Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon ixus500 vs. Canon Powershot S50
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 05-05-04 23:09

Hej

Jeg kigger i øjeblikket efter et nyt digital kamera, og har længe været
varm på Canon ixus500.
Men nu har jeg lige opdaget Canon powershot S50. Det har stort set de
samme specifikationer som ixus500, men umiddelbart flere muligheder for
at "lege" med programmer, lukketider, blænde, osv.

Jeg har i øjeblikket et Nikon F65 spejlreflekskamera som jeg mest bruger
til aktion/sport og portræt billeder. Så det er vigtigt at mit nye
digitalkamera har en hurtig udløser og mulighed for at ændre på
dybdeskarpheden.
Det ser ud som om programfunktionerne på Powershot S50 meget ligner det
på mit F65?

Er der noget jeg har overset ved Powershot S50?? Eller er det et bedre
kamera end ixus500. Og at man ved ixus500 betaler mest for design og
størrelse, og derved mister nogle funktioner?

Er der måske et i samme prisklasse som jeg helt har overset ?

Det er vigigt at digitalkameraet er et "lommekamera"

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 06-05-04 05:30

"Michael Christoffersen" <newsgroup@DELETETHISsomething.dk> wrote in message
> [...]
> til aktion/sport og portræt billeder. Så det er vigtigt at mit nye
> digitalkamera har en hurtig udløser og mulighed for at ændre på

Dybdeskarpheden er bl.a. en funktion af sensor chippens størrelse, så du vil
få væsentlig større dybskarphed på en lille digi-cam.
Ingen af de små digi-cam's har samme hastighed som et SLR.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-05-04 06:39

Michael Christoffersen skrev:
> [...]
> samme specifikationer som ixus500, men umiddelbart flere muligheder for
> at "lege" med programmer, lukketider, blænde, osv.
[snip: har pt Nikon F65]

> Er der noget jeg har overset ved Powershot S50?? Eller er det et bedre
> kamera end ixus500. Og at man ved ixus500 betaler mest for design og
> størrelse, og derved mister nogle funktioner?

S50 er nok det "lommeformatkamera" jeg kender som kommer tættest på at
kunne indstilles på samme måde som P-funktionen på et spejlrefleks som
f65. Det har bredden fra mulighed for fuld automatik (med adskillige
scenario-programmer til at lave gode billeder ud af automatikken),
igennem det halv-automatiske over til muligheden for at indstille alting
manuelt.

Jeg selv har A75 som er knap så meget "lomme", og som mangler nogle af
de top-funktioner (raw-mulighed m.m.) som S50 har, men
indstillings-funktionsmæssigt ligner det en del, og jeg synes godt nok
at det er _lækkert_ så meget man kan få ud af det kamera .

Jeg er ikke helt enig med HKJ i at man ikke får samme hastighed som SLR,
jeg har aldrig haft råd til at tage 30 billeder indenfor 10 sekunder -
nu oplever jeg pludselig styrken ved den type serier . Forsinkelsen
på ca 0.01! sekund fra jeg (i fokuseret stand) trykker ned til billedet
er taget generer mig oprigtigt talt ikke

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-05-04 07:07

"Jesper Brunholm"

> [...]
> på ca 0.01! sekund fra jeg (i fokuseret stand) trykker ned til billedet
> er taget generer mig oprigtigt talt ikke

Jesper der er mange der ude der ikke kan leve med den
forsinkelse, ikke de 0,01 sekund du nævner, men det
hele eller halve sekund det tager kameraet at fokussere.
Det kommer an på hvilken slags billeder man vil lave,
mange tror, bla. fra udsagn som dit, at man kan lave
spontane billeder med et digicam, prefocus, på børn
eller dyr, der løber forvildet rundt, er ikke brugbart.
Dit argument har været fremlagt før og er vildledende,
og din tolkning af HKJ's indlæg er. bevidst eller ubevidst,
forkert, han skriver ikke noget om 30 billeder på 10 sek.
Hastighed gælder den forsinkelse som alle digicam lider
under.. Hvis Michael følger dit råd og køber et af de nye
"hurtige" digicam er jeg bange for han vil blive skuffet,
de er ikke specielt velegnet til action/sport eller portrætter
for den sags skyld. Men det finder han jo nok ud af, jeg
vil foreslå at folk der ikke er sikre, prøver et hos fotohandleren
eller låner et af en kammarat inden han køber. -max-

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-05-04 22:45

-max- skrev:
> Jesper der er mange der ude der ikke kan leve med den
> forsinkelse, ikke de 0,01 sekund du nævner, men det
> hele eller halve sekund det tager kameraet at fokussere.

Jeg vil gerne medgive at den længere fokustid er en ulæmpe, og kan være
meget træls, men jeg vil også gerne have at man skiller snot for sig og
skidt for sig - det er efter min mening ikke rigtigt at det "tager lang
tid at tage et billede" medmindre man ikke har lært at forberede sig på
det, og være klar til at trykke i det rigtige sekund.

Da jeg skiftede fra SLR til digicam var jeg også skuffet i starten, men
som jeg skrev (ok - prøvede på at skrive ) så har jeg oplevet at det
med hastighed har et aspekt mere, som kan være nok så væsentligt og gøre
at man får flere af de rigtige billeder i kassen - uanset om vi snakker
rockkoncerter, folk-koncerter, børn på to år eller en flok svaler.

Det er rigtigt at digi-lommekameraet ikke har samme reaktionshastighed i
fokus osv, men hvis vi fx. snakker fotos af børn så har jeg personlig
oplevet at jeg
1) oftere har det med når de gode billeder er aktuelle
2) har mere naturlige børn når det ikke er et "kæmpemæssigt fint
apparat" jeg står med i hånden.

Til gengæld har jeg også oplevet at
3) jeg savner min 300mm zoom som gjorde at hverken jeg eller apparatet
blev registreret af børnene

> Det kommer an på hvilken slags billeder man vil lave,
> mange tror, bla. fra udsagn som dit, at man kan lave
> spontane billeder med et digicam, prefocus, på børn
> eller dyr, der løber forvildet rundt, er ikke brugbart.

Det er jeg så uenig i, jeg har lavet mange af slagsen, og fået det til
at virke fint.

> [...]
> forkert, han skriver ikke noget om 30 billeder på 10 sek.
> Hastighed gælder den forsinkelse som alle digicam lider

Det kan godt være du mener jeg tolker forkert, men jeg mener det er et
væsentligt aspekt jeg fremdrager, og jeg vil insistere på at fremdrage
det, ligesom jeg også nævner linsekvalitet som argument når jeg bliver
spurgt om det er bedst at købe kameraet med 3,2 eller 5 megapixel

> [...]
> vil foreslå at folk der ikke er sikre, prøver et hos fotohandleren
> eller låner et af en kammarat inden han køber. -max-

Hvis man bruger lommekameraet som vi har gjort SLR'et så bliver man
skuffet - enig, men det har nogle forcer fremfor film-SLR som gør at man
med lidt tilvænning til at bruge en anden slags kamera med andre
styrker, kan opnå samme resultater og en masse gode billeder.

Spørgsmålet går (sådan som jeg læser Michaels indlæg) nu også på
_hvilket_ digitalkamera i lommeformat, ikke på SLR- kontra kompaktkamera.
Jeg kan godt forstå at du føler dig kaldet til at argumentere imod mine
hastighedsargumenter, da jeg kom til at skrive dem sådan så det er
oplagt at sammenligne med SLR - jeg beklager min egen debat-afsporing på
det punkt - mit formål var egentlig at berolige omkring at S50 altså
ikke er et specielt langsomt digi-kompaktkamera.

Det vil jeg gerne stå ved, også efter jeg har prøvet et par venners Fuji
finepix, olympus, sony og medion - de _er_ altså ikke mærkbart hurtigere
fra man ser motivet til man har fokuseret og trykket end det jeg oplever
med A40, A70, A75, IXUS 400 og S45 - har du en anden oplevelse på det punkt?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : HKJ

Dato : 06-05-04 07:11

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> Jeg er ikke helt enig med HKJ i at man ikke får samme hastighed som SLR,
> jeg har aldrig haft råd til at tage 30 billeder indenfor 10 sekunder -

Jeg har nu heller ikke haft brug for fuld hastighed.

> nu oplever jeg pludselig styrken ved den type serier . Forsinkelsen
> på ca 0.01! sekund fra jeg (i fokuseret stand) trykker ned til billedet
> er taget generer mig oprigtigt talt ikke

Ved sports er det rart at kameraet løbende fokuserer (AFC på Nikon) og derpå
tager billedet uden forsynkelse, når der trykkes. Der er dog kommet kompakt
kamera der kan gøre dette.

En anden ting der er forskel på er følsomheden, kompakt kamera er normalt
ikke særlig gode over ISO100, det kan give lidt problemer med lukkertiden
ved sports.

Grunden til at jeg nævner forskellene er fordi jeg selv skiftede fra SLR
(F801) til kompakt kamera for noget tid siden. Der var jeg glad for at at
slippe for min "store" fototaske, men jeg fandt ud af, at et kompakt kamera
ikke kunne erstatte mit gamle SLR. Derfor har jeg nu et D70 dSLR og det
erstatter fint min gamle SLR, men den "store" taske slipper jeg ikke for.

Fra : Johnt

Dato : 06-05-04 12:08

Vedrørende hastighed er der en oversigt her:

http://akamera.dk/tester/hurtighet.html

Sony T1 er absolut det hurtigste. Jeg testede Sony T1 mod Ixus 500 i
butikken. Med hensyn til hastighed er de to kameraer som dag og nat. S50 er
også et langsomt kamera.

Men med alle kameraer er det en opvejning af fordele og ulemper, og afhængig
af hvad man skal bruge kameraet til.

Hilsen

Johnt