Krav/lovgivning omkring udstyr i biler
Fra : Andreas Frøsting

Dato : 03-05-04 09:21

Hejsa,

Hvem er det jeg skal ringe til, hvis jeg kunne tænke mig at blive
klogere på regler omkring hvad man må installere af udstyr i en Lupo
3L?

Den kører jo på nogen specielle vilkår, men hvem ved alt om dem? :)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Leonard

Dato : 03-05-04 10:00

Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> wrote:

>Hvem er det jeg skal ringe til, hvis jeg kunne tænke mig at blive
>klogere på regler omkring hvad man må installere af udstyr i en Lupo
>3L?

Du kan læse i detailforskrifter om motorkøretøjers indretning og
udstyr, den kan findes på gruppens hjemmeside. Og spørge VW.

>Den kører jo på nogen specielle vilkår, men hvem ved alt om dem? :)

Næh, der er ikke noget specielt ved dens vilkår.
Den er typegodkendt til en lav afgift, men så længe du holder bilen i
lovlig stand, så må du montere det du har lyst til til. De eneste
begrænsninger af almindeligt udstyr på en 3L er så vidt jeg ved
anhængertræk og tagbagagebærer, som VW ikke vil godkende, da bilen
ikke kan bære disse dele i konstruktionen.
Men du må gerne montere el-ruder, air-con, servo, ekstralygter,
skørter, brede fælge, vinterdæk osv.
--
Leonard

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 03-05-04 12:55

>Du kan læse i detailforskrifter om motorkøretøjers indretning og
>udstyr, den kan findes på gruppens hjemmeside. Og spørge VW.

hmm..
Men, hvis jeg nu skulle finde på at smide et eller andet i min Lupo
(aircon, brede fødder, chip, whatever) så den ikke længere holder sig
over de 32.1km/l, så skal den omregistreres efter de nye forhold,
right?

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Leonard

Dato : 03-05-04 14:31

> [...]

>(aircon, brede fødder, chip, whatever) så den ikke længere holder sig
>over de 32.1km/l, så skal den omregistreres efter de nye forhold,

Nej, så skal alle biler jo omregistreres når de udstyres med den
slags. Alle nye biler betaler ejerafgift efter forbrug, det forbrug
fabrikken har opgivet og fået godkendt. Hvis bilejeren skule betale
efter faktisk forbrug ville det jo kræve at alle bilejeren indsendte
regnskab for forbruget.
Smid du bare det gejl/udstyr på du har lyst til, det sker der ikke
noget ved - andet end at din tegnebog bliver lettere og du bliver
forhåbentligt gladere
--
Leonard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-05-04 21:06

Leonard wrote:

> [...]
> Smid du bare det gejl/udstyr på du har lyst til, det sker der ikke
> noget ved - andet end at din tegnebog bliver lettere og du bliver

Prøv lige at tjekke denne side:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20020086429-REGL
Hvor man f.eks. kan læse følgende:

§ 9. Når en bil søges registreret, skal anmelderen angive, om bilen er
indrettet til at benytte benzin, diesel eller el som drivkraft eller anden
drivkraft.

Stk. 2. Den afgiftspligtige skal til politiet straks anmelde enhver
ændring, der er af betydning for afgiftens beregning.

Stk. 3. Skatteministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren de nærmere regler for afgiftens omberegning som følge af
anmeldte ændringer og træffer herunder bestemmelse om tidspunktet for
overgang til de ændrede afgiftsbeløb.

Straffebestemmelser
§ 15. Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger til brug ved

1) afgørelse af, om der skal svares afgift af en bil,

2) beregning af afgiftens størrelse eller

3) afgørelse om afgiftsfritagelse eller tilbagebetaling af afgift.

Stk. 2. På samme måde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt

1) undlader i overensstemmelse med § 9, stk. 2, at give politiet oplysning
om ændringer ved en bil, som er af betydning for afgiftens beregning,

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-05-04 21:09

Per Beer Hansen wrote:

> Prøv lige at tjekke denne side:
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20020086429-REGL

Prøv dette link i stedet:
http://www.retsinfo.dk/index/SKA/AN003124.htm

Det skulle virke

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 05-05-04 09:37

> Stk. 2. Den afgiftspligtige skal til politiet straks anmelde enhver
>ændring, der er af betydning for afgiftens beregning.

[snip]

>1) undlader i overensstemmelse med § 9, stk. 2, at give politiet oplysning
>om ændringer ved en bil, som er af betydning for afgiftens beregning,

Hmm!
Jeg ringede til statens bilinspektion i går og snakkede med en teknisk
gut der forklarede, at de ikke ville gøre noter om evt. ekstraudstyr
(f.eks. aircon) der fik bilen til at køre kortere på literen samt at
det var fabrikkens data der blev brugt ved beregning af afgift sålænge
der ikke blev foretaget konstruktive ændringer (som tidligere nævnt
her i tråden).

Gad vide hvor meget sådan en aircon egentlig trækker...

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : RepsaC