Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon, Nikon eller Olympus
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 06-05-04 10:06

Jeg har med god hjælp herindefra været i gang med et udskillelsesløb imellem
digitalkameraer og er kommet frem til tre modeller der ser rigtigt gode ud -
i mine øjne.

De tre modeller er:
Canon Powershot A80
Nikon Coolpix 4300
Olympus Camedia C4000 Zoom

Spørgsmålet er så bare, hvilket kamera der er bedst til det jeg skal bruge
det til.

Det skal primært bruges indendørs, ofte i dårlig belysning, og billederne
det tager her skal være virkelighedstro i den henseende at farverne ikke må
afvige så meget fra det fotograferede objekt at man kan føle sig snydt som
kunde i min webshop.

Nærbilleder af dyr - vil meget gerne prøve at eksperimentere med makro også.

I det hele taget skal det tage klare, skarpe billeder, der også gerne må
kunne tåle at blive forstørret til A4 hvis det skal være.

Og så skal det ikke være alt for indviklet at bruge - alternativt skal det
have en rigtig god brugsanvisning.

Indtil videre har jeg fået det indtryk at Canon er det kamera der oftest
bliver anbefalet herinde, men indendørs billedet med blitz på det her link
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM skræmmer mig lidt fordi
det er så gult i forhold til de to andre kameraers blitz-billeder. Men det
er måske mig der er galt i byen - skal man slet ikke bruge blitz indendørs?
For hvis billedet ovenover er taget under samme lysforhold ville jeg da
klart vælge at fotografere indendørs uden blitz.

Desuden har jeg været ved at undersøge prismarkedet ude i EU for de
pågældende kameraer og de ser rigtigt billige ud alle tre i Tyskland - nogen
der har erfaringer med at købe digi-cam i det nære udland?

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- åbner 15. maj i Randers

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-05-04 12:51

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:409a0002$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]

nogen
> der har erfaringer med at købe digi-cam i det nære udland?

Canon har vist flest fordele her; mener ikke at de 2 andre har hjælpelys til
autofokusen.
Det har varet meget lang tid før andre producenter har lært den lektie -
uden hjælpelyset
kan foto af katte i lidt dårligt lys vise sig _helt_ umuligt. Med mindre du
har dresseret dem
til at stå/sidde stille på kommando
Både Canon og Nikon leverer generelt meget naturtro farver - dog nok med
Canon lidt foran.
Husk dog at farvegengivelse er noget svært noget - både på papir og på
nettet kræver det
meget viden og erfaring at ramme rigtigt. Du vil jo også få det problem at
du intet kender til
dine kunders calibrering af deres skærm - hvis de overhovedet ved hvad det
vil sige
Canon plejer ellers absolut ikke at have problemer med farver ved brug af
blitz. Har 2 forskellige
Canon, 1 Nikon og 1 lille Olympus i husholdningen, alle giver gode farver.
Canon G1 + Ixus 300 er ganske tæt på hinanden mht farver, Nikon Coolpix 950
lidt mere dæmpet
(faktisk lidt blegere en naturen selv), Olympus C-120 (begyndermodel) giver
lidt for mættede farver.
Men generelt har Olympus haft tendens til at underdrive farver på deres
tidligere modeller i den dyre
ende.
Se evt http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html - han gør det
fornuftige at han til hver
test går den samme tur gennem byen og tager billedet af de samme ting i
nogenlunde ens lys hver
gang. Det giver et udemærket sammenligningsgrundlag mht forskellige
kameraers farve-
gengivelse.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-05-04 13:50

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:409a0002$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Hej Tina

Jeg ville gå til min fotomand, og selvfølgelig håbe, at han havde alle tre,
og låne dem til prøveskud. Ellers kunne det jo være, at han kunne være
behjælpelig med at fremskaffe alle de nævnte modeller. Eller hvem ved,
havde et endnu bedre forslag til, hvilket kamera du skulle vælge. Men
skulle jeg vælge mellem dine forslag, ville jeg vælge Nikon. Ikke fordi jeg
kender det nævnte kamera, men på grund af min tillid til navnet, og jeg
ville fravælge Canon, af samme årsag. Olympus har aldrig sagt mig noget.
Derfor ville mit valg ende på Nikon, men det burde være dine øjne der gjorde
valget, og ikke alle vi andres fikse ideer. Så mit forslag, brug
fotohandleren, i stedet for en Netshop et eller andet sted. Brug de ekstra
100 krone sedler, og få det rigtige kamera for dig, og til dig. Det betyder
også rigtigt meget, at stå med kameraet i hånden, Nikon kunne være det
rigtige i min hånd, Canon i din, og Olympus i en tredie persons hånd.

M.V.H.....Benny..

Fra : Mic Holm

Dato : 06-05-04 18:21

Hej Benny,

Du har ret, mht. Canons og Nikons ry - for 10 år siden, i en analog verden.

Der er ikke meget tvivl om at Canon fører digital kamera krigen, og har
gjort det i flere år. Ja - Nikon lavede engang nogle gode kameraer, men de
er sgu ved at falde lidt bag af dansen. (indtil D70)

--Michael

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-05-04 03:32

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse
> [...]
> gjort det i flere år. Ja - Nikon lavede engang nogle gode kameraer, men de
> er sgu ved at falde lidt bag af dansen. (indtil D70)

Hej Michael

Det er absolut tilladt, ikke at være enig med mig. Men det forandrer ikke
min opfattelse af Canon. Du er ikke i tvivl om at Canon fører, og du er i
din gode ret til at have den opfattelse.
Men det er ikke det du skal sige, hvis vi skal have en chance for at nå til
enighed. Jeg er ikke spor i tvivl om, at det næste digitale kamera, jeg
skal have købt, er DSLR og det hedder Nikon, men om det bliver D70, D100,
eller noget helt andet det har jeg ikke bestemt endnu. Du må meget gerne
reklamere for Canon, men de ligger som nummer 37 på min top 10. Så jeg ved
ikke, jeg kan ikke lige se, hvad de skulle gøre, for bare at komme i
betragtning, men det skal virkeligt være noget rigtigt radikalt. Mærket
Canon, tror jeg, definitivt har udspillet sin rolle her.

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 06-05-04 16:09

Tina Susanne Johansson wrote:
> Jeg har med god hjælp herindefra været i gang med et udskillelsesløb
> imellem digitalkameraer og er kommet frem til tre modeller der ser
> [...]

Hej Tina

Jeg har et Olympus C990. En dag skulle jeg se en kollegas nyindkøbte
Kodak ? (med en speciel skærm bagpå) og den dag fandt jeg ud af at mit
Olympus lyder meget underligt når jeg åbner det, og det har det altid
gjort, jeg har også erfaret at billederne bliver en smule skarpere, hvis
jeg lige husker at zoome bare en anelse. Så jeg kan _ikke_ anbefale et
Olympus, men jeg har heller ikke prøvet andre digitale kameraer, til
gengæld har jeg tidligere haft en hel del analogt Canon, og næste gang
bliver det Canon igen. Du kan jo kigge på Katrines side www.beydana.dk
hendes billeder er taget med et Canon A60, (hvis hun ikke har fået et
nyt siden sidste sommer) og du har jo set at det er et kamera der kan
tåle lidt af hvert.

M.v.h
Niels

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 06-05-04 23:52

> [...]
imellem
> digitalkameraer og er kommet frem til tre modeller der ser rigtigt gode
KLIP
> Spørgsmålet er så bare, hvilket kamera der er bedst til det jeg skal bruge
> det til.
> Mvh Tina

Ikke at jeg selv har nogle af dem, men de er alle testet her:
http://www.megapixel.net/reviews/canon-a80/a80-review.html

http://www.megapixel.net/reviews/nikon-cp4300/cp4300-review.html

http://www.megapixel.net/reviews/oly-c4000/c4000-review.html

(måske det kan bidrage lidt til din beslutning?)

/Jens