22:07

> Hvis du køber en Tour, så får du det lækre Climatronic med og det er guld.
> Har Focus'en ikke kun manuelt aircon?
>
>
Yeps, det er rigtigt. Men jeg har en våd drøm om en sort bil med beige
velourindtræk Det kan man ikke få i Tour

Meget nyttig info omkring diesel økonomien. Det fremgår jo ikke af de
officielle specs.

thx,
Bob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste