Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt kritik ønskes
Fra : PJ

Dato : 03-05-04 20:52

Jeg har lagt et billede ud på "Et Godt Billede":
http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2004&week=19

Der er ikke gjort noget ved det andet end at resize det.

Jeg kunne godt tænke mig at høre:
- Er det overhovedet et motiv, er vinklen rigtig
- Belysningen, fokus, beskæring mm.

Jeg er godt klar over at indtrykket af et billede er subjektivt,
men det er måske det foto-tekniske jeg er interesseret i at høre lidt
om.

Jeg gør mig ikke de store tanker om at blive "fotokunstner"
men læser og prøver at lære her i gruppen.

Hvordan får man f.eks lysende i lamperne til at blive skarpe,
skal der et filter på eller skal de overhovedet være skarpe?

Mvh
::PJ::

Fra : KNL DtP

Dato : 03-05-04 21:03

"PJ" <ano@qwe.qw> skrev i en meddelelse

> - Er det overhovedet et motiv, er vinklen rigtig

Det der først slår mig er, at der er mange ting med på billedet. Sig til dig
selv, når du står og tager billeder: Hvad er det jeg vil vise med dette
billede? Er det den gule bygningen med lys på eller er det hele udsigten. Jo
mere simpelt du kan lave dit billede (beskæring og komposition), desto bedre
vil det ofte blive, da man ikke er i tvivl om hvad der din hensigt med
billedet.

> - Belysningen, fokus, beskæring mm.

Belysningen er sådan set fin, selvom aftenbillede ofte skal overbelyses en
smule mere end lysmåleren siger, for at få alle detaljerne frem. Du vil ofte
kunne give lidt flere detaljer frem ved at give billedet en let gang Sharpen
efter du har resamplet det.

> Hvordan får man f.eks lysende i lamperne til at blive skarpe,
> skal der et filter på eller skal de overhovedet være skarpe?

Prøv og forlænge lukketiden til måske 3 eller 4 sekunder, uden at ændre på
blændeåbningen. For at gøre dette, skal du måske sætte den til + 1 eller 2 EV,
hvis du ikke har mulighed for at fotografere helt manuelt.

Ellers er det bare med at prøve igen - du kan med stor fordel prøve
forskellige indstillinger, og bagefter se hvad der gav det bedste resultat.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : PJ

Dato : 03-05-04 21:22

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "PJ" <ano@qwe.qw> skrev i en meddelelse

Først tak for dit svar...

> [...]
bedre
> vil det ofte blive, da man ikke er i tvivl om hvad der din hensigt med

Ja , det har spørgsmål har jeg nok ikke stillet mig selv, i dette
tilfælde
andet end det skulle være et aften billede, som skulle "tage sig godt
ud"
men hvad der skulle beskæres eller fremhæves har jeg ikke rigtigt kunne
finde ud af.
Så det der taget til efterretning.

> [...]
>
> Ellers er det bare med at prøve igen - du kan med stor fordel prøve
> forskellige indstillinger, og bagefter se hvad der gav det bedste

OK, mange tak.

::PJ::

Fra : Benjamin Andresen

Dato : 03-05-04 21:30

> Hvordan får man f.eks lysende i lamperne til at blive skarpe,
> skal der et filter på eller skal de overhovedet være skarpe?

Vil du have lamperne til at virke skarpere kan du bruge en minde blænde (og
dermed længere lukkertid).
Det vil give punktformede lyskilder "stjerneform", hvilket jeg personligt
synes kan være pænt på aftenskud :)
mvh
Benjamin

Fra : PJ

Dato : 03-05-04 21:41

"Benjamin Andresen" <benjamin@ben-and.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
blænde (og
> dermed længere lukkertid).
> Det vil give punktformede lyskilder "stjerneform", hvilket jeg

Ok, mange tak, det vil jeg da prøve.

::PJ::