Ny kat
Fra : Zirfelt

Dato : 01-05-01 04:53

Godmorgen.
I går fik jeg endelig min kat nummer to. Han er ligesom Mis-mis vant til at
være både inde og ude. så selvfølig er det hårdt for ham at være lukket inde
på et værelse den første nat (hvor kan sådan en kat da mijave højt fra Kl. 5
om morgenen.)
Men nu til spørgsmålet: Hvor længe skal der gå før jeg lukker
dem sammen. og hvor længe skal der gå, før han kan komme udenfor?
Håber at få en masse dejlige svar.
Hilsen Irene.

Fra : Mimi

Dato : 01-05-01 10:06

hej
Da jeg kom hejm med min anden kat, og i forvejen havde en på 7 mdr., satte jeg
mig med det samme inde på stuegulvet, og åbnede for transportburet, imens den
anden var der. Jeg sad der selvfølgelig til at gribe ind, hvis der skete noget.
Den store var bare vildt nysgerrig, men farede ikke på den lille. Der gik nok en
dag, hvor de konstant fulgte efter hinanden, og to dage efter lå de i hinandens
arme, og siden har de været uadskillige. Så afhængigt af hvilket temperamant din
første kat har, vil jeg sige at det ikke gør spor, at præsentere dem for
hinanden med det samme.
Held og lykke.
MVH Mimi

Fra : Tina

Dato : 01-05-01 10:39

Jeg vil vente 14 dage med at lukke de udenfor, på det tidspunkt burde den
vide hvor den høre til. Jeg vil lukke den sammen med den anden med det samme
under opsyn sker det at de ikke bryder sig om hinanden vil jeg lade dem være
sammen når jeg er der men ikke når de er alene hjemme. Indtil de har vænnet
sig til hinanden.

Tina

Fra : Tim

Dato : 01-05-01 10:46

Vi havde nogenlunde samme situation sidste år. Den "gamle" var ca. halvanden
år (hankastrat), da vi fik den nye (også en han, 2 måneder gammel og
selvfølgelig ikke kastreret på dette tidspunkt ;)
Transportkassen blev stillet ud i køkkenet og åbnet. Efter lidt tøven kom
den lille ud og var straks interesseret i den gamle. Desværre sniffede den
gamle lige hurtig til den underlige lille pelsklump og begyndte at brumme
som en bjørn, samt true med løftet pote. Det var lidt trist at se den lille,
der så gerne ville ha' lidt kontakt blive brummet af ;)
Vi satte den lille ud på badeværelset og sørgede for lidt underholdning. De
næste to dage prøvede vi så langsomt igen at sætte de to sammen, men hver
gang den samme scene (brummen og løftede poter). Dagen derpå prøvede vi igen
og efter 5 min. brummen og hvæsen, opgav den gamle, sniffede lidt til den
lille og begyndte at slikke ham i hovedet. Siden den dag har der ikke været
problemer (selvfølgelig slås de for sjov mindst 1 gang om dagen ;).

Bare gi' dem lidt tid, så kan de fleste katte godt finde ud af det.

Tim

Fra : Malene

Dato : 01-05-01 20:09

Hejsa.

Da jeg fik min kat nr. 2 (en rigtig dejlig charmetrold, hannibal
startede jeg med at sætte ham midt i stuen, inde i transportkassen (lukket),
så min 2 årige sterelisrede hunkat, tweedy, kunne snuse til ham alt det hun
ville. der kom da også nogle brummelyde, men efter ½ time så gad hun ikke
det mere. Efter ca 1½ times indenlukkethed, så syntes jeg at det var synd
for ham, så jeg lukkede ham ud.
Den "gamle" hun flygtede over hoved og hals ind i mit soveværelse, og
brummede som en gal når han kom for tæt på, dvs. ca. 2 meter....
På intet tidspunkt kom de op og slås for alvor, men hun har dog været MEGET
reserveret over for ham MEGET længe, men efter ca. 3 mdr. bgyndte de da at
kunne lege lidt, og NU (efter ca. ½ år) er de ved at vælte hele hytten når
de jagter hianden, og heldigvis er det rent leg
De er da også begyndt at ligge NÆSTEN i arm, når de ligger og putter om
aftenen (læs: samler energi, til når de skal jagte hinanden, EFTER jeg er
gået i seng, som helst foregår HENOVER mig)

Jeg må indrømme, at jeg faktisk var rimelig nervøs for at de aldrig ville
komme til at kunne lide hinanden, men det lader til at de har det fint med
hinanden nu.
Det skal lige nævnes at min første kat, altid har været MEGET sky og nervøs
anlagt, hun kunne snildt ligge og gemme sig i flere timer, når jeg havde
gæster, men var tilgengæld en værrer puttegøj, når vi var her alene. Men det
har hannibal fået kureret (altså skyheden), for nu skal hun helst følge med
i alt hvad der sker, og "når han kan, så kan jeg vel også"

Så lad dig endelig ikke slå ud, hvis de ikke leger et-tag-fat med det samme

Mvh. Malene

Fra : DK. True Trust

Dato : 01-05-01 20:36

Hej Malene
Dejligt at se dig her på NG og skønt at høre, at "Hannibal" og Tweedy går
godt i spænd.
Det er så skønt at høre at ens afkom har det fint, og at vores valg i
tidernes morgen var det rigtige.
Mange knus fra
Birgitte samt alle kattene

P.S undskyld.....jeg lige faldt ud af strengen

Fra : Zirfelt

Dato : 01-05-01 22:55

Hej Marlene.
Tak for dit svar.
Det er sjovt at følge Mis-mis, hun vil gerne gå og gøre sig "stor" overfor
ham, (som er en hel del større,) for at vise hvem det er der bor her. Men
hun vil også gerne være en del udenfor som hun plejer, for så hurtigt at
skynde sig ind igen. .
Æv, jeg har lige opdaget at Oscar ikke kan finde ud af at lave "stort" på
bakken. (Så er det da godt at jeg kan flytte det hen i bakken for ham)
Hilsen Irene.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-05-01 13:35

Hej Irene

Du skal bare lukke dem sammen under opsyn. I begyndelsen vil den "gamle" nok
hvæse og knurre, måske give den lille en lussing, dette er helt normalt, og
ikke noget at være nervøs for. Det kan lyde ret så dramatisk, uden at være
noget. I løbet af en uge til 14 dage skulle du være ovre det værste. Du kan
evt. smøre dine hænder med din sædvanlige håndlotion lige før du kæler med
den lille, så den kommer til at lugte af dig.

Går den gamle rigtigt til angreb, hvilket meget sjældent sker, må du sætte
en krog på en dør/lave en netdør, så kattene kan snuse og hilse på hinanden,
men uden de kan skade hinanden.

En så lille killing ville jeg holde inde i mindst 1 md., dog allerhelst til
den er kastreret. Når den kommer sammen med din "gamle" mis, vil den også få
så meget nyt at interessere sig for, at den ikke savner udelivet.
--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Zirfelt

Dato : 01-05-01 16:04

Tak for jeres svar.
Ups, jeg glemte at fortælle at den nye kat er en kæmpe kastreret hankat på
2 år.
Og Mis-mis (den "gamle") er en spinkel dame på 1½ år.

Jeg har lige lukket Oscar ud af værelset. Selv om Mis-mis hvæser og
sprutter, går han nysgerrigt omkring, totalt ligeglad med hende. På et
tidspunkt satte hun sig i vejen i døråbningen, men han hoppede da bare over
hende, og luntede videre.
Fortsat god dag
Hilsen Irene.