Skovflåter, de er på mode i år
Fra : Henning Lund

Dato : 03-05-04 17:48

Er der andre som oplever skovflåter steder som de normalt ikke er? En af
vore hunde havde en flåt her i aften, det eneste sted den har været er i
vores have, jeg har aldrig oplevet flåter så tæt herpå. Jeg troede
egentlig de gemte sig i skoven.
Er der noget om man kan give hundene hvidløg for at undgå de bæster, jeg
hørte desværre ikke det hele her i radioen mellem kl 11 og 12 i
formiddags, men der var nemlig noget om emnet, og hvis der er noget
jeg hader, så er det skovflåter.
Råd modtages gerne.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : qfha

Dato : 03-05-04 18:09

"Henning Lund" skrev d. 03-05-04 17:48 dette indlæg :
> [...]
> hørte desværre ikke det hele her i radioen mellem kl 11 og 12 i
> formiddags, men der var nemlig noget om emnet, og hvis der er noget

---------

Du kan give hunden frontline eller exspot så dør tægerne.
Det er vigtigt at tægerne dør, ikke så meget fordi vi ikke bryder os om
dem, men fordi hunden ellers smider dem i haven, hvorefter du selv
dyrker dine egne tæger.
Det kan få et ganske voldsomt omfang. Så er de rigtige svære at komme af
med.
Men pas på når midlerne gives, få det fordelt godt ellers kan der komme
allergiske reaktioner.

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning Lund

Dato : 03-05-04 18:45

qfha skrev:

> Du kan give hunden frontline eller exspot så dør tægerne.

Det har de fået.

Fra : JB

Dato : 03-05-04 20:07

Hvad er det ?
For et par dage siden opdaget jeg at min hund
havde fået lille hudlap lindende ting på kinden.
som hun ikke har haft før,
jeg prøvet at trykke lidt på den for at se og der var tal i,
det var der ikke.
i dag var den blevet større, så jeg prøve igen at trykke den ud
det enten med at den faldt af, det var en lille rund "ærte" med blod i
det ser ikke ud som noget dyr eller insekt,
hvad mod det kunne være, har i nogen bud.

på forhånd tak
Jørgen
--
73 de oz7aik Jørgen Bodholdt
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt/

Fra : Anette

Dato : 03-05-04 21:57

JB <oz7aik@mail.dkx> wrote:
> Hvad er det ?

Hej Jørgen
Det lyder som om det er en skovflåt din hund har haft på besøg.
Prøv at se billederne nederst på denne side
http://www.naturguide.dk/farlige%20dyr.htm

/ Anette

Fra : JB

Dato : 04-05-04 08:23

Tak
Det var sådan en.

fortsat god dag

Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-04 11:23

"JB" <oz7aik@mail.dkx> wrote in message
> [...]
> det ser ikke ud som noget dyr eller insekt,
> hvad mod det kunne være, har i nogen bud.

Det kan være et hår som i stedet for at vokse ud gennem huden vokser rundt i
en knold.
Det har vores hund haft.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : fam. Ager

Dato : 03-05-04 20:01

> [...]
> hørte desværre ikke det hele her i radioen mellem kl 11 og 12 i
> formiddags, men der var nemlig noget om emnet, og hvis der er noget

Jeg bruger også frontline, og måtte pille den første tæge af for et par dage
siden.....Jeg har også brugt hvidløg i årevis, før jeg hoppede på frontline,
og det giver det samme resultat, nul lopper og begrænsede tæger, i følge min
erfaring!
Jeg tror, at man skal give hunden "en omgang" med frontline, lidt oftere end
de foreskriver på pakningen. Selvfølgelig ikke i tide og utide, det er trods
alt noget hidsigt stads, vi har med at gøre, der står iøvrigt på pakken, at
det kun dækker mod tæger i op til 4 uger!!!.
Jeg vil gå i gang med at supplere med hvidløg igen!! Det skader ihvertfald
ikke!

mvh. Marie.

Fra : JB

Dato : 03-05-04 20:12

hej igen

hvordan giver i jeres hunde hvidløg
i maden eller i vandet. ?

Ps. Et ellers gammel huske råd, var at lægget et fed hvidløg
i vandet hos høns:

Jørgen

Fra : Henning Lund

Dato : 03-05-04 20:25

fam. Ager skrev:

>Jeg bruger også frontline, og måtte pille den første tæge af for et par
dage
>siden.....

Var den osse af egen avl (have)?

>Jeg har også brugt hvidløg i årevis,

Hvormeget og hvordan propper du det i hunden?

Fra : fam. Ager

Dato : 03-05-04 20:53

> dage
>
> Var den osse af egen avl (have)?

> Hvormeget og hvordan propper du det i hunden?
------------

hej igen!

Jeps, dyret var af egen avl
Jeg gav 1presset fed et par gange eller 3 om ugen, i hundenes tørkost.
Nu er jeg gået over til hjemmelavet luxus mad, kallun/ris/kornprod./blendede
grøntsager, så det er jo ingen sag. Jeg har iøvrigt aldrig oplevet nogen af
hundene, rynke på næsen af det.
ellers bland det med en klat leverposteg, den virker altid.....

venligst Marie.

Fra : k.j.k

Dato : 03-05-04 21:57

> [...]
> hørte desværre ikke det hele her i radioen mellem kl 11 og 12 i
> formiddags, men der var nemlig noget om emnet, og hvis der er noget
SVAR
I skal bruge Frontline Vet Spray, hver gang I skal ud med hunden,
sprøjtes det på ben, ører. mave, så kommer flåterne ikke på jeres
hunde.Derudover er Ex Spot det middel der virker bedst mod flåter

Hilsen Karin

Fra : qfha

Dato : 04-05-04 06:03

"k.j.k" skrev d. 03-05-04 21:57 dette indlæg :
> [...]
> sprøjtes det på ben, ører. mave, så kommer flåterne ikke på jeres
> hunde.Derudover er Ex Spot det middel der virker bedst mod flåter

Jeg er enig i, at exspot virker bedst mod tæger. Men har lidt respekt
for den mulige allergiske reaktion jeg har set på nogle hunde. De spay
du omtaler, virker de mindre dirkete på huden eller er det blot det
samme man har proppet i en spayflaske?

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-04 11:25

"k.j.k" <k.j.k.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> sprøjtes det på ben, ører. mave, så kommer flåterne ikke på jeres
> hunde.Derudover er Ex Spot det middel der virker bedst mod flåter

Hvis man bruger det så tit som du foreslår varer det ikke længe før lopper
og tæger er resistente.
Præcis ligesom orm hos heste.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-05-04 13:01

> [...]
> hørte desværre ikke det hele her i radioen mellem kl 11 og 12 i
> formiddags, men der var nemlig noget om emnet, og hvis der er noget

Hej Henning

Prøv et opkog af rosemarin, og sprøjt hunden med det, det skulle de ifølge
eventyrerne ikke kunne lide.
I øvrigt skulle den bakterie som flåterne har haft på Bornholm, have spredt
sig til hele landet, så der er nok af grunde til at kigge kræet efter i
sømmene.

M.V.H.....Benny..

Fra : Henning Lund

Dato : 05-05-04 20:58

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> I øvrigt skulle den bakterie som flåterne har haft på Bornholm, have
> spredt sig til hele landet, så der er nok af grunde til at kigge

Jeg hader de ækle små sataner (undskyld sproget), det er da nogle klamme
fyre at dele huset med. Jeg fatter bare ikke de er kommet til vores
have, vi har aldrig haft dem på besøg før, men nu kan man åbenbart ikke
vide sig sikker nogle steder mere.
Før man ved af det sidder de vel i sofaen og venter på man sætter sig
ned, er der forresten nogen som ved hvor længe de kan overleve indendørs
hvis hunden inviterer en med ind?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-05-04 12:11

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

Hej Henning

De kan desværre leve temmeligt længe. Når den har brugt den oplagrede
mængde blod, kravler den op igen, og venter på et nyt offer. Når den ikke
er godt forædt, er den jo desværre yderst mobil. Hvis ikke man ved hvordan
den ser ud før og efter middag, ville man næppe tro det var samme dyr. Nej
du er ikke fredet noen steder, de kan jo komme ind i haven med vilde fugle,
andre hunde, katte, pindsvin, og 500 andre muligheder, så hvis man skal være
fredet, skal man nok bo sterilt, og det er vist ikke lige et symptom der
trykker hundefolk i bred forstand .
Jeg tror nu også kun det er skovflåter, der elsker skovflåter ).
Foruden den selv, har den vist ikke mange fan's.

M.V.H.....Benny..

Fra : Henning Lund

Dato : 08-05-04 15:59

Benny Mortensen skrev:

> De kan desværre leve temmeligt længe. Når den har brugt den oplagrede
> mængde blod, kravler den op igen, og venter på et nyt offer. Når den
> ikke er godt forædt, er den jo desværre yderst mobil.

Wow!

> Jeg tror nu også kun det er skovflåter, der elsker skovflåter ).
> Foruden den selv, har den vist ikke mange fan's.

Njæe det ville jeg ikke mene, og jeg ville da nødigt vågne op med sådan
et bæst siddende et eller andet sted ifærd med at suge.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-05-04 11:44

> [...]
>
> Njæe det ville jeg ikke mene, og jeg ville da nødigt vågne op med sådan
> et bæst siddende et eller andet sted ifærd med at suge.

Hej igen Henning.

Nej men den tager da vendingerne ganske alvorligt, når man siger, kig
endelig indenfor Den har bare ikke fattet, at det ikke lige var den,
man mente ...

M.V.H.....Benny..