Ford/Fiat/Citroen?
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 02-05-04 23:49

Grundet familieforøgelse, er der opstået behov for at udskifte vores
Nissan Sunny '87 1.3 LX med noget større og sikrere.

Vi kigger efter en stationcar. Den skal naturligvis være lækker, hurtig,
sikker, næsten ny og sk*de billig :)
Nej, seriøst - vi er selvfølgelig på et budget, og kan nok ikke punge
mere end 80.000 ud til en bil. Til gengæld kører vi ikke så meget, så
den bil vi køber kan godt have nogle kilometer på bagen, da vi ikke selv
kommer til at lægge så mange på den.
Det ser ud til at nogle fornuftige bud på stationcars, der koster mindre
end 80.000 og har gået under 150.000 er:

Citroën Xantia 1.8i (96/97)
Fiat Marea 1.6 (96/97)
Fiat Palio 1.6 (98/99)
Ford Escort 1.6i (96/97)

Så er spørgsmålet om folk her i gruppen har nogle kommentaterer ang.
driftsikkerhed, service, herlighedsværdi osv. - for og imod. Alle
kommentaterer modtages med taknemmelighed - jeg er helt grøn på markedet :)

Mvh. Lars

Fra : Emil Jensen

Dato : 03-05-04 01:19

> Citroën Xantia 1.8i (96/97)
> Fiat Marea 1.6 (96/97)
> Fiat Palio 1.6 (98/99)
> Ford Escort 1.6i (96/97)

Netop de to Fiat modeller synes jeg hører til den "billige" ende, altså de
virker lidt lette og tynde i det. Har prøvet dem da jeg selv ledte efter en
stationcar.

Ford Escort'en ved jeg ikke så meget om, men der kører mange af dem, så
reservedelene må være lette at få fat i og dermed billige.

Citroën Xantia'en synes jeg er det bedste valg af de fire modeller du har på
listen, bl.a. pg.a. den større motor. Den er også en klasse større end de
tre andre nævnte biler. Men prøv at få fat i en Xantia fra sommeren 1998 og
derefter, for der blev de faceliftet. Ved ikke om du kan få de nyere til
under 80.000 kr og under 150.000 km? Xantia'en er luftaffjedret, så den er
ret komfortabelt at køre i, og bilen holder niveauet selvom du fylder den
med 5 mennesker og tung bagage.

Mvh

Emil Jensen
Citroën Xantia Weekend 2.0i 16v Automatic

Fra : Kim Jespersen

Dato : 03-05-04 05:42

Lars L. Hansen wrote:

> [...]
> driftsikkerhed, service, herlighedsværdi osv. - for og imod. Alle
> kommentaterer modtages med taknemmelighed - jeg er helt grøn på

Svigerfar har en Xantia, dog ikke i SW, men alligevel. Af dem du nævner,
så tog jeg den.
Det er langt den største bil af dem du nævner. Man har ikke noget mod at
sidde på bagsædet, selvom det er sjovere at køre den.
Den har utrolig komfort og autostabilisatorer, så hvis du kommer for
hurtigt rundt i et sving, så, forsøger den i hvert fald, at holde skuden
plan.
Hvis du vil holde stilen og størrelsen med Marea og Escort, så er der jo
også Xsara.
Jeg er personligt ikke til Citroen, men faktisk til Fiat, men jeg må
lade Citroen (og Peugeot) det, at de kan bygge biler som er komfortable
og driftssikre.
Så gælder det bare lige indkøb af en af dem, de er nemlig noget dyrere
end tilsvarende konkurrenter, men det er prisen man må betale.
Så den sidste fordel, du kan ikke slå en PSA motor ihjel, så skal du
edermame gøre dig umage. Min storebror har 2 peugeot 405'ere og de har
begge gået over 300.000 km. og det er med hans køremønster. Imponerende.

Ulemperne er, at den er noget dyrere at køre i og reparere på, i forhold
til fiaterne i hvert fald. Men det er vel nogenlunde det samme som Forden.

Men når det er med familieforøgelse og det hele, så pakker man heller
den lille ned i en konservesdåse vel, der skal noget ordentligt til.
Satans dansk afgiftspolitik der gør det umuligt at beskytte børnene. Nå
men det er en anden debat.

Fra : Lars

Dato : 03-05-04 08:30

Hej Lars,

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Det ser ud til at nogle fornuftige bud på stationcars, der koster mindre
> end 80.000 og har gået under 150.000 er:

Jeg ville klart vælge Xantia'en af de fire. Hvis du kan leve med lidt mindre
plads så overvej eventuelt en Xsara Weekend, sådan en har jeg kørt et par år
i 2.0i Exclusive udgaven, rigtig dejlig (og hurtig) bil. Men Xantia'en har
jo hydraulisk affedring, det er altså er plus i et stc hvor du har brug for
at læsse den, den justerer sig selv så den altid ligger vandret.

** Lars

Fra : Niels-Chr

Dato : 03-05-04 09:01

> [...]

> driftsikkerhed, service, herlighedsværdi osv. - for og imod. Alle
> kommentaterer modtages med taknemmelighed - jeg er helt grøn på markedet :)

Hej Lars

Jeg har en Marea fra '98, som jeg er meget tilfreds med. Jeg skrev et
indlæg 19/12-2003 (søg på "marea" "niels-chr" i Google's
Gruppe-søgning), og jeg har egentlig ikke noget at tilføje til det, nu
hvor bilen har kørt 162.000 km.

mvh Niels-Chr

Fra : KASO

Dato : 03-05-04 09:41

"Lars L. Hansen" skrev d. 02-05-04 23:49 dette indlæg :
> [...]
> driftsikkerhed, service, herlighedsværdi osv. - for og imod. Alle
> kommentaterer modtages med taknemmelighed - jeg er helt grøn på

Jeg talte forleden med en Citroën-sælger, der rimeligt direkte sagde, at
kun Xantia fra efter '98 var stabile - de tidligere var for
problematiske. Han påstod til gengæld også, at der var 12(?!?!??)
gaskugler på Xantia'erne - og en udskiftning derfor kunne blive rimeligt
dyr...

Fiat Palio er brassiliansk - og måske ikke den bedste bil i længden -
Marea er rimeligt overset, og burde derfor give meget for pengene. Til
gengæld er gensalgsværdien nok også begrænset, men hvis den skal
beholdes til den er slidt op, er det jo lige meget.

Ford Escort har ry for at ruste - så se dig godt for.

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 03-05-04 10:44

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg talte forleden med en Citroën-sælger, der rimeligt direkte sagde, at
> kun Xantia fra efter '98 var stabile - de tidligere var for
> problematiske.

Faceliftet hjælper gevaldigt, men FDM mener nu vist også, at også de gamle
modeller holder sig godt nok. Også ADAC giver bilen en pæn vurdering som
brugt køb så vidt jeg husker. Man får i hvert fald meget bil for pengene.

> Han påstod til gengæld også, at der var 12(?!?!??)
> gaskugler på Xantia'erne - og en udskiftning derfor kunne blive rimeligt
> dyr...

Sikke noget vrøvl. Det er kun de fancy Aktiva-modeller der når op på det
tal. En alm Xantia har 6 eller 7 så vidt jeg kan regne mig frem til.

> Marea er rimeligt overset, og burde derfor give meget for pengene.

Enig. Marea'n virker bare meget lille i forhold til Xantian.

> Til
> gengæld er gensalgsværdien nok også begrænset, men hvis den skal
> beholdes til den er slidt op, er det jo lige meget.

Det gælder vist alle de nævnte modeller - de er jo gamle.

> Ford Escort har ry for at ruste - så se dig godt for.

Enig.

/Peter, Xantia-ejer.

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-05-04 10:39

On Mon, 03 May 2004 08:41:19 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>problematiske. Han påstod til gengæld også, at der var 12(?!?!??)
>gaskugler på Xantia'erne - og en udskiftning derfor kunne blive rimeligt

Det kommer an på modellen. En normal Xantia har 6 kugler - 3 til hver
akse. En Activa har 10.

http://www.kolumbus.fi/anttijp/spheres.htm

De sidste fire bruges til at holde bilen vandret igennem sving.

http://www.citroen.mb.ca/Documents/Car/2.html

Du skal se kuglerne som støddæmperne på en "almindelig" bil. Deres
levetid er afhængig af dit kørselsmønster og vejene du kører på. Hvis de
engang skal skiftes, så er der flere muligheder. Enten originale Citroen
eller tilsvarend Comfort fra http://www.f-w-meisen.de/. Tyskerne sværger
til de kugler. Til orientering:

FEDERKUGELN UND HYDR.TEILE: Euro
215347   DRUCKSPEICHER mit Dichtring        alle XANTIA 42.97
215349   FEDERKUGEL "COMFORT" vorne mit Dichtring   XANTIA 42.97
215350   FEDERKUGEL "COMFORT" hinten mit Dichtring   XANTIA 42.97
215351   HYDROACTIV FEDERKUGEL vorne mitte 70FR   XANTIA 42.97
215352   HYDROACTIV FEDERKUGEL hinten mitte 50AR   XANTIA 42.97
2153645 ANTISENK FEDERKUGEL 50RU hinten    XANTIA 42.97
2153647 DRUCKSPEICHER AFS System XA33 m.DichtringXANTIA42.97

Hvis din Citroen-sælger påstår 12 kugler, ville jeg finde en anden
forhandler.

Hvis du køber Xantiaen, så vær opmærksom på, om 120.000 km eftersynet er
foretaget eller ej. Der skal nemlig skiftes tandrem ved 120.000 km, som
kan blive lidt dyrt.

Selvom, at jeg er mest til Ford, ville jeg vælge Xantiaen af de forslag,
du selv er kommet med. Det er en bedre bil en Escorten.

Fly

Fra : Peter G C

Dato : 03-05-04 10:52

[klip]

> Du skal se kuglerne som støddæmperne på en "almindelig" bil. Deres
> levetid er afhængig af dit kørselsmønster og vejene du kører på. Hvis de
> engang skal skiftes, så er der flere muligheder.

Det er nu en gang meget nemmere bare at udtale sig om noget, man ikke ved
noget om og så oven i sige, at det er dyrt

> Enten originale Citroen
> eller tilsvarend Comfort fra http://www.f-w-meisen.de/. Tyskerne sværger
> til de kugler. Til orientering:

Kender du noget til forskellen mellem comfort og alm ?

[klip]

> Hvis du køber Xantiaen, så vær opmærksom på, om 120.000 km eftersynet er
> foretaget eller ej. Der skal nemlig skiftes tandrem ved 120.000 km, som
> kan blive lidt dyrt.

God ide at få tjekket tandremmen. Men dyrt? Det synes jeg nu ikke - tror jeg
betalt 3.500 eller 4.000 for udskiftning på aut. værksted.

/Peter

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-05-04 11:01

On Mon, 3 May 2004 11:51:58 +0200, "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

[snip]

>Det er nu en gang meget nemmere bare at udtale sig om noget, man ikke ved
>noget om og så oven i sige, at det er dyrt

Yup. Da jeg fortalte den gamle, at hvis Siearraen ikke går gennem syn,
så bliver det muligvis en Xantia, blev der meeget stille i telefonen! Da
han endelig sagde noget, var det at Citroen jo ikke var så holdbare, og
så var de jo sprøjtdyre at reparere på.

>Kender du noget til forskellen mellem comfort og alm ?

Comfort skulle give en bedre affjedring end normale. Hvad det lige
nøjagtig er, ved jeg ikke helt. Prøv at søge på
http://www.andre-citroen-club.de/forum.

>[klip]

>God ide at få tjekket tandremmen. Men dyrt? Det synes jeg nu ikke - tror jeg
>betalt 3.500 eller 4.000 for udskiftning på aut. værksted.

Okay. Nu har jeg det mest fra denne side af linien i sandet. Det kan
alligevel være et taktisk argument i en forhandling.

Fly

Fra : KASO

Dato : 03-05-04 11:58

"Peter G C" skrev d. 03-05-04 10:52 dette indlæg :
> [...]
ved
> noget om og så oven i sige, at det er dyrt

Ja - men det var citat fra en forhandler, der *burde* vide noget!
Bemærkningen faldt i forbindelse med at han udtalte, at et
serviceabbonnement til C5 er væsentligt billigere end til Xantia - bl.a.
med henvisning til udgiften til at vedligeholde hydraulikken. Herunder
faldt bemærkningen om antal kugler.

Jeg har selv haft BX, der ikke havde de mange kugler (blot 5 svjh.) -
det var nok til at jeg ikke er vild med hydraulikbiler. (Systemet blev
konstant utæt trods nye rør og kugler - slanger, "fjederben",
højdekorrektør m.m.m. drillede konstant og gjorde at bilen ikke kunne
køre). Jeg har hørt at de seneste årgange af Xantia skulle være markant
bedre, men "brændt barn skyer ilden...."

http://www.kandu.dk/

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-05-04 12:28

On Mon, 03 May 2004 10:58:11 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

[snip]
> [...]
>køre). Jeg har hørt at de seneste årgange af Xantia skulle være markant
>bedre, men "brændt barn skyer ilden...."

Xantiaen er den Citroen, som indtil nu er bygget bedst. Den er fuldt på
højde med de tyske modeller. Hvordan de nye C-modeller opfører sig vil
vise sig.

Fly

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-05-04 12:35

> [...]
> køre). Jeg har hørt at de seneste årgange af Xantia skulle være markant
> bedre, men "brændt barn skyer ilden...."

Man kan slet ikke sammenligne BX og Xantia og konkludere noget som helst -
der er en verden til forskel rent kvalitetsmæssigt.
Og så dårlig som du vil gøre BX'eren til, var den faktisk ikke engang, hvis
det ikke ligefrem var en af de første årgange.
Jeg har selv haft både en BX'er og en Xantia I - og jeg kan kun give den
mine varmeste anbefalinger.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : KASO

Dato : 03-05-04 13:27

-

> Man kan slet ikke sammenligne BX og Xantia og konkludere noget som
helst -
> der er en verden til forskel rent kvalitetsmæssigt.

Det gjorde jeg faktisk heller ikke. Jeg viderebragte blot en
Citroën-sælgers oplysning om at Xantia var bedst efter '98.

> Og så dårlig som du vil gøre BX'eren til, var den faktisk ikke engang,
hvis
> det ikke ligefrem var en af de første årgange.

Det var en '87 med 180.000km på bagen, da jeg startede - og 210.000, da
jeg blev træt af den og solgte den.... - og: Jo - mit eksemplar VAR
faktisk så dårlig - men kun mht. hydraulikken - resten fungerede
upåklageligt! Mine forældre havde en forholdsvis problemfri BX af samme
årgang - men kun ca. 140.000km, da de solgte den (tilkørt ).

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 03-05-04 10:56

> On Mon, 03 May 2004 08:41:19 GMT, "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote:

Fik du købt ny vogn?

/Peter

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-05-04 11:02

On Mon, 3 May 2004 11:56:26 +0200, "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
>
>Fik du købt ny vogn?

Jeg har ikke fundet en 2.0. Turbo C.T. Avtiva endnu

Fly

Fra : Peter G C

Dato : 03-05-04 20:46

[klip]

> Jeg har ikke fundet en 2.0. Turbo C.T. Avtiva endnu

Skal det være en activa ? Eller skal det blot være en alm. ? Men du venter
på om den Sierra går kold, kan jeg forstå?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-05-04 22:49

On Mon, 3 May 2004 21:45:57 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>Skal det være en activa ? Eller skal det blot være en alm. ?

Hvis det endelig skal være så meget gerne en Activa, men hvis der kommer
en uden så lad gå.

>Men du venter
>på om den Sierra går kold, kan jeg forstå?

Yup. Ingen grund til at skifte med mindre den går kold. Den kører jo
fint nok. Problemet er, om den vil bestå AU. HU er jeg ikke så bange
for.

Fly

Fra : Peter G C

Dato : 04-05-04 08:20

[klip]

> Problemet er, om den vil bestå AU. HU er jeg ikke så bange
> for.

Nå ja så

/Peter

Fra : KASO

Dato : 03-05-04 11:53

"Fly Christensen" skrev d. 03-05-04 10:39 dette indlæg :

> Det kommer an på modellen. En normal Xantia har 6 kugler - 3 til hver
> akse. En Activa har 10.

Jeg syntes også det lød lidt rigeligt.... :-|
> Du skal se kuglerne som støddæmperne på en "almindelig" bil. Deres
> levetid er afhængig af dit kørselsmønster og vejene du kører på. ...

Jeps - men der er dog også en hel del andre sliddele i systemet:
Højdekorrektør, rør, slanger, "fjederben" (nej - jeg ved godt, at det
ikke er et rigtigt fjederben - men ca. samme funktion - og jeg ved fra
min hedengangne BX, at de også kan blive utætte, hvilket medfører en
strandet bil )....

> Hvis din Citroen-sælger påstår 12 kugler, ville jeg finde en anden
> forhandler.

Det gør ikke så meget - kuglerne er alligevel svære at montere på en
Renault

(Jeg har ikke en Citroën - jeg var blot forbi for at se på en Picasso
(der var alt for dyr med 1.6HDi (380.000kr. !!!!!!)) og faldt i snak).

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 12:58

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message

> at
> rimeligt

Rimelig, det er da relativt

Xantiakugler koster da ca. 250 kr. + moms pr stk.:
Hvis man vil have hele oversigten har den tidligere været lagt på nettet,
men jeg kan da godt smide den ind i binaer igen.
--
Møller

Fra : Soren Pedersen

Dato : 03-05-04 21:49

> Det kommer an på modellen. En normal Xantia har 6 kugler - 3 til hver
> akse. En Activa har 10.

Jeg mener de første kun havde 5 kugler, og at "anti-synk" kuglen først kom
til senere ?

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-05-04 10:13

Lars L. Hansen wrote:
> Det ser ud til at nogle fornuftige bud på stationcars, der koster
> mindre end 80.000 og har gået under 150.000 er:

Af de 4 ville jeg gå efter Marea weekend.
Citroën'en er nok ellers den tætteste konkurrent, men jeg tør ikke købe en 8
år gammel Citroën.

Mit bedste råd er dog nok: tag dog ud og prøv 2-3 stykker af hver slags, og
dan dig et billede af hvad du skal vælge imellem.
Og dernæst: alderen og kmtallet taget i betragtning: få en FDM-test på bilen
ifm. handel.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 12:52

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message
> Grundet familieforøgelse, er der opstået behov for at udskifte vores
> Nissan Sunny '87 1.3 LX med noget større og sikrere.

Citroën Xantia 1.8i (96/97)

Meget bil for pengene, og skulle der være yderlige sp. er vi her stadig.
Der er lige et par ting du skal have på plads m.h.t

Dato for udskiftning af
- tandrem
- hydraulikkugler (ingen problemer)
- bremse og hydrauliksystem (gælder alle biler, der er ikke flere rør på
Citroen end andre biler med ABS !)
--
Møller