Skal det være nu?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-05-04 18:41

Hej gruppe

Som nogen af jer måske husker, så bad jeg engang i januar[1] om hjælp
til at finde en mulig hunderace til os.

Nu er det jo snart sommmer og sommerferie og det er jo en god tid til
den slags familieforøgelser. Situationen er dog lidt anderledes end i
januar, i det jeg er i arbejdsprøvning nu og derfor væk hjemmefra op
til 6 timer af gangen.

Dengang var en new foundlænder et godt bud og absolut det vi er mest
stemt for, men nu har vi jo læst alt hvad der er på biblioteket om
hunde generelt og newfer i særdeleshed. Og i dem står der, at newfen
ikke er glad for at være alene hjemme. Det er der jo ikke nogen hunde
der er, men er det synd for hunden at være alene hjemme 6 timer 5
gange om ugen? Umiddelbart er det jo ikke lang tid i forhold til andre
hunde, men er det for længe?

Så hvad er jeres mening: Kan vi give en newf et godt liv?

Og der skulle vel ikke være nogen, der går tur med deres newf i
Mollerup Skov i Vejlby, Århus, som har lyst til at gå en tur med deres
hund og os en dag?

Og hvis der nu skulle være nogen der kender nogen som har hvalpe i
tiden, så er mailadressen altså fuld gyldig! Om hvalpene er
fejlfarvede eller har lidt for lang snude er lige meget, bare de er af
raske forældre med et godt sind. Og skulle der være nogen der har
blandingshvalpe af f.eks. newf/lab eller newf/golden, som har et
roligt temperament, så vil vi også gerne høre om dem.

Mvh Trine og Kåre

[1] Message-ID: <u65f9iajp.fsf@trinekc.dk>

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Heidi Jensen

Dato : 05-05-04 19:59

En god hjælp til unghunde/hvalpe der skal være alene hjemme, er at få en
hundelufter der kan komme en gang om dagen! Dette har vi selv haft megen
glæde af, når vores har været hvalpe!For at sikre sig at de kom hver dag,
hang vi snoren på en måde så vi kunne se om den var blevet rørt ved, og så
blev de jo selvfølgelig godt betalt!!! Dette har vi gjort til hundene har
været ca. 1 år gamle.... (hvis vi altså ikke selv har haft mulighed for at
være hos dem hele dagen)....

Heidi

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-05-04 06:58

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> writes:

> [...]
> været ca. 1 år gamle.... (hvis vi altså ikke selv har haft mulighed for at

Ideen er rigtig god. Men efter alle de bøger vi efterhånden har læst,
så skal man faktisk ikke gå med en newf før den er mere eller mindre
voksen af hensyn til dens ledvækst.

Men ideen er jo fin alligevel, for selvom den ikke skal gåes med, så
ville det være rart, hvis der kom nogen og fodrede og legede med den
omkring middagstid.

Mvh Trine

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 06-05-04 09:59

> Ideen er rigtig god. Men efter alle de bøger vi efterhånden har læst,
> så skal man faktisk ikke gå med en newf før den er mere eller mindre
> voksen af hensyn til dens ledvækst.

Øhm hvordan lufter man den så, hvis man ikke må gå med den???
--
Hilsen
Heidi B.

Ved mail fjern dekatten
Tjek min hjemmeside ud om mine katte og min
familie: http://www.mitzy.lir.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-05-04 10:06

"Heidi Bojsen" <Heidi.bojsende@kattentdcadsl.dk> writes:

> Øhm hvordan lufter man den så, hvis man ikke må gå med den???

Man tager den ud i haven og leger med den. Så får den frisk luft, lidt
motion og mulighed for at komme af med det den skal af med.

Hvis der er newfejere, som vil kommentere det vi har læst, vil vi
blive glade.

Mvh Trine

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 06-05-04 11:44

> [...]
>
> http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
> Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Ok det er nok bare mig der er sart. Vores hund må gerne komme i haven, men
den må ikke "komme af med noget" i min have.
Ved ikke noget værre!!

Fra : dpl

Dato : 06-05-04 20:26

Heidi Bojsen wrote:
> [...]
> motion og mulighed for at komme af med det den skal af med.
>
> Hvis der er newfejere, som vil kommentere det vi har læst, vil vi

Hej Trine
Vi fik en skt. bernhard hvalp for to år siden, og fulgte ovenstående
råd. Han fik masser af legetid i haven, korte gåture og en ugentlig
træningstime på hvalpehold. Vi bor på landet, og havde mulighed for at
give ham en masse ganske korte gåture uden snor, så det kunne foregå i
hans eget tempo. Han har aldrig haft problemer med vokseværk eller
andet, og jeg kan da kun anbefale metoden.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : JB

Dato : 07-05-04 20:28

Hej

Hunde skal da ud og luftes og læse deres avis hver dag,
der hvor man skal passe på ang. vokseværk i hvalpetiden
er de må ikke overs anstrenger sig ved f.eks. gå på trapper
og lin.

Jørgen
--
73 de oz7aik Jørgen Bodholdt
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-05-04 12:17

> Hej gruppe
>
> Som nogen af jer måske husker, så bad jeg engang i januar[1] om hjælp
> til at finde en mulig hunderace til os.

Hej Trine

NewF eller Sct. Bassehund, ville da egne sig fint. Når du alligevel ikke er
hjemme i 6 timer, så får den tid til en god skraber, og det er der bestemt
ingen af disse som vil tage skade af. Da begge jo i grove træk skal
motionere sig selv faktisk hele dens første leveår. Så tiden forekommer
velvalgt.

M.V.H.....Benny..

Fra : dpl

Dato : 06-05-04 20:28

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> ingen af disse som vil tage skade af. Da begge jo i grove træk skal
> motionere sig selv faktisk hele dens første leveår. Så tiden forekommer

En skt. bassehund... det må være det man får ud af at krydse disse to
fyre: http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=2
*grin*

Nå, men altså, jeg er nu ganske enig med Benny, og synes en newf ville
være et godt valg.

Hilsen Dorthe
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=2

Fra : Lars

Dato : 10-05-04 18:03

Hej Trine

Jeg kan da også kun bifalde dit valg mht. newfer og ser heller ikke 6 timers
alene hjemme som et problem.

Se evt. på www.newfclub.dk hvor du kan finde navnene på de lokale Newf-klub
repræsentanter.
Vi holder jævnligt forskellige arrangementer i klubben og du er helt sikkert
velkommen til at komme med på en "kigger / snakker"

Hilsen Lars - selv newf-fan

Se mere om hvad vi laver på Vestsjælland her: www.tavestpaa.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-05-04 18:12

"Lars" <vln@post11.tele.dk> writes:

> Jeg kan da også kun bifalde dit valg mht. newfer og ser heller ikke
> 6 timers alene hjemme som et problem.

Dejligt.

> Se evt. på www.newfclub.dk hvor du kan finde navnene på de lokale
> Newf-klub repræsentanter.

Du kan tro den er gransket nøje. Men der er altså for få hvalpe på
listen, og slet ikke nogen der passer bare nogenlunde med starten af
juli. Det skal jo gerne passe med hvornår vi har ferie.

> Vi holder jævnligt forskellige arrangementer i klubben og du er helt
> sikkert velkommen til at komme med på en "kigger / snakker"

Vi har overvejet at tage til Roskilde til dyrskue og se lidt på alle
de skønne hunde. Men der er desværre lidt langt, når man bor i Århus,
så vi får se om vi kommer afsted.

> Hilsen Lars - selv newf-fan
>
> Se mere om hvad vi laver på Vestsjælland her: www.tavestpaa.dk

Jeg har også nærstuderet den side. Man fortryder jo næsten, at man bor
i Jylland, og så alligevel... ;)

Mvh Trine

Fra : Poul Erik Rise

Dato : 25-05-04 10:21

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in message
> Vi har overvejet at tage til Roskilde til dyrskue og se lidt på alle
> de skønne hunde. Men der er desværre lidt langt, når man bor i Århus,
> så vi får se om vi kommer afsted.

Hvad så med at tage på udstilling i Stjær. Det er da ikke så langt
væk, og der udstiller de newf'er og kun newf'er både lørdag, søndag og
mandag her i pinsen. Her er kørselsvejledning:

Deltagere der kommer nordfra af E 45
Kør mod Silkeborg, hvor motorvej 15 krydser E 45.
Kør fra ved afkørsel 21 mod Harlev.
I rundkørslen, kør mod Stilling ad Stillingvej ca. 200 m i næste
rundkørsel.
Forsæt mod Stilling ad Stillingvej ca. 4 km.
Drej til højre mod Stjær
Følg derefter de sorte hunde som er opstillet (newfsilhuet i træ)
Deltagere der kommer sydfra af E 45
Kør fra ved afkørsel 51
Drej til venstre mod Hadsten ca. 5 km.
Drej til venstre mod Stjær
Følg derefter de sorte hunde som er opstillet

Det er er udstiling for sjov, så her har du muligheden for at få en
sludder med med udstillere/ejere der ikke lider af udstillingsstress,
men derimod går og hygger sig, og har lyst til at snakke lidt om deres
hunde.

Jeg skal selv op og være sekretær om søndagen, så hvis du gerne vil
vide noget om newfoundlænderes vandarbejde, der er min store
interesse, (livredning i vand), så står jeg også gerne til rådighed i
det omfang jeg ikke skriver bedømmelser. Vi har nemlig endelig fået
udarbejdet nogle konkurrenceregler efter vi mange år har lallet
afsted.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-05-04 10:33

poul.erik.rise@sid.dk (Poul Erik Rise) writes:

> Hvad så med at tage på udstilling i Stjær. Det er da ikke så langt
> væk, og der udstiller de newf'er og kun newf'er både lørdag, søndag og
> mandag her i pinsen. Her er kørselsvejledning:

Det var dog dejligt. Det vil vi HELT sikkert gøre. Jeg synes ellers
jeg har ledt alt igennem, men jeg har ikke fundet den udstilling nævnt.

> [...]
> sludder med med udstillere/ejere der ikke lider af udstillingsstress,
> men derimod går og hygger sig, og har lyst til at snakke lidt om deres

Lige det vi har brug for.

> [...]
> det omfang jeg ikke skriver bedømmelser. Vi har nemlig endelig fået
> udarbejdet nogle konkurrenceregler efter vi mange år har lallet

Det lyder rigtig spændende med vandarbejde. Desværre har min mand
lovet at hjælpe med at flytte søndag, så det bliver enten lørdag eller
mandag vi kommer.

Jeg er allerede begyndt at glæde mig til at se alle de dejlige hunde.
Tak for at du gjorde os opmærksom på det.

I øvrigt er vi nu blevet enige om at det er til sommer familien skal
udvides med 4 ekstra ben. Dog under forudsætningen af at vi har
sommerferie. Jeg skal starte i virksomhedspraktik og Kåre skifter job,
så ferie er endnu lidt uvidst, men vi krydser fingre.

Mvh Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-05-04 20:28

> [...]

> Drej til venstre mod Hadsten ca. 5 km.
> Drej til venstre mod Stjær
> Følg derefter de sorte hunde som er opstillet

Det var nu ikke så ligetil, vi har da i hvert fald set det meste af
Stjær nu. Ikke at der er så meget.

> [...]
> sludder med med udstillere/ejere der ikke lider af udstillingsstress,
> men derimod går og hygger sig, og har lyst til at snakke lidt om deres

Og hvor er det dog nogle særdeles skønne hunde. Jeg har næsten lyst
til at tage afsted igen i morgen, bare for at se på dem. Det gjorde os
i hvert fald ikke mindre overbevist om at det er sådan en vi skal
have. Større end jeg regnede med, ja, men ikke for store. Så jeg kan
godt se, at den plade jeg havde købt til seng er alt for lille. Men så
må den bruges de første måneder.

Så er der nogen der skulle have hvalpe til salg sådan først i juli, så
vil jeg meget gerne høre om det.

Og hvis I skulle komme til at kede jer i morgen eller på mandag, så
kør en tur forbi Stjær og hils på alle de skønne hunde.

Mvh Trine