Kører Xeon 64 bit ?
Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-05-04 19:23

Vil egentlig gerne vide om Xeon cpu'er kører 64 bit eller 32 bit - er sgu'
lidt i tvivl - men mener kun det er 32 bit ??

Nogle der ved om Xeon snart kommer til at køre 800 Mhz FSB, og hvad der
forhindrer at Xeon ikke laves med mere end 533 Mhz FSB lige nu ? ?

Hvornår kan vi forvente ægte 64 bit systemer - altså med bundkort, chipset,
cpu mm. der understøtter dette ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 04-05-04 19:39

Dr.Ralph wrote:
> [...]
>
> Hvornår kan vi forvente ægte 64 bit systemer - altså med bundkort,
> chipset, cpu mm. der understøtter dette ?

Hej Doc.

Her står der lidt:
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1995

Hilsen Mikkel

Fra : Brian Lund

Dato : 04-05-04 20:53

> Vil egentlig gerne vide om Xeon cpu'er kører 64 bit eller 32 bit - er sgu'
> lidt i tvivl - men mener kun det er 32 bit ??

Hvis du mener om instruktiunssættet kan køre 64 bit software? - Nej det kan
det ikke!

> Nogle der ved om Xeon snart kommer til at køre 800 Mhz FSB, og hvad der
> forhindrer at Xeon ikke laves med mere end 533 Mhz FSB lige nu ? ?

Der har åbenbart ikke været behov for det, før nu... :)

> Hvornår kan vi forvente ægte 64 bit systemer - altså med bundkort,
chipset,
> cpu mm. der understøtter dette ?

For længe siden!

Itanium! - Og skam også AMDs 64-bit CPU'er... De er skam ægte nok...

Brian

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-05-04 21:16

> Itanium! - Og skam også AMDs 64-bit CPU'er... De er skam ægte nok...

Åhh ja - Itanium havde jeg helt glemt. hvor kan de mon købes til henne og
er de ikke ret dyre :) ??

Hvornår mon 64 bit slår igennem til hverdags pc'en ?

Kan man få 64 bit cpu'er der kører dual ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-05-04 21:31

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> crashed Echelon writing

> Åhh ja - Itanium havde jeg helt glemt. hvor kan de mon købes til henne og
> er de ikke ret dyre :) ??

Tjek edbpriser.dk

> Hvornår mon 64 bit slår igennem til hverdags pc'en ?

Øhh det er det allerede så småt. AMD har lanceret Athlon64. En 32bit/64bit
CPU som prismæssigt ligger lidt højt i forhold til alm. 32bit Athlon, men
stadig så hjemmebrugere kan følge med.

> Kan man få 64 bit cpu'er der kører dual ?

Sagtens. Itanium, Opteron, Athlon64 du vælger selv, det er nok mere
boardet, der er sværere at finde.

--
Bjarke Andersen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-05-04 22:06

> Tjek edbpriser.dk

Jamen det er jo lige det jeg har gjort - der står ikke skyggen af Itanium
med mindre de har krypteret siden, så kun jeg ikke kan finde dem der :)

> Sagtens. Itanium, Opteron, Athlon64 du vælger selv, det er nok mere
> boardet, der er sværere at finde.

OK - lad mig omformulere:

Hvornår kommer der bundkort, der kan køre dual 64 bit cpu'er - helst fra
Intel :) ?
Har du krystalkuglen klar ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-05-04 22:22

> OK - lad mig omformulere:
>
> Hvornår kommer der bundkort, der kan køre dual 64 bit cpu'er - helst fra
> Intel :) ?
> Har du krystalkuglen klar ?

Hmm hader du mig idag?

Der findes ikke mange på markedet. Du skal mest kigge efter Itanium2 da den
er optimeret til Dual CPU. Men her er et board, dog er de dyre for det er
mest serverboards.

http://shor.ter.dk/789811983

Jeg kigger lige efter flere til dig i løbet af aftenen måske finder jeg et
støvet Itanium(1) dual board et sted ;)

--
Bjarke Andersen

Fra : Esben

Dato : 04-05-04 23:41

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen det er jo lige det jeg har gjort - der står ikke skyggen af Itanium
> med mindre de har krypteret siden, så kun jeg ikke kan finde dem der :)

Itanium (og PA Risc for den sags skyld) er det nok de færreste der kan
udnytte. Til priserne kan det slet ikke svare sig til privat brug.

> OK - lad mig omformulere:
>
> Hvornår kommer der bundkort, der kan køre dual 64 bit cpu'er - helst fra
> Intel :) ?

Omkring august kommer Xeon med 800Mhz FSB og 64bit extensions.

--
Esben

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-05-04 00:19

> Omkring august kommer Xeon med 800Mhz FSB og 64bit extensions.

Dejligt, så ved vi, hvad vi skal bruge vores sparekillinger på til den tid
:)

Så mangler vi bare bundkort, der understøter dem til priser under 1.000$
:))

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-05-04 21:40

On Tue, 4 May 2004 22:16:23 +0200, Dr.Ralph wrote:

> Hvornår mon 64 bit slår igennem til hverdags pc'en ?

Så snart Microsoft får smidt en færdig 64-bits kompatibel Windows på gaden.

> Kan man få 64 bit cpu'er der kører dual ?

Opteron. AMD's "server CPU".
http://www.coyotegulch.com/reviews/creating_corwin.html

--
Mvh. Lars

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-05-04 00:41

>Åhh ja - Itanium havde jeg helt glemt. hvor kan de mon købes til henne og
>er de ikke ret dyre :) ??
>
>Hvornår mon 64 bit slår igennem til hverdags pc'en ?

Vel sidste år solgte AMD omkring 40.000 K8 processorer....

>Kan man få 64 bit cpu'er der kører dual ?

Apple har en ganske fin dual G5

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Insert Witty Remark Here -->

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-05-04 13:06

> [...]

> Nogle der ved om Xeon snart kommer til at køre 800 Mhz FSB, og hvad der
> forhindrer at Xeon ikke laves med mere end 533 Mhz FSB lige nu ? ?

Til sommer.

> Hvornår kan vi forvente ægte 64 bit systemer - altså med bundkort,
chipset,
> cpu mm. der understøtter dette ?

De findes i rå mængder men til privat brug får man ikke meget for pengene.

http://www.intel.com/design/servers/buildingblocks/SR870BN4/index.htm?iid=ipp_srvr_proc_itanium2+relate_sr870bn4&

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-05-04 00:39

On Tue, 4 May 2004 20:23:03 +0200, Dr.Ralph wrote:

>Vil egentlig gerne vide om Xeon cpu'er kører 64 bit eller 32 bit - er sgu'
>lidt i tvivl - men mener kun det er 32 bit ??

Du har absolut ret, kun IA32

> [...]
>forhindrer at Xeon ikke laves med mere end 533 Mhz FSB lige nu ? ?
>
>Hvornår kan vi forvente ægte 64 bit systemer - altså med bundkort, chipset,

Vel de har eksisteret de sidste 15 år

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
The USA defintion of Democracy: 26% of the registered voters are able to
elect the president.