Gødning Att: Steen Suder
Fra : Jasper Norman

Dato : 03-05-04 23:24

Da jeg har et rimeligt nystartet akv. på 480 med malawier og nogle planter
som jo er rimeligt udsatte i dette, er jeg rimeligt nervøs for at planterne
skal få nogle drøje hug de ikke kan overleve. Og det er sgu dyre sager skal
jeg love for! Det er ikke nogel specielle, men 3 stk. små planter for kr.
100,- er da en slags penge.

Jeg har et nogle Anubias, nogle Javabregner, noget "siv lignende" og et par
som jeg tvivler på overlever pga. deres relativt tynde blade. Men de er
flotte, og jeg har planer om at starte en lille plante-koloni i et yngel
akv. om dermed supplere "hovedakv." med planter fra det mindre på 128l.

Eftersom planter sikkert ikke kan leve af ingenting, så jeg efter noget
gødning hos et par af de lokale akv. forretninger. Men før jeg giver 60,-
for noget så "latterligt" som 20ml af noget gødning, mener jeg at kunne
huske at Steen Suder skrev noget omkring noget andet gødning, der var lige
så godt.

Men spørgsmålet kører lige så meget på, om det hjælper at gøde. Det er vel
rimeligt mange meninger om dette? Men igen... akv. er kun en mdr. gammelt,
og der er vel intet deri som planterne kan leve af? Så hvis der er nogen der
har et billigere alternativ til akv. mærkernes gødning, hører jeg meget
gerne om det.

Mvh

Jasper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-05-04 09:27

Jasper Norman wrote:
> [...]
> jeg love for! Det er ikke nogel specielle, men 3 stk. små planter for kr.

Det er da en meget std. pris.

> [...]
> flotte, og jeg har planer om at starte en lille plante-koloni i et yngel
> akv. om dermed supplere "hovedakv." med planter fra det mindre på 128l.

Du betragter altså planter som salat man blot hælder i akvariet når det
gamle er gået til?

> [...]
> huske at Steen Suder skrev noget omkring noget andet gødning, der var lige

Problemet med dit akvarie er sikkert at du har haft for travlt så du
ikke har fået planterne til at vokse frodigt inden du satte
gravemaskinerne i. Derfor har dine planter ikke gode betingelser når du
sætter dem i.
Planterne kan ikke få fodfæste og dermed klare sig godt hvis de ikke
enten har optimale betingelser eller kan få fred.

Graver dine fisk meget?
Hvilket bundlag har du i akvariet?

> [...]
> og der er vel intet deri som planterne kan leve af? Så hvis der er nogen der

Ja, netop.
Du har haft for travlt (I min bog, ihvertfald).

> har et billigere alternativ til akv. mærkernes gødning, hører jeg meget
> gerne om det.

Mit forslag med Rhodondendrongødning (som sikkert er lavet af
fjerkrægødning) virker i mit akvarie, der har et stabilt bundlag (der er
ingen, der graver i det udover mig). Det er ikke sikkert at det vil være
en god ide i andre akvarier. Det er ikke godt at have meget næringsrigt
vand; det giver alger og andre problemer.

Et parameter er om dine planter (eller dem du ønsker at holde) er
vandplanter eller sumpplanter. Forskellen er hvordan der kan/skal gødes;
i bundlaget eller i vandet.

Desuden må du, som jeg var inde på før, væbne dig med tålmod og afvente
at planterne vænner sig til forholdene i dit akvarie.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og