Jagtinstinkt
Fra : Kim2000

Dato : 04-05-04 13:29

Min søde Molly på 1½ år har jeg nu haft en månedstid og generelt er der
heller ikke de store problemer med hende, hun har lært at sidde, komme når
man kalder, hun kan dække og alt det der, som nu engang bare er et must.

Men nu har jeg tre gange prøvet at hun stikker af, ikke sådan at hun ikke
kommer tilbage, men hvis hun ser en hjort eller lignende tager fanden ved
hende og hun hamrer gennem skoven og reagere slet ikke på kalden. Så kan der
gå 5 minutter eller mere, før hun er tilbage igen.

Almindeligvis kan man sagtens gå med hende uden snor, så hun holder sig
indenfor små 50 meter, hun løber heller ikke hen til andre mennesker eller
hunde, ja opfører sig i det hele taget som en hund uden snor bør gøre -
medmindre hun ser en hjort. Nu ved jeg godt, hun nok aldrig fanger et, men
det stresser dem, og det er hamrende irriterende, at skulle gå tur med hende
og så være på vagt.

Er der nogen, der har oplevet det samme og hvordan får jeg vænnet hende af
med det.

mvh
Kim

--
www.damat.dk - Helseprodukter og blad forlag

Fra : Pwh

Dato : 04-05-04 16:27

Kim2000 wrote:

> [...]
> nok aldrig fanger et, men det stresser dem, og det er hamrende
> irriterende, at skulle gå tur med hende og så være på vagt.

Hmm, 50 meter ville jeg personligt syntes var for langt for Tyson at rende væk fra mig,
han føler sig faktisk bedst tilpas hvis han er inde for en 15-20 meter fra mig. Det tror jeg
hænger sammen med at jeg fra han var hvalp sørgede for at gemme mig hvis han kom for langt væk.
Så nu sidder det nok i hans baghovede at jeg kan forsvinde hvis han ikke holder sig i nærheden.

> Er der nogen, der har oplevet det samme og hvordan får jeg vænnet
> hende af med det.

Jeg har en enkelt gang været ude for at Tyson da han var ca 1 år gammel rendte tværs
over vejen for at jagte en ræv, han fik simpelthen den største skideballe (ikke slag) da han kom tilbage.
Siden den dag har han aldrig jagtet andet end gæssene nede på Engen, og det må han godt for mig.

/Jens (der meget sjældent har Tyson i snor)

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 04-05-04 21:58

Hej Kim.
Nu ved jeg jo så ikke hvilken race Molly er, men alle hunde er født med et
jagt indstinkt og nok meget stærk hos jagt hunde, men uanset jagthund eller
ej, så er de født med det indstinkt. Du har så haft Molly 1mdr. tid og som
jeg kan forstå det så er hun jo ellers en meget lydig og god hund, men du
kan ikke forlange at hun skal lystre dig efter 1 mdr. der skal alså træning
til!!. og der må du finde en klub der passer til dig og Molly.
Du kan jo evt. købe en flex line og bruge når du går i skoven med hende,
der kan hun rende 5-8 m. frem og stadigvæk gå og snuse og får hun fært eller
ser et stykke vildt og vil sætte efter det, ja! så har du jo fat i den anden
ende og kan holde/kalde hende tilbage, ja! det er også en form for træning i
indkald.
Hilsen Susanne.
PS. held og lykke med hende, for mig lyder hun til at være en rigtig
dejlig hund.

Fra : Lykke

Dato : 05-05-04 06:34

Her hjælper kun dækøvelser, dækøvelser, dækøvelser og dækøvelser.
Brug evt en fløjte med.
Her kan du henvende dig til en jagtforening som har styr på sådan noget.
Start med at lære hunden at dække ned ved fod og igennem flere måneder træne
den til at dække ned på længere afstande. Her er 100 meter ikke
urealistiske.
Kommer der et dyr på tværs så har de fleste hunde glemt alt om dæk men det
kan læres hvis respekten for dig er iorden.
Har hunden ikke respekt for dig kan du glemme alt om lydighed.
Jeg ville personlig, give både dig og hunden en kæmpe skideballe, hvis det
var min skov du gik i uden at have hunden koblet.
I den kommende tid er der lam og harekillinger i skoven og de har ikke brug
for en hund der styrter forvirret rundt.
I starten på året kan hunden faktisk slå råvildtet ihjel, ved at løbe efter
det da deres anatomi gør at de ikke er i stand til at optage ret meget føde
og på en løbetur på 500 meter forbruger dyret mere energi end det kan
optage.( Læs bogen skrevet af Råvildteksperten H.Strandgaard)
Den med flex linen kan jeg godt tilskrive mig så får hunden mulighed for at
snuse og samtidig har du styr på den.

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Kim2000

Dato : 05-05-04 09:49

> Start med at lære hunden at dække ned ved fod og igennem flere måneder
træne
> den til at dække ned på længere afstande. Her er 100 meter ikke
> urealistiske.

Så er vi på rette vej, vi begyndte for cirka en uge siden at lære hende at
sidde og dække på afstand, hun er endnu ikke for god til det, men vi bruger
ord og bevægelse, så hvis hun ikke kan høre os, så kan hun se bevægelsen.
Altså når hun er 100 m væk og i modvind.

> [...]
> og på en løbetur på 500 meter forbruger dyret mere energi end det kan
> optage.( Læs bogen skrevet af Råvildteksperten H.Strandgaard)

Så det vil sige, at dit råd vil være at bruge flexlinien i skoven, træne det
andet op nede på marken, og så engang til efteråret/vinter prøve se om hun
har lært nok til at kunne gå i skoven uden linie?

mvh
Kim

Fra : Lykke

Dato : 05-05-04 14:41

Ja under forudsætning at du må gå med hund uden line i den pågældende skov.
Flexlinen er udmærket man skal bare passe på offentlig vej, da hunden kan
løbe for langt ud og over vejen.

Held og lykke med projektet
Poul

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-05-04 07:19

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skriver:
>Jeg har en enkelt gang været ude for at Tyson da han var ca 1 år gammel
>rendte tværs
>over vejen for at jagte en ræv, han fik simpelthen den største skideballe
>(ikke slag) da han kom tilbage.

Du har lidt for høje tanker om hundes forestillingsevne. De oplever straf
som koblet til den øjeblikkelige adfærd / situation. Altså straf fordi han
kommer til dig.
Du kan ikke forvente at en hund skal kunne regne ud, at den straffes for
handling / situation nr. 2 eller 3 før den, som straffen gives i
forbindelse med.

Hilsen Sverre.

Fra : Pwh

Dato : 05-05-04 16:33

> [...]
> Du kan ikke forvente at en hund skal kunne regne ud, at den straffes
> for handling / situation nr. 2 eller 3 før den, som straffen gives i

Nu har jeg jo ikke påstået at det var pgr skideballen at han ikke siden har rendt fra mig,
det kunne selvfølgelig godt læses sådan, muligvis er det bare et tilfælde at han ikke har
gjort det siden den dag jeg gav ham en balle. I den situation er jeg faktisk helt sikker på at
Tyson godt vidste hvad han blev skældt ud for, jeg ved godt at der er en del der siger/skriver
at hunde kun oplever straf som du beskriver, det er bare ikke altid hvad jeg har observeret.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-05-04 12:31

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej Jens

Jo jeg tror faktisk, at han udmærket kan have fattet pointen. For netop det
vigtigste punkt i sagen, han løb over vejen. Altså noget som man forhindrer
ham i, hver eneste dag, gjorde han på egen hånd. Normalt skælder jeg dog
ikke alvorligt ud, medmindre jeg fanger ham hurtigt nok ,, men han
bliver kaldt tilbage, og igen trækkes grænsen op, hertil og ikke længere,
før der foreligger en strakt arm, som siger, der må løbes.
Bare for at tilfredsstille min nysgerrighed, kom han tilbage med ræven ??
)

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 06-05-04 16:25

> [...]
> som man forhindrer ham i, hver eneste dag, gjorde han på egen hånd.
> Normalt skælder jeg dog ikke alvorligt ud, medmindre jeg fanger ham

Som sædvanligt er vi rørende enige Benny )
Skideballen blev nok også lidt for stor, jeg blev faktisk ret forskrækket
og reagerede vel egenligt meget menneskeligt, det er derfor jeg stadig husker det.
Jeg bryder mig bestemt ikke om at skælde hverken Tyson eller andre ud.

> Bare for at tilfredsstille min nysgerrighed, kom han tilbage med
> ræven ?? )

Næh, ikke engang det kunne den uduelige møghund finde ud af
ellers kunne vi jo have fået rævesteg

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-05-04 01:23

Hej igen Jens

Det var surt, så nu må du nøjes med en rævestreg )

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 07-05-04 09:07

Benny Mortensen wrote:
> Hej igen Jens
>
> Det var surt, så nu må du nøjes med en rævestreg )
>
> M.V.H.....Benny..

Hej Benny

LOL
Ja nu må jeg sætte min lid til at den kommende hund
bliver lidt bedre til at skaffe noget føde til os

/Jens (som får ny hund om 12 dage)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-05-04 10:41

> [...]
>
> LOL
> Ja nu må jeg sætte min lid til at den kommende hund
> bliver lidt bedre til at skaffe noget føde til os

Har du været i Brugsen efter Substral, for ellers vil du være skrækkeligt
mager, når den er klar til at jage )

M.V.H.....Benny..

Fra : JSC

Dato : 05-05-04 07:42

> [...]
> kommer tilbage, men hvis hun ser en hjort eller lignende tager fanden ved
> hende og hun hamrer gennem skoven og reagere slet

Hej

Det drejer sig om lydighed, lydighed og så lige lydighed. Du har kun haft
hunden 1 mdr. så i har slet ikke haft den nødvendige tid til at opbygge det
forhold mellem hund og fører som gør at hunden lystre føreren mere end
instinkterne.

Flere har anbefalet flex-liner. Dem er jeg imod, da de efter min
overbevisning lærer hunden at den kan flintre rundt som det passer den. Jeg
har personligt valgt at skelne mellem hunden går hinter (eller en anden
kommando) ved venstre side eller "fri-snor" så går den og snuser som det
passer den, dvs. hvis hunden stopper for at snuse så stopper føreren
også.....

Så hvis du vil luften din hunde uden snor, må du finde en hundeskov hvor det
et tilladt.

Mvh.
Jørgen

PS husk at man aldrig skælder en hunde ud der kommer hjem fra en "skovtur",
den tror nemlig at den bliver skældt ud for at komme hjem......

Fra : Kim2000

Dato : 05-05-04 09:52

> PS husk at man aldrig skælder en hunde ud der kommer hjem fra en
"skovtur",
> den tror nemlig at den bliver skældt ud for at komme hjem......

Det gjorde jeg de første to gange, hvorefter det gik op for mig, hvad det
sikkert var hunden troede den fik skæld ud for.

mvh
Kim

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-05-04 17:27

> [...]
>del der siger/skriver
>at hunde kun oplever straf som du beskriver, det er bare ikke altid hvad

Du har ingen mulighed for at observere det, du tror, at du observerer. Og
nej, han vidste ikke, hvad han blev skældt ud for.
Straf / belønning skal effektueres samtidig med handlingen / situationen.
Dette er fundementalt i forståelsen af hudeopdragelse.
Lad os vende situationen om: Hvis du nu havde rost ham, hvad ville han så
have opfattet, at han blev rost for?

Hilsen Sverre.

Fra : Pwh

Dato : 05-05-04 19:29

> [...]
> observerer. Og nej, han vidste ikke, hvad han blev skældt ud for.
> Straf / belønning skal effektueres samtidig med handlingen /

Nu fik han jo også skælud i forbindelse med handlingen, jeg råbte og
skreg skam efter ham allerede da han benede af efter ræven.
Så ja, jeg er sikker på at han var helt klar over forbindelsen mellem hans
handling og det at jeg blev sur.

> Dette er fundementalt i forståelsen af hudeopdragelse.

Tja, det er i hvertilfælde hvad man efterhånden har vedtaget som den
endegyldige sanhed. Nu er hundeopdragelse jo ikke en eksakt videnskab,
så megen af den 'viden' som man påstår at værer i besiddelse af er tit gætværk.
Det er jo ret svært at spørge hunden, jeg er selv begyndt at stille spørgsmål ved
flere aspekter i det du kalder 'fundementalt i forståelsen af hudeopdragelse'.
Prøv feks at læse hundebøger der er 30-50 år gamle, dengang troede man da også
at man havde fundet de vises sten, og meget af det ved vi er noget vrøvl idag.
Om 30-50 år vil mange sikkert ryste på hovedet af det som du mener er den
endegyldige sanhed, vi bliver heldigvis klogere hele tiden.

> Lad os vende situationen om: Hvis du nu havde rost ham, hvad ville
> han så have opfattet, at han blev rost for?

I den situation tror jeg at han ville have opfattet det som en opforordring til at jage
ræve tværs over gaderne en anden god gang. Eller lad mig spørge dig, hvorfor har Tyson
ikke gjort det sidenhen, er det bare et pudsigt tilfælde, eller lærte han faktisk noget.
Pas på at du ikke blive for fastlåst i hvad det pt bliver påstået om hvad hunde kan lærer
og hvordan de kan lærer. Og så er der jo også forskel på hunde, de er trods alt ikke maskiner
hvor du bare kan slå op på side 55 i manualen og læse dig til hvordan hunden tænker.

/Jens

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-05-04 01:42

> [...]
>skreg skam efter ham allerede da han benede af efter ræven.
>Så ja, jeg er sikker på at han var helt klar over forbindelsen mellem hans
Men din afstraffelse af ham fortsatte jo, da han kom hen til dig.

> [...]
>endegyldige sanhed. Nu er hundeopdragelse jo ikke en eksakt videnskab,
>så megen af den 'viden' som man påstår at værer i besiddelse af er tit
Både og.

> [...]
>Om 30-50 år vil mange sikkert ryste på hovedet af det som du mener er den
>endegyldige sanhed, vi bliver heldigvis klogere hele tiden.
Jeg henholder mig bla. til betingede reflekser, og lidt læsning af bøger
om (dyre)psykologi vil overbevise enhver om at disse så sandelig ikke er
modefænomener.

> [...]
>hvorfor har Tyson
>ikke gjort det sidenhen, er det bare et pudsigt tilfælde, eller lærte han
Ideelt set burde du have skældt ham ud, mens han stak afsted og rost ham i
samme øjeblik, han satte kursen mod dig.

> [...]
>trods alt ikke maskiner
>hvor du bare kan slå op på side 55 i manualen og læse dig til hvordan
Ikke så meget tænker - men reagerer. Og jo, en slags manual kan - som
nævnt - findes i dyrepsykologiske bøger. Straf og belønning kan kan bruges
til næsten al form for regulering af dyrs adfærd.

Hilsen Sverre.

Fra : Pwh

Dato : 06-05-04 16:18

> Men din afstraffelse af ham fortsatte jo, da han kom hen til dig.

Øhh ja, for det første var jeg blevet ski.. forskrækket og reagerede
vel meget menneskeligt, og jeg er stadig sikker på at han fattede sammenhængen.

> Jeg henholder mig bla. til betingede reflekser, og lidt læsning af
> bøger om (dyre)psykologi vil overbevise enhver om at disse så
> sandelig ikke er modefænomener.

Nu var det en generel betragtning fra min side, jeg siger ikke at du ikke
har ret i at straf og handling skal falde samtidigt i de fleste tilfælde.
Men som med al anden viden skal det altså tages med et gran salt det man læser.

> Ideelt set burde du have skældt ham ud, mens han stak afsted og rost
> ham i samme øjeblik, han satte kursen mod dig.

Tja, det er din vurdering. Men har du ret i dit postulat burde han jo i fremtiden
værer blevet bange for at komme hen til mig, og det var ikke resultatet.
Fakta i mit tilfælde er jo at jeg opnåede hvad jeg ønskede, og ikke hvad du
mener burde værer blevet resultatet af skideballen, forklar mig så det.
Næh, teori og virkelighed følges heldigvis ikke altid ad, ellers ville livet da
også gå hen og blive kedeligt

> Ikke så meget tænker - men reagerer. Og jo, en slags manual kan - som
> nævnt - findes i dyrepsykologiske bøger. Straf og belønning kan kan
> bruges til næsten al form for regulering af dyrs adfærd.

Tjo, men har du overvejet at det jo rent faktisk kan værer at hunde efterhånden
udvikler sig mentalt efterhånden som de tilbringer generationer efter generationer
sammen med mennesker, det kan jo tænkes at den psyke som hunde havde for
50år siden har ændret sig hen af vejen, jeg ved det ikke, gør du.

/Jens

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-05-04 17:50

> [...]
>sammen med mennesker, det kan jo tænkes at den psyke som hunde havde for
>50år siden har ændret sig hen af vejen, jeg ved det ikke, gør du.

Hvis du dermed mener, at hundes intellektuelle kapacitet har udviklet sig
sådan, at de er i stand til, at vurdere at en straf - eller belønning for
den sags skyld - skal relateres til en handling begået flere 'trin' før
den ihverksættes, er vi dybt uenige.

Men lad os stoppe her, for vi bliver vist ikke enige.

Hilsen Sverre.

Fra : Pwh

Dato : 06-05-04 19:48

Sverre Stokke wrote:
> [...]

> belønning for den sags skyld - skal relateres til en handling begået
> flere 'trin' før den ihverksættes, er vi dybt uenige.

Læs nu hvad jeg skriver, for det første skrev jeg at det var en generel betragtning
af den vedtagne opfattelse af hundes psyke, og for det andet skrev jeg at jeg ikke selv
havde nogen anelse om hundes psyke rent faktisk har udviklet sig, men utænkeligt er
det vel ikke. Og har hundens intellekt udviklet sig ad åre så bliver vi andre jo også
nød til at ændre vores opfattelse af den med tiden. Jeg læser faktisk dine indlæg som
'en hund er sådan og sådan, bum færdig' den er lidt for letkøbt for mig,
igen det er individer og ikke maskiner der er tale om.

> Men lad os stoppe her, for vi bliver vist ikke enige.

Jamen mener du ikke at din argumentation holder mere, så lad os da bare stoppe her.
Det er jo et frit land hvor vi har lov til at have hver vores mening, men en del af ideen med
en ng er vel netop at vi diskuterer forskellige holdninger i al fordragelighed, vi skal vel
ikke bare sidde og give hinanden ret hele tiden, det er da en trist dialog.

/Jens (der som regel er frisk på en god diskussion)