Motorolie ?W/?
Fra : Martin Sand.

Dato : 03-05-04 07:10

Hejsa

Hvordan er det nu lige med betegnelserne for motorolie... fx. 10W/40. Hvad
betyder disse tal?

MVH Martin

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-05-04 07:31

Martin Sand. wrote:
> Hvordan er det nu lige med betegnelserne for motorolie... fx. 10W/40.
> Hvad betyder disse tal?

Viskositeten i kold og varm tilstand.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 12:46

"Martin Sand." <my@privacy.net> wrote in message
> Hejsa
>
> Hvordan er det nu lige med betegnelserne for motorolie... fx. 10W/40. Hvad
> betyder disse tal?
>
> MVH Martin

Bæreevne ved kold og varm tilstand:
W står for viskositet i kold tilstand: Winter, 40 bæreevne i varm tilstand.

http://www.chris-longhurst.com/carbibles/

www.castrol.dk > Forretningsområder > automotive > ofte stillede spørgsmål :

Hvad betyder en olies viskositet?
En olies tykkelse kaldes viskositet. Den fortæller ikke noget om kvaliteten,
men om oliens egenskaber til at flyde ved forskellige temperaturer.

Derfor siger vi, at en tyndere olie giver hurtigere smøring ved koldstart,
mens en tykkere olie giver beskyttelse ved høje temperaturer. En såkaldt
multigrade (multi-viskositet) olie f.eks. 0W-30, giver en rigtig god
beskyttelse ved både koldstart og ved driftvarm motor om sommeren.
--
Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-04 13:32

Møller wrote:
::: 10W/40. Hvad betyder disse tal?
:::
::: MVH Martin
::
:: Bæreevne ved kold og varm tilstand:
:: W står for viskositet i kold tilstand: Winter, 40 bæreevne i varm
:: tilstand.

Ups! Skal vi nu ikke lige holde ordet bæreevne ude af besvarelsen. Tallene
fortæller om oliens flydepunkter. Bæreevnen er noget andet.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 13:47

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ups! Skal vi nu ikke lige holde ordet bæreevne ude af besvarelsen. Tallene
> fortæller om oliens flydepunkter. Bæreevnen er noget andet.

OK: så holder vi os til:
[...]

kan vi blive enig om det ?
--
Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 03-05-04 14:04

Møller wrote:
:: OK: så holder vi os til:
[...]

Jup.

M.v.h.

Fra : Martin Sand.

Dato : 04-05-04 02:09

Møller wrote:
> Bæreevne ved kold og varm tilstand:
> W står for viskositet i kold tilstand: Winter, 40 bæreevne i varm
> [...]

Tak for linkene og svarene til alle. Er der bestemte steder man kan købe
billigt motorolie? Jeg står og skal bruge noget Castrol 0W/30 SLX Longlife
II olie (jeg kan ikke se den type på deres hjemmeside).

MVH Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 09:10

> Tak for linkene og svarene til alle. Er der bestemte steder man kan købe
> billigt motorolie? Jeg står og skal bruge noget Castrol 0W/30 SLX Longlife
> II olie (jeg kan ikke se den type på deres hjemmeside).

Kan du komme ind i Metro? de har det måske.
Eller : prøv at spørg:
http://mekonomen.dk/itf/wit/witwebit.nsf/web/indexDK.html
Det er den tidligere Østergård.
måske:
http://www.fsa.dk/
--
Møller

Fra : Martin Sand.

Dato : 04-05-04 22:14

Møller wrote:
> Kan du komme ind i Metro? de har det måske.
> [...]

Nej, jeg kan ikke komme i Metro desværre. Men jeg har mailet til Mekonomen,
ellers har VW vist den specielle SLX olie. Tak for hjælpen.

MVH Martin