Hvad sker der med private hjemmesiders ski~
Fra : Erik Brejl

Dato : 04-05-04 16:37

Jeg har lagt nedenstående på DIS-forum under Foreningsforhold, men tillader
mig at lægge mit nødråb her også, for jeg synes, det ville være synd og
skam, hvis mine og mange andres stikord og uddrag af arivalier bare skulle
forsvinde, når vi ikke er mere.
Hilsen
Erik Brejl

Der findes mange arkivalieudtræk af tingbøger, skifteprotokoller,
fæsteprotokoller og stikord til kirkebøger, der ligger på nettet på private
domæner.
Hvad sker der med dem, når ejeren af domænet dør?
Jeg har ingen familie, der vil vedligeholde domænet brejl.dk, så når
abonnementsperioden udløber og der ikke betales, så lukkes domænet.
Jeg har godt nok afleveret en del til DDA, men det er der jo ingen der ved,
og slet ingen der kan downloade. I øvrigt er ingen af de mange rettelser
med, der er kommet mellem år og dag.
Kunne man forstille sig, at DIS stillede serverplads til rådighed?
Det er en forudsætning at man løbende har FTP-kontakt til sitet, så man kan
oploade rettelser og tilføjelser.
En anden mulighed kunne være at jeg beholder min egen hjemmeside som den er,
men at DIS opdaterer en gang om året eller hvert halve år og så i øvrigt
henviser til hjemmesiden. Når den ikke findes mere, står alle udtræk hos
DIS.
Det er selvfølgelig et problem, at mange forskellige personer med
forskellige holdninger evt. skal involveres, men se trods alt hvor fint
"Digitale kilder" fungerer, selv om alle formentlig ikke er med.
Er der nogen der har kommentarer til denne problematik? Skal jeg spørge DIS
bestyrelse?

Hilsen
Erik Brejl

http://www.brejl.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-05-04 17:13

"Erik Brejl" <erik@brejlFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt nedenstående på DIS-forum under Foreningsforhold, men
tillader
> mig . . . o.s.v.
***************
Det er tanker også jeg har gjort mig.

Jeg har set i øjnene, at når der ikke betales mere, så er det g'nat men
kirkebøgerne findes jo heldigvis stadig i original.

Men var det ikke muligt at det kunne annonceres på DANPA at vort materiale
kan 'hentes' hos DDA??

Hvad med at udgive det i samlet bogform, og aflevere et / flere eksemplarer
til Det Kgl. Bibliotek? - Måske endda aflevere en CD-rom til samme.

Kunne være interessant med flere idéer på banen.
Flemming Svendsen.

Fra : Preben

Dato : 04-05-04 20:30

"Erik Brejl" <erik@brejlFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lagt nedenstående på DIS-forum under Foreningsforhold, >>
===================

Jeg har med stor glæde og fornøjelse købt og anvendt to af dine bøger.
Desuden har jeg med glæde downloadet rettelser til disse bøger. Selv er jeg
langt fra så prduktiv som du og mange andre.

Det vil være trist for alle, hvis alle dine og mange andres arbejde
forsvinder fra internettet, når I falder bort. Hvis DIS Danmark påtog sig
opgaven ville jeg personligt med glæde betale 50 eller 100 kr mere om året i
kontigent.

En anden mulighed var naturligvis, at du testamenterede dine data til DIS
Danmark, så måtte de tage stilling til formidling af dine data til den tid.

Venlig hilsen Preben Nørgaard

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-05-04 06:09

"Preben" <pn.spo27@oncable.dk> wrote in message news:4097f000$0$508$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Danmark, så måtte de tage stilling til formidling af dine data til den tid.

nej nej NEJ

bar ligge dem op på gratis plads

hos mig
jeg har ubegrænsede gratis web space
til dansk genealogy

som sagd på politiken on line

du ejer dit ord
copyright is still yours
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/da/index.html

bemærk ingen reklame

eller bestille selv
http://www.rootsweb.com

Requests for Web Space

http://accounts.rootsweb.com/

Select the type of account that you are requesting from the list below: :-

(1)
Freepages Accounts - personal web space

http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~vinesfamhist/

betalt av reklame ovenfor

(2)

County, State, World Project Accounts - USGenWeb, WorldGenWeb, ALHN, AHGP, other locality-based projects, etc.

dnk***
danmark*** census

http://www.rootsweb.com~dnkcen/index.html
no advertising

(3)
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~vinesfamhist/
Genealogical/Historical Society Accounts - includes lineage societies, libraries, museums, etc.

http://www.rootsweb.com/~wlsgfhs/

wls Wales g gwent fhs family history society
amt Monmouthshire idag Gwent

vi er tre endnu
=======================
Bindslev kirkebog 1688-1808. Church book images

Tallene henviser til foliesiderne i kirkebogen, og kan sammenlignes med tallene i [skarpe paranteser] i den transkriberede tekst
http://www.rootsweb.com/~dnkcbind/

Ry Slægtshistorisk Forening
http://www.rootsweb.com/~dnkrsf/

===============

også

http://boards.ancestry.com/mbexec/board/an/topics.census.denmark.general/

http://boards.ancestry.com/mbexec/board/an/localities.scan-balt

Boards > Localities > Scandinavian and Baltic States
Scandinavian and Baltic States
List Boards | Add Category To Favorites

http://boards.ancestry.com/mbexec/board/an/localities.scan-balt.denmark

også
http://boards.ancestry.com/mbexec/board/an/localities.scan-balt.denmark.general

og
http://boards.ancestry.com/mbexec/board/an/localities.ceeurope.germany.schleswig.general

mvh

Hugh W

--
Welsh genealogy - Merionethshire
http://www.rootsweb.com/~wlsmer/index.html

Fra : Ole Munk

Dato : 04-05-04 20:55

> [...]
> "Digitale kilder" fungerer, selv om alle formentlig ikke er med.
> Er der nogen der har kommentarer til denne problematik? Skal jeg spørge

Jeg har svaret under DIS-Forum, men da debatten nu kører to steder, så
gentager jeg lige svaret her:

Som en flittig anvender af Eriks og andres arkivalieuddrag, synes jeg emnet
er særdeles relevant. Samtidig er jeg som medlem af DIS-Danmark glad for, at
bestyrelsen jævnfør Kathrines indlæg også synes det er et relevant emne at
få drøftet.

Personligt ser jeg gerne, at der bliver etableret en løsning i DIS-regi, her
kan vi etablere en flexibel løsning på vore vilkår. Og lad os da bare komme
i gang med det samme - i løbet af et par år, skal DIS selvfølgelig sikre, at
løsningen kan overleve at DIS opløses som forening. Det kan måske gøres ved
hjælp af en aftale med DDA om at de vil videreføre løsningen i tilfælde af
opløsning af DIS - evt. mod at DIS-Danmarks eventuelle formue ved opløsning
tilfalder DDA. Det skal måske også fremgå af DIS-vedtægter, at DIS er
forpligtet til at videreføre ordningen til evig tid o.s.v.

Med hensyn til vores krav som slægtsforskere til en sådan løsning er mine
umiddelbare krav:

1) Løsningen skal fungere nemt og flexibel
2) Der skal være mulighed for at gemme alle typer af arkivalieuddrag
3) Der må ikke være bestemte formkrav som f.eks. ved folketællinger hos DDA.
4) Det skal være muligt for slægtsforskeren løbende at kunne opdatere sit
materiale
5) Materialet skal kunne indexeres af diverse søgemaskiner som f.eks. Google
6) Hvis slægtsforskeren ønsker det, skal det kunne downloades.
7) Betaling skal være gratis eller symbolsk for DIS-medlemmer, der ønsker at
bevare sine arkivalieuddrag for eftertiden.
8) Slægtsforskeren har selvfølgelig ret til samtidigt at have arkivalierne
på sin "rigtige" hjemmeside - om han/hun vil er selvfølgelig frivilligt.

En mulig løsning på ovenstående, der er flexibel for slægtsforskere og
forholdsvis nem at administrere for DIS-Danmark kunne være:

1) DIS-Danmark etablerer et formålsbestemt webhotel for slægtsforskere. Her
vil slægtsforsker kunne anbringe en kopi af den del af sin egen hjemmeside,
der indeholder arkivalieuddrag. Et eksempel på en URL kunne være:

http://www.dis-danmark.dk/arkivalie-uddrag/brejl

2) Sålænge slægtsforskeren er i live (og medlem af
DIS-Danmark??)administrerer han/hun siden som en side hos enhver anden
webudbyder. Selvfølgelig med klasul om, at siden kun benyttes til
arkivalieuddrag - men formen de præsenteres i o.s.v. er op til
slægtsforskeren selv.
3) Den dag "betaling ophører" lukkes siden ikke ned
4) DIS-Danmarks webmaster skal selvfølgelig kunne skride ind ved misbrug af
tildelte hjemmeside.

Det var mit bud op ovenstående - lad os høre flere holdninger.

Men nu vi har taget hul på emnet - hvad så med de services, der er til
rådighed på internettet for os slægtsforskere? Jeg tænker i første omgang på
f.eks. GEDCOMP og Krabsens Stednavnedatabase - det ville også være dejligt,
hvis de og andre services kunne sikres.

Og hvad med alt den energi vi har lagt i vores egen slægtsforskning? Hvorda
sikrer vi den. Kunne man forestille sig, at DIS-Danmark på lignende vis
kunne opbevare alle vore gedcomfiler (incl. noter og kildehenvisninger
selvfølgelig). Gerne sammenkoblet med en henvisning fra GEDCOMP, således at
fremtidige slægstforskere kan få en GEDCOMP-bingo, hente gedcom-filen og
forhåbentlig få mange gode oplysninger.

Det koster selvfølgelig DIS-Danmark nogle penge, men skal der træffes et
valg, så foretrækker jeg, at mine kontingentpenge anvendes til ovenstående
formål frem for papirsbårne medlemsblade.

mvh Ole Munk

Fra : Erik R.N.

Dato : 05-05-04 23:50

Det lyder ikke så tosset
Lad os komme i gang !

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : BENT J?RGENSEN

Dato : 06-05-04 15:43

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> wrote in message news:<4097f5e5$0$23055$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>...
> [...]
> valg, så foretrækker jeg, at mine kontingentpenge anvendes til ovenstående
> formål frem for papirsbårne medlemsblade.

Hej til alle
jeg synes det er nogle væsentlige overvejelser der her er bragt på
banen. Som tiden går, og datamængden vi har til rådighed principielt
ikke bliver større, bliver den alligevel i praksis større fordi manges
uegennytige indsats med at transskibere arkivalier og sammenholde data
forøger tilgængeligheden i et omfang tidlige generationer vanskeligt
har kunnet forestille sig. Det vil være synd og skam at noget af den
arbejdsindsats gik tabt, på grund af manglende umhu, og ikke er frit
tilgængelig også for de kommende generationer.

Jeg synes det er nogle rigtige tanker der er tænkt om tilgængelighed
for dybe links, mulighed for download, forfatterens ret til
efterfølgende redigering og ikke mindst en sikker bevaring i
eftertiden.

En stor gratis serverkapacitet er ikke i sig selv attraktivt, der skal
også stå en tradition for kontinuitet, ansvarsbevidsthed, åbenhed,
teknisk indsigt og en smule økonomiske muskler bagved. Jeg vil foreslå
at man overvejer at henvende sig til et af de større
serviceorienterede biblioteker, hvor man i forvejen har erfaringer med
lignende aktiviteter, samtidig med at formidling af data netop er
deres kerneydelse.

Hvad økonomien angår, er det set i et landsdækkende perspektiv ikke de
store midler der er behov for, sammenholdt med hvad man iøvrigt ofrer
på os skatteborgeres fritids-aktiviteter.

Med venlig hilsen
Bent Jørgensen

Fra : Toke Nørby

Dato : 05-05-04 14:27

"Erik Brejl" <erik@brejlFJERNDETTE.dk> wrote:

> [...]
>skam, hvis mine og mange andres stikord og uddrag af arivalier bare skulle
...snip
>Er der nogen der har kommentarer til denne problematik? Skal jeg spørge DIS
>bestyrelse?

Det sidste kan jeg ikke svare på. Generlt er det jo nogle tanker alle
hjemmesideejere gør sig og jeg er ingen undtagelse, men der er skam
gratis serverplads at få hos staten, idet du i visse tilfælde har
pligt til at "aflevere" dine sider! Prøv at se på:

http://www.pligtaflevering.dk/aflevering/netptemp.htm

hvoraf det fremgår, at online periodisk opdaterede databaser SKAL
afleveres (det siger loven) og det kan man helt klart "benytte" sig
af. Giv din online database et versionsnummer og du kan få den
opbevaret gratis for eftertiden!

Når du "aflevere" en side, må du ikke ændre den, før du har fået svar
fra statens arkiver, at de har downloaded din side, Jeg har prøvet en
enkelt gang for et par år siden, men er faktisk lidt "kriminel", da
jeg ikke har "afleveret" alt det, som jeg bør iflg. loven.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Erik R.N.

Dato : 06-05-04 00:02

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
..
> Når du "aflevere" en side, må du ikke ændre den, før du har fået svar
> fra statens arkiver, at de har downloaded din side,

Hvordan afleverer man hele databasen ? Den ses jo ikke i sin helhed på min side.
--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 06-05-04 09:53

"Erik R.N." <fox44FJERN-DETTE@c.dk> wrote:

>"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
>.
>
>Hvordan afleverer man hele databasen ? Den ses jo ikke i sin helhed på min side.

Følg vejledningen på afleveringsskemaet og hvis det afleverede ikke er
"komplet", kan du måske lave en version, som evt. ligger i et
password-beskyttet område på din server. Så skal du oplyse adgangskode
og password også - så vidt jeg husker. Kun det, du "afleverer", bliver
downloaded. Men kig selv på skemaet - det er lidt for lang tid siden,
jeg har brugt det, til at jeg tør give en fuldstændig vejledning.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Erik R.N.

Dato : 05-05-04 23:43

Tja, disse tanker har jeg da også gjort mig.
For mig at se har nordmændene løst problemet på bedste vis med "Digitalarkivet" (se
venligst http://digitalarkivet.uib.no ), bedre kan det vel næppe gøres. At vi
danskere skulle kunne blive enige om noget sådan, er vel et håbløst ønske; men om
nogen skulle komme på den tanke, at samle alt genealogisk/historisk/ -digitalt
arbejde ét sted, vil jeg meget gerne være med og arbejde for sagen.

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-05-04 09:48

Den Thu, 6 May 2004 00:43:23 +0200, skrev Erik R.N.:

> [...]
>arbejde ét sted, vil jeg meget gerne være med og arbejde for sagen.

Bare det så ikke bliver DDA der får opgaven, så de ta'r røven på os en
gang til.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : K.Haaning Andersen

Dato : 06-05-04 21:04

Erik rejser et alvorligt problem, for hvor er ærgerligt, at noget man har
lagt man timers arbejde i og offentliggjort det på internettet til glæde for
alle os andre, at det pludselig er borte, hvis indehave af hjemmesiden af en
eller anden grund ikke mere kan tage sig sin hjemmeside.
Der er mange løsningsmuligheder.
En kunne være at man stille sine indtastninger til rådighed for et
lokalhtorisk arkiv eller et bibliotek for det område som det indtastede
repræsenterer. Det må være en lækerbisken ikke mindst for et lokahistorisk
arkiv at kunne fremvis "oversættelser" af lokale historiske kilde. Som
eksempel vil jeg nævne Thisted Lokahistoriske Arkiv, der under kilder har
offentliggjort nogle tingbøger og fæsteprotokoller. Jeg mener også at have
set at Svendborg Museum har gjort noget lignende med skifteprotokoller.

Venlig hilsen
K.Haaning Andersen

Fra : Erik R.N.

Dato : 06-05-04 23:11

Måske skulle man spørge Frederiksberg Bibliotek.
--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk