neutalisation eller p-piller
Fra : jytte jensen

Dato : 05-05-04 19:14

Med venlig hilsen
jytte jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar
jeg er blevet godt og grundigt i tvivl om jeg skal lade min 4 årige kat
sterilisere eller give hende p-piller.
Man læser og hører alle vejne at man da endelig skal lade katten
sterilisere, det er det bedste for katten.
men opdrætteren som jeg købte hende af, mener at p-piller er bedst,
fordi det er en hård omgang for katten at blive steriliseret. Det sidste
er jeg enig med ham i, egentlig nænner jeg næsten ikke at udsætte hende
for sådan en omgang.
Jeg vil meget gerne høre jeres mening og erfaring om emnet. Min kat har
haft et par kuld killinger.

venlig hilsen
Jytte

Fra : Louise Viborg

Dato : 05-05-04 19:30

On Wed, 5 May 2004 20:13:39 +0200, jytte jensen
<merkur11KATTE@BAKKEesenet.dk> wrote:

> [...]
>for sådan en omgang.
>Jeg vil meget gerne høre jeres mening og erfaring om emnet. Min kat har

Hej Jytte!
En sterilisering er ikke en kæmpe omgang for en kat. Dagen efter er
den på benen igen og er frisk og frejdig somd en plejer. Derimod er
p-piller noget fanden har skabt! De kan bla. foresage kræft i
livmoderen.
Jeg synes godt nok det er en mærkelig opdrætter, der har frarådet sig
at kastrere din kat fordi det er hårdt for katten...

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger til salg!

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-05-04 21:21

On 2004-05-05 20:30:15 +0200, Louise Viborg <nospam@shunozahra.dk> said:

> De kan bla. foresage kræft i
> livmoderen.

Og mælkekirtlerne, ikke? eller blander jeg noget sammen?
Jeg synger med i koret. Min ene missepige havde en hormonelt betinget
underlivsbetændelse da hun blev neutraliseret - efter kun tre måneder
på p-piller
Og så har vi ikke berørt den psykiske side. Det er ret almindeligt, at
hunkatte på p-piller bliver psykisk uligevægtige i større eller mindre
grad. Enkelte så slemt, at deres "medkatte" ikke stoler på dem i flere
år bagefter. (Spørg bare Ann K.)
Om det er hårdt for katten? Det er en operation, så der er noget
utilpashed og noget smerte i såret bagefter. Men bortset fra, at de
hoppede lidt mere forsigtigt i dagene efter og vaskede deres barberede
maver en del, så gik det egentlig meget fredeligt - da det første døgn
med narkose-eftervirkninger var overstået.
--
Knus fra Ann R

Fra : Louise Viborg

Dato : 05-05-04 21:51

On Wed, 5 May 2004 22:21:23 +0200, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote:

>Og mælkekirtlerne, ikke? eller blander jeg noget sammen?

Jo, også det!

Fra : dpl

Dato : 05-05-04 19:28

Hej Jytte
Hvis jeg var dig, ville jeg slet ikke være i tvivl. P-piller er noget
rigtigt møg, og i værste tilfælde kan de koste din kat livet. Jeg har
selv været ved at miste en kat, der havde cyster i underlivet pga.
p-piller.

Selvfølgelig er neutralisationen en drøj omgang, men efter et par dage
er hun helt den gamle igen, og du skal ikke tænke på ting som cyster,
underlivsbetændelse osv. osv., nogensinde. Man har vildt dårlig
samvittighed lige når de kommer hjem fra dyrlægen, og føler sig som en
rigtig slem katteejer. Men når katten er på dupperne igen, og har glemt
alt om det, er man slet ikke i tvivl om, at det var det helt rigtige!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/