Påvise jerndisulfid
Fra : Thomas Demant

Dato : 02-05-04 13:34

I forbindelse med en syntese af jerndisulfid (pyrit, katteguld - formel:
FeS2) ud fra jern-II-sulfid (FeS), mangler jeg en metode at påvise at det
faktisk er jerndisulfid der er mit produkt.
Syntesen foregår ved opvarmning af jern(II)sulfid sammen med svovl.

Smeltepunktet for både jern-II-sulfid og jerndisulfid ligger ret tæt (hhv.
1195 grader C og 1171 grader C) og er desuden for højt.
Opløseligheden af begge er under 0,001g / 100mL vand.
Farven af jerndisulfid er gullig, mens jern-II-sulfid er sortbrun. Men pga.
svovlen, er det ikke til at skælne...

Er det muligt ved at lade jerndisulfid reagere med noget, som jern(II)sulfid
ikke reagere med eller omvendt? Eller er der nogen, der har andre forslag
til at påvise tilstedeværelsen af jerndisulfid?

Kilde til oplysningerne i denne post: Databog fysik kemi 10. udg.

Thomas

Fra : Thomas Demant

Dato : 02-05-04 14:10

> [...]
> ikke reagere med eller omvendt? Eller er der nogen, der har andre forslag
> til at påvise tilstedeværelsen af jerndisulfid?
Jeg faldt lige over
http://forum.chemie.de/HyperNews/get/forums/chemstarter-2002/3895/1.html?nogifs
Jf. dette indlæg, skulle jerdisulfid ikke reagere med saltsyre. Er der nogen
der kan af- eller bekræfte dette?
Jeg kender ikke troværdigheden af forumet, men det lyder ikke helt forkert
syntes jeg.

--
Thomas

Fra : Bo Warming

Dato : 02-05-04 20:21

Jeg så avisnotits om et sjældent FeS mineral som var opdaget - "FUNDET"
skrev de
Fe2S var vist formlen, og det skulle opstå når to meteorer rammer hinanden
inde i månen og der er stor varme. Men hvordan kan man konstatere det? Der
er da ikke spektrometri på et ikke-glødende mineral under månens overflade?

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 06-05-04 12:57

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> inde i månen og der er stor varme. Men hvordan kan man konstatere det? Der
> er da ikke spektrometri på et ikke-glødende mineral under månens

I min avis (Politiken, 2. maj) stod der, at det var Fe2Si - at det havde
fået
navnet hapeit efter forskeren Bruce Hapke fra Pittsburghs universitet- og
at det var fundet i en meteor, der stammede fra månen - dannet når en
meteor støder ind i månen.

vh tp.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 04-05-04 19:29

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der kan af- eller bekræfte dette?
> Jeg kender ikke troværdigheden af forumet, men det lyder ikke helt forkert

Jeg har gogglet på problemet og fundet (troilite = FeS):

Eakle (1922) determined that troilite to be distinct from pyrrhotite in
several respects, namely color, lack of magnetism, and solubility in
sulfuric acid. The color of untarnished troilite (freshly broken) was
observed to be light grayish-brown with no bronze-colored tinge but
oxidation darkened exposed surfaces.

Fra http://www.baymin.org/Pubs/Troilite/Troilite.html

Jeg er i tvivl om pyrit er magnetisk - hvis det er kan det være en anden
test. En goggle på 'magnetic pyrite' leder til pyrrhotite.

Carsten

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-05-04 23:03

> Fra http://www.baymin.org/Pubs/Troilite/Troilite.html
Mange tak for linket - jeg vil se på det og evt. søge videre på Google.com
med diverse søgekombinationer med "troilite".

--
Thomas

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 05-05-04 21:14

> [...]
> faktisk er jerndisulfid der er mit produkt.
> Syntesen foregår ved opvarmning af jern(II)sulfid sammen med svovl.

Pyrit (FeS2) er ustabilt ved opvarmning ved lave temperaturer
(så vidt jeg husker fra skolebogen ca. 90°C) og afgiver svovl i lukkede
kolber og svovldioxid i åbne kolber. kan det hjælpe dig?

Desuden kan jeg oplyse at pyrit er messinggult, med hårdhed 5-6½, brunsort
stregfarve.
mens pyrrhotit (Fe1-xS) er mere kobber-bronzefarvet med mørk grå-sort
stregfarve og en hårdhed på 4.
Pyrrhotit er desuden magnetisk!

Varieteten Troilit (FeS) findes næsten udelukkende i jernmeteoritter, på
månen eller i stærkt reducerende miljøer så det er nok ikke så sandsynligt,
at det optræder under dit forsøg.

Som kildehenvisning kan jeg give dig : Hurlbut & Klein (1985): Manual of
mineralogy. Wiley & Sons 20th ed.

MVH Carina Saxtorph

Fra : Thomas Demant

Dato : 06-05-04 05:50

> Pyrit (FeS2) er ustabilt ved <SNIP>
> Som kildehenvisning kan jeg give dig : Hurlbut & Klein (1985): Manual of
> mineralogy. Wiley & Sons 20th ed.

Det var en hel række interesante oplysninger - mange tak for dem.

Thomas Demant