Manglende omregistrering ;(
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-05-04 09:04

Ja så skete det seføli for mig.

Det er en mdr siden jeg solgte bilen, og den er endnu ikke omregget.

Jeg ringede til ham i sidste uge om mandagen og der sagde han at det var
gjort samme dag, motorkontoret siger dog noget andet...

Spørgsmålet er: Må jeg hente mine plader?

Fra : Lars

Dato : 05-05-04 09:45

Hej Martin,

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> wrote in message

> Det er en mdr siden jeg solgte bilen, og den er endnu ikke omregget.

Surt, surt

> Jeg ringede til ham i sidste uge om mandagen og der sagde han at det var
> gjort samme dag, motorkontoret siger dog noget andet...
> Spørgsmålet er: Må jeg hente mine plader?

Ja. Det er din ejendom. Bilen må du ikke røre.

Du hænger på afgiften til de er afmeldt.

Prøv eventuelt at tale med motorkontoret/politiet, jeg mener at en kollega
fandt en løsning der ikke krævede at han tog ud og skruede pladerne af (alt
afhængig af køber kan det jo være risikofyldt). Aftalen var vist nok at de
blev afmeldt og så afhentet af politiet.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-04 09:49

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message
> [...]
> afhængig af køber kan det jo være risikofyldt). Aftalen var vist nok at de
> blev afmeldt og så afhentet af politiet.

Plejer man ikke at afmelde bilen så snart den er solgt, så har køber en uge
hvor han stadig er dækket eller ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-05-04 11:08

Ok der er bare folk der mener både det ene og det andet.

Det er jo det.

> (alt

Ok det vil jeg da prøve

> Plejer man ikke at afmelde bilen så snart den er solgt, så har køber en
uge
> hvor han stadig er dækket eller ?

Nej - en afmelding kræver aflevering af nr-plader, og dem vil de fleste
købere af biler jo gerne beholde på ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-04 11:20

> [...]
> >
> Ok det vil jeg da prøve

> uge
>
> Nej - en afmelding kræver aflevering af nr-plader, og dem vil de fleste

Tak.

Hvis så nu jeg solgte min bil til dig, jeg ringer til forsikringsselskabet
lige bagefter, siger "Jeg har solgt min bil til Martin fra Fårevejle, jeg
vil gerne opsige min forsikring" har du så et vist stykke tid ?

Fra : Tommy

Dato : 05-05-04 11:41

Hej

Et eksempel fra mig selv
Jeg havde en lorte-vectra som jeg bare ville køre igennem skrot maskinen men
en fra skrotpladsen ville gerne købe den så han fik den for 800 kr.
Den skulle laves og synes inden den var i orden til omreg. Men hvad så med
forsikring? Jo.. Min egen forsikring dækker i tilfælde af at gutten laver
skader og så bonger de hans forsikring bagefter. Jeg ringede specielt til
forsikringen da det viste sig at mandens søn lå og kørte ras i bilen.

I følge loven har han tre uger til at få den omregistreret. Så jeg ventede
de 3 uger. Da de tre uger er gået kontakter jeg forsikringen og siger at den
bil ikke længere skal forsikres og de sletter forsikringen Dette bliver
automatisk videre givet til politiet som så på et tidspunkt vil hente
pladerne.
Nå men jeg finder så via bilsyn.dk ud af at manden har fået bilen synet. Jeg
kontakter motorkontoret og får at vide at bilen endnu ikke er omregget. Jeg
får at vide at jeg kan ringe til manden og bede ham om det eller også hente
mine plader. Det når dog aldrig så vidt for da jeg ringer til ham og giver
ham et vink med en vognstang får han den omregget samme dag

Hilsen Tommy

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-05-04 11:57

> [...]
Jeg
> får at vide at jeg kan ringe til manden og bede ham om det eller også

Så motorkontoret sagde altså SPECIFIKT at du gerne selv måtte hente dem?

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-05-04 11:49

> [...]
> lige bagefter, siger "Jeg har solgt min bil til Martin fra Fårevejle, jeg
> vil gerne opsige min forsikring" har du så et vist stykke tid ?

Du kan slet ikke opsige den - det sker automatisk når enten nummerpladerne
afleveres eller den omregisterers til en anden person.

Det er det der er problemet.

Derfor bør man (som jeg har lært nu) UANSET hvem det er hvor godt du kender
personen mm, ALTID foretage ejerskifte på motorkontoret sammen med køber -
så er du sikker på det er gjort og så hænger du ikke på mere.

Jeg har lige været på adressen og det ser sgu ud til at der slet ikke bor
nogen der... det ser ret så forladt ud ;(

Så hvis nogen ser fgl bil må i gerne sige til:

Opel Kadett E, Hvid, 5-dørs sedan
Paneler er reppet ved nyligt syn så de er malet sorte.
Den har muligvis (hvis ikke de er fjernet) små klistermærker over alle
dørhåndtag.
Rørhale på (medmindre den er fjernet)
Regnr: UZ 31118

Burde befinde sig et sted i nordvestsjælland men det er jo ikke til at vide
om den er kørt andre steder hen...

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 05-05-04 13:27

On Wed, 5 May 2004 12:48:46 +0200, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@hotmail.com> wrote:

>Du kan slet ikke opsige den - det sker automatisk når enten nummerpladerne
>afleveres eller den omregisterers til en anden person.

Det kan du nu godt. Jeg var møllen igennem for et års tid siden.

Du kan godt opsige forsikringen når bilen er solgt (så hænger du dog
stadig på registreringsafgiften - medmindre du vælger option nummer
2):

På motorkontoret har de en blanket hvor du kan afmelde pladerne uden
at aflevere dem - Politiet vil så afhente dem ved førstkomne lejlighed
- og du er ude af historien fra samme øjeblik du har skrevet under.

Ring til politiet eller motorkontoret - jeg måtte prøve 6-7 gange før
jeg fik fat i en der fattede hvad det drejede sig om (de andre vidste
ikke man kunne) - men derefter var der ingen problemer.

/Tommy
--
1985 Saab 9000 Turbo
http://the-coffeeshop.dk/ - http://fotoarkiv.com/gallery/saab/

Fra : Henrik

Dato : 05-05-04 19:58

forsikringsselskabet

> Du kan slet ikke opsige den - det sker automatisk når enten nummerpladerne
> afleveres eller den omregisterers til en anden person.
>
> Det er det der er problemet.

Det er helt sikkert ikke rigtigt, jeg har solg flere biler og motorcykler
med plader på og ringet til forsikringen samme dag.
Denne procedure står sandsynligvis også beskrevet i dine
forsikringsbetingelser.
Få dage efter kommer der altid et brev at forsikringen er ophørt sammen med
en check på det for meget betalte forsikrings beløb.
En enkelt gang "glemte" køber dog at omregistrere, der tog politiet ud og
hentede pladerne helt af sig selv da jeg havde oplyst dem om ny ejers
addresse.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 12:32

"Christian B. Andresen" wrote:

> Hvis så nu jeg solgte min bil til dig, jeg ringer til forsikringsselskabet
> lige bagefter, siger "Jeg har solgt min bil til Martin fra Fårevejle, jeg
> vil gerne opsige min forsikring" har du så et vist stykke tid ?

Jeg sagde lige præcis det til min forsikring engang og fik at vide
at jeg ikke kunne opsige forsikringen så længe bilen ikke var
enten ejerskiftet eller afmeldt.

De tre uger alle snakker om er ikke tre ugers gratis forsikring
til køber.. De tre uger er oprettet for det tilfælde at du giver
din bil i bytte for en anden hos en forhandler. I en periode på 3
uger har du så mulighed for at have to biler på samme forsikring,
typisk går der dog ikke nær så langt tid fra du underskriver til
din nye bil er klar til levering..

Når du blot sælger din bil er der ingen grund til at give køber
tre ugers gratis kørsel med i købet. Det står dig frit for hvor
længe du ønsker at betale for at køber bruger bilen, du kan
sagtens give vedkommende 3 måneder hvis du har lyst. Efter en
oplevelse med en køber der "glemte" at ejerskifte en bil, tilbyder
jeg nu 0 dages gratis kørsel, dvs. hvis ikke køber har tid til at
gå med mig på motorkontoret og ejerskifte, så må han få bilen uden
nummerplader..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 00:47

On Wed, 05 May 2004 13:31:59 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Jeg sagde lige præcis det til min forsikring engang og fik at vide
>at jeg ikke kunne opsige forsikringen så længe bilen ikke var
>enten ejerskiftet eller afmeldt.

Du har skrevet ovennævnte i alle de år, jeg har læst denne NG. Mange
gange har du dels kunnet læse det modsatte og dels fået det direkte at
vide, at du er forkert på den. Har du overvejet at checke, om det
stadig forholder sig sådan? - det gør det nemlig ikke.

Jeg ved det, fordi jeg hver eneste gang, jeg handler bil, ringer til
min forsikring og opsiger den. Indenfor 2 arbejdsdage har jeg
efterfølgende en bekræftigelse inkl. en check på det overskydende
prømiebeløb. Hver gang !

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-05-04 11:21

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> vide, at du er forkert på den. Har du overvejet at checke, om det
> stadig forholder sig sådan? - det gør det nemlig ikke.

Okay, ikke desjo mindre er det stadig min erfaring fra dengang jeg
blev fuppet af en køber.

Det er så taget til efterretning.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 11:26

On Sun, 09 May 2004 12:20:46 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Det er så taget til efterretning.

Thanx :)
(du burde være på KTI -> Alfa-klubben kører derude resten af dagen...)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-05-04 18:58

Mogens Knudsen wrote:

> (du burde være på KTI -> Alfa-klubben kører derude resten af dagen...)

Det var jeg skam også, men jeg synes ikke jeg så noget til dig??

Der kørte for øvrigt også en BMW M3 CSL rundt, på danske plader og
det hele.. Nogen der kan huske hvad sådan en svend sætter
tegnebogen tilbage, som jeg husker det koster den ca. det samme
uden afgifter som en alm. M3 koster med, men jeg er muligvis galt
på den..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 19:01

On Sun, 09 May 2004 19:57:58 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Det var jeg skam også, men jeg synes ikke jeg så noget til dig??

Næ, jeg havde noget arbejde, der skulle fra hånden.

>Der kørte for øvrigt også en BMW M3 CSL rundt, på danske plader og
>det hele..

I know... Jens Winther?

>Nogen der kan huske hvad sådan en svend sætter tegnebogen tilbage,
>som jeg husker det koster den ca. det samme uden afgifter som en alm.
>M3 koster med, men jeg er muligvis galt på den..

1.853.000 kr plus det løse...
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3308

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-05-04 20:52

Mogens Knudsen wrote:

> I know... Jens Winther?

Aner det ikke, der var ingen reklamer på den, ikke engang det
lille W Jens Winther plejer at bruge. Nummerpladeholderen sagde
BMW Klub Danmark eller noget i den stil..

> 1.853.000 kr plus det løse...
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=3308

Okay, så var den ikke helt så dyr som jeg huskede den..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 21:00

On Sun, 09 May 2004 21:52:02 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Aner det ikke, der var ingen reklamer på den, ikke engang det
>lille W Jens Winther plejer at bruge. Nummerpladeholderen sagde
>BMW Klub Danmark eller noget i den stil..

Okay - så var det ikke Jens Winther. Jeg har hørt om dén bil sidst,
jeg var med BMW-klubben på Sturup i Sverige. Det er en IT-gut, som har
solgt firmaet. Bilen er privat ejet - ikke firmabil !

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-05-04 20:23

Mogens Knudsen wrote:

> Okay - så var det ikke Jens Winther. Jeg har hørt om dén bil sidst,
> jeg var med BMW-klubben på Sturup i Sverige. Det er en IT-gut, som har
> solgt firmaet. Bilen er privat ejet - ikke firmabil !

Der må være godt med "knaster" i at sælge IT firmaer.. Ikke nok
med at han har købt en bil til små 2 millioner kroner, men han tør
også fyre den af på bane hvor forsikringen ikke dækker hvis han
sætter den i hegnet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-05-04 22:42

On Fri, 14 May 2004 21:22:48 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]
>med at han har købt en bil til små 2 millioner kroner, men han tør
>også fyre den af på bane hvor forsikringen ikke dækker hvis han

Dét kender vi jo godt fra diverse Lotus, Porsche, M5 mv....

/Mogens

Fra : Mikael L

Dato : 09-05-04 19:04

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tegnebogen tilbage, som jeg husker det koster den ca. det samme
> uden afgifter som en alm. M3 koster med, men jeg er muligvis galt

Jens Winther i Roskilde har en til salg for kr 1.857.000. Den har kørt
1000km. men ikke været indreg.

Mikael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-05-04 02:01

On Wed, 05 May 2004 13:31:59 +0200, Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg sagde lige præcis det til min forsikring engang og fik at vide at jeg
> ikke kunne opsige forsikringen så længe bilen ikke var enten ejerskiftet
> eller afmeldt.

Hmm da jeg solgte min bil ringede jeg samme sag og sagde den var solgt...
fik en check 2 dage senere...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 11:42

"Christian B. Andresen" wrote:

> Plejer man ikke at afmelde bilen så snart den er solgt, så har køber en uge
> hvor han stadig er dækket eller ?

Du kan ikke afmelde en bil uden at aflevere nummerpladerne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-04 12:45

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Du kan ikke afmelde en bil uden at aflevere nummerpladerne..

Det var forsikringsmæssigt jeg mente, men jeg har forstået det nu.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-05-04 14:40

> Det var forsikringsmæssigt jeg mente, men jeg har forstået det nu.

Ja det gælder netop forsikringen . den kan ikke opsiges uden aflevering af
nrplader / omregistrering...

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 05-05-04 14:42

On Wed, 5 May 2004 15:39:56 +0200, "Martin / Fårevejle"
<jadahva@hotmail.com> wrote:

>Ja det gælder netop forsikringen . den kan ikke opsiges uden aflevering af
>nrplader / omregistrering...

Hmm, det siger nogen selskaber godt nok. Jeg har uden problemer
afmeldt forsikring uden nrplader/omreg hos TopDanmark og Tryg. Aros,
derimod, var nogen totale fjolser at snakke med i dén situation.

Fra : Rasmus

Dato : 05-05-04 16:34

> [...]
> (alt
>
> Plejer man ikke at afmelde bilen så snart den er solgt, så har køber en

Du kan ikke afmelde en bil uden du har pladerne, det du tænker på at nok
afmelding af forsikringen. Forsikringen dækker i 3 uger efter du har solgt
bilen.

Dvs. at han har 3 uger til af enten omregistrere eller afmelde bilen inden
der ingen forsikring er.

Et godt råd til Martin er at få afmeldt forsikringen(det kan godt gøres med
tilbagevirkende kraft, du siger bare at bilen blev solgt dato x, og så
regner de 3 uger frem), ringe til manden og sig at forsikringen af afmeldt
på bilen, og hvis han laver nogle skader på materiel/personer hæfter han
personligt.

mvh
Rasmus

Fra : Bribo

Dato : 05-05-04 20:40

Faktisk har køber 3 uger til at omregistrere.
Men anmeld ham på motorkontoret, så henter politiet pladerne. - Hvis du gør
det selv er det selvtækt.

--
--- Bribo ---
Be there, or be elsewhere..

Fra : phk

Dato : 05-05-04 11:53

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja så skete det seføli for mig.

Amatør ;)

> [...]
> gjort samme dag, motorkontoret siger dog noget andet...
>
> Spørgsmålet er: Må jeg hente mine plader?

Jeg prøvede det samme for en 5 år siden. Kørte ud til køberen, ringede til
politiet for at høre om pladerne var ejerskiftet - det var de. Ringede så på
døren og fik dækket mine udgifter til forsikring og vægtafgift i den periode
der var overskredet.

Men jeg havde fået at vide at jeg bare kunne tage pladerne, da det var mine.

--
Per, Esbjerg

Fra : Gilbert{5750}

Dato : 05-05-04 15:27

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja så skete det seføli for mig.
>
> Det er en mdr siden jeg solgte bilen, og den er endnu ikke omregget.
ring til manden igen og gi ham 24 timer inden du melder bilen stjålet, hvis
du ikke har noget papir på han har købt den, har han vel heller ikke noget
papir på du har solgt den
hilsen Gilbert

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 15:39

Gilbert{5750} wrote:

> ring til manden igen og gi ham 24 timer inden du melder bilen stjålet, hvis
> du ikke har noget papir på han har købt den, har han vel heller ikke noget
> papir på du har solgt den

Du får svært ved at kalde det tyveri når du selv har udleveret
nøglerne til ham..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-05-04 21:00

On Wed, 05 May 2004 16:38:53 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Du får svært ved at kalde det tyveri når du selv har udleveret
>nøglerne til ham..

Nej. Selvom, at du udleverer nøglerne, kan der godt være tale om tyveri.

Straffeloven § 276. For tyveri straffes den, som uden besidderens
samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding ved dens tilegnelse.

Hvis du får lov til at prøvekøre en bil, får du jo udleveret nøglerne.
Hvis du ikke kommer til bage med bilen, men beholder den, er det tyveri.

I Martins tilfælde er der ikke tale om tyveri, da tingen (bilen) ikke er
fremmed, da personen, der har borttaget den, jo er besidderen. At melde
køberen for tyveri er ikke en god ide.

Fly

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-05-04 08:51

Fly Christensen skrev:

> [...]
>
> Hvis du får lov til at prøvekøre en bil, får du jo udleveret nøglerne.
> Hvis du ikke kommer til bage med bilen, men beholder den, er det tyveri.

Der er ikke tale om tyveri, da den del af gerningsindholdet, der hedder
"uden besidderens samtykke" ikke er opfyldt. I 99 ud af 100 tilfælde vil der
blive straffet for brugstyveri jf. § 293 a. I det sidste tilfælde vil der
kunne straffes for underslæb efter § 278, hvis man kan bevise, at
gerningsmanden havde til hensigt at "tilegne" sig bilen.

§ 293 a. For brugstyveri af motorkøretøj straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder den, der uberettiget bruger et motorkøretøj, der
tilhører en anden. Under skærpende omstændigheder, herunder navnlig i
gentagelsestilfælde, kan straffen stige til fængsel i 4 år.

§ 278. For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding

1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at
forholdet falder ind under § 277.....

--
Reino

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-05-04 10:23

Reino Andersen wrote:

> [...]
> tilhører en anden. Under skærpende omstændigheder, herunder navnlig i
> gentagelsestilfælde, kan straffen stige til fængsel i 4 år.

Hvis nu den paragraf blev brugt lidt flittigere, så kunne det være
vi kunne slippe for den voksende tendens med selvtægt?? Problemet
er nok at finde fængselsceller til biltyve når der nu er brug for
cellerne til selvtægtsfolk..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-05-04 18:38

Var på motorkontoret i dag....

Damen sagde jeg skulle udfylde en seddel... men jeg kunne ikke slippe ud af
den før den blev antruffet!

Der kan jo for så vidt gå flere år!

Om jeg måtte nuppe pladerne hvis jeg skulle møde den?

Nææææ nej!

Hjælp!

Fra : phk

Dato : 07-05-04 06:02

> [...]
> den før den blev antruffet!
>
> Der kan jo for så vidt gå flere år!
>
> Om jeg måtte nuppe pladerne hvis jeg skulle møde den?

Det tror jeg næppe en tilfældig dame på et motorkontor ved noget som helst
om.

--
Per, Esbjerg