Grønne Alger
Fra : Jesper

Dato : 06-05-04 11:35

Hej NG

Jeg har nu haft mit akvarie(263L) startet op i en måned med fisk(malawi),men
nu er der begyndt at komme grøne alger ,det sætter sig på glas og sten, i
sidste weekend gav jeg det - algo-fix.- og jeg har algo depot i også,jeg
ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det renset,det er jo ikke så pænt.
Håber der en der kan hjælpe.på forhånd tak..
mvh
jesper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-05-04 08:56

Jesper wrote:
> [...]
> ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det renset,det er jo ikke så pænt.
> Håber der en der kan hjælpe.på forhånd tak..

Alger er altid til stede. Spørgsmålet er blot om betingelserne for
opblomstring er gode.

Beskriv hvordan akvariet er etableret, indretning, planter, antal fisk,
filtrering, lys, belysningperiode, etc. så er det nemmere at gisne om
hvad problemet kan være.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-05-04 09:59

Jesper skrev i et indlæg på usenet:
> [...]
> jeg har algo depot i også,jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få
> det renset,det er jo ikke så pænt. Håber der en der kan hjælpe.på

Alger kommer normalt af for mange næringsstoffer i vandet og/eller for
meget eller forkert lys.

Da du har malawi så har du nok ikke mange planter - masser af planter
bruger ellers næringsstofferne, så der ikke så nemt kommer for mange
alger.

En anden løsning er så hyppigere vandskift...

Måske overfodrer du ?

Måske får akvariet for meget eller forkert lys ?

Lys i mere end 10-12 timer dagligt gavner mest algerne.....

Dem på ruderne kan du fjerne med en skraber - på sten er det lidt mere
besværligt - tag dem på og børst dem med en stiv børste.....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : RikkeVK

Dato : 09-05-04 18:51

"Jesper" <jubbe@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det renset,det er jo ikke så pænt.
> Håber der en der kan hjælpe.på forhånd tak..

Hej.
Læs evt. denne artikle om alger og algebekæmpelse:
http://akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel.php3?id=82
.. Måske kan den hjælpe dig.
God fornøjelse
-Rikke