/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Foto af sommerhuse
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 05-05-04 16:14

Hej

Jeg søger et kamera som er forholdsvist nemt at betjene eller kan skyde
billeder i Auto, som kan bruges til at fotografere sommerhuse inde og ude.
Mine krav er følgende:

- Skal have en kraftig blitz, så man kan tage gode, lyde billeder under
mørke forhold.
- Skal have vidvinkel, så man kan tage brugbare billeder i små rum og tæt på
huse.

Jeg har følgende i kikkerten:

Nikon Coolpix 5400 (andre forslag ?)

Nikon SB-50DX eller 80DX Blitz. (jeg synes 80DX er noget dyrere, men ved
ikke om man får meget mere ud af den end 50DX)

Nikon WC-E80 eller WC-E63 (hvad er fordele / ulemper ved de 2 ? )


Jeg ved godt at Nikon måske ikke er det mest brugervenlige, men hvad er der
af alternativer?

Jeg synes 300D bilver for dyrt. Vi vil helst ikke over 10.000. Da vi har en
agent samt en masse samarbejdspartnere i Tyskland overvejer vi at købe det
hele der, hvis vi kan spare lidt ved det. Er det en meget dårlig ide?

Vi er selvfølgelig klar over at de fleste billeder skal igennem en gang
billedebehandling, før de kan bruges. Men kameraet skal gerne tage
billederne så brugbare som muligt, da det er noget bøvl at billedebehandle
så mange billeder.

Jeg er klar over at mange ville sige at det måske ville være en bedre
løsning med en fotograf. Men det bliver desværre for omsonst, da vi ikke kan
tage alle billeder på en dag. Derved bliver det for dyrt efter min mening.

Forslag samt personlige meninger er meget velkomne.


Mvh
Jacob Jørgensen



 
 
Claus Smith (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Smith


Dato : 05-05-04 16:30


Et brugt Nikon D1 hus ca. 6000,-, en ny Sigma 18-50 DC ca. 1500,- og en
brugt SB-80 ca. 2500,-, så har du en god løsning til formålet....burde kunne
fåes til ihvertfald omkring de 10 kilo....måske overdimensioneret, men så er
du sikker på at tingene virker hver gang.

Det er netop denne sammensætning, som jeg selv gør brug af i forbindelse med
fotografering af huse, både og biler.

Claus Smith



Jacob Jørgensen (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 05-05-04 17:06

> Et brugt Nikon D1 hus ca. 6000,-, en ny Sigma 18-50 DC ca. 1500,- og en
> brugt SB-80 ca. 2500,-,

Tak for svaret

Hvor vil du mene man kan finde et D1 hus til ca 6000 ? og så er der vel
ingen garanti eller noget på ?

Hvis man nu skal købe nyt kan man så få noget der kommer i nærheden af det,
til en pris som ligger inden for budgettet? er ikke sikker på at chefen vil
købe brugt.

Mvh
Jacob



Deaster (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 05-05-04 18:03

Jacob Jørgensen wrote:

> > Et brugt Nikon D1 hus ca. 6000,-, en ny Sigma 18-50 DC ca. 1500,-
> > og en brugt SB-80 ca. 2500,-,
>
> Tak for svaret
>
> Hvor vil du mene man kan finde et D1 hus til ca 6000 ? og så er der
> vel ingen garanti eller noget på ?
>
> Hvis man nu skal købe nyt kan man så få noget der kommer i nærheden
> af det, til en pris som ligger inden for budgettet? er ikke sikker på
> at chefen vil købe brugt.

Til den pris ville jeg helt sikkert bruge 2000 kr. og få et splinterny
Nikon D70 hvis det skal være Nikon.



--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Jacob Jørgensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 06-05-04 08:24

> Til den pris ville jeg helt sikkert bruge 2000 kr. og få et splinterny
> Nikon D70 hvis det skal være Nikon.

Ja, men skal man så ikke også betale en højere pris for objektiver? Jeg
synes det er frygteligt dyre de objektiver som Nikon har til deres DSLR.

Hvilke objektiver ville give den vidvinkel jeg søger? Evt en sigma, som også
give en god vidvinkel?

Mvh
Jacob




Claus Smith (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Smith


Dato : 06-05-04 09:43


> Hvilke objektiver ville give den vidvinkel jeg søger? Evt en sigma, som
også
> give en god vidvinkel?
>
Som sagt så bruger jeg Sigma's 18 - 50 DC til netop dette formål.

Claus Smith



Deaster (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 06-05-04 09:44

Jacob Jørgensen wrote:

> > Til den pris ville jeg helt sikkert bruge 2000 kr. og få et
> > splinterny Nikon D70 hvis det skal være Nikon.
>
> Ja, men skal man så ikke også betale en højere pris for objektiver?
> Jeg synes det er frygteligt dyre de objektiver som Nikon har til
> deres DSLR.

Om du skal købe objektiver til et D1 eller D70 kommer vel ud på det
samme.

>
> Hvilke objektiver ville give den vidvinkel jeg søger? Evt en sigma,
> som også give en god vidvinkel?

Den Sigma Claus foreslog, har jeg til mit Canon og den synes jeg ikke
er skarp, og så har den temmelig tydelig vignering.



--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

;o\)-max- (06-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 06-05-04 09:51

"Deaster"
> Jacob Jørgensen wrote:
>
> > > Til den pris ville jeg helt sikkert bruge 2000 kr. og få et
> > > splinterny Nikon D70 hvis det skal være Nikon.
> >
> > Ja, men skal man så ikke også betale en højere pris for objektiver?
> > Jeg synes det er frygteligt dyre de objektiver som Nikon har til
> > deres DSLR.
>
> Om du skal købe objektiver til et D1 eller D70 kommer vel ud på det
> samme.
>
> Mvh
> Deaster

På D1 kan du bruge de "gamle" objektiver og stadig have ttl
lysmåling og ttl flash, det kan du ikke på d70, så man kan
nok finde et brugt supervidvinkel til "ingen penge".. -max-



Deaster (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 06-05-04 16:04

-max- wrote:

> "Deaster"
> > Jacob Jørgensen wrote:
> >
> > > > Til den pris ville jeg helt sikkert bruge 2000 kr. og få et
> > > > splinterny Nikon D70 hvis det skal være Nikon.
> > >
> > > Ja, men skal man så ikke også betale en højere pris for
> > > objektiver? Jeg synes det er frygteligt dyre de objektiver som
> > > Nikon har til deres DSLR.
> >
> > Om du skal købe objektiver til et D1 eller D70 kommer vel ud på det
> > samme.
> >
> > Mvh
> > Deaster
>
> På D1 kan du bruge de "gamle" objektiver og stadig have ttl
> lysmåling og ttl flash, det kan du ikke på d70, så man kan
> nok finde et brugt supervidvinkel til "ingen penge".. -max-

Ahhh, tak for forklaringen.

--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Jacob Jørgensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 06-05-04 09:54

> Om du skal købe objektiver til et D1 eller D70 kommer vel ud på det
> samme.

Ja det er selvfølgelig rigtigt.

> Den Sigma Claus foreslog, har jeg til mit Canon og den synes jeg ikke
> er skarp, og så har den temmelig tydelig vignering.

Okay, det lyder ikke rart. Synes også det virker mærkeligt at give 7-8k for
et kamera og så være så fedtet med objektiv. Men det løber nok over vores
budget ligemeget hvad, hvis det skal være dslr. Så det ender nok med CP 5400
eller G5. Ellers skal jeg finde noget brugt dslr, som er til at få til de
penge.

Et spørgsmål til den der vidvinkel forsats til G5. Hvor stor billedevinkel
vil den give? Er det noget der er værd at give 1000 kr for?

Mvh
Jacob



Deaster (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 05-05-04 18:02

Claus Smith wrote:

>
> Et brugt Nikon D1 hus ca. 6000,-, en ny Sigma 18-50 DC ca. 1500,- og

Hej Claus

Hvad synes du om Sigmaen ?




--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Claus Smith (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Smith


Dato : 06-05-04 09:44


> Hvad synes du om Sigmaen ?
>
Den er jeg nu gået hen og blevet rigtig glad for til trods for at der er
tale om et discount objektiv.

Claus Smith



www.analogfoto.dk / ~ (05-05-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 05-05-04 16:40

"Jacob Jørgensen" <jacob.joergensen@FJERNdanwest.dk> skrev i en meddelelse
news:409904ba$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg søger et kamera som er forholdsvist nemt at betjene eller kan skyde
> billeder i Auto, som kan bruges til at fotografere sommerhuse inde og ude.
> Mine krav er følgende:
>
> - Skal have en kraftig blitz, så man kan tage gode, lyde billeder under
> mørke forhold.
> - Skal have vidvinkel, så man kan tage brugbare billeder i små rum og tæt

> huse.
>
> Jeg har følgende i kikkerten:
>
> Nikon Coolpix 5400 (andre forslag ?)

Hej

Du skal se efter et kamera med extern blitz, ellers vil du blive plaget af
reflekser, uens belysning af forgrund og baggrund.
Brug så blitzen 45grader i loftet med en Sto-fen omni-Bounce på. det dur
bare !

Se:

http://www.stofen.com/Store/Products.htm

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




Jacob Jørgensen (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 05-05-04 17:09

> Hej
>
> Du skal se efter et kamera med extern blitz, ellers vil du blive plaget af
> reflekser, uens belysning af forgrund og baggrund.
> Brug så blitzen 45grader i loftet med en Sto-fen omni-Bounce på. det dur
> bare !
>
> Se:
>
> http://www.stofen.com/Store/Products.htm
>

Ja der er jo også ekstern blitz på det forslag jeg kommer med. Ser også ud
til at der er sådan en omni-bounce der passer til en SB-50 eller SB-80. Men
kan denne der tingest købes inden for EU? ellers skal man vel til at have
det hele fortoldet?

Mvh
Jacob



www.analogfoto.dk / ~ (05-05-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 05-05-04 17:41

"Jacob Jørgensen" <jacob@FJERNjacobjorgensen.dk> skrev i en meddelelse
news:40991195$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Ja der er jo også ekstern blitz på det forslag jeg kommer med. Ser også ud
> til at der er sådan en omni-bounce der passer til en SB-50 eller SB-80.
Men
> kan denne der tingest købes inden for EU? ellers skal man vel til at have
> det hele fortoldet?

Hvis du skal have det hele fra nyt, kan jeg anbefale dig at købe online fra
Tyskland, der er en del at spare.
Du kan få Omni-Bounce i alle store fotoforretninger, ellers kan de bestille
den til dig !

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




SD (05-05-2004)
Kommentar
Fra : SD


Dato : 05-05-04 16:47

Det behøver ikke at væres så dyrt at få taget billederne af en fotograf, når
nu du siger det bliver dyrt
Vi tager billeder for en del ejendomsmæglere, også over i nærheden af dig !
Og det er faktisk ikke så dyrt, som man skulle tro.
Det vi sælger mest er en pakke med plantegning, still og 360 grader
billeder, det kunne være du også var intersseret i det ?
Men mail hvis du skulle skifte mening eller skriv her.

Venlig hilsen
SD

"Jacob Jørgensen" <jacob.joergensen@FJERNdanwest.dk> skrev i en meddelelse
news:409904ba$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg søger et kamera som er forholdsvist nemt at betjene eller kan skyde
> billeder i Auto, som kan bruges til at fotografere sommerhuse inde og ude.
> Mine krav er følgende:
>
> - Skal have en kraftig blitz, så man kan tage gode, lyde billeder under
> mørke forhold.
> - Skal have vidvinkel, så man kan tage brugbare billeder i små rum og tæt

> huse.
>
> Jeg har følgende i kikkerten:
>
> Nikon Coolpix 5400 (andre forslag ?)
>
> Nikon SB-50DX eller 80DX Blitz. (jeg synes 80DX er noget dyrere, men ved
> ikke om man får meget mere ud af den end 50DX)
>
> Nikon WC-E80 eller WC-E63 (hvad er fordele / ulemper ved de 2 ? )
>
>
> Jeg ved godt at Nikon måske ikke er det mest brugervenlige, men hvad er
der
> af alternativer?
>
> Jeg synes 300D bilver for dyrt. Vi vil helst ikke over 10.000. Da vi har
en
> agent samt en masse samarbejdspartnere i Tyskland overvejer vi at købe det
> hele der, hvis vi kan spare lidt ved det. Er det en meget dårlig ide?
>
> Vi er selvfølgelig klar over at de fleste billeder skal igennem en gang
> billedebehandling, før de kan bruges. Men kameraet skal gerne tage
> billederne så brugbare som muligt, da det er noget bøvl at billedebehandle
> så mange billeder.
>
> Jeg er klar over at mange ville sige at det måske ville være en bedre
> løsning med en fotograf. Men det bliver desværre for omsonst, da vi ikke
kan
> tage alle billeder på en dag. Derved bliver det for dyrt efter min mening.
>
> Forslag samt personlige meninger er meget velkomne.
>
>
> Mvh
> Jacob Jørgensen
>
>



www.analogfoto.dk / ~ (05-05-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 05-05-04 17:37

"SD" <sd@mknet.dk> skrev i en meddelelse
news:c7b28l$ls1$1@news.net.uni-c.dk...
> Det behøver ikke at væres så dyrt at få taget billederne af en fotograf,
når
> nu du siger det bliver dyrt
> Vi tager billeder for en del ejendomsmæglere, også over i nærheden af dig
!
> Og det er faktisk ikke så dyrt, som man skulle tro.
> Det vi sælger mest er en pakke med plantegning, still og 360 grader
> billeder, det kunne være du også var intersseret i det ?
> Men mail hvis du skulle skifte mening eller skriv her.

Det gør du da gratis, og hvis ikke, så er det den forkerte gruppe du
annoncerer i !

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




SD (05-05-2004)
Kommentar
Fra : SD


Dato : 05-05-04 17:54

Jeg annoncerer ikke, så ville jeg have sat firmanavn, domæneadresse og
mailadresse til firmaet i min signatur, ligesom du gør
Jeg prøver bare at hjælpe ham.

SD

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c7b59d$1ejr$1@news.dansketelecom.com...
> "SD" <sd@mknet.dk> skrev i en meddelelse
> news:c7b28l$ls1$1@news.net.uni-c.dk...
> > Det behøver ikke at væres så dyrt at få taget billederne af en fotograf,
> når
> > nu du siger det bliver dyrt
> > Vi tager billeder for en del ejendomsmæglere, også over i nærheden af
dig
> !
> > Og det er faktisk ikke så dyrt, som man skulle tro.
> > Det vi sælger mest er en pakke med plantegning, still og 360 grader
> > billeder, det kunne være du også var intersseret i det ?
> > Men mail hvis du skulle skifte mening eller skriv her.
>
> Det gør du da gratis, og hvis ikke, så er det den forkerte gruppe du
> annoncerer i !
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
> Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
> Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
> Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?
>
>
>



Mic Holm (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Mic Holm


Dato : 05-05-04 18:44

tihi....


"SD" <sd@mknet.dk> wrote in message news:c7b65d$nh0$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg annoncerer ikke, så ville jeg have sat firmanavn, domæneadresse og
> mailadresse til firmaet i min signatur, ligesom du gør



www.analogfoto.dk / ~ (05-05-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 05-05-04 19:34


"SD" <sd@mknet.dk> skrev i en meddelelse
news:c7b65d$nh0$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg annoncerer ikke, så ville jeg have sat firmanavn, domæneadresse og
> mailadresse til firmaet i min signatur, ligesom du gør


Hej

Ja du ved åbenbart ikke bedre, men min side er en fuldstændig gratis service
for alle der ønsker at sælge analogt udstyr, så jeg har bare udgifter på
det, er det ikke synd

For øvrigt er det helt lovligt at skrive firmanavn, domæneadresse og
mailadresse til sit firma i signaturen, hvis man altså har et !

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




Claus Tersgov (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 06-05-04 07:53



Uheldigvis faldt SD over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg annoncerer ikke, så ville jeg have sat firmanavn, domæneadresse
og
> mailadresse til firmaet i min signatur, ligesom du gør
> Jeg prøver bare at hjælpe ham.

Det gør du da ikke!

Han beder specifikt om et råd til køb af kamera og skriver direkte, at
han ikke er interesseret i at bruge en fotograf. Alligevel forsøger du
at platte dig frem...

Det kan man da ikke kalde en hjælp?

Claus


SD (06-05-2004)
Kommentar
Fra : SD


Dato : 06-05-04 19:01

Så har jeg ikke udtrykt mig ordentligt nok, men jeg forstod bare at han søgt
hjælp vedrørende kamera, fordi han troede det var meget dyrt at få et firma
til det !
Og det mener jeg ikke det behøver være, derudover foreslog jeg ham noget som
også kunne være interessant i den forbindelse, nemlig 360 graders billeder
og plantegning.

Det er uden tvivl billiger at gøre det selv for ham, men fordi man køber et
godt Nikon D1 dslr kamera med et godt objektiv og flashanlæg, behøver man
ikke kunne tage gode billeder.
Og hvad med efterbehandling, det er ikke sikkert han er så hjemmevant i
Photoshop, som de fleste herinde i NG.
Jeg tror personligt det bliver svært, helt at undgå efterbehandling af
billederne.

Og hvis det er noget der kun skal gøres een gang, er det vel også lidt
ærgerligt at have købt det helt store udstyr, som så aldrig kommer frem
igen.

Venlig hilsen
SD

----- Original Message -----
From: "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk>
Newsgroups: dk.fritid.foto
Sent: Thursday, May 06, 2004 8:53 AM
Subject: Re: Foto af sommerhuse


>
>
> Uheldigvis faldt SD over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > Jeg annoncerer ikke, så ville jeg have sat firmanavn, domæneadresse
> og
> > mailadresse til firmaet i min signatur, ligesom du gør
> > Jeg prøver bare at hjælpe ham.
>
> Det gør du da ikke!
>
> Han beder specifikt om et råd til køb af kamera og skriver direkte, at
> han ikke er interesseret i at bruge en fotograf. Alligevel forsøger du
> at platte dig frem...
>
> Det kan man da ikke kalde en hjælp?
>
> Claus
>



Bo Bjerre (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 05-05-04 18:43


"Jacob Jørgensen" <jacob.joergensen@FJERNdanwest.dk> wrote in message
news:409904ba$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Forslag samt personlige meninger er meget velkomne.

Blitz er efter min mening uegnet som eneste lyskilde, til at fotografere rum
indendøre. Årsagen er at lyset aftager kraftigt med afstanden, og at det
ubehagelige skygger.

Jeg ville selv se om jeg kunne klare mig med det forhåndenværende lys og et
stativ i stedet for. Men gerne suppleret med en blitz til at udfylde mørke
hjørner. Helst bruger jeg blitz i forb med en paraply, til at sprede det
mest muligt.

Bo //



Jens Bruun (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 05-05-04 19:00

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:4099279e$0$12226$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Blitz er efter min mening uegnet som eneste lyskilde, til at fotografere
rum
> indendøre. Årsagen er at lyset aftager kraftigt med afstanden,

Øh ja, sådan ca. med kvadratet på afstanden.

> og at det
> ubehagelige skygger.

Dét gør det, med mindre man bouncer mod loft eller væg.

> Jeg ville selv se om jeg kunne klare mig med det forhåndenværende lys og
et
> stativ i stedet for.

Det forhåndenværende lys aftager da også med kvadratet på afstanden.

> Men gerne suppleret med en blitz til at udfylde mørke
> hjørner. Helst bruger jeg blitz i forb med en paraply, til at sprede det
> mest muligt.

Fornuftigt.

--
-Jens B.



Bo Bjerre (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 05-05-04 19:17


"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message
news:c7ba43$1ulg$1@news.cybercity.dk...

> Det forhåndenværende lys aftager da også med kvadratet på afstanden.

Ja det er rigtigt. Men i betragtning af at solen har en afstand til jorden
på ca 144.000.000.000 meter, betyder et par meter til eller fra ikke det
store

Men du tænkte nok på de lamper, der finde inde husene. Ofte er der en hel
del af dem, og det giver tit en god fordeling, hvis man tænder dem, og
bruger stativ kombineret med kun lidt blitzlys. Eneste ulempe er
farvetemperaturen, men det kan man korrigere end del for i et digitalt
kamera.

Bo //



www.analogfoto.dk / ~ (05-05-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 05-05-04 19:36

Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c7ba43$1ulg$1@news.cybercity.dk...

>
> Det forhåndenværende lys aftager da også med kvadratet på afstanden.

Hej

Nej, det er der bare !

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




Jens Bruun (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 05-05-04 19:44

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:c7bc2v$1gms$2@news.dansketelecom.com...

> Nej, det er der bare !

Ironi?

--
-Jens B.



www.analogfoto.dk / ~ (05-05-2004)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk / ~


Dato : 05-05-04 19:56

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c7bckn$229r$1@news.cybercity.dk...
> "www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
> meddelelse news:c7bc2v$1gms$2@news.dansketelecom.com...
>
> > Nej, det er der bare !
>
> Ironi?

Hej

Nej, bestemt nej, blitzlyset skal man regne med aftager med kvadratet på
afstanden, men det forhåndenværende lys er der jo, lige meget om du
fotograferer på 1 meters afstand eller 5, så er blænden jo den samme.

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?





;o\)-max- (05-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 05-05-04 19:13


"Bo Bjerre"
>
> "Jacob Jørgensen"
>
> > Forslag samt personlige meninger er meget velkomne.
>
> Blitz er efter min mening uegnet som eneste lyskilde, til at fotografere rum
> indendøre. Årsagen er at lyset aftager kraftigt med afstanden, og at det
> ubehagelige skygger.
>
> Jeg ville selv se om jeg kunne klare mig med det forhåndenværende lys og et
> stativ i stedet for. Men gerne suppleret med en blitz til at udfylde mørke
> hjørner. Helst bruger jeg blitz i forb med en paraply, til at sprede det
> mest muligt.
>
> Bo //

Bo det er et skide godt tip!! ) Og til alle de flinke folk der
syns mansen skal købe dslr, hmm for en gangs skyld er jeg uenig,
manden skal have et under 4mp digicam med vidvinkel forsatslinse,
feks. en g3 eller den du nævner, gerne brugt til et par tusinde og en
lille flash som fill lys.Med stativ må det hele kunne erhverves for
under 5k kr. Du skal IKKE købe nogle af de flash du nævner, med
mindre du køber brugt 80'ern for under en tusse og 50'ern under 500kr.
Nikon har nye modeller, de er billigere og bedre end de gamle DX'ere.

Jeg laver rumbilleder med en 14mm på et dslr, det går lige an
18mm vil ikke være vildt fedt.. indendørs kan du ikke få vidvinkel
nok.. -max-



Claus Smith (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Claus Smith


Dato : 06-05-04 05:20


> Jeg laver rumbilleder med en 14mm på et dslr, det går lige an
> 18mm vil ikke være vildt fedt.. indendørs kan du ikke få vidvinkel
> nok..

Oki....så laver jeg åbenbart nogle mislykkede interiørbilleder med mine 18
mm...øv bøv....*G*

Claus Smith



;o\)-max- (06-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 06-05-04 05:38


"Claus Smith"
>
> > Jeg laver rumbilleder med en 14mm på et dslr, det går lige an
> > 18mm vil ikke være vildt fedt.. indendørs kan du ikke få vidvinkel
> > nok..
>
> Oki....så laver jeg åbenbart nogle mislykkede interiørbilleder med mine 18
> mm...øv bøv....*G*
>
> Claus Smith

)-max-



Jacob Jørgensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 06-05-04 07:44

> > > Jeg laver rumbilleder med en 14mm på et dslr, det går lige an
> > > 18mm vil ikke være vildt fedt.. indendørs kan du ikke få vidvinkel
> > > nok..
> >
> > Oki....så laver jeg åbenbart nogle mislykkede interiørbilleder med mine
18
> > mm...øv bøv....*G*
> >
> > Claus Smith
>
> )-max-

Det bliver lige lidt for teknisk med 14 / 18mm... nogen der kan forklare mig
hvad det betyder? Er det noget med vidvinkel eller?

Evt en henvisning til en side der beskriver det for en som ikke er så meget
inde i fototeknik, ville være super.

Mvh
Jacob



Bo Bjerre (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 06-05-04 08:29


"Jacob Jørgensen" <jacob.joergensen@FJERNdanwest.dk> wrote in message
news:4099dea6$0

> Det bliver lige lidt for teknisk med 14 / 18mm... nogen der kan forklare
mig
> hvad det betyder? Er det noget med vidvinkel eller?

Ja dete r vidvinkel. De 14 eller 18mm er brændvidden af objektivet. Hvis
brændvidden og diagonalen i filmen/chipen er ens, taler man om
normalobjektiver (svarende til det dine øjne ser) længere brændvidde er
teleobjektiver, der "trækker" fjerne mål tættere på. Med almindeligt 35mm
(film) kamera vil 20mm brændvidde have en billedvinkel på ca 90 grader.

De allerfleste digitale spejlreflex kameraer har en chip, der er mindre end
filmens 24x36mm. Derfor ser den en mindre vinkel med den samme brændvidde.
Så en 14mm på et dslr kamera giver ca 90 graders billedvinkel.

Billedvinkler for et kamera regnes normalt over diagonalen af billedet, og
ikke længden.

Bo //



Jacob Jørgensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 06-05-04 08:51

> Ja dete r vidvinkel. De 14 eller 18mm er brændvidden af objektivet. Hvis
> brændvidden og diagonalen i filmen/chipen er ens, taler man om
> normalobjektiver (svarende til det dine øjne ser) længere brændvidde er
> teleobjektiver, der "trækker" fjerne mål tættere på. Med almindeligt 35mm
> (film) kamera vil 20mm brændvidde have en billedvinkel på ca 90 grader.

F.eks. til Coolpix 5400 er der et objektiv der hedder WC-E63, som er 24mm.
Den vil så kunne give under 90 graders billedevinkel?


> De allerfleste digitale spejlreflex kameraer har en chip, der er mindre
end
> filmens 24x36mm. Derfor ser den en mindre vinkel med den samme brændvidde.
> Så en 14mm på et dslr kamera giver ca 90 graders billedvinkel.

Det ser jo så ud til at man skal have dslr hvis man skal have rigtig
vidvinkel. Eller kan man også få nogle forsatser til andre digital kameraer,
som giver en rigtig vidvinkel (ca. 90 grader) ?

> Billedvinkler for et kamera regnes normalt over diagonalen af billedet, og
> ikke længden.

Tak for det. Tror jeg fik fat i det (hvis det ovenstående jeg har skrevet da
giver mening)

Mvh
Jacob



;o\)-max- (06-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 06-05-04 09:10

"Jacob Jørgensen"
> Det ser jo så ud til at man skal have dslr hvis man skal have rigtig
> vidvinkel. Eller kan man også få nogle forsatser til andre digital kameraer,
> som giver en rigtig vidvinkel (ca. 90 grader) ?
> Mvh
> Jacob

Billeder taget med 14mm, mere vidvinkel ville have været bedre..
http://www.memoryplace.dk/sider/photos.html
-max-



Jacob Jørgensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 06-05-04 09:29

> Billeder taget med 14mm, mere vidvinkel ville have været bedre..
> http://www.memoryplace.dk/sider/photos.html
> -max-
>

Ja, men for os, kan det kun gå frem ad. Vi går fra Ixus V og den er der slet
ikk ret meget vidvinkel i

Hvis man skal have mere vidvinkel end 14 grader skal man ville bruge mere
end de 8-10k, som vi regner med at bruge.

Mvh
Jacob




Bo Bjerre (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 06-05-04 15:20


"Jacob Jørgensen" <jacob.joergensen@FJERNdanwest.dk> wrote in message
news:4099f740$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Billeder taget med 14mm, mere vidvinkel ville have været bedre..
> > http://www.memoryplace.dk/sider/photos.html
> > -max-

Lige en advarsel (ikke til Max). Når man bruger en extrem vidvinkel, skal
man sørge for, at have den optiske akse VANDRET (filmplan lodret)

Ellers får man styrtende linjer, og det ser forfærdeligt ud, at dørpanelerne
ikke er parallelle. Man kan i starten være tilbøjlig til at fotografere lidt
nedad, fordi det giver bedre opfattelse af møbler og gulv, mens der jo ikke
er ret meget at se på et loft. -og så opstår problemet. Man kan bare beskære
det bagefter.

Jeg ved godt at man kan lave geometriske manipulationer på PC'en bagefter,
men jeg foretrækker at gøre det rigtigt fra starten.

Læg mærke til, at det er OK på Max's billeder.

Bo //



Jacob Jørgensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 06-05-04 16:55

> Lige en advarsel (ikke til Max). Når man bruger en extrem vidvinkel, skal
> man sørge for, at have den optiske akse VANDRET (filmplan lodret)

Hvad er en extrem vidvinkel? 14mm på dslr er vel rimelig extrem så?

Vil det sige at det er smart at have et stativ, så man kommer lidt ned i
normal højde? Man vil vel automatisk tage billederne nedad, hvis man står
fuldt oprejst når man tager billeder?

Mvh
Jacob



;o\)-max- (06-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 06-05-04 18:10


"Jacob Jørgensen"
> > Lige en advarsel (ikke til Max). Når man bruger en extrem vidvinkel, skal
> > man sørge for, at have den optiske akse VANDRET (filmplan lodret)
>
> Hvad er en extrem vidvinkel? 14mm på dslr er vel rimelig extrem så?
>
> Vil det sige at det er smart at have et stativ, så man kommer lidt ned i
> normal højde? Man vil vel automatisk tage billederne nedad, hvis man står
> fuldt oprejst når man tager billeder?
>
> Mvh
> Jacob

14mm =ca21mm på dslr og det regnes som extrem.
Bøj knæene, det er sundt og man får gode billeder,
gælder også børn og kæledyr!
De billeder Bo henviser til er taget i forkelling højder,
Bøjede knæ på næsten alle billederne - så blev
motionen også klaret for hele den uge.. )-max-



Bo Bjerre (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 06-05-04 18:40


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
news:gjumc.153780$jf4.8251940@news000.worldonline.dk...

> 14mm =ca21mm på dslr og det regnes som extrem.
> Bøj knæene, det er sundt og man får gode billeder,
> gælder også børn og kæledyr!
> De billeder Bo henviser til er taget i forkelling højder,
> Bøjede knæ på næsten alle billederne - så blev
> motionen også klaret for hele den uge.. )-max-

Min gyldne regel er at fotografere rum fra ca den halve loftshøjde.

Bo //



SD (06-05-2004)
Kommentar
Fra : SD


Dato : 06-05-04 19:21

Hvis budgettet skal holdes under 10.000kr, bliver det vel også svært at få
dslr kamera ?
Ville et Nikon Coolpix 5700 med Nikon WC-E 80 vidvinkel, ikke være et okay
bud på en løsning.
Jeg mener vidvinklen er extrem (som I kalder det), så den kommer godt ud i
hjørnerne

Så er udstyret da nyt, som Jacob helst ville have, og der er også penge til
en SB-80 DX blitz, men der er jeg lidt i tvivl om den er god bruge sammen
med vidvinklen, måske laver den skygger i bunden af billederne ? Måske en
af jer andre ved det ?

Venlig hilsen
SD

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:409a7873$0$18700$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> news:gjumc.153780$jf4.8251940@news000.worldonline.dk...
>
> > 14mm =ca21mm på dslr og det regnes som extrem.
> > Bøj knæene, det er sundt og man får gode billeder,
> > gælder også børn og kæledyr!
> > De billeder Bo henviser til er taget i forkelling højder,
> > Bøjede knæ på næsten alle billederne - så blev
> > motionen også klaret for hele den uge.. )-max-
>
> Min gyldne regel er at fotografere rum fra ca den halve loftshøjde.
>
> Bo //
>
>



Deaster (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 06-05-04 20:10

SD wrote:

> Hvis budgettet skal holdes under 10.000kr, bliver det vel også svært
> at få dslr kamera ?


Kommer vel også an på om det skal være nyt eller brugt. Nyt kan du købe
et 300D med standard objektiv for ca. 8K, brugt kan du f.eks. købe et
30D for 3,5K, så er der stadigt 6,5K til objektiver og flash.


--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Bo Bjerre (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 06-05-04 20:33

Øh... prøv lige at holde lidt orden i hvad du svarer på, ellers kan jeg ikke
følge diskussionen.

Bo //

"SD" <sd@mknet.dk> wrote in message news:c7dvl8$ks2$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvis budgettet skal holdes under 10.000kr, bliver det vel også svært at få
> dslr kamera ?
> Ville et Nikon Coolpix 5700 med Nikon WC-E 80 vidvinkel, ikke være et okay
> bud på en løsning.
> Jeg mener vidvinklen er extrem (som I kalder det), så den kommer godt ud i
> hjørnerne
>
> Så er udstyret da nyt, som Jacob helst ville have, og der er også penge
til
> en SB-80 DX blitz, men der er jeg lidt i tvivl om den er god bruge sammen
> med vidvinklen, måske laver den skygger i bunden af billederne ? Måske
en
> af jer andre ved det ?


> > Min gyldne regel er at fotografere rum fra ca den halve loftshøjde.



Deaster (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 06-05-04 20:36

Bo Bjerre wrote:

> Øh... prøv lige at holde lidt orden i hvad du svarer på, ellers kan
> jeg ikke følge diskussionen.

Så ville det jo også hjælpe, hvis du selv citerede så det var til at
følge med.



--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Jacob Jørgensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 06-05-04 21:04

> > Øh... prøv lige at holde lidt orden i hvad du svarer på, ellers kan
> > jeg ikke følge diskussionen.
>
> Så ville det jo også hjælpe, hvis du selv citerede så det var til at
> følge med.

Hvis bare diskussionen ikke falder over på citatteknik, er jeg tilfreds

Men ja jeg søger også stadig svar på hvad der ville være bedst, hvis man
skulle købe fra nyt. Det med brugt, får jeg svart ved at overbevise min chef
om er en holdbar løsning.

Mvh
Jacob




;o\)-max- (06-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 06-05-04 21:24

"Jacob Jørgensen"
> > > Øh... prøv lige at holde lidt orden i hvad du svarer på, ellers kan
> > > jeg ikke følge diskussionen.
> >
> > Så ville det jo også hjælpe, hvis du selv citerede så det var til at
> > følge med.
>
> Hvis bare diskussionen ikke falder over på citatteknik, er jeg tilfreds
>
> Men ja jeg søger også stadig svar på hvad der ville være bedst, hvis man
> skulle købe fra nyt. Det med brugt, får jeg svart ved at overbevise min chef
> om er en holdbar løsning.
>
> Mvh
> Jacob

En d70 med 12-24mm kan erhverves for under 12k kr incl moms,
et stativ 200kr, flash kort 2-500kr. Så er i godt kørende, eller et
canon rebel med samme objektiv nogle hundrede billigere.

Flashen kan du købe senere hvis du mener det er nødvendigt, men
altså ikke SD-80DX som er udgået af produktion og som ikke er
kombatibel med Nikons nye flash system. Begge kameraer har
indbygget flash brugbart til udfyldnings lys.

Du får så meget mere kamera for de sidste par tusinde.. -max-



HKJ (06-05-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 06-05-04 21:30


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
news:i9xmc.153865$jf4.8253465@news000.worldonline.dk...

> En d70 med 12-24mm

> Begge kameraer har
> indbygget flash brugbart til udfyldnings lys.

Jeg vil dog ikke anbefale den indbygge flash sammen med det objektiv, der er
flashen kun garanteret at lyse ordentlig op på 24 mm indstilling (evt.
20mm).

En SB800 går ned til 14 mm, når den lyser direkter på.

> Du får så meget mere kamera for de sidste par tusinde.. -max-

Det er vi enig om.



;o\)-max- (06-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 06-05-04 21:48

"HKJ"
>
> "-max-"
>
> > En d70 med 12-24mm
>
> > Begge kameraer har
> > indbygget flash brugbart til udfyldnings lys.
>
> Jeg vil dog ikke anbefale den indbygge flash sammen med det objektiv, der er
> flashen kun garanteret at lyse ordentlig op på 24 mm indstilling (evt.
> 20mm).
>
> En SB800 går ned til 14 mm, når den lyser direkter på.
>
> > Du får så meget mere kamera for de sidste par tusinde.. -max-
>
> Det er vi enig om.

Jeg ville prøve mig frem med at klistre noget difus over flashen
det skulle nok gi de sidste 6 mm i widest indstilling. Nu kan jeg
godt li mix lys på indendørs billeder, syns det er flot når nogle
lamper er tændt og gir en hygge stemning, så spar på fillflash.

14mm svarer til en at man bruger en 9 mm objektiv, wiiiide.
Nikon har også lavet en SB600 der er mer end ligeligt. -max-



HKJ (06-05-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 06-05-04 21:56


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
news:Jvxmc.153870$jf4.8253640@news000.worldonline.dk...

> Jeg ville prøve mig frem med at klistre noget difus over flashen
> det skulle nok gi de sidste 6 mm i widest indstilling. Nu kan jeg
> godt li mix lys på indendørs billeder, syns det er flot når nogle
> lamper er tændt og gir en hygge stemning, så spar på fillflash.

Men giver sjov med farvetemperaturen.
Jeg skal forøvrigt have prøvet om det filter der følger med SB800, kan klare
det.

> 14mm svarer til en at man bruger en 9 mm objektiv, wiiiide.

Crop faktoren hjælper selvfølgelig på det (den havde jeg lige glemt).

> Nikon har også lavet en SB600 der er mer end ligeligt. -max-

Laver de sådan en?
Ok, den burde snart komme i forretningerne.



Jacob Jørgensen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Jørgensen


Dato : 06-05-04 21:58

> Jeg ville prøve mig frem med at klistre noget difus over flashen
> det skulle nok gi de sidste 6 mm i widest indstilling. Nu kan jeg
> godt li mix lys på indendørs billeder, syns det er flot når nogle
> lamper er tændt og gir en hygge stemning, så spar på fillflash.

Hvad mener du med at klistre noget difus over flashen?

> 14mm svarer til en at man bruger en 9 mm objektiv, wiiiide.
> Nikon har også lavet en SB600 der er mer end ligeligt.

Jamen det koster jo stadig et par tusinde, for sådan en flash. Det er nok
lige rigeligt. Men jeg tror sku også det bliver D70 + et eller andet
objektiv. Stativ ved jeg ikke lige hvad skal være, før det bliver rimelig
holdbart. Nogen der kan henvise til noget godt?

Jeg takker mange gange for hjælpen.

Mvh
Jacob



;o\)-max- (06-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 06-05-04 22:12


"Jacob Jørgensen"
> > Jeg ville prøve mig frem med at klistre noget difus over flashen
> > det skulle nok gi de sidste 6 mm i widest indstilling. Nu kan jeg
> > godt li mix lys på indendørs billeder, syns det er flot når nogle
> > lamper er tændt og gir en hygge stemning, så spar på fillflash.
>
> Hvad mener du med at klistre noget difus over flashen?
>
> > 14mm svarer til en at man bruger en 9 mm objektiv, wiiiide.
> > Nikon har også lavet en SB600 der er mer end ligeligt.
>
> Jamen det koster jo stadig et par tusinde, for sådan en flash. Det er nok
> lige rigeligt. Men jeg tror sku også det bliver D70 + et eller andet
> objektiv. Stativ ved jeg ikke lige hvad skal være, før det bliver rimelig
> holdbart. Nogen der kan henvise til noget godt?
>
> Jeg takker mange gange for hjælpen.
>
> Mvh
> Jacob

Difus, hehe siger det ikke sig selv, enten et stk pap med sølvfolie
som kaster lyset op og bagud eller noget semitransparent der bare
spreder lyset mere. Igen det skal kun lige blødgøre skygger.
Du skal ikke give mere end 200kr for et stativ til det formål,
kig evt på technikdirekt.de hvad de har i den prisklasse, jeg kan
anbefale det ene frem for det andet, jeg bruger et 15 år gammelt
Gitzo og det er overkill. Faktisk kan du bruge et lampestativ, dem
man folder ud med treben for neden, de kan blive meget høje er er
stabile nok, kig i byggemarkeder. -max-



SD (07-05-2004)
Kommentar
Fra : SD


Dato : 07-05-04 01:45

Hvis det skal være et Nikon D70 er prisen vel allerede overskrevet med de
10.000, med standard objektivet ? Og det er vidst et 28-80 mm, altså ikke
nogen vidvinkel !!
Hvad koster en bred vidvinkel i 14mm størrelse ikke til sådan en bandit

Og alt afhængig af valg af flash, kommer der så 1000-4000 kr oven i.
Hukommelseskort tror jeg egentlig heller ikke følger med et nyt D70 !
Stativ vil du sjældent få brug for hvis du skal tage billeder af sommerhuse
i dagslys, endda om sommeren
Så skal det da være fordi du vil tage flere billeder af nøjagtigt samme
motiv, men forskelligt belyst så du kan sætte flere billeder sammen til et
billede.

venlig hilsen
SD

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:cSxmc.153879$jf4.8253882@news000.worldonline.dk...
>
> "Jacob Jørgensen"
> > > Jeg ville prøve mig frem med at klistre noget difus over flashen
> > > det skulle nok gi de sidste 6 mm i widest indstilling. Nu kan jeg
> > > godt li mix lys på indendørs billeder, syns det er flot når nogle
> > > lamper er tændt og gir en hygge stemning, så spar på fillflash.
> >
> > Hvad mener du med at klistre noget difus over flashen?
> >
> > > 14mm svarer til en at man bruger en 9 mm objektiv, wiiiide.
> > > Nikon har også lavet en SB600 der er mer end ligeligt.
> >
> > Jamen det koster jo stadig et par tusinde, for sådan en flash. Det er
nok
> > lige rigeligt. Men jeg tror sku også det bliver D70 + et eller andet
> > objektiv. Stativ ved jeg ikke lige hvad skal være, før det bliver
rimelig
> > holdbart. Nogen der kan henvise til noget godt?
> >
> > Jeg takker mange gange for hjælpen.
> >
> > Mvh
> > Jacob
>
> Difus, hehe siger det ikke sig selv, enten et stk pap med sølvfolie
> som kaster lyset op og bagud eller noget semitransparent der bare
> spreder lyset mere. Igen det skal kun lige blødgøre skygger.
> Du skal ikke give mere end 200kr for et stativ til det formål,
> kig evt på technikdirekt.de hvad de har i den prisklasse, jeg kan
> anbefale det ene frem for det andet, jeg bruger et 15 år gammelt
> Gitzo og det er overkill. Faktisk kan du bruge et lampestativ, dem
> man folder ud med treben for neden, de kan blive meget høje er er
> stabile nok, kig i byggemarkeder. -max-
>
>



;o\)-max- (07-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 07-05-04 02:19


"SD"
> Hvis det skal være et Nikon D70 er prisen vel allerede overskrevet med de
> 10.000, med standard objektivet ? Og det er vidst et 28-80 mm, altså ikke
> nogen vidvinkel !!
> Hvad koster en bred vidvinkel i 14mm størrelse ikke til sådan en bandit
>
> Og alt afhængig af valg af flash, kommer der så 1000-4000 kr oven i.
> Hukommelseskort tror jeg egentlig heller ikke følger med et nyt D70 !
> Stativ vil du sjældent få brug for hvis du skal tage billeder af sommerhuse
> i dagslys, endda om sommeren
> Så skal det da være fordi du vil tage flere billeder af nøjagtigt samme
> motiv, men forskelligt belyst så du kan sætte flere billeder sammen til et
> billede.
>
> venlig hilsen
> SD

Under 12k kr incl sigma 12-24mm. technikdirekt.de
Indendøre er et stativ praktisk, da man ofte vil skulle
flytte lidt rundt på møblementet, så det gør sig bedst
i billedet, længere exponeringer kan også være nødvendigt
når man balancerer kunstlys med det der falder gennem
vinduerne, investeringen er så lille.. -max-



Thomas Corell (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Corell


Dato : 07-05-04 09:46

SD wrote:
> Hvis det skal være et Nikon D70 er prisen vel allerede overskrevet med de
> 10.000, med standard objektivet ? Og det er vidst et 28-80 mm, altså ikke
> nogen vidvinkel !!

Så vidt jeg kan se, er det et 18-70mm man kan få med i "startpakken".

Omregnet til 35mm bændvidde/billedvinkel, er det 27-105mm. Alt under
43,25mm er at betegne som vidvinkel.

--
Don't waste space

SD (07-05-2004)
Kommentar
Fra : SD


Dato : 07-05-04 10:17

Der er 2 startpakker med D70, en med en 28-80mm objektiv og en med 18-70mm
objektiv, men jeg mener pakken med 18-70 objektivet er 1-2000 kr dyrere !
Den pakke kan jeg se koster 12.000 kr hos pris-baskeren og jeg mener den
anden startpakken ligger lige omkring 10.000.
Men begge er selvfølgelig noget billiger i tyskland og blitz er der iøvrigt
også gode penge at spare på dernede.

Og ja stativ er da ikke dyrt, men jeg ville holde den samlede pris omkring
10.000, og hvis man tager billederne uden stativ kommer med længere ud i
hjørnerne og får mere med på billederne, ellers kan det jo være lige meget
med en bred vidvinkel

venlig hilsen
SD


"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnc9mj6g.gg.nospamplease@mail.corell.dk...
> SD wrote:
> > Hvis det skal være et Nikon D70 er prisen vel allerede overskrevet med
de
> > 10.000, med standard objektivet ? Og det er vidst et 28-80 mm, altså
ikke
> > nogen vidvinkel !!
>
> Så vidt jeg kan se, er det et 18-70mm man kan få med i "startpakken".
>
> Omregnet til 35mm bændvidde/billedvinkel, er det 27-105mm. Alt under
> 43,25mm er at betegne som vidvinkel.
>
> --
> Don't waste space



Thomas Corell (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Corell


Dato : 07-05-04 10:43

SD wrote:
> Der er 2 startpakker med D70, en med en 28-80mm objektiv og en med 18-70mm
> objektiv, men jeg mener pakken med 18-70 objektivet er 1-2000 kr dyrere !

Det ændre dog ikke på min pointe. 28mm (37mm i 35mm brændvidde
ækvivalent), er rent teknisk stadig vidvinkel. Dog ikke meget.

P.S. kan du ikke skrive under det du svarer på, det vil lette læsbarheden
betragteligt.

> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse
>> SD wrote:
>> > 10.000, med standard objektivet ? Og det er vidst et 28-80 mm, altså ikke
>> > nogen vidvinkel !!
>>
>> Så vidt jeg kan se, er det et 18-70mm man kan få med i "startpakken".
>>
>> Omregnet til 35mm bændvidde/billedvinkel, er det 27-105mm. Alt under
>> 43,25mm er at betegne som vidvinkel.


--
Don't waste space

;o\)-max- (07-05-2004)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 07-05-04 16:11


"SD"
> Der er 2 startpakker med D70, en med en 28-80mm objektiv og en med 18-70mm
> objektiv, men jeg mener pakken med 18-70 objektivet er 1-2000 kr dyrere !
> Den pakke kan jeg se koster 12.000 kr hos pris-baskeren og jeg mener den
> anden startpakken ligger lige omkring 10.000.
> Men begge er selvfølgelig noget billiger i tyskland og blitz er der iøvrigt
> også gode penge at spare på dernede.
>
> Og ja stativ er da ikke dyrt, men jeg ville holde den samlede pris omkring
> 10.000, og hvis man tager billederne uden stativ kommer med længere ud i
> hjørnerne og får mere med på billederne, ellers kan det jo være lige meget
> med en bred vidvinkel
>
> venlig hilsen
> SD

Så har Technikdirekt en speciel pakke med 12-24mm til under 12k kr
incl moms.
Det med stativet, der kan du måske bruge din fantasi, det er muligt
at komme helt ind i hjørnet, det kan du ikke hvis hovedet er i vejen.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408590
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste