CSS-tags søges...
Fra : Jannik E.

Dato : 05-05-04 18:26

Jeg har ledt en del efter CSS-tags til følgende, uden held (men er også
nybegynder ;) ):

1. Jeg vil gerne have centreret en samling "bokse" på en side, uafhængig af
skærmopløsning.
Det virker fint ved at lave en ramme til boksene, og angive venstre og
højere margin, men fx toppen kan jeg kun få til at virke ved at angive
top-margin med med "px", "%" osv., og derved centreres den ikke.
Finder der ikke en metode?

2. Findes der et tag til at angive et mellemrum mellem to ord, som er større
end det ene tegn, som er standard?

--
Jannik

Slet "sletdette1020" ved direkte mail

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 05-05-04 20:01

"Jannik E." <jaesSLETDETTE1020@mail.dk> wrote:

> Jeg har ledt en del efter CSS-tags til følgende, uden held (men er
> også nybegynder ;) ):

Det hedder properties ~= egenskaber/attributter.

> 1. Jeg vil gerne have centreret en samling "bokse" på en side,
> uafhængig af skærmopløsning.

Du har selv påpeget metoden med horisontal centrering. Hvad angår
vertikal centrering er man dog nødsaget til at kende den eksakte
højde af elementet.

<http://www.hicksdesign.co.uk/articles/css/vertical_centering_with_css/index.php>

> 2. Findes der et tag til at angive et mellemrum mellem to ord, som
> er større end det ene tegn, som er standard?

Hvis du vil ændre på afstanden mellem ord, skal du benytte
   word-spacing: 2em;
Hvis du vil ændre på afstanden mellem bogstaver, er det
   letter-spacing: 1.2em;

W3Cs website er din ven:

   <http://www.w3.org/Style/CSS/>
   <http://www.w3.org/TR/CSS2/>
   <http://www.w3.org/TR/CSS2/indexlist.html>

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jannik E.

Dato : 05-05-04 20:58

Mange tak.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 05-05-04 23:15

"Jannik E." <jaesSLETDETTE1020@mail.dk> wrote:

> Mange tak.

Velbekomme og god arbejdslyst.

Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du meget gerne klippe i de
indlæg, du svarer på, samt skrive dit svar nedenunder det citerede,
jvf.: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Jannik E.

Dato : 07-05-04 17:59

> Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du meget gerne klippe i de
> indlæg, du svarer på, samt skrive dit svar nedenunder det citerede,
> jvf.: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Den fremgangsmåde bruger jeg skam altid med mindre der er tale om en generel
kommentar, som i mit foregående indlæg - man kan så diskutere om jeg burde
have droppet den underliggende tekst

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 07-05-04 18:13

> Den fremgangsmåde bruger jeg skam altid

Alletiders

> med mindre der er tale om en generel kommentar, som i mit
> foregående indlæg - man kan så diskutere om jeg burde
> have droppet den underliggende tekst

Alternativ kunne du blot have skrevet
   [snip et-eller-andet-omkring-emnet]
og derefter dit svar.

Nuvel, ingen grund til at hænge sig i petitesser.