MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WinXP - Fat32 eller NTFS?
Fra : Tove Pedersen

Dato : 02-05-04 22:19

Hej
Jeg skal ha' en ny computer og med xp. Men i de forretninger i Odense jeg
har været i har de ikke meget lyst til at lave den med fat32. De synes det
skal være ntfs, fordi det kan give "meget alvorlige fejl" hvis det er i
fat32. Jeg synes ellers jeg har læst at XP kører lige godt med det ene som
det andet, og er beregnet til begge dele. Og når jeg gerne vil ha' fat32 er
det fordi jeg har nogen programmer jeg gerne vil ha' lagt ind på den nye.
Hvis det så ikke virker er det det, og så kan jeg selv lave den om til ntfs,
det er lidt sværere den anden vej, men det kan da lade sig gøre. Jeg har
stadig Win95 sr2 fra 1997 og har ikke haft meget vrøvl med den i de 7 år,
men maskinen er simpelthen blevet for lille og kan ikke betale sig at
opgradere.
Clusterstørrelsen er vist den samme om det er 32 eller ntfs. Og man skal
holde drevene på 32 GB, er der noget jeg har glemt?
Har butikkerne ret eller hvad? Alle argumenter modtages med glæde.
mvh
Tove

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-05-04 23:37

"Tove Pedersen" <tvp@mail.tele.dk> skrev:

>Jeg skal ha' en ny computer og med xp.

Fint. Den bliver du glad for.

>Men i de forretninger i Odense jeg har været i har de ikke meget lyst
>til at lave den med fat32. De synes det skal være ntfs, fordi det kan
>give "meget alvorlige fejl" hvis det er i fat32.

Pjat!

>Jeg synes ellers jeg har læst at XP kører lige godt med det ene som
>det andet, og er beregnet til begge dele.

Det er rigtigt.

>Og når jeg gerne vil ha' fat32 er det fordi jeg har nogen programmer
>jeg gerne vil ha' lagt ind på den nye.

Det gør ingen forskel.

>Har butikkerne ret eller hvad?

Tjah ... De gider ikke fordi de laver dem automatisk. I dit sted gad
jeg ikke gå op i det. Du vil ikke opleve nogen særlig forskel. NTFS
går for at være lidt sikrere, men på en hjemme-pc har det næppe
praktisk betydning. NTFS kan ikke læses fra DOS.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : N_B_DK

Dato : 03-05-04 05:46

In news:3nta9093c1irj2mvj3g78u9os2c7jl86pb@4ax.com
Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> Fint. Den bliver du glad for.

> Pjat!

Nej det er det nu ikke, NTFS har diverse kopier af MFTen flere steder, så
korrupte filer er sjældent.

> [...]
> går for at være lidt sikrere, men på en hjemme-pc har det næppe
> praktisk betydning. NTFS kan ikke læses fra DOS.

NTFS er MEGET mere sikkert, og kan med tredjeparts programmer læses fra
DOS.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 03-05-04 14:16

"Tove Pedersen" <tvp@mail.tele.dk> skrev:
Sun, 2 May 2004 23:18:46 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Jeg skal ha' en ny computer og med xp....De synes det
>skal være ntfs,
> Jeg synes ...jeg har læst at XP kører lige godt med det ene som
>det andet, og er beregnet til begge dele...

Du vil ikke mærke nogen forskel i den daglige funktion.
En fordel ved NTFS er at du kan have filer større end 4 GB, hvis
du nogensinde skulle få brug for det.
Fordelen ved FAT32 er at du kan læse (og ikke mindst slette) dine
filer fra en DOS diskette.
Jeg foretrækker derfor FAT32.

Erik

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-05-04 08:11

On Mon, 03 May 2004 15:16:20 +0200, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

>En fordel ved NTFS er at du kan have filer større end 4 GB, hvis
>du nogensinde skulle få brug for det.

Et DVD-image sniger sig nemt over 4GB.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : LarsS

Dato : 03-05-04 14:34

Tove Pedersen skrev:

> Jeg skal ha' en ny computer og med xp. [cut]
> .... Og man skal holde drevene på 32 GB ... [cut]

Næeh, de 32 Gb (i Fat32 file system) gælder kun hvis
man vil formatere drev under installations-proces, selve
XP kan sagtens håndtere større diske. De kan evt.
formatteres med simpel w98 eller ME startdiskette.

/LarsS

Fra : Tove Pedersen

Dato : 03-05-04 18:51

Hej og tak for alle de gode svar.
Jeg har lige et spørgsmål mere: hvis jeg nu køber en færdig (jeg har set en
hos tdc-butikken til 6999,-) er det så osse ntfs eller er det mon fat32?
Skærmen skal være en acer 1714, kender mon nogen den? Fona har den i
kataloget til 3299, men ikke i forretningen. Underligt for den var osse med
i sidste katalog. Men den skulle komme sidst på denne uge, siger de. Så er
det jo spændende om det sker ;)
jeg ved godt det ikke er så smart at købe sådan et sted men når de andre
alligevel ikke vil gøre som jeg siger, så kan det vel være det samme? eller
hvad?
Mvh
Tove

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 03-05-04 22:41

"Tove Pedersen" <tvp@mail.tele.dk> skrev:
Mon, 3 May 2004 19:50:55 +0200 i dk.edb.system.ms-windows

>Jeg har lige et spørgsmål mere: hvis jeg nu køber en færdig (jeg har set en
>hos tdc-butikken til 6999,-) er det så osse ntfs eller er det mon fat32?
Sikkert med NTFS.
>jeg ved godt det ikke er så smart at købe sådan et sted men når de andre
>alligevel ikke vil gøre som jeg siger, så kan det vel være det samme? eller
>hvad?
Hvad med at købe en maskine til ca. 5000 Kr uden Windows.
Samtidig køber du en OEM version af XPHome til 745 Kr og den
installerer du meget nemt selv med det filsystem du ønsker.
Så har du 1000 kr tilovers til andre fornuftige ting.

Erik

Fra : Sp@cey

Dato : 04-05-04 10:08

men når de andre
> alligevel ikke vil gøre som jeg siger, så kan det vel være det samme?
eller
> hvad?

Nej det vil fra mit synspunkt altid være klogest at købe den et sted hvor de
har eget værksted og måske ved lidt om emnet. Det er min erfaring at Fona
(som ex) ikke ved Jack shit om noget som helst i hvertfald ikke i Næstved,
pånær den gamle Fredgaard som heldigvis ikke har opdaget at de er blevet
suget ind i Fona. Nej tilbage til emnet., hvis du køber en samlet er der jo
en form for garanti/reklamationsret på den og mange gangegår det hurtigere
hvis butikken har eget værksted.

--
Mvh Sp@cey

"Flies spread disease, so keep yours closed"
Gen. McArthur

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-05-04 08:13

On Sun, 2 May 2004 23:18:46 +0200, "Tove Pedersen" <tvp@mail.tele.dk>
wrote:

>Clusterstørrelsen er vist den samme om det er 32 eller ntfs. Og man skal

Nej. Jeg har 2KB clustersize på alle mine NTFS-partitioner, da data så
fylder det samme på diskene som på CD'er. Ganske praktisk når man
samler sammen til en CD.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen