Kan ikke koble router på lan-netværk med f~
Fra : Nikolaj Hviid

Dato : 05-05-04 22:30

Hey
Jeg har skrevet om dette før i gruppen, men nu har jeg prøvet det... det
virker ikke. Mit problem er at jeg bor et sted med fast-ip til hver
lejlighed (og jeg har 3 ting der skal på). Har min computer koblet op med de
oplysninger som hører til IP, den finder fint husest router mm.

Nu har jeg så tilføjet en router i den tro at jeg kunne koble husest
router/netværk på som et WAN-netværk og så indtaste de faste ip-oplysninger.
Men min router siger at den ikke er tilsluttet wan....

hvad kan jeg gøre?

ps. De tumper der har sat vores netværk op har selvfølgie ikke slået
DHCP-serveren fra på routeren, men da min router og deres router internt vil
have samme ip går det ikke.

Mvh.
Nikolaj

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-05-04 22:36

"Nikolaj Hviid" <nikolaj_hviid@hotmail.invalid> crashed Echelon writing

> hvad kan jeg gøre?
>
> ps. De tumper der har sat vores netværk op har selvfølgie ikke slået
> DHCP-serveren fra på routeren, men da min router og deres router
> internt vil have samme ip går det ikke.

For mig kunne det godt lyde som en WAN/LAN konflikt.

Altså din router får en ip-adresse på WAN siden i et subnet som den
allerede leger DHCP-server for på LAN siden.

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-05-04 22:42

"Nikolaj Hviid" <nikolaj_hviid@hotmail.invalid> wrote:

> [...]
>router/netværk på som et WAN-netværk og så indtaste de faste ip-oplysninger.
>Men min router siger at den ikke er tilsluttet wan....

Det burde kunne fungere med routeren - Husk du skal opsætte ip-adresse/subnet mask, standard gateway og DNS-servere for at få det
hele til at fungere...

Hvis det alligevel driller er det måske fordi 'huset router' forventer en bestemt MAC-adresse - Prøve at 'clone' din routers (WAN
side) MAC adresse med computers MAC adresse....

>ps. De tumper der har sat vores netværk op har selvfølgie ikke slået
>DHCP-serveren fra på routeren, men da min router og deres router internt vil
>have samme ip går det ikke.

Øh, ikke helt forstået.

Selvfølgelig er der en DHCP server på 'husets router' - Hvis den uddeler ip-adresse i samme segment som din router gør på
LAN-siden, må du ændre ip-segment i din egen router....

<mlr>

Fra : Nikolaj Hviid

Dato : 05-05-04 23:03

De kører begge med et subnet der hedder 255.255.255.0 Vil det så måske
hjælpe at ændre det sidste 0 til et 1 tal? Det vil ikke ødelægge noget?

Har klonet MAC-adressen.

Jo det med at DHCP er slået til på huset router er lidt noget rod. For hvert
værelse har deres egen IP, men det sker at der flytter nye folk til og
kobler de bare deres computer på kan huset DHCP server finde på at uddele en
ip som tilhører et andet værelse (så kan han altså ikke komme på nettet
samtidig). derfor bedre hvis det var slået fra og beboerne var tvunget til
at indtaste deres egen ip.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-05-04 00:06

"Nikolaj Hviid" <nikolaj_hviid@hotmail.invalid> wrote:

>De kører begge med et subnet der hedder 255.255.255.0 Vil det så måske
>hjælpe at ændre det sidste 0 til et 1 tal? Det vil ikke ødelægge noget?

Nope, subnet mask skal du ikke røre...

Din egen router uddeler formentlig ip-adresser i 192.168.1.xxx segmentet - Hvis 'huset router' også uddeler ip-adresser i dette
segment, skal du ændre dit segment til f.eks 192.168.2.xxx

>Har klonet MAC-adressen.

Fint - Fungerer nettet så nu ??

> [...]
>samtidig). derfor bedre hvis det var slået fra og beboerne var tvunget til

Lyder som om DHCP serveren er opsat forkert....

<mlr>

Fra : Nikolaj Hviid

Dato : 07-05-04 13:46

Nope det virker desværre ikke endnu, men fandt ud af at de øverste
ip-adresse ikke er spærret pga. den dårlige opsætning husest netværk. Så har
bare tastet nogle af dem ind i de forskellige computere...
Nikolaj