Hvor skal Routeren sidde ?
Fra : TRW

Dato : 30-04-01 22:42

Jeg har 3 pc'er + ADSL 256/128 bunden sammen af en Rubytech 8 Port
10/100 Nway switch.
Ruteren ( SpeedStream 2601 fra TDC ) er forbunden til en alm. port (
port 2 ) i switchen.

2 maskiner kørere 10 mps den sidste 100 mps.

De 2 10 mps maskiner er stillet til ak kører fuld duplex ( hvad der dog
ikke
sker når man kikker på switchen, heller ikke når de overfører filer til
hinanden ).

100 mps maskinen kører fuld duplex ( igen efter hvad jeg kan se på
switchen )

Der sker, såvidt jeg kan på switchen, ingen kollisioner.

Der er, i switchen, en port mærket 1/DTE samt en mærket 1/MPR, jeg ved
ikke om det kan betale sig at flytte den ( routeren ) til en af de to
nævnte, et eller andet sted henne mener jeg at have set at man skulle
bruge 1/DTE porten.

Håber at mit spørgsmål giver mening.

MVH
TRW

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-04-01 22:50

Hej "TRW" <trw@pc.dk>

>De 2 10 mps maskiner er stillet til ak kører fuld duplex ( hvad der dog
>ikke sker når man kikker på switchen, heller ikke når de overfører filer til
>hinanden ).

Hvis du sætter dine netkorte fast skal du også sætte switch-portene
fast - ellers defaulter de til halv duplex jf. specifikationerne for
auto-negotiation.

Altså auto - auto, hdx - hdx eller fdx - fdx. Ingen kombinationer,
eller hdx hvis du absolut vil sætte den ene side fast.

> [...]
>ikke om det kan betale sig at flytte den ( routeren ) til en af de to
>nævnte, et eller andet sted henne mener jeg at have set at man skulle

MPR er din uplink. Du kan ikke bruge DTE og MPR på samme tid (det er
den samme port, der er blot to stik istedet for en omskifter)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Jensen

Dato : 30-04-01 22:52

> De 2 10 mps maskiner er stillet til ak kører fuld duplex ( hvad der dog
> ikke
> sker når man kikker på switchen, heller ikke når de overfører filer til
> hinanden ).

Det er fordi du skal sætte netkortene til at køre 'autodetect' på både hastighed og på
duplex! Det er nemlig ikke en 'managed switch' du har, og den *forventer* at der køres
'auto negotiation' på porten - dvs. at netkortet selv undersøger hvad der kan køres.

Når du tvinger netkortet til at køre fuld duplex istedet for auto, så kan switchen ikke
'finde ud af det' og vælger halv duplex som nødløsning!

Så hvis du sætter alle netkort til 'auto' i Duplex og hastighed, så skulle det køre
optimalt.

Desværre er der somme tider (5% af tilfældene) problemer med autonegotiation.

> [...]
> ikke om det kan betale sig at flytte den ( routeren ) til en af de to
> nævnte, et eller andet sted henne mener jeg at have set at man skulle

De to porte skal på lige netop den switch (ved ikke om det gælder andre mærker) bruges til
at koble to switch sammen, så lad være med at rbuge de porte så længe du ikke har flere af
de 'normale' - så kan det ikke gå helt galt!

Håber jeg kunne bidrage til løsning af dit problem!

Venligst,
Martin

Fra : TRW

Dato : 30-04-01 23:18

> [...]
> 'finde ud af det' og vælger halv duplex som nødløsning!
>
> Så hvis du sætter alle netkort til 'auto' i Duplex og hastighed, så

Jeg prøver.............

> Håber jeg kunne bidrage til løsning af dit problem!

Det tror jeg..

Ellers forbeholder jeg mig ret til at vende tilbage...................

MVH
TRW

Fra : TRW

Dato : 01-05-01 18:55

> [...]
skulle det køre
> optimalt.
>
> Desværre er der somme tider (5% af tilfældene) problemer med

Der er ikke nogen mulighed for at sætte den på auto ( hverken under
WIN98 eller det medfølgende config )

Kan man sende en eller anden kommando til dem ???

MVH
TRW

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 01-05-01 20:51

On Tue, 1 May 2001 19:55:18 +0200, TRW wrote in dk.edb.netvaerk
<9cmt9u$9k2$1@news.inet.tele.dk>:

>skulle det køre

>autonegotiation.
>
>Der er ikke nogen mulighed for at sætte den på auto ( hverken under
>WIN98 eller det medfølgende config )

Heller ikke med: start | indstillinger | kontrolpanel | netværk | marker
netværkskort | egenskabet | avanceret

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : TRW

Dato : 01-05-01 22:45

> Heller ikke med: start | indstillinger | kontrolpanel | netværk |
marker
> netværkskort | egenskabet | avanceret

Nop, der er kun valg mellem halv eller fuld.............

MVH
TRW