Kattemalt - min dyrlæge siger at...
Fra : Jette Nielsen

Dato : 03-05-04 11:36

Vi har i dag fået vores katte vaccineret. Dyrlægen nævnte at kattene
ikke har godt af at få kattemalt hver dag. Vi giver dem en teske i
tørfoderet ved hvert måltid, dvs. 3 gange dagligt. Jeg har aldrig hørt
om at der skulle være grænser for hvor meget kattemalt man giver - vores
katte er knap 3 år gamle.

Hvor meget kattemalt giver I jeres katte, og har I hørt om nogen
begrænsninger?

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-05-04 13:15

On 2004-05-03 12:35:59 +0200, Jette Nielsen <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> said:

> Dyrlægen nævnte at kattene
> ikke har godt af at få kattemalt hver dag

Hej Jette

Jeg tror nok jeg har hørt det - af samme grund som at det ikke er godt
for mennesker at tage afføringsmidler hver dag. Når tyktarmen hele
tiden bliver hjulpet i sit arbejde af et middel, bliver den "doven". Og
til sidst kan man simpelthen ikke undvære det, uden at hele møllen går
i stå.

Jeg giver Donna en lille klat - hvad der kan ligge på en fingerspids -
engang i mellem, som slik. Hun har jo tendenser til løs mave, så jeg
passer meget på, selv om hun helst ville tømme tuben Ditte kunne
godt bruge det af og til, men hun mener helt sikkert at det er giftigt,
så det bliver ikke til meget ;-(
--
Knus fra Ann R

Fra : Denise

Dato : 03-05-04 13:44

"Jette Nielsen" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote in message

> [...]
> katte er knap 3 år gamle.
>
> Hvor meget kattemalt giver I jeres katte, og har I hørt om nogen

Hej Jette
Jeg giver kun sjældent kattemalt, kun hvis jeg f.eks. ser en kat har lidt
problemer, hvis den sidder og trykker lidt for længe efter min mening
For hårboller har vores katte sjældent og det har de klaret selv indtil nu,
men jeg sørger også for at rede dem tid.
Så jeg har en tube liggende til sådanne tilfælde, hmm skal nok lige se om
den er udløbet, for det er længe siden jeg har brugt den.
Den samme hvis de har tynd mave, så har jeg Zoolac liggende. Så ser jeg
noget tyndt i bakken, så efter kattene og løfte på halen for at finde
"synderen", og så får missen lige et sprøjt i munden.
Jeg tror dyrlægen helt ret, så spar du bare pengene på det .

--
Hilsen Denise

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 03-05-04 16:24

Vi giver ikke vores kat noget kattemalt. Han er en Norsk Skovkat og han får
normalt tørfoder og kylling hver dag. Det tørfoder han får, er der alt
indhold i. Alt hvad der anbefales en kat får. Jeg kan så anbefale, at i
giver jeres kat sådan foder, for så er du fri for hele tiden at tænke om han
får sine behov dækket. Vi giver vores kat Royal Canin.
Mvh. Rikke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-05-04 18:08

On 2004-05-03 17:23:40 +0200, "Rikke Nielsen"
<rikkenavneFJAERNDETTE@mail.dk> said:

> [...]
> giver jeres kat sådan foder, for så er du fri for hele tiden at tænke om han
> får sine behov dækket. Vi giver vores kat Royal Canin.

Hej Rikke

Kattemalt har ikke så meget med ernæring at gøre - selv om det godt nok
indeholder et tilskud af b-vitamin og derfor anbefales til katte, der
har mistet appetitten af en eller anden grund.
Det er mere noget man bruger, hvis kattens mave fungerer trægt. Det kan
være pga hår i systemet, men også af mange andre grunde. Nogle katte
har vist bare tilbøjelighed til træg mave - ligesom nogle mennesker. Og
kattemalt indeholder paraffinolie, der virker som et mildt
afføringsmiddel.
--
Knus fra Ann R

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 03-05-04 16:27

Hej igen.
I det tørfoder vores kat får, er der også indhold i til at de ikke samler
hårboller i mavesækken.... så derfor giver vi ikke malt.