Indkøb af kat - nybegynder
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-05-04 21:09

Hej

Jeg har bestemt mig for at købe en kat, og mangler en god webside eller
bog til en nybegynder.

Er for eks. i tvivl om hvilken race skal man købe og hvilket køn? Jeg
bor i lejlighed, og katten skal være alene i dagtimerne...

Hvor køber man en kat, hvis man vil være sikker på at få en sund kat?

Venligst
Hans

Fra : zasha

Dato : 04-05-04 05:39

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bor i lejlighed, og katten skal være alene i dagtimerne...
>
> Hvor køber man en kat, hvis man vil være sikker på at få en sund kat?

Hej Hans :)

Jeg vil anbefale dig bogen "Kattehåndbogen. Anskaffelse, killinger, fodring,
pasning, pleje, sygdomme, avl, racer" fra Politikens forslag.

Den koster ca. 200kr. men jeg fik den for 99kr i Kvickly.
En dejlig bog, der gennemgår mange (alle) emner og med fine billeder....

Uanset race, vil jeg anbefale dig at overveje to katte. Dels tror jeg det er
sjovere for kattene - det kan jeg ihvertfald se på mine to katte (søskende)
og dels er det sjovere for dig selv (jeg oplever dagligt sjove episoder med
dem)

Jeg skulle have haft to hankatte, efter råd fra dyrlægen (der dog iøvrigt
mente at det nok var hip som hap, hvordan man kombinerede kønnene, men med
en lille overvægt på 2 drenge, ville være lidt nemmere)
Men så viste det sig at Miver var en hunkat, så jeg fik altså én af hver, og
har aldrig fortrudt. Det er som at have nat og dag, de er verdens bedste
venner og totalt forskellige :) og til stor glæde for hinanden og mig.

Alene hjemme, det går også nemmere når de er to. Men jeg vil anbefale dig
lidt legetøj, evt. et klatretræ :) og ihvertfald et kradsetræ. Jeg har også
god erfaring med at have hylder de kan hoppe op/rundt på. Og de små bolde
hvor man kan putte tørkost i, er genialt beskæftigelseslegetøj, når de
bliver lidt større.

Sund kat..hmm..tja hvis killingen er vaccineret første gang, så har en
dyrlæge ihvertfald kikket på den. Vælger du at købe gennem et kattehjem
(F.eks. Inges kattehjem) så er katten også dyrlægetjekket. Du kan også se på
http://www.vildkat.dk hvor en del katte sidder og venter på et nyt hjem.
Ofte er disse katte også dyrlægetjekkede (og neutraliserede og højt elskede)
men er blot endt i en ærgerlig situation, hvor de har brug for et nyt hjem.

En opdrætter af racekatte er også en god garant for en sund kat :)

Rigtigt meget held og lykke med din fremtid som katte-ejer og dette er et
rigtigt godt sted på nettet for katteejere/elskere:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/

Mange hilsner fra Miver & Mulles mor Heidi
http://chocolade.dk
http://hei.homepage.dk
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/historier/historie.php?id=13

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-05-04 07:28

> [...]
> bor i lejlighed, og katten skal være alene i dagtimerne...
>
> Hvor køber man en kat, hvis man vil være sikker på at få en sund kat?

Jeg kan anbefale dig at tage på en katteudstilling og se lidt på
udvalget af katteracer der Det er et udmærket sted at få kontakt til
opdrættere.
Jeg ved ikke hvor i landet, du bor, men der er udstilling i Hårlev (ved
Køge) på søndag - Industrivej 39, 4652 Hårlev - der er åbent fra 10 til
19 for publikum.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : jytte jensen

Dato : 05-05-04 19:05

> [...]
> bor i lejlighed, og katten skal være alene i dagtimerne...
> hej hans. jeg har selv lige fået kat efter flere års overvejelse. Valget
faldt på en British Shorthair, som er meget velegnet til lejligheder. Er
stille og rolige. læs mere på www.bb-klubben.dk. og eller www.racekatte.dk
> Hvor køber man en kat, hvis man vil være sikker på at få en sund kat?
En racekat køber man hos en opdrætter, findes over hele landet.
Hvis du køber en racekat, er du sikker på hvad du får, samt at du altid
har mulighed for at være i kontakt med opdrætteren, som gerne hjælper
dig med råd og dåd. Opdrættere er ofte meget engagerede mennesker som
gerne vil følge deres opdræt.
Hvis du ikke vil have en racekat, kan du købe en for et beskedet beløb
på et katte hjem. De katte der udleveres derfra er i ok, mht. til sind
og sundhed er vaccinerede og neutraliserede.
Held og lykke med foretagenet.

Jytte

> Venligst
> Hans