Hvor meget grus??
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 02-05-04 15:15

Jeg har et 250 l akvarium hvor jeg har store problemer med at få mine
planter til at gro... Jeg har skiftet lysstofrørene, og gøder det med Master
Grow fra Tropica. Jeg har så fået at vide at det kan være at der skal mere
grus i bunden som planterne kan sætte sig fast i, kan det være her problemet
er? Hvis det er tilfældet hvor meget skal man så have? Jeg har cirka fire
centimeter nu.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-05-04 15:22

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
problemet
> er? Hvis det er tilfældet hvor meget skal man så have? Jeg har cirka fire

Minimum 8 cm grus var nok mere optimalt. Hvad er det for noget grus? Hvilken
størrelse? Hvilke rør, og hvor mange? Er de nye?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 02-05-04 15:29

>Hvad er det for noget grus? Hvilken størrelse?
Det er nogle hvis og lysegrå sten, de fulgte med da jeg købte akvariet, de
er cirka mellem tre og seks millimeter

>Hvilke rør, og hvor mange? Er de nye?
Der er to, et som skulle være godt for planterne, og et som skulle fremhæve
fiskenes farver (eller noget i den stil...), de er et par måneder gamle

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 02-05-04 15:57

> Det er nogle hvis og lysegrå sten, de fulgte med da jeg købte akvariet, de
> er cirka mellem tre og seks millimeter

Hvide sten? Tror måske gruset er en anelse for grov. 2mm - 4mm er optimalt.

> Der er to, et som skulle være godt for planterne, og et som skulle
fremhæve
> fiskenes farver (eller noget i den stil...), de er et par måneder gamle

Mht rørene, er det du siger det samme som hvis jeg skulle give dig detaljer
om en bil, og jeg sagde den kører vist ret langt på literen, og den har kørt
nogle kilometer. Vi skal bruge konkrete navne på rørene.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-05-04 16:44

Jakob Johannessen wrote:

> Det er nogle hvis og lysegrå sten, de fulgte med da jeg købte akvariet, de
> er cirka mellem tre og seks millimeter

Forudsat din angivelse er korrekt, vil jeg sige at dit grus er meget
groft til plantebrug.

Hvor lang tid har akvariet kørt?

> Der er to, et som skulle være godt for planterne, og et som skulle fremhæve
> fiskenes farver (eller noget i den stil...), de er et par måneder gamle

Kan du være mere specifik end "godt for planterne"?
Hvis du ikke ved hvilke rør det er, må du hen til akvariet og kigge på
rørene. Det er stemplet i den ene ende hvilket mærke og type det er.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Morten Guldager

Dato : 02-05-04 18:29

Sun, 02 May 2004 at 15:43 GMT Steen Suder, privat wrote

> Forudsat din angivelse er korrekt, vil jeg sige at dit grus er meget
> groft til plantebrug.

Ok, mit grus er også sådan cirka den størelse. Og mine planter har det
også svært.

Hvad skal man så bruge? Sand?

Jeg har: 5 guld barber, 2 slørhaler, 2 guppyer, 2 sugemaller i en 80 l tank.

Jeg skifter ~17 l vand hver uge. I den forbindelse suger jeg en del slam med op
fra bunden. Er det dumt? Skal jeg hellere lade bundlaget være i fred?

/Morten

Fra : Plesner

Dato : 02-05-04 19:34

> Hvad skal man så bruge? Sand?

Hvis du bruger sand, skal der kun være maks. 1½ cm, da de anaerobe
bakterier, der ellers vil dannes i bundlaget, kan få hele akvariet til at
vælte, hvis der rodes op i det. Kort fortalt kan man ikke fortælle, hvor
meget, der er den rigtigemængde, når man ikke kender kornstørrelsen.

plesner

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-05-04 16:30

Jakob Johannessen wrote:
> [...]
> er? Hvis det er tilfældet hvor meget skal man så have? Jeg har cirka fire

Fire CM er ikke meget.

For at supplere Thomas' spørgsmål: hvilke planter er det?

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 02-05-04 17:58

Begge lysstofrør er af mærket Sylvania på 30w, et Gro-Lux og et Aquastar på
10.000 K.

I akvariet er der Cabomba carolineana, Anubias nana, Echinodorus bleheri,
Microsorum pteropus og Elodea canadensis.

Det meste af grusset er omkring 4 mm

Jeg har haft gang i akvariet i flere år, men jeg har aldrig haft det store
held med planterne. For et halvt års tid siden tømte jeg akvariet og gjorde
det hele godt rent, uden at det hjalp

Der er en Eheim proff II 2028 pumpe til akvariet

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-05-04 18:34

Jakob Johannessen skrev i et indlæg på usenet:
> Begge lysstofrør er af mærket Sylvania på 30w, et Gro-Lux og et
> Aquastar på
> 10.000 K.

Grolux er elendige til akvarier, da de har svært ved at trænge gennem
vand, men er fortrinlige til planter i drivhuse.

> Det meste af grusset er omkring 4 mm

Måske lige groft nok.

> Jeg har haft gang i akvariet i flere år, men jeg har aldrig haft det
> store held med planterne. For et halvt års tid siden tømte jeg
> akvariet og gjorde det hele godt rent, uden at det hjalp

En grund kan være lyset.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-05-04 18:48

Jakob Johannessen wrote:
> Begge lysstofrør er af mærket Sylvania på 30w, et Gro-Lux og et Aquastar på
> 10.000 K.

Et Grolux er uegnet til akvariebrug.
Jeg vil mene at 10000K er noget i overkanten derudover.
Sigt efter noget i området 5-7000K. 5000-5500K regnes for at være dagslys.

Hvad er din belysningsperiode? Er den styret af et tænd-slukur?
Hvad er vandtemperaturen?

> I akvariet er der Cabomba carolineana, Anubias nana, Echinodorus bleheri,
> Microsorum pteropus og Elodea canadensis.

Hvilke af disse vokser bedst?

Cabomba kan volde problemer og E. bleheri kræver jern og NPK for at
vokse godt.

Har du målt på vandet? Jeg er specielt interesseret i Nitrat, men fosfat
er også interessant.

> Det meste af grusset er omkring 4 mm

Lidt til den grove side, men kan bruges.

> Jeg har haft gang i akvariet i flere år, men jeg har aldrig haft det store
> held med planterne. For et halvt års tid siden tømte jeg akvariet og gjorde
> det hele godt rent, uden at det hjalp

Sådan en tur er også noget af det værste du kan gøre. Akvariet skal
starte "forfra".

> Der er en Eheim proff II 2028 pumpe til akvariet

Lækker pumpe, men noget voldsom til et 250L planteakvarie.

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 02-05-04 20:01

> Et Grolux er uegnet til akvariebrug.
> Jeg vil mene at 10000K er noget i overkanten derudover.
> Sigt efter noget i området 5-7000K. 5000-5500K regnes for at være dagslys.

Hvad skal jeg så bruge? Jeg har fået Grolux fra den lokale forhandler som
sagde at det var det bedste...

> Hvad er din belysningsperiode? Er den styret af et tænd-slukur?

Der er et tænd-slukur på, og der er lys på i tolv timer, jeg har tidligere
haft den på ti timer, uden at det gjorde nogen forskel

> Hvad er vandtemperaturen?

Cirka 24 grader

> Hvilke af disse vokser bedst?
Cabombaen vokser bedst, hvilket passer godt med at den skal bruge jern, da
den står ovenpå et jernsøm. Bleherierne går ikke ud, men væksten går meget
langsom...

> Har du målt på vandet? Jeg er specielt interesseret i Nitrat, men fosfat
> er også interessant.
Jeg havde en overgang et lille målesæt, men dem jeg snakkede med mente ikke
at de kunne regne noget ud ud fra tallene, så det stoppede jeg med igen.

> Sådan en tur er også noget af det værste du kan gøre. Akvariet skal
> starte "forfra".
Efter to et halvt år hvor det ikke gik godt var jeg desperat og ville prøve
noget helt andet

> Lækker pumpe, men noget voldsom til et 250L planteakvarie.
Jeg tænkte at det var bedre med en for stor end en for lille pumpe

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-05-04 20:22

Jakob Johannessen skrev i et indlæg på usenet:
> Hvad skal jeg så bruge?

Jeg bruger Triton - de er rigtig gode - men ret dyre.

Der findes alternativer, men jeg kan ikke lige slynge et godt bud ud.

> Jeg har fået Grolux fra den lokale forhandler
> som sagde at det var det bedste...

Det er der desværre flere forhandlere, der gør.

> Der er et tænd-slukur på, og der er lys på i tolv timer, jeg har
> tidligere haft den på ti timer, uden at det gjorde nogen forskel

10-12 timer er fint - plantevæksten bliver vist egentlig ikke dårligere
af længere tid - men heller ikke bedre - og algevæksten vil helt sikkert
stige.

> Cirka 24 grader

Fint

> Efter to et halvt år hvor det ikke gik godt var jeg desperat og ville
> prøve noget helt andet

Ja - man kan godt blive lidt desperat - men en god løsning er så at give
akvariet en ordentlig omgang - og undlade at rense filtret og evt gemme
nogle spande vand, så man får lidt bakterieflora med over.

Hvor tit renser du i øvrigt filteret - ikke for tit forhåbentligt ?

> Jeg tænkte at det var bedre med en for stor end en for lille pumpe

Jeg har en 2026 - den er fin til et 250 liter.

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 02-05-04 20:30

> Jeg bruger Triton - de er rigtig gode - men ret dyre.
Hvis valget ligger mellem at købe dyre rør eller ofte købe nye planter, er
det sjovest at købe de dyre rør

> Ja - man kan godt blive lidt desperat - men en god løsning er så at give
> akvariet en ordentlig omgang - og undlade at rense filtret og evt gemme
> nogle spande vand, så man får lidt bakterieflora med over.
Okay, jeg havde godt nok ikke noget gammelt vand, men filteret blev ikke
renset

> Hvor tit renser du i øvrigt filteret - ikke for tit forhåbentligt ?
Det sker sjældent, et par gange om året eller noget i den stil

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-05-04 20:57

Jakob Johannessen wrote:

> Hvad skal jeg så bruge? Jeg har fået Grolux fra den lokale forhandler som
> sagde at det var det bedste...

Det er desværre en udbredt misforståelse.

Jeg har andre steder i gruppen anbefalet Osram 965 "Biolux" som et
billigt og nærmest genialt rør til planteakvarier. Den anbefaling gælder
også i dit tilfælde.

> Der er et tænd-slukur på, og der er lys på i tolv timer, jeg har tidligere
> haft den på ti timer, uden at det gjorde nogen forskel

Fint.

> Cirka 24 grader

Fint.

<KLIP>

> Jeg havde en overgang et lille målesæt, men dem jeg snakkede med mente ikke
> at de kunne regne noget ud ud fra tallene, så det stoppede jeg med igen.

Selvfølgelig kan man bruge målingerne til noget. Det drejer sig blot om
den fornødne viden. Jeg har brugt målingerne i mit eget akvarium til at
påvise at det næsten var gødningsfrit og manglede gødning.

Se tråden "Eksperimenter med gødning".

> Efter to et halvt år hvor det ikke gik godt var jeg desperat og ville prøve
> noget helt andet

Det forstår jeg godt.

> Jeg tænkte at det var bedre med en for stor end en for lille pumpe

Det er også nemmere at dæmpe en kraftig pumpe end at skrue en svagere
pumpe op

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-05-04 20:02

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> wrote in message

> I akvariet er der Cabomba carolineana, Anubias nana, Echinodorus bleheri,
> Microsorum pteropus og Elodea canadensis.
>
> Det meste af gruset er omkring 4 mm

Kun Echinodorus bruger bundlaget til noget fornuftigt, så hvis resten af
dine planter heller ikke gror, så har du et andet problem.
Cabomba og Elodea gror hvis bare der er lys nok - drop gødningen, hvis dine
planter alligevel ikke gror, overgødskning er altid af den onde.
Microsorium og anubias gror også ved begrænset lysmængde - jeg tror at dit
vand er overgødet.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 03-05-04 21:10

Jeg skal altså ud og have fat på et andet lysstofrør, men hvor meget mere
bundlag skal der være?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-05-04 09:31

Jakob Johannessen wrote:
> Jeg skal altså ud og have fat på et andet lysstofrør, men hvor meget mere
> bundlag skal der være?

Nu ved jeg ikke hvordan du har det indrettet pt., men i et 250L vil jeg
have noget der minder om en 1/4 af højden på akvariet i gruslag bagtil
og faldende frem imod forruden.

Fra : Frank Gregersen

Dato : 12-05-04 20:27

Hej vil lige komme med mit besyv til dialogen! Mine cryptocoryner og
Valisnerier vokser næsten ind i himlen og mit bundlag er meget groft! 4-6mm
og dækker 5-7cm. Jeg hverken gøder eller støvsuger bunden ved vandskift, det
passer sig selv! Belysningstiden er 9,5 timer. I et andet akvarie har jeg
helt fint chiclidesand og heri vokser planterne slet ikke! Så jeg tror ikke
dit grus er for groft, men prøv at sætte lystiden lidt ned og lad så
akvariet passe sig selv! Glem gødningen og hvis plantevæksten går tilbage så
prøv med gødningen igen.
MVH Frank gregersen