Elstik 220V
Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 06-05-04 17:11

Vi er ved at planlægge en telt-tur til Sverige/Norge/Finland. Meen vi har jo
en masse "uundværligt" elektronisk diller-daller at slæbe rundt på;
digital-kamera, mobilos og lign. Så måske kunne det i nogen situationer være
en fordel at vælge en plads med elstik, også selvom man ikke har
campingvogn.

Men hvordan ser et elstik til 220V egentlig ud på en campingplads? Er det
bare et mere eller mindre helt normalt 220V stik i udendørs udgave, eller er
det et special-stik?

pfh tak
Jens

--
Jens Christian Mikkelsen
http://www.jcmikkelsen.dk

Fra : Hans Jørgen

Dato : 06-05-04 18:01

Hej

> Men hvordan ser et elstik til 220V egentlig ud på en campingplads? Er
> det bare et mere eller mindre helt normalt 220V stik i udendørs
> udgave, eller er det et special-stik?

Der er flere udgaver af el-stik rundt om, men det mest brugte er vel
efterhånden CEE stikket, men du kan læse her
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=36
lidt om hvad man kan komme ud for.

Vh
Hans Jørgen

--
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 06-05-04 18:46

Hej,

"Hans Jørgen" <hjh@(slet)campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
> Der er flere udgaver af el-stik rundt om, men det mest brugte er vel
> efterhånden CEE stikket, men du kan læse her

> [...]

Øv, men mange tak. Det er jo mest bare for at kunne oplade batterier til
diverse små-devices, primært kameraet. Så måske bør jeg kigge mig om efter
en passende 12V oplader.

Jens

Fra : Ped

Dato : 06-05-04 18:43

Jens Christian Mikkelsen wrote:
> [...]
> bare et mere eller mindre helt normalt 220V stik i udendørs udgave, eller er

Ja, vi vælger også altid en plads med strøm, selvom vi bor i telt. Jeg
har en kort ledning med et CEE stik i den ene ende, og en almindelig
stikdåse i den anden, og dertil bruger jeg så min almindelige
forlængerledning, som er et udendørs kabel i nogenlunde svær og god
kvalitet, men med et indendørs, firkantet stik på - ikke det runde med
jord. Skulle man komme til et sted hvor der ikke er CEE stik er der
altid en stikdåse i europæisk standard, som et dansk, firkantet stik kan
gå i.

M.v.h.

jens L.

--
Fjern "handicappet" i min mailadresse ved svar.

Fra : Mortensen

Dato : 08-05-04 22:16

Er det et han- eller et hun-CEE-stik, der skal puttes i campingpladsens
strømudtag?

Det logiske svar vil være et han-stik, men man kan aldrig vide.

Mvh KJ

Fra : Jens

Dato : 09-05-04 10:05

"Mortensen" <vm2134@emailservice.com> skrev i en meddelelse
> Er det et han- eller et hun-CEE-stik, der skal puttes i campingpladsens
> strømudtag?

HAN stik

Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 09-05-04 19:50

Jens wrote:
> "Mortensen" <vm2134@emailservice.com> skrev i en meddelelse
>>

> HAN stik
>

> Jens

Husk det på biologien - hunner sidder pænt og venter - til det passer
hannerne at komme.

Somme tider

Og så er det noget med at det er farligt når "honningen" er frit
tilgængelig. Spidserne skal ind i mørket før der sker noget. (El og
berøringsfare).

Han man en huske omkring det med vandhaner?

Hilsen Sten Bo

Fra : Steen Larsen

Dato : 06-05-04 18:50

> [...]
Er
> det bare et mere eller mindre helt normalt 220V stik i udendørs

Hej Jens

En anden muglighed er at købe en inverter som laver 12v om til 220v.
Man skal dog passe på hvor meget man bruger den uden at bilen er
startet.

Har selv købt en da vi har inbygget batteri i campingvognen så vi kan
sagtens klare os i en week-end uden strømtilslutning med et lille
farvefjernsyn og radio og lys.

Jeg har købt den hos www.hks-camping.dk det var den billigste jeg
kunne finde med så stor en ydelse 350 w konstant.

Link direkte til den
http://butik.hks-camping.dk/product_info.php?cPath=46_197_199&products_id=2236

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Per Rasmusssen

Dato : 06-05-04 21:41

"Jens Christian Mikkelsen" <jensmNoSpam@jcmikkelsenNoSpamPlease.dk> skrev i
en meddelelse news:jstmc.601$ll7.29@news.get2net.dk...
> [...]

> bare et mere eller mindre helt normalt 220V stik i udendørs udgave, eller

Hej Jens Christian
Når du camperer i Norge og Sverige vil du oftest møde eludtag med schuko-
stik. Flere og flere steder er der begyndt at være CEE17 eludtag. Vi har i
mange år kørt med kablet med shuko stik, og desuden en CEE17/shuko adapter.
Noget andet er at du mange steder har meget langt til eludtaget, så det er
en rigtig god ide at have 2 x 20m kabel med. Hvordan stikkene ser ud i
Finland ved jeg desværre ikke, men mon ikke der findes en campist som har
været en tur i SF.

Du kan se stikkene her

http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='220100'&page=1&p_cat_id='20'&menuguid=2

http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='221020'&page=1&p_cat_id='23'&menuguid=2

http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='221060'&page=1&p_cat_id='18'&menuguid=2

Rigtig god fornøjelse med planlægningen, og god tur

Venlig hilsen
Per

Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 17-05-04 22:04

> [...]
> bare et mere eller mindre helt normalt 220V stik i udendørs udgave, eller

Hej igen,

Jeg ville bare sige tak for de mange gode svar og ideer. Jeg endte med at
købe en power inverter hos Harald Nyborg. Kr. 399,- for en model, der kan
levere 300W kontinuert, det kan vel næsten ikke gå galt.

/Jens

Fra : @rsten

Dato : 18-05-04 15:01

Heldigvis faldt Jens Christian Mikkelsen
<jensmNoSpam@jcmikkelsenNoSpamPlease.dk> over tastaturet og
skrev følgende i aN9qc.2922$dO4.2149@news.get2net.dk:

> [...]
> med at købe en power inverter hos Harald Nyborg. Kr. 399,- for en
> model, der kan levere 300W kontinuert, det kan vel næsten ikke gå

Nej ikke før bilen ikke kan starte fordi du har leget med computer hele
aftenen

Husk på at 100w på 220V koster ~10Ampere på 12V - dvs efter 5 timer er din
akku *helt* flad, men bortset fra det er det en OK løsning - har selv en

--
/carsten

Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 18-05-04 18:28

"@rsten" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> Husk på at 100w på 220V koster ~10Ampere på 12V - dvs efter 5 timer er din
> akku *helt* flad, men bortset fra det er det en OK løsning - har selv en

Der er heldigvis en lavspændingsalarm på den. Ved 10,5 Volt batterispænding
begynder den at bippe, og ved 10 Volt afbryder den.

Så må man bare håbe, at det er nok til at starte bilen igen.

mvh
Jens

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-05-04 21:46

Heldigvis faldt Jens Christian Mikkelsen
<jensmNoSpam@jcmikkelsenNoSpamPlease.dk> over tastaturet og skrev i
> [...]
> batterispænding begynder den at bippe, og ved 10 Volt afbryder den.
>
> Så må man bare håbe, at det er nok til at starte bilen igen.

Jeg tror at du skal være heldig hvis du skal kunne starte med kun 10,5V
tilbage, jeg tror, at der er sat alarm på, mest er der for ikke at
dybdeaflade akkuen, det har de ikke ret godt af. men køb et 50.- multimeter
(senest 30.- i ALDI) så du kan chekke spændingen en gang imellem.
God tur

/carsten