Hybridbiler (noget skidt) i forbindelse me~
Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-05-04 21:57

Hej

Jeg følger normalt ikke denne gruppe, men tænkte at nogen måske ville
være interesserede i følgende historie fra <http://slashdot.org>:
<http://www.cnn.com/2004/TECH/05/04/hybrid.rescues.ap/index.html>

"PHILADELPHIA, Pennsylvania (AP) -- The growing popularity of hybrid
vehicles poses a new danger for rescuers at accident scenes: a network
of high-voltage circuitry that may require some precise cutting to save
a trapped victim."...

Man kan godt undres over hvorfor man ikke har hørt noget til den
problematik før :-/ Artiklen nævner at elmotoren forsynes med op til 500
V, og der ligger jo nok også nogle Ampere bag (ved 30 kW motor bliver
det til 30k/500 = 60 A). Med den spænding skal der ikke meget
jordforbindelse til før man er død.

Der er jo sikkerhedssystemer til frakobling af batterierne, men biler
har det jo med at blive smadret i ulykker, så der er jo ingen garanti.
--
mvh Jes Vestervang / Yamaha FZS600 Fazer

Fra : Bjørn S

Dato : 04-05-04 22:23

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> V, og der ligger jo nok også nogle Ampere bag (ved 30 kW motor bliver
> det til 30k/500 = 60 A). Med den spænding skal der ikke meget

Noen som har nogle data på bilerne ?
Jeg stiller mig lidt tvivlende til de 500 volt, jeg arbejder selv med
el-gaffeltrucke, de har nogle store klodser af nogle batterier op til 80
volt, 2-3 ton, og gir op til 8-900 ampere for de største, men så store
batterier tro jeg ikke kan gå op i en større effektberegning på en bil, når
man tager med forhold som vægt/energi m.m.
De mest benyttede(stadig til truck) er på 48 volt og ca.500 ah og vejer ca.
1 ton, og føder motorer hvor ihvertfald hovedsikringerne ligger på 200-250
A.
Godt nok har de tit kondensatorer som kan give et ordentlig output, måske er
det her de 500 volt kommer ind i billedet ?

--
/Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63
www.chookfeet.dk

Fra : TG4600

Dato : 05-05-04 07:47

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote in message

> [...]
når
> man tager med forhold som vægt/energi m.m.

I følge http://www.toyota.dk/media/dkdk/pdf/brochures/priusbro.pdf er
specifikationerne:

Elmotor

Spænding, 500 V
Ydelse, kW/omdr./min. 50/1200-1540
Drejningsmoment,
Nm/omdr./min. 400/0-1200

Så der kunne godt være noget om risikoen, jeg ved ikke lige om der er
inbygget noget sikkerhed i el-nettet..

/TG

Fra : Bjørn S

Dato : 05-05-04 16:48

"TG4600" <no@where.dk> skrev i en meddelelse
> I følge http://www.toyota.dk/media/dkdk/pdf/brochures/priusbro.pdf er
> specifikationerne:

Ja, så er den jo god nok med de 500 volt, jeg så mig blind på el-bil og
overså hybrid, sorry, min fejl.

--
/Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63
www.chookfeet.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-05-04 15:13

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
Med den spænding skal der ikke meget
> jordforbindelse til før man er død.

Medmindre at batteriet er blevet jordforbundet pga. uheldet, og er intakt,
vil det ikke udgøre nogen fare. Med mindre du har fat i begge poler, +/-, på
en gang el. den "modsatte" af den jordede.

Fra : Eg Egemarke

Dato : 07-05-04 03:44

At den så kører som en DRØM sådan en Prius er en anden sag...

Har netop fået een 2002 for 133 Skr med 23000 på tælleren og en benzin
økonomi der siger spar 2 over 25 Km/l og det er i bytrafik

Damn jeg er HAPPY !!

MvH Eg Egemarke

---