Den grimme virtuelle ælling
Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-05-01 07:55

Der var engang en bondemand, som var så ond, så ond. Men han skjulte det for
alle sine høns, som havde de fineste nye automatiske foderautomater omkring
deres store nye hegn. Inde i hegnet gik hønsene frejdigt og gjorde hvad høns
nu gør, når de ikke lægger æg: hakker og klatter.

Men bondemanden sørgede for at pille det bedste af kornet fra, så hans kone
kunne bage de dejligste franskbrød til familien.

En dag kom en grim ælling forbi gården. Hej, råbte han til hønsene, hvorfor
spiser I ikke bare af foderet, inden det når frem til automaterne.

- Det HAR vi prøvet, der er alt for meget, råbte hønsene og smed et par
klatter.

- Jamen her uden for er der plads til at man kan lægge foderet i store
bunker og spise af det, man bedst kan lide, sagde den grimme ælling.

- Vi har masser af bunker herinde, råbte hønsene, og kiggede ikke engang
uden for hegnet.

- Jamen så se dog. Her ude er korn fra hele verden, og I kan oven i købet
finde nye høns at plukke fjer sammen med, sagde den grimme ælling.

- Det må vi ikke for bondemanden, og forresten passer det slet ikke hvad du
siger. Du er dum, lad os være i fred. Du er ikke engang en and, råbte
hønsene.

Og så blev der en kaglen og kurren i hønsegården, og alle snakkede om den
dumme grimme ælling, der troede den var lige så meget som bondemanden. Og
det kan nok være, der blev hakket og klattet, og inde i bondehuset bredte
sig som sædvanlig ved aftenstide den lifligste duft af nybagt brød...

Frit efter H.C.Andersen og den igangværende debat om Virtual-CD ...

--
de bedste hilsener
Tommy Hansen

Fra : N/A

Dato : 01-05-01 13:01

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 01-05-01 13:01

Kristian Thomsen wrote:

> Udover det, synes jeg ideen om en portal er udemærket - omend ikke
> banebrydende! I øvrigt; ha' lige in mente, at lydkvaliteten på MP3 langt
> fra er så tilfredsstillende, at formatet umiddelbart kan afløse CD! Mit
> motto: Hæv båndbredden, og drop komprimeringen... :^)

Måske lidt drastisk
Man kunne vel starte med at droppe den _destruktive_ komprimering.

--
mvh.
Karsten Jørgensen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-05-01 16:16

Undskyld, Karsten - debatten er nok lidt større i mit hovede end ude i
verden. Men den foregår altså lidt sporadisk rundt om i medierne også, og
jeg ved, at der er flere artikler på vej.

Og jeg tror STADIG det er banebrydende, indtil nogen kan pege på en
parallel - mig bekendt findes der ingen portal til verdens ucensurerede
kunst. Og når vi lærer at betragte os selv som små "udgivere", hver eneste
gang vi har noget på hjerte, vil denne portal give adgang til en overflod af
indtryk, vi ikke kan få i dag.

Sitet bliver et rent linksite, ingen deeplinks. Jeg skal ikke til at lave en
ny mp3-gigant - dette er blot "folkets" vindue til verden... og derfor er
dine bemærkninger om lydkvaliteten relevante for hver eneste, der vil udgive
sine lydfiler på nettet. vir-cd.com er ALENE til links, intet andet, og alle
links præsenteres ensartet og med søgemuligheder præcis som på Yahoo.

bedste hilsener

Tommy

Fra : Karsten Strandgaard ~

Dato : 03-05-01 10:26

Det er helt i orden med mig, men det var altså Kristian Thomsen, der skrev:

> Øhm, hvor er debatten..? Hvilken tråd? - Nu har jeg rodet alt igennem, og
> det nyeste indlæg jeg kan finde om Vir-CD er fra d. 26...

- Karsten

Fra : JEL

Dato : 01-05-01 19:19

HELT ENIG!!!! Det er meget uheldigt for musikken i det lange løb at man
satser så meget på mp3 formatet.
Kvaliteten ER ganske enkelt for ringe. Ikke-destruktiv komprimering skal
frem hurtigst muligt, men spørgsmålet er om der ikke er investeret for så
mange penge i mp3 at det for alvor har sat sig fast. Jeg tænker specielt på
fysiske mp3 spillere i hjemmestereoanlæg og bærbare walkmen. De vil jo være
en fejlinvestering hvis mp3 formatet glider i baggrunden. Så vil industrien
der producerer den slags apperater mon ikke forsøge at modvirke det?
Men efter min mening kan det ikke gå hurtigt nok med at få afløst mp3.

Med hensyn til om der reelt er brug for endnu en søge portal vil tiden jo
vise. Er man listet i bare en enkelt af de allerede eksisterende kan man jo
altid findes via Copernic.
Vil man ikke downloade det og vil man heller ikke vente på Tommys side, så
anbefaler jeg http://dmoz.org/
Her kan man selv tilføje sin link gratis (Anna in the dark findes
selvfølgelig også her, he-he)

VH Jacob.
http://www.mp3.com/Annainthedark

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-05-01 19:50

JEL skrev i meddelelsen ...

>Med hensyn til om der reelt er brug for endnu en søge portal vil tiden jo
>vise. Er man listet i bare en enkelt af de allerede eksisterende kan man jo
>altid findes via Copernic.

Tja, hvis man ved hvad man søger efter, ikke ? Min ide er at lave en portal
for Hr. og Fru Jensen, hvor de kan klikke sig frem til et udvalg af kunst
efter eget ønske (tekst, lyd, billede). Copernic og alle andre link-sites
jeg endnu har mødt, er altså stadig for nørder og indforståede, sådan lidt
groft sagt. Har lige været inde på dit nedenstående link. Fint sted, helt
seriøst ment, og jeg har været et stykke inde for at finde en enkelt
tilfældig gruppe (jeg lægger nok selv lige et link ind ved lejlighed). Men
det er altså noget andet, jeg (tror jeg) vil: Jeg kunne ikke få mit budskab
ud med en konventionel udgivelse. Godt, så laver jeg en virtuel - og alle
andre, som har noget på hjerte og ikke kan vente med at få det ud, kan gøre
ligeså.

Hvordan det så engang giver penge, må tiden vise - men som de fleste andre
kunstnere tjener jeg nul eller kun meget lidt på min kunst, og så kan den jo
lige så godt komme ud. Hvem ved, om en succesfuld virtual-udgivelse en dag
vil tvinge pladeselskaber eller bogforlag til at lytte. Ingen tvivl om, at
der kommer masser af "virtuelle udgivelser" i den ene eller anden form fra
nu af - faktisk er de der allerede, vi skal bare lære at tænke i de baner.

>Vil man ikke downloade det og vil man heller ikke vente på Tommys side, så
>anbefaler jeg http://dmoz.org/
>Her kan man selv tilføje sin link gratis (Anna in the dark findes
>selvfølgelig også her, he-he)

Og snart også Tommy Hansen

Fra : JEL

Dato : 02-05-01 20:02

Tommy Hansen <mail@tommyhansen.dk> wrote in message

> Ingen tvivl om, at der kommer masser af "virtuelle udgivelser" i den ene
eller anden form fra nu af - faktisk er de der allerede.

Det er de nemlig. Anna in the dark har feks 3 'virtuelle' cd'er liggende på
nettet. Jeg skriver virtuelle i apostrofer da de ikke kun er virtuelle, de
kan også købes som fysiske cd'er.
For de interesserede er her linken til min første som 'udkom' i 2000
http://artists.mp3s.com/artists/cds/57/57692.html
(Og nej, jeg er flintrende ligeglad med at du kalder din den første. Det er
fint med mig)

Som jeg har sagt et andet sted, så er nettet helt sikkert til VORES fordel
som små uafhængige kunstnere og det skal vi selvfølgelig udnytte. Det ville
være dumt at vente på at et eller andet selskab sku' udgi' det man laver når
man nu selv kan.
Jeg havde feks aldrig fået mulighed for at høre din gedigne rock hvis alt
havde været ved 'det gamle'
(Selv er jeg dog ikke vild med rock, men jeg fornemmer en fed atmosfære i
dine numre så fjern bare dine undskyldninger på siden om hvor mange fejl de
'trænede' ører kan høre. Jeg mener ikke kunst kan eller skal diskuteres.
Enten kan man li' det eller også kan man ikke. Dem der påstår at vide hvad
der er 'rigtig' musik er ikke andet en snobber. Der skal være plads til os
alle)

> Copernic og alle andre link-sites jeg endnu har mødt, er altså stadig for
nørder og indforståede.

Det er vist meget generelt ved internettet (det var jo nørder der 'opfandt'
det) Men det bli'r heldigvis bedre hele tiden.
Jo flere 'almindelige' mennesker der kommer på nettet, jo større bli'r
behovet også for simple sider der er nemme og letforstålige at gå til. Mange
af de 'bedste' sider er jo blaa også stadig på engelsk og det kan godt
hindre en del danskere i at udnytte dem til fulde.
Jeg si'r bestemt ikke der ikke er behov for din side. Jeg er ikke nogen
ekspert på det område. Jeg si'r bare at markedsmekanismerne afgør det i
sidste ende. Enten bli'r din side brugt, eller også gør den ikke (det er her
du skal stå din rigtige prøve som PR mand, he-he. Jeg skal dog lige sige at
jeg har dyb respekt for dine evner, for du har formået at sætte en masse
igang og det er ikke så ligetil idag)
Anna in the dark vil under alle omstændigheder tage imod muligheden for at
stå på din side. Ikke fordi det er DIN side, eller fordi farverne er flotte,
eller konceptet genialt. Men simpelthen fordi muligheden er der.
Sandheden for de fleste af os er jo at vi arbejder for at fremme os selv
først.
Rent personligt er jeg ligeglad med om dit projekt lykkes eller ej. Jeg
arbejder for Anna in the dark og sådan er det.
Lykkes du er det da glimrende, men fremmer det ikke Anna in the dark's
lytterantal ja så er det hip som hap for mig hvad der sker med din side.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 03-05-01 09:50

JEL skrev i meddelelsen ...

> [...]
>nettet. Jeg skriver virtuelle i apostrofer da de ikke kun er virtuelle, de

ti-hi så er de ikke "rigtigt" virtuelle. Nej, jeg stopper nu. Vi er helt på
bølgelængde, det er fløjtende ligegyldigt hvem der kom først. Jeg bliver
hørt, det er hovedsagen, og får jeg succes, får alle andre musikere del i
det - og der er så rigelig plads til alle.

> [...]
>der er 'rigtig' musik er ikke andet en snobber. Der skal være plads til os

A sæjer manne tak - jeg vil kigge lidt på mine undskyldninger, for du har jo
ret: jeg bør ikke lade mig påvirke af, hvad "skolede" ører allerede HAR
sagt. Min sang er "uskøn og usikker", musikken er "ustruktureret" og
"kompositionerne ordinære", sku' jeg hilse og sige. Men din bemærkning "fed
atmosfære" betyder meget, meget mere. En anden lytter har sagt, at musikken
har "groove", andre taler om "intensitet og energi", atter andre "drømmer
sig tilbage til dengang, der var rigtig musik til" - og DET er jeg kanonglad
for.

> [...]
>af de 'bedste' sider er jo blaa også stadig på engelsk og det kan godt
>hindre en del danskere i at udnytte dem til fulde.

Et formentlig langt større problem end vi tror, og du rammer noget meget
væsentligt. Så meget desto mere tror jeg, jeg vil starte med den danske
site, og lave en FORSTÅELIG dansk portal til al ucensureret dansk kunst. Det
er databasemæssigt langt mere overskueligt, og sandsynligvis ligger den
danske måde at tænke på også meget tæt op ad den svenske, norske, tyske og
engelske for den sags skyld. Det hele er i dag alt for amerikaniseret.

> [...]
>jeg har dyb respekt for dine evner, for du har formået at sætte en masse

Lige præcis, via min site vil det i højere grad være markedsmekanismerne,
der bestemmer - og sitet i sig selv vil uundgåeligt få mediernes og dermed
offentlighedens bevågenhed. Måske også fordi, journalistik er mit håndværk,
det er det jeg har levet af i 22 år.

> [...]
>Lykkes du er det da glimrende, men fremmer det ikke Anna in the dark's
>lytterantal ja så er det hip som hap for mig hvad der sker med din side.

Velkommen på mit site. Helt helt enig og ditto - men jeg ønsker jer altså
stadig held og lykke

Tommy

Fra : JEL

Dato : 03-05-01 18:54

> men jeg ønsker jer altså stadig held og lykke

Tak. I lige måde

> der er så rigelig plads til alle.

Du har ret, der er rigeligt plads til os alle. Vi er ikke konkurrenter efter
min opfattelse, mere en slags kolleger.

VH Jacob.