/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Identificering af relæ i Renault clio
Fra : Søren Christensen


Dato : 05-05-04 17:12

Hej

I min Renault clio fra 1993 begyndte det at lugte brændt.
Jeg fandt så frem til et relæ i min sikringsboks hvor en masse plastic og
noget ledning var smeltet.
Jeg pillede den ud og har nu afprøvet alle funktioner i bilen. Og
alt virker tilsyneladende!!
Kigger jeg i haynes, af tegningen over sikringsboksen inde i bilen er relæet
slet ikke tegnet på eller nævnt. Det er vist som et tomt stik/plads.

Men jeg mener bare nu hvor der har været smeltet ledninger til relæet må der
jo gå noget strøm. Og det er vel kun hvis det er fordi det skal bruges.
Eller??
Nogle der ved hva det er til og gør??
Det er det der sidder lige til venstre for diagnose stikket.
Det er en Clio 1.4s.

Venligst



 
 
Søren Christensen (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 05-05-04 17:38


"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40991235$0$502$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> I min Renault clio fra 1993 begyndte det at lugte brændt.
> Jeg fandt så frem til et relæ i min sikringsboks hvor en masse plastic og
> noget ledning var smeltet.
> Jeg pillede den ud og har nu afprøvet alle funktioner i bilen. Og
> alt virker tilsyneladende!!
> Kigger jeg i haynes, af tegningen over sikringsboksen inde i bilen er
relæet
> slet ikke tegnet på eller nævnt. Det er vist som et tomt stik/plads.
>
> Men jeg mener bare nu hvor der har været smeltet ledninger til relæet må
der
> jo gå noget strøm. Og det er vel kun hvis det er fordi det skal bruges.
> Eller??
> Nogle der ved hva det er til og gør??
> Det er det der sidder lige til venstre for diagnose stikket.
> Det er en Clio 1.4s.
>

Nå fandt selv ud af det da jeg kørte ind i garagen.
Det er det relæ der sørger for der er instrumenteringslys og lys på bilen
når jeg starter bilen. Nu skal jeg bare selv huske og tænde det, indtil jeg
får fixet det.

Venligst



Uffe Bærentsen (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 05-05-04 19:23


"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:40991881$0$454

> Nå fandt selv ud af det da jeg kørte ind i garagen.
> Det er det relæ der sørger for der er instrumenteringslys og lys på bilen
> når jeg starter bilen. Nu skal jeg bare selv huske og tænde det, indtil
jeg
> får fixet det.

Spørg Jan, han er ekspert i kørelys



--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC



Jan Mikkelsen (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Jan Mikkelsen


Dato : 05-05-04 20:19

Søren Christensen wrote:
>
> Nå fandt selv ud af det da jeg kørte ind i garagen.
> Det er det relæ der sørger for der er instrumenteringslys og lys på bilen
> når jeg starter bilen. Nu skal jeg bare selv huske og tænde det, indtil jeg
> får fixet det.
>
> Venligst
>

Hej Søren

Det er vist næsten en klassiker den der. Jeg har brændt det samme relæ
af to gange og har været for doven til at sætte et nyt i, så jeg kører
også med manuelt kørelys pt. Når du skifter relæ'et så skal du endelig
huske at skilde holderen og så sørge for at rense stikkene grundigt.
Gamle aflejringer er den sikreste vej til afbrænding af endnu et relæ.

http://kom.aau.dk/~hmi/Pictures/Renault/electrical/

/Jan

Claus Hviid (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Hviid


Dato : 05-05-04 21:08


"Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:40993e09$0$18973$14726298@news.sunsite.dk...
> Søren Christensen wrote:
> >
> > Nå fandt selv ud af det da jeg kørte ind i garagen.
> > Det er det relæ der sørger for der er instrumenteringslys og lys på
bilen
> > når jeg starter bilen. Nu skal jeg bare selv huske og tænde det, indtil
jeg
> > får fixet det.
> >
> > Venligst
> >
>
> Hej Søren
>
> Det er vist næsten en klassiker den der. Jeg har brændt det samme relæ
> af to gange og har været for doven til at sætte et nyt i, så jeg kører
> også med manuelt kørelys pt. Når du skifter relæ'et så skal du endelig
> huske at skilde holderen og så sørge for at rense stikkene grundigt.
> Gamle aflejringer er den sikreste vej til afbrænding af endnu et relæ.

Jeg har kørt med et tikkende relæ gennem den sidste måned. Måske Jeg skulle
lokalisere det og skifte det inden det er for sent...

Relæet sidder sammen med sikringsboxen.


/Claus

Renault 5 GT Turbo

Renault 5 GTX



s?ren christensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : s?ren christensen


Dato : 06-05-04 07:43

> "Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:40993e09$0$18973$14726298@news.sunsite.dk...
> > >
> >
> > Hej Søren
> >
> > Det er vist næsten en klassiker den der. Jeg har brændt det samme relæ
> > af to gange og har været for doven til at sætte et nyt i, så jeg kører
> > også med manuelt kørelys pt. Når du skifter relæ'et så skal du endelig
> > huske at skilde holderen og så sørge for at rense stikkene grundigt.
> > Gamle aflejringer er den sikreste vej til afbrænding af endnu et relæ.
>

Jeg kan se det er nøjagtigt samme problem, og samme ben på relæet der
er brændt.
Hvordan har du skilt holderen ad?
Mit relæ virkede stadig men det lugtede fælt når jeg kørte...
Hvis du har andre klassiske problemer du kender til må du meget gerne
maile mig. Jeg har desuden billeder taget fra den clio jeg skrottede
til reservedele af de steder der var rust i den.


"Claus Hviid" <chviid@findesikke.dk> wrote in message news:<409949bc$0$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Jeg har kørt med et tikkende relæ gennem den sidste måned. Måske Jeg skulle
> lokalisere det og skifte det inden det er for sent...
>
> Relæet sidder sammen med sikringsboxen.
>

Jeg har også et tikkende relæ.! :-/ Men jeg kan ikke finde ud af hva
det er for et. Hver gang jeg holder stille er der ikke noget. Ej
heller når jeg prøver at genskabe rystelserne ved at banke eller ryste
sikringsboksen...

Venligst

Jan Mikkelsen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jan Mikkelsen


Dato : 06-05-04 12:59

s?ren christensen wrote:
>
> Hvordan har du skilt holderen ad?
> Mit relæ virkede stadig men det lugtede fælt når jeg kørte...
> Hvis du har andre klassiske problemer du kender til må du meget gerne
> maile mig. Jeg har desuden billeder taget fra den clio jeg skrottede
> til reservedele af de steder der var rust i den.
>

Hej Søren

Som sagt har jeg været for doven til at rense min holder endnu, men
sidder der ikke bare to plast-låse-anordninger i siderne?

Ud over det med tomgangspotentiometeret og det vi ellers har mailet ang.
så tror jeg ikke jeg har nogle klassikere på lager

Men jeg vil meget gerne se dine rustbilleder

/Jan

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste