Peugeot 405 - noget værd?
Fra : CNS

Dato : 02-05-04 13:22

Kan se der er en del Peugoet 405'ere til salg (fra starten af 90'erne), til
favorable priser (fra ca. 20.000-30.000) - er der noget, udover rust ;), man
skal kigge efter på disse vogne - og kan de overhovedet anbefales, hvis de
har kørt over 200.000 ? og hvor lang tid kan man forvente at sådan en vogn
kan køre (ved det er meget individuelt, men alligevel... der er jo forskel
på bilmærker generelt...)

Hvilken motorstørrelse skal man op i før de er "noget ved" - jeg forestiller
mig noget á la en 1.8'er ... det skal ikke være en racer, men den må da
gerne kunne rykke lidt ;)

Christian

(Ved henvendelse pr. e-mail, erstat DASH med bindestreg.)

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 02-05-04 15:47

> [...]
forestiller
> mig noget á la en 1.8'er ... det skal ikke være en racer, men den må da

Jeg har en Paugeot 405 fra '88 med 338.000km på klokken - så ja de kan godt
gå langt men det kan været dyrt. Jeg har bl.a. skiftet motor og bagtøj på
min. Her følger nogen af de oplevelse jeg har haft med bilen:

Interiør:

- Støj i kabinen knirken/raslen.
- Gode sæder med dejlig sædevarme i lænden og god sidestøtte.

Exteriøre:

- Pænt design (syndes jeg)

Undervogn:

Jeg har skiftet det meste af undervognen på min egen.

- Bagtøj har det med at skulle skiftes efter et par hundredetusinde
(bøsningerne bliver slidt) - det kan ses på at baghjulene begynder at skræve
en smule når du står bag bilen.
- Skifte bøsninger, skifte bøsninger og skifte bøsninger
(krængninsgstabilisator og forhjulsophæng har det med at være færdige med
alderen).
- Rust - den kan ruste ganske godt i undervognen - især omkring:

-> Panelerne - især hjørnerne (i bag).
-> ved bagagerummet, over reservehjulet.
-> Vangerne omkring inspektionshullerne (der hvor plast propperne sidder)
-> Vangen under køleren
-> Under bagsædet.
-> Over og omkring brændstoftanken

Motor:

- Mange Peugeot'er "skraller" i motoren (1,6 & 1,9 karburator) - men går
langt hvis den
behandles godt - min 1,9'er går (allround) 9,1 km/l men jeg køre ikke just
med blød accelration.

Andet:

Jeg har haft en del El-fejl på bl.a. tænding, motor blæser, blinklys.
Affjedringen bliver "slatten" ved mange kilometere.
Reservehjulet er elendigt placeret og giver anledning til rust.
Har skiftet knokleled - men det må beregnes som en sliddel.
Har desuden hørt gearkassen skulle være et svagt punkt - men har ikke haft
problemer. '

Gennemgå den GRUNDIGT så du er helt sikker på hvad du køber - hvis du køber.
Bilen skulle være berømt for sine gode køreindenskaber - dem har jeg ikke
mærket noget til - men det kan man jo heller ikke regne med, når der står
338.000km på klokken.

Hvis jeg skulle købe bil idag ville jeg vælge et andet mærke - er blevet
træt af franske biler (selvom de er pæne at se på). En mand fortalter mig
engang at men skal være meget varsom med 405'er der har mere en 200.000km på
klokken.

Se evt. min bil på:
http://mercedes.hjem.orangenet.dk

Ps. jeg har kørt 40.000km i min...

Mvh.

B. Madsen

Fra : Don H.

Dato : 02-05-04 17:38

[8700] Brian Mark Madsen wrote:
> Jeg har en Paugeot 405 fra '88 med 338.000km på klokken - så ja de
> kan godt gå langt men det kan været dyrt. Jeg har bl.a. skiftet motor
> og bagtøj på min.

Er 338.000km langt, med tanke på at der har været motor/bagtøjs skifte
undervejs ??

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 02-05-04 20:14

> Er 338.000km langt, med tanke på at der har været motor/bagtøjs skifte
> undervejs ??

Næ men det skete først efter de 300.000km - hvilket jeg synes er meget pænt
(det er jo ikk en Mercedes

Mvh.

B. Madsen

Fra : Henrik

Dato : 02-05-04 17:32

"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message
> [...]
forestiller
> mig noget á la en 1.8'er ... det skal ikke være en racer, men den må da

Hej,

Som "gammel" Peugeot tilhænger vil jeg da gerne bidrage med info. Jeg har
selv haft/har 205/405 MI16/GLi/406ST

Indvendigt kan jeg tilslutte mig knirkelydene - det er jo franskt De er
dog væk i 406'eren!
Ellers er det som beskrevet blæseren der har været problemet i stort set
samtlige 405'ere med et par hundredetusinde på tælleren - men en ny blæser
til ca. 1.500,- er ikke den store udgift.
Gode sæder - måske lidt for bløde i de billige modeller.

Køreegenskaberne har jeg intet at udsætte på - sammenlignet med andre mærker
i det tidsrum er de over middel. Du kan med fordel sænke den 30 mm hvis du
alligevel skifter fjedre/dæmpere - så får du en bil som næsten ikke kan
rives af vejen!

Udvendigt; rust kan jeg ikke tilslutte mig - selvfølgelig er der rust i en
10 - 15 år gammel bil, men det er meget moderat, og der hvor det sætter sig,
er det muligt for lægmand at stoppe det.
Motoren går sagtens både 4- og 500.000 km - Peugeot er kendt for meget
slidstærke motorer, blot de får olie - du skal regne med ½ -1L pr. 1000 km
når den først har gået de 200k.
1,6'eren går relativt langt på literen ved landevejs/motorvejskørsel. Min
egen har været i sydfrankrig flere gange, og har fuldt pakket med 4 personer
sagtens kunne holde 13 km/l, men topfarten er ikke noget at prale med - ca.
175 km/t på en god dag
Derudover synes jeg Pug'en har en god motorlyd - ikke meget symaskine her!

Bøsningerne skal skiftes - men ikke oftere end på andre biler. Bagbro - især
på St. Car er den udsat - du kan købe en renoveret hos Autohallen i Viborg.
De monterer smørenipler på dem, så du med jævne mellemrum kan sprøjte fedt
i, og dermed udtørrer de ikke og bliver slidt. Symptomet er som beskrevet,
baghjulene skræver ligesom på en gammel BMW!
Gearkasseproblemer kender jeg ikke til.
Hvilke biler skal ikke have strammet undervognen op efter 200k km? Nye
fjedre/torsionsstænger + dæmpere gør underværker.
Reservehjulet skal man huske at servicere - på sin vis er det smart
placeret, da man ikke behøver at tømme bagagerummet, hvis man skal skifte
hjul. Imidlertid er jo ret sjældent man punkterer, hvis overhovedet, og så
ruster det fast - husk at smøre den gevindstang som holder hjulet oppe under
vognen jævnligt med fedt!

Mvh

Henrik

Fra : peter

Dato : 02-05-04 21:07

Min erfaring er fra en 405 TD stc. med 522000 km på klokken..

Der er næsten ingen rust og kan tilslutte mig nedenstående.. Det er virkelig
en god og solid bil..