Pink Floyd - The Wall
Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-05-04 13:14

Købte denne dobbelt cd igår og hørte den til kl 4 inat - er det bare mig
eller er den cd, udover at være musisk perfekt, osse fantastisk at lytte til
rent teknisk - kvaliteten af lyden er fænomenal på mine audiovector - ingen
lyde der ikke skulle være der - virkelig en flot produktion... det var bare
lige det.... damn Mother er et godt nummer - jeg er nærmest i trance som
jeg sidder der i mørket og lytter mens resten af huset sover - en dejlig
musikoplevelse.... iaften gælder det Eric Clapton / Unplugged - håber den
holder et tilsvarende teknisk niveau... musikken ved jeg er god
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-05-04 13:17

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> lige det.... damn Mother er et godt nummer - jeg er nærmest i trance som
> jeg sidder der i mørket og lytter mens resten af huset sover - en dejlig

The Wall er musikalsk perfekt, og produktionen er ypperlig. Jeg glæder
mig dog til at den kommmer på et bedre medie (SACD/DVD-Audio el.lign.).
Der må være gemt endnu mere god lyd på den oprindelige master.

> iaften gælder det Eric Clapton / Unplugged - håber den
> holder et tilsvarende teknisk niveau... musikken ved jeg er god

Jeg har altid syntes at Clapton var lidt overvurderet :)
Men produktionen er vist ret god.

/David

Fra : Ironi

Dato : 02-05-04 15:00

> The Wall er musikalsk perfekt, og produktionen er ypperlig. Jeg glæder
> mig dog til at den kommmer på et bedre medie (SACD/DVD-Audio el.lign.).
> Der må være gemt endnu mere god lyd på den oprindelige master.

Ja, The Wall indeholder mange virkelig gode sange.
Dog må jeg indrømme, at hverken cd'en eller dvd'en findes i min
samling.....endnu.

> Jeg har altid syntes at Clapton var lidt overvurderet :)
> Men produktionen er vist ret god.

Clapton er helt sikkert en god guitarist, men alligevel synes jeg, at han er
lidt kedelig at høre på. Jeg kan ikke lige sætte fingeren på, hvorfor jeg
synes det.

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-05-04 15:37

Ironi wrote:

> Clapton er helt sikkert en god guitarist, men alligevel synes jeg, at han er
> lidt kedelig at høre på. Jeg kan ikke lige sætte fingeren på, hvorfor jeg
> synes det.

Fordi alle hans soloer lyder ens og næsten uden særegne karakteristika?

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-05-04 17:30

> Fordi alle hans soloer lyder ens og næsten uden særegne karakteristika?

jeg vil da gerne selv indrømme at det ikke er helt tilfældigt det blev
unplugged - jeg så den i sin tid på mtv og derfor turde jeg købe den - alt i
alt har jeg osse kun 2 skiver med ham incl. unplugged - ved ikke om jeg bare
ved for lidt om udgivelserne, men mange af numrene går ofte igen synes jeg -
men unplugged er ganske god.

Fra : Morten Guldager

Dato : 02-05-04 18:23

Sun, 02 May 2004 at 16:30 GMT sniper_Nolight wrote

> [...]
> ved for lidt om udgivelserne, men mange af numrene går ofte igen synes jeg -

Jeg kan selv mægtig godt lide:

Derek and the Dominos, Live at the Fillmore

Men det er en gammel live ting, så den optagetekniske kvalitet
er ikke "fantastisk".

/Morten

Fra : Steen

Dato : 02-05-04 21:56

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> bare ved for lidt om udgivelserne, men mange af numrene går ofte igen
> synes jeg - men unplugged er ganske god.

ja, han har lavet lidt for mange greatest, men jeg tror han får svært ved at
slå Elton John i greatest hits albums

--
Right now your PC is bored. It could be earning you cash instead!
<http://peer.gomez.com/peernetwork/jsp/application.jsp?Referrer=spunk99>

Fra : iddqd

Dato : 03-05-04 11:04

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> ved for lidt om udgivelserne, men mange af numrene går ofte igen synes jeg -

Er der ikke noget om at det vist faktisk ikke er ham som spiller
soloerne? Det mener jeg ihvertfald at havde hørt nogen snakke om som
havde set ham live.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Poul Erik

Dato : 03-05-04 12:04

On Mon, 03 May 2004 12:03:50 +0200, iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever>
wrote:

>Er der ikke noget om at det vist faktisk ikke er ham som spiller
>soloerne? Det mener jeg ihvertfald at havde hørt nogen snakke om som
>havde set ham live.

Der er en diskution om det er ham der spiller soloen i "Cocaine", fra
"Slowhand".

Resten skulle være godt nok.

Og om det er ham der spiller soloen i "Cocaine", skal jeg lade være
usagt. Jeg var der ikke, da den blev optaget, og ved ikke derfor ikke
hvad sandheden er.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Ironi

Dato : 02-05-04 19:51

> Fordi alle hans soloer lyder ens og næsten uden særegne karakteristika?

Tak. Jeg tror sgu, at du har ret!

Fra : Ole Thomsen

Dato : 02-05-04 19:02

David Rasmussen wrote:

> Jeg har altid syntes at Clapton var lidt overvurderet :)

Det kommer jo an på hvad man vurderer ham på. Jeg synes alene den
tidligste del af hans karriere sikrer ham en plads i rockhistorien og på
min pladehylde, og det han har lavet siden er af blandet kvalitet men
med perler imellem.

F.eks. er Just One Night min favorit live blues-rock plade. Mjahh,
sammen med Rory Gallaghers Stage Struck kommer jeg lige i tanke om....

Ole Thomsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-05-04 19:14

Ole Thomsen wrote:

> Det kommer jo an på hvad man vurderer ham på.

Jeg synes absolut at han er en habil musiker. Men dels synes jeg selv
som sagt at meget af det er kedeligt og uinteressant og uden konklikt,
selv om det er "godt" (håndværksmæssigt), og dels mener jeg at han er
overvurderet. Hvis du spørger en tilfældig person på gaden i Danmark om
han/hun kender Eric Clapton, vil svaret være et ja. Alle ved hvem han
er. Folk skriver/skrev "Clapton er Gud" på murerne. Han er _guitaristen_
i den folkelige bevidsthed (sammen med Hendrix og nogle få andre). Hvis
du, for nu at nævne noget for tråden aktuelt, spørger om han/hun kender
David Gilmour, så vil mange svare nej. Og David Gilmour er en mindst
lige så dygtig guitarist, og spiller noget som jeg i hvert fald synes er
voldsomt meget mere interessant end Clapton nogensinde har gjort.

/David

Fra : Ole Thomsen

Dato : 02-05-04 19:44

David Rasmussen wrote:

> Og David
> Gilmour er en mindst lige så dygtig guitarist, og spiller noget som
> jeg i hvert fald synes er voldsomt meget mere interessant end Clapton
> nogensinde har gjort.

Sammenligner du ikke æbler med bananer? Som jeg ser det kan man ikke
måle de to med hinanden.

Prøv at høre Roger Waters 5.01 am fra The Pros and Cons of Hitch Hiking,
hvis den Clapton solo ikke rører dig må du være lavet af sten.

Roger Waters må iøvrigt være i stand til at bringe det bedste frem i en
guitarist, Jeff Beck har i mine øjne en af sin karrieres højdepunkter på
Amused to Death.

Ole Thomsen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-05-04 20:46

> [...]
>
> Roger Waters må iøvrigt være i stand til at bringe det bedste frem i en
> guitarist, Jeff Beck har i mine øjne en af sin karrieres højdepunkter på

jeg købte amused to death efter at have hørt om den herinde og nu har jeg så
købt the wall - det er faktisk ikke længe siden at jeg fik lært at roger
waters var fra Pink Floyd - i ved man skifter smag efterhånden som man ældes
og det er først nu indenfor det seneste års tid jeg er begyndt at høre Pink
Floyd/Roger Waters og jeg kan næsten høre på jer herinde at jeg stadig har
meget godt tilgode, hvilket jo er skønt - af ældre dato har jeg altid mere
hørt the doors, jimi hendrix, dire straits, cream og den slags, men altså
først nu pink floyd og roger waters - anbefal endelig noget jeg ikke kan
leve foruden, for ærligt talt kender jeg kun the wall og amused to death. -
mange snakker om dave matthews band og det kender jeg overhovedet ikke -
derfor har jeg ikke rigtigt turde bruge sparepengene på det - mine krav er
selvfølge medrivende musik - når jeg hører musik er jeg ikke nødvendigvis
typen der spiller højt - jeg nyder bedst musik om natten hvor alt er
stille - oven i det er jeg en sucker for gode tekniske produktioner - altså
ingen mp3! - men ingen regler uden undtagelser - ind i mellem hører jeg rage
against the machine for fuld knald - men stadig i god kvalitet. - hvad
har i på hylderne?

Fra : Ole Thomsen

Dato : 02-05-04 20:56

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> altså ingen mp3! - men ingen regler uden undtagelser - ind i mellem
> hører jeg rage against the machine for fuld knald - men stadig i

RATM er goe!

Inden du farer ud og køber Roger Waters Pros and Cons vil jeg skynde mig
at sige at den ud over titelnummeret viser Roger Waters i hans mest
utilgængelige hjørne - kun for liebhavere.

Ole Thomsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-05-04 09:58

Ole Thomsen wrote:

> Inden du farer ud og køber Roger Waters Pros and Cons vil jeg skynde mig
> at sige at den ud over titelnummeret viser Roger Waters i hans mest
> utilgængelige hjørne - kun for liebhavere.

Jeg synes at titelnummeret er lidt corny. Resten af pladen er superfed.
Hvis man godt kan lide The Wall og Amused To Death tror jeg også at man
kan lide TPACOH.

/David

Fra : Mads Breddam

Dato : 02-05-04 21:07

> [...]
death. -
> mange snakker om dave matthews band og det kender jeg overhovedet ikke -

Pink Floyd:
Meddle
The Final Cut
Animals
Wish You Were Here
Dark Side of the Moon

....og i særdeleshed de to sidste. De er efter min mening de bedste Pink
Floyd album sammen med The Wall. Det er også sådan ca. dem der udgør Roger
Waters' storhedstid om man vil... DVD'en Pink Floyd - Pompeii er også MAX
fed.

Ellers:
Sigur Ros - Agætis Byrjun og ( )
Tom Waits - Der er meget som er _meget_ forskelligt. Stille og roligt: Blue
Valentine og Foreign Affair, mere gang i den: BigTime og Blood Money.
Tori Amos - Little Earthquakes, Under the Pink og Scarletts Walk. Ellers er
der lige udkommet en opsamling som giver et fornuftigt billede af de første
plader.

Det er det der pt. kører her.

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : Sune Salminen

Dato : 02-05-04 23:53

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> altså ingen mp3! - men ingen regler uden undtagelser - ind i mellem
> hører jeg rage against the machine for fuld knald - men stadig i

Yes - Fragile.. synes lyden er helt suveræn, og så har jeg et blødt
punkt for trommeslageren Bill Bruford. Det virker næsten forkert godt
når man tænker på hvor gammel den er. Og så er der jo Steely Dan's
klassiske albun 'Aja' fra den nye remastered serie. Deres lydtekniker
var vistnok tidligere tekniker på et atomkraftværk. Så deet.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-05-04 09:57

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> leve foruden, for ærligt talt kender jeg kun the wall og amused to death.

Åh, der er meget...

Jeg kan anbefale Animals, The Final Cut, Dark Side Of The Moon, Wish You
Were Here, Meddle og mange andre. De er alle sublimt produceret. Dark
Side Of The Moon var jo en milepæl i musikhistorien, ikke mindst pga.
produktionen. Det er den plade der har ligget længst tid på
Billboard-hitlisten: 741 uger i træk fra den først kom ind på listen.
Det er over 14 år!

Rage er også fedt :)

/David

Fra : kautaq

Dato : 04-05-04 14:04

sniper_Nolight wrote:

> først nu pink floyd og roger waters - anbefal endelig noget jeg ikke kan
> leve foruden, for ærligt talt kender jeg kun the wall og amused to death. -

Jeg holder meget af at lytte til Pink Floyd (a lot), men jeg
gider kun at beskæftige mig med det kommer før 1971. Det der
kommer derefter keder mig og jeg har solgt det hele - undtagen
altså det før 1971.

Her er min Pink Floyd samling:

The Piper at the Gates of Dawn - LP+CD
A Saucerful of Secrets - LP
A Nice Pair - 2LP (1. + 2. som dobbelt-lp)
Masters of Rock LP - (opsamling med alle singler + b-sider)
Soundtrack from the Film "More" LP
Ummagumma - live+studio - 2LP
Meddle - LP
Live in Pompeii (VHS - har ikke fået købt DVDen endnu

Musikken på disse plader ligger absolut i top-ti af det
bedste musik jeg kender, og kan tænke mig at lytte til.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-05-04 15:49

kautaq skrev:

> Meddle - LP

Ja, nr. 6 "Echoes", fuld hammer på - fra minut 4:56 til
minut 11:20 - den "overgang" i minut 7:01 *ryster*.

Men hvordan kan du leve uden *hjerteslaget* i "Dark Side
Of The Moon"? Gør det noget at den er fra 1973?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-05-04 16:00

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Ja, nr. 6 "Echoes", fuld hammer på - fra minut 4:56 til
> minut 11:20 - den "overgang" i minut 7:01 *ryster*.

Nu har jeg ikke lige været inde i stuen og checke efter, men er 7:01 der
hvor Gilmour starter på sit totalt fede riff der primært består af
kvinter og kvarter? _Det_ er fedt.

/David

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-05-04 16:16

David Rasmussen skrev:
> Nu har jeg ikke lige været inde i stuen og checke efter, men er
> 7:01 der hvor Gilmour starter på sit totalt fede riff der primært
> består af kvinter og kvarter? _Det_ er fedt.

Nej, det er nærmest et skift i "rytmens intensitet", som jeg
opfatter det. Jeg spiller ikke selv - nyder kun - men det er
bare *så fed* en overgang, dér i minut 7:01
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-05-04 16:26

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Nej, det er nærmest et skift i "rytmens intensitet", som jeg
> opfatter det. Jeg spiller ikke selv - nyder kun - men det er
> bare *så fed* en overgang, dér i minut 7:01

Jeg tror det er samme sted jeg mener. Jeg checker det senere :)

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-05-04 17:07

> Jeg tror det er samme sted jeg mener. Jeg checker det senere :)

er det en pink floyd plade der hedder Meddle i taler om eller hvad?

the wall - disc 1 - nr 6 - Mother... damn det nummer er lige så jeg får
gåsehud!

er der mere i den stil fra deres hånd må jeg eje det.

Fra : kautaq

Dato : 04-05-04 17:19

sniper_Nolight wrote:

> er det en pink floyd plade der hedder Meddle i taler om eller hvad?

Det var jo lige det jeg skrev til dig for et par timer siden?????

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-05-04 19:04

> Det var jo lige det jeg skrev til dig for et par timer siden?????

ja jeg læste godt dine titler, bed dog ikke lige mærke i at de alle var pink
floyd titler - der er åbenbart en masse pink floyd titler og roger waters
alene - jeg har bare skrevet titler op og aner ikke rigtigt hvad der er pink
floyd og hvad der er roger - men noteret er de

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-05-04 19:28

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> alene - jeg har bare skrevet titler op og aner ikke rigtigt hvad der er pink
> floyd og hvad der er roger - men noteret er de

Gilmours soloudspil er også værd at lytte til. Især "About Face" efter
min mening.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-05-04 19:33

> Gilmours soloudspil er også værd at lytte til. Især "About Face" efter
> min mening.

Gilmour som var guitarist i pink floyd - jeg har slet ikke alle de navne på
plads, så godt kender jeg langtfra til pink floyd, men jeg tror jeg har et
ok begynder overblik nu

Fra : Poul Erik

Dato : 04-05-04 22:18

On Tue, 4 May 2004 20:32:42 +0200, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

>Gilmour som var guitarist i pink floyd - jeg har slet ikke alle de navne på
>plads, så godt kender jeg langtfra til pink floyd, men jeg tror jeg har et
>ok begynder overblik nu

Lige lidt om Pink Floyd mm. fra Rock Leksikon'et

Pink Floyd

Engelsk gruppe dannet i efteråret 1965 i London under navnet Sigma 6,
som via navnene The Tea Set og The Architectural Abdabs (opkaldt efter
The Regent Street Polytechnic, hvor gruppens medlemmer studerede) blev
til The Pink Floyd Sound senere samme år - opkaldt efter de to
amerikanske bluesmusikere Pink Anderson og Floyd Council. Gruppen
bestod da af Syd Barrett (el-g, vo), Brian Close (el-g, vo), Roger
Waters (el-b, vo), Rick Wright (keyb) (født Richard William Wright) og
Nick Mason (dm) (født Nicholas Berkeley Mason).

Gruppen spillede oprindeligt rhythm'n'blues, påvirket af bl.a. The
Rolling Stones og Blues Magoos, men begyndte snart at eksperimentere
med forstærkere, dias, film og lysshows. Gruppen forenklede sit navn
til Pink Floyd og gav sin første koncert på The Countdown Club i
London, inden den fra marts 1966 blev hyret som fast band i det
psykedeliske show Spontaneous Underground på Marquee Club.

Close forlod gruppen, som ændrede musikalsk stil til lange, modale
forløb, som den ofte spillede i 1966 og 1967 i klubben UFO i London.
Gruppens tekster blev alle på det tidspunkt skrevet af Barrett, der
også komponerede det meste af musikken.

Med Joe Boyd som producer indspillede gruppen den 27. februar 1967 i
et 8-spors-studie i Chelsea tre sange. Bl.a. Barretts underlige og
kontroversielle sang Arnold Layne, som blev gruppens pladedebut (1) og
et pænt singlehit (senere samlet sammen med andre singler på (8)) samt
de lange eksperimenterende instrumentalnumre Interstellar Overdrive og
Nick's Boogie. De to indgik desuden i soundtracket til Peter
Whiteheads film Tonight Let's All Make Love In London (4), som fik
premiere i London i oktober 1968.

Sidstnævnte sang blev dog først udsendt på cd-udgaven i 1990. Kortere
versioner af Interstellar Overdrive fandtes dels i filmen San
Francisco og på gruppens debut-lp (2), som blev indspillet i august
1967.

Forinden havde Pink Floyd dog optrådt den 29. april 1967 ved
arrangementet The 14-Hour Technicolor Dream i Alexandra Palace,
London, og fået nok et hit med singlen See Emily Play. Gruppen
turnerede i efteråret 1967 i Europa, de spillede bl.a. i København i
september, og i USA uden større publikum til den svært tilgængelige
musik.

Barrett blev samtidig mere og mere indisponeret på grund af
lsd-misbrug. Efter indspilningen af (3) i december 1967, hvor han kun
medvirkede i tre numre og kun havde komponeret én sang, Jugband Blues,
indtrådte Dave Gilmour (el-g). I april 1968 blev Barrett smidt ud af
gruppen, men da han for mange var synonym med Pink Floyd, forblev han
en kultfigur.

I maj 1968 turnerede Pink Floyd på ny i Europa. Gruppen indspillede
soundtracks til Peter Sykes film Committee og til Barbet Schroeders
film More (4), som førte den eksperimenterende linie videre, dog uden
Barretts små psykedeliske sange. Gruppen blev dog accepteret af et
stadigt voksende publikum. De droppede lysshowet og arbejdede fra 1969
med et 60-graders lydanlæg i en koncertform med lange musikalske
forløb, bl.a. på en Europa-turné fra september til november 1969.

Pink Floyd havde på det tidspunkt indspillet dobbelt-lp'en (6), som
indeholder en live-plade og en studieplade med bidrag fra hver af de
fire medlemmer. De indspillede endvidere tre sange til Michaelangelo
Antonionis' film Zabriskie Point (7), inden gruppen i sommeren 1970
opførte Atom Heart Mother, bl.a. i USA, med kor, blæsere og strygere.

Det efterfølgende studiealbum (8) blev en stor succes i England, og
efter lp'en (10), der bl.a. indeholder kompositionen Echoes, der
fyldte en hel pladeside, indspillede Pink Floyd i 1971 soundtracket
til Barbet Schroeders film The Valley (11). Gruppen indspillede bl.a.
under en koncert i Pompeii-filmen Pink Floyd At Pompeii, som fik
premiere i Edinburgh i september 1972.

Måneden efter begyndte gruppen en tre-måneder lang Europa-turné, men
de var forinden i maj begyndt indspilningen af (12), som fortsatte til
januar 1973. Lp'en blev Pink Floyds og en af rockhistoriens største
succeser med et samlet salg på mere end 20 millioner eksemplarer,
således lå den på Billboards Top 200 i mere end 15 år! Musikken var,
inden lp'en blev indspillet, også opført live med præ-indspillede
quadrofoniske bånd og synthesizers.

I resten af 1973 og 1974 indspillede gruppen ikke, men turnerede
intensivt i både Europa og USA, og i juli 1975 optrådte gruppen bl.a.
på Knebworth Festivalen, hvor en af gruppens effekter var Spitfire
fly!

Pink Floyd var samme år begyndt indspilningen af (13), som bl.a.
indeholder hyldesten til Barrett Shine On You Crazy Diamond, som i
midten af 90'erne stadig var på gruppens koncertrepertoire. Roy Harper
medvirkede også på (13), der ligesom efterfølgeren (14) begge blev
kanonsucceser overalt. Godt hjulpet af en længere Animals-turné i
1977, som begyndte i Tyskland i januar og sluttede i Canada i juli.

De fire musikere holdt derefter pause for bl.a. at pleje individuelle
interesser. Både Gilmour og Wright indspillede solo-lp'er (23), mens
Mason arbejdede som producer for The Damned og indspillede med Steve
Hillage. Senere udsendte han også som solist (25), indspillet med
bl.a. Carla Bley og Robert Wyatt.

Pink Floyd indspillede i 1979 Waters' store værk The Wall (16) om
England og fascistiske tendenser. Gruppen fik i december samme år sit
første engelske singlehit siden 1967 med Another Brick In The Wall,
der blev nr. 1 på hitlisten. Gruppen turnerede i 1980 og 1981 med et
gigantisk sceneshow, hvor en mur blev bygget op mellem publikum og
gruppen, men den styrtede sammen, efterhånden som showet skred frem.

Showet blev en kolossal succes, men en økonomisk katastrofe, og det
blev af samme grund kun opført ialt 29 gange med sidste opførsel på
Earls Court i London 17. juni 1981. Albummet blev senere fulgt op af
en film med Bob Geldof (ex-The Boomtown Rats) i hovedrollen om barnet,
der vokser op uden at have fået lov til at være barn. Om aldrig at
kunne bryde gennem muren mellem drøm og virkelighed. Filmen havde
premiere i London 14. juli 1982.

Interne problemer mellem Waters, som havde taget magten i Pink Floyd,
på den ene side og Gilmour, Mason og Wright på den anden, bevirkede,
at Wright i efteråret 1981 forlod gruppen. Han blev erstattet af
Michael Kamen (keyb), og gruppen begyndte i februar 1983 at indspille
(18). Lp'en havde et antikrigstema og var næsten et
Waters-soloprojekt.

Det stod således klart, at Pink Floyd i de sidste ti år nærmest havde
været synonym med Waters med de øvrige medlemmer som statister.
Gruppen gik i opløsning i 1983, hvorefter Gilmour på ny arbejdede som
både solist, producer og sessionmusiker. Wright indledte et samarbejde
med Dee Harris (ex-Fashion) under navnet Zee (25), og Mason med Rick
Fenn omkring lp'en (27) og en 30-minutter lang film Life Could Be A
Dream om sin interesse for bilvæddeløb.

Waters indspillede et soloalbum og tog i 1984 på en økonomisk
katastrofal soloturné, inden han i 1986 skrev musik til
antikrigs-tegnefilmen When The Wind Blows. I november 1986 genoptog
Gilmour, Mason og Wright samarbejdet under navnet Pink Floyd efter, at
et forbud fra Waters var blevet underkendt ved de engelske domstole.
Nu med Gilmour som hovedkomponist indspillede de lp'en (19). Den blev
en stor succes og fulgtes op fra september 1987 af en tolv måneder
lang verdensturné, hvor gruppen bl.a. spillede på Gentofte Stadion i
København 31. juli 1988.

Efter at gruppen havde spillet 155 koncerter i 15 lande for ialt 10
millioner mennesker, sluttede turnéen i september 1988, og
live-albummet (20) blev kort efter udsendt. Gruppen holdt derefter på
ny pause, men gav den 22. juli 1989 en enkelt koncert i Venedig,
Italien, som blev tv-transmitteret over hele verden.

Pink Floyd spillede i juni 1990 ved festivalen i Knebworth, England,
hvor Wright igen var erstattet af Kamen. Med Wright tilbage igen og
som trioen Gilmour, Mason og Wright begyndte de indspilningerne af
albummet (22) i 1993. Herefter tog de i 1994 på en ny verdensturné, og
spillede bl.a. i Parken i København 25. august 1994. Siden Pink Floyd
blev reduceret til en trio, har de turneret med et fast band med Tim
Renwick (el-g), Guy Pratt (el-b), Jon Carin (keyb) og Gary Wallis
(dm).

I 1994 blev en række Pink Floyd-sange indspillet af The Royal
Philharmonic Orchestra (28), og mens de lå stille, udsendte Wright i
1996 solopladen (25), indspillet i samarbejde med arrangøren Anthony
Moore og med bl.a. Tim Renwick (el-g); Pino Palladino (el- b); Sinead
O'Connor (vo), Kate St. John (oboe) (ex-Dream Academy)

Numrene i () henfører til numrene i deres discografi, som kommer her.
Desværre er den ikke helt "up to date":

1: Arnold Layne (Columbia DB 8156) (S.3/67) Pink Floyd
2: The Piper At The Gates Of Dawn (Columbia SCX 6157) (LP.8/67) Pink
Floyd
3: A Saucerful Of Secrets (Columbia SCX 6258) (LP.7/68) Pink Floyd
4: Tonight Let's All Make Love In London (Instant INLP 002)
(soundtrack-samp.-LP.68) (genudsendt med hidtil uudgivet Pink
Floyd-materiale på (See For Miles SEE CD 258) (CD.10/90)) Pink Floyd
5: More (Columbia SCX 6346) (Soundtrack-LP.7/69) Pink Floyd
6: Ummagumma (Columbia SHDW 1/2) (2LP.11/69) Pink Floyd
7: Zabriskie Point (MGM 2315.002) (Soundtrack-LP.3/70) Pink Floyd
8: Atom Heart Mother (Harvest SHVL 781) (LP.10/70) Pink Floyd
9: Relics (Starline SRS 5071) (Comp.-LP.8/71) Pink Floyd
10: Meddle (Harvest SHVL 795) (LP.11/71) Pink Floyd
11: Obscured By Clouds (Harvest SHSP 4020) (LP.1/72) Pink Floyd
12: Dark Side Of The Moon (Harvest SHVL 804) (LP.3/73) Pink Floyd
13: Wish You Were Here (Harvest SHVL 814) (LP.9/75) Pink Floyd
14: Animals (Harvest SHVL 815) (LP.12/76) Pink Floyd
15: The First XI (Harvest PF 11) (Comp.-11LP-box.79) (indeholder 2, 3,
5, 6, 8, 9, 10, 11, 14 og picture disc af 12 og 13) Pink Floyd
16: The Wall (Harvest SHDW 411) (2LP.11/79) Pink Floyd
17: A Collection Of Great Dance Songs (Harvest SHVL 822)
(Comp.-LP.11/81) Pink Floyd
18: The Final Cut (Harvest SHPF 1983) (LP.3/83) Pink Floyd
19: A Momentary Lapse Of Reason (EMI EMD 1003) (LP.9/87) Pink Floyd
20: Delicate Sound Of Thunder (EMI EQ 5009) (Live-2LP.11/88) Pink
Floyd
21: Shine On (EMI PFBOX 1) (Comp.-9CD-box.11/92) (indeholder 3, 10,
12, 13, 14, 16, 19 og den ikke tidligere udsendte opsamlings-CD The
Early Singles) Pink Floyd
22: The Division Bell (EMI EMD 1055) (CD.4/94) Pink Floyd
23: Pulse (EMI EMD 1078) (Live-2CD.5/95) Pink Floyd
24: Wet Dream (Harvest SHVL 818) (LP.11/78) Richard Wright
25: Broken China (EMI CDEMD 1098) (CD.11/96) Richard Wright
26: Identify (Harvest SHSP 2401011) (LP.4/84) Zee
27: The Fictitious Sports (Harvest SHSP 4116) (LP.5/81) Nick Mason
28: Profiles (Harvest EJ 2403761) (LP.8/85) Mason & Fenn
29: The Royal Philharmonic Orchestra Plays Pink Floyd (Edel 0028382
EDL) (CD.94) The Royal Philharmonic Orchestra

Her kommer tilsvarende med Roger Water:

Engelsk sanger, bassist, guitarist, trommeslager, komponist og
sangskriver, født 6. september 1944 i Great Bookham, Cambs.

Roger Waters var med til at danne Pink Floyd i 1965, og han var medlem
dér til 1983. I de sidste ca. 10 år fungerede han som gruppens absolut
ledende kraft og var ophavsmand til bl.a. The Wall og The Final Cut.
Roger Waters indspillede dog allerede i 1970 et soundtrack (1) sammen
med sangeren og keyboardspilleren Ron Geesin til Roy Battersbys
dokumentarfilm The Body. Geesin indspillede siden i 70'erne yderligere
fire lp'er på eget selskab, og han indspillede i 1971 med sangerinden
Bridget St. John.

I maj 1983 var Roger Waters på egne ben, og hans første udspil var
hyldesten til Bob Dylan (2) med Eric Clapton (el-g); Michael Kamen
(keyb) (senere i Pink Floyd); Andy Bown (org, g); Andy Newmark (dm) og
Madeline Bell (vo).

I juni 1984 tog han på en ikke særlig vellykket turné med premiere i
Stockholm med Clapton, Kamen, Newmark; Tim Renwick (el-g) (senere i
Pink Floyd) og Chris Stainton (el-g). Han skrev musik til tegnefilmen
mod atomkrig When The Wind Blows (3). Med en fiktiv californisk
radiostation som tema indspillede han desuden (4) med The Bleeding
Heart Band bestående af Jay Stapley (el-g); Andy Fairweather Low
(el-g); Ian Ritchie (keyb); Mel Collins (s) og Grahm Broad (dm, perc).
Lp'en var en satire over kommunikations-boomet, monetarismen og
svækkelsen af amerikansk rockradio.

Roger Waters turnerede i august-december 1987 med K.A.O.S.
Rocktheatre, der også spillede brudstykker af The Wall og Dark Side Of
The Moon, og han præsenterede nye visuelle effekter. Han satte igen
The Wall op i New York, Los Angeles, London og Dortmund, og han stod
for den definitive opførelse 21. juli 1990 i Berlin som støtte for
Memorial Fund For Disaster Relief og med verdens hidtil største
sceneshow på Potzdamer Platz i Berlin, hvor muren tidligere havde
stået. The Wall blev tv-transmitteret til mange lande og viste en
gigantisk mur af plastiksten, som til sidst styrtede sammen.

Angiveligt 300.000 tilskuere kunne se Roger Waters med hans band, der
bestod af Broad; Fairweather Low; Snowy White (el-g) (ex-Thin Lizzy)
og Peter Wood (keyb). Der var gæsteoptræden af bl.a. Sinead O'Connor,
The Band, Scorpions, Bryan Adams, Thomas Dolby, Van Morrison, Cyndi
Lauper, Marianne Faithfull, Joni Mitchell, The Hooters, Østberlins
Symfoniorkester og skuespillerne Tim Curry og Albert Finney.

Roger Waters gik umiddelbart herefter i gang med indspilningen af (6)
med bl.a. Jeff Beck (el-g), Rita Coolidge (vo). Pladen blev dog ikke
den store succes. Han var politikeren, moralisten og den store
iscenesætter i Pink Floyd, og som solist har han forsøgt at videreføre
sine idéer, som bl.a. indebærer disse gigantiske sceneshows. Han har
dog ikke opnået samme karisma, som "modergruppen" stadig besidder i
midten af 90'erne.

Discografi:

1: Music From The Body (Harvest SHSP 4008) (Soundtrack-LP.10/70) Ron
Geesin & Roger Waters
2: The Pros And Cons Of Hitch Hiking (Harvest SHVL 240105) (LP.5/84)
Roger Waters
3: When The Wind Blows (Virgin V 2406) (LP.11/86) Roger Waters
4: Radio K.A.O.S. (EMI KAOS 1) (LP.6/87) Roger Waters
5: The Wall - Live In Berlin (Mercury 846 611-2) (Live-2CD.9/90) Roger
Waters
6: Amused To Death (Columbia 468761-2) (CD.9/92) Roger Waters

Gilmour, David (Dave)

Engelsk guitarist og sanger, født 6. marts 1944 i Cambridge. David
Gilmour spillede i midten af 60'erne i et lokalt band, The Ramblers,
og blev i januar 1968 medlem af gruppen Pink Floyd. Her fungerede han
ofte som lead-sanger, og han bidrog desuden med en stor del af
gruppens repertoire indtil gruppens opløsning i 1983.

David Gilmour debuterede som solist i 1978 med lp'en (1) med
hovedsagelig egen musik og akkompagnement af bl.a. Rick Wills (el-b)
(senere i Foreigner). Han havde tre år tidligere mødt Kate Bush, som
han producerede nogle demo-indspilninger for. Disse indspilninger var
senere med til at give hende kontrakt med EMI. Dér lp-debuterede hun
med The Kick Inside, der var indspillet med bl.a. David Gilmour.

På det tidspunkt havde David Gilmour også indspillet med bl.a. Kevin
Ayers, Peter Frampton, Roxy Music og John Willie Wilson (dm, perc)
(ex-Sutherland Brothers & Quiver), ligesom han var kraftigt involveret
i Syd Barretts solokarriere i 1969-70.

I 1984 vendte David Gilmour tilbage som solist med (2), der var
indspillet med Jeff Porcaro (dm, perc) (Toto); Pino Palladino (el-b)
(ex-Gary Numans band) og Ian Kewley (keyb) (ex-Limey) samt
gæstemusikere som Stevie Winwood og Jon Lord.

Endvidere medvirkede The National Philharmonic Orchestra med
arrangementer af Michael Kamen, som han også havde spillet med i Pink
Floyd. Lp'en indeholdt tekster af bl.a. Pete Townshend, og musikken
spændte fra det akustisk prægede til det mere funky. I forbindelse med
lp'en turnerede David Gilmour med eget band, der talte Mick Ralphs
(el-g) (ex-Bad Company); Gregg Dechart (keyb); Mickey Feat (el-b)
(ex-Van Morrisons band); Chris Slade (dm) (ex-Manfred Mann) og Jody
Linscott (perc).

David Gilmour spillede i Falkoner Teatret i København 25. april 1984
med både nyt original-materiale og gamle Pink Floyd-numre.

I samme periode medvirkede David Gilmour på indspilninger med bl.a.
Grace Jones, Duran Durans fritidsgruppe Arcadia og med Bryan Ferry,
som han optrådte med ved Live Aid-koncerten 13. juli 1985 på Wembley
Stadium i London. Han producerede to lp'er med The Dream Academy, og
han spillede en periode med Townshend i dennes fritidsprojekt Deep
End. I 1987 var han med til at gendanne Pink Floyd - nu som
hovedleverandør af musik og tekst og som producer.

David Gilmour, der er en teknisk dygtig guitarist med sin helt egen
sound, har lige siden indspillet og turneret med gruppen. Han har dog
også i slutningen af 80'erne og begyndelsen af 90'erne sideløbende
spillet og indspillet i jazzsammenhænge med amerikanske musikere som
Greg Osby og Steve Coleman, med kornetisten Graham Haynes og gruppen
Blue Print.

David Gilmour medvirkede bl.a. også på bassisten Kevin Bruce Harris'
album And They Walked Amongst The People.

Discografi:
1: David Gilmour (Harvest SHVL 817) (LP.6/78) Gilmour, David (Dave)
2: About Face (Harvest SHSP 2400791) (LP.3/84) Gilmour, David (Dave)

Og Syd Barrett:

Engelsk sanger, guitarist og komponist, født Roger Keith Barrett 6.
januar 1946 i Cambridge. Barrett dannede i 1964 Pink Floyd, mens han
studerede på Camberwell Art School i London. Gruppen indspillede i
1967 hans komposition Arnold Layne, som straks blev et stort hit. Den
blev efterfulgt af hans See Emily Play. Albummet (1) blev en succes i
flere lande og etablerede Pink Floyd som et af de væsentligste navne
inden for den psykedeliske musik og engelsk rock i det hele taget.
Barrett havde ikke nogen stærk karakter og rollen som rock'n'roll-star
blev for meget for ham. Han blev usikker og bange og søgte tilflugt i
stoffernes tågede verden. Det menes, at hans eksperimenter med lsd
førte til hans sammenbrud og afgang fra Pink Floyd 6. april 1968.

I 1970 forsøgte Barrett et comeback med et soloalbum (2), som for det
meste bestod af hans slingrende stemme og en akkompagnerende guitar.
Pladen var produceret af David Gilmour og Roger Waters. Senere samme
år udkom (3), denne gang med lidt mere regulær rockmusik, om end den
var meget drømmeagtig. Ingen af pladerne opnåede på det tidspunkt
nogen større succes.

Et forsøg på at danne en ny gruppe Stars i 1972 floppede, og Barrett
forsvandt fra omverdenen. Siden har han været en af rockens mest
gådefulde myter. I efteråret 1982 blev han fundet af et par franske
journalister. Han boede da i Cambridge i et hus med sin mor, hvor han
tilsyneladende fik al sin tid til at gå med at drikke te og se tv.

Timothy Sommer fra Hugo Largo tilbød som A&R-chef (repertoire-chef)
for Atlantic Records i USA i slutningen af 1993 Syd Barrett godt to
millioner kr. bare for at gå i studiet: "His entire involvement could
be limited to strumming a few songs in his living room. The songs
could be of any nature, could reflect any state of art Syd is capable
of achieving - fragmentary, covers, acapella non-pop, even entirely
instrumental or, for that matter, spoken word". Henvendelsen gav intet
svar.

(1) er Barretts hovedværk og en af rockens milepæle med sin flimrende
og farverige eventyrverden. Der er langt fra den til de
usammenhængende sange på (2) og (3), som dog er genudsendt. For mange
unge rockmusikere er Barrett noget af en legende og han har været
inspirationskilde for bl.a. The Rain Parade og ikke mindst Robyn
Hitchcock.

På grund af den megen kultdyrkelse af ham udsendte EMI i 1993 en box
(6) med 3 cd'er med alle numrene fra (2, 3 og 5) samt diverse
outtakes.

Discografi:

1: The Piper At The Gates Of Dawn (Columbia SCX 6157) (LP.67) Pink
Floyd
2: The Madcap Laughs (Harvest SHVL 765) (LP.70) Syd Barrett
3: Barrett (Harvest SHSP 4007) (LP.70) Syd Barrett
4: The Peel Sessions (24/2/70) (Strange Fruit SFPS 043) (12"-EP.1/88)
Syd Barrett
5: Opel (Harvest SHSP 4126) (LP.10/88) Syd Barrett
6: Crazy Diamond - The Complete Syd Barrett (EMI SYDBOX 1)
(Comp.3CD.6/93) Syd Barrett

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-05-04 19:52

sniper_Nolight skrev:
> the wall - disc 1 - nr 6 - Mother... damn det nummer er lige så
> jeg får gåsehud!

Det samme her!

> er der mere i den stil fra deres hånd må jeg eje det.

Få fat i dvd'en med Gilmour fra Royal Albert Hall for nylig.
(Jeg har ikke lige navnet på den nu).

Og disc 2 - nr. 6 "Comfortably Numb" som David allerede
har nævnt længere nede i tråden. Det er guf så det gør ondt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-05-04 20:16

> Få fat i dvd'en med Gilmour fra Royal Albert Hall for nylig.
> (Jeg har ikke lige navnet på den nu).

ok - dvd - jeg troede egentlig ikke koncerter på tv var noget for mig, men
så så jeg mindekoncerten for George Harrison (huuuge Beatles fan i am) og
det var helt fantastisk - selvfølgelig med surrounden sat til og Pro Logic -
den må jeg eje med dts - samme uge så vi Robbie Williams in Knebworth - RW
er ikke lige helt min smag, men koncerten var helt fantastisk i 5.1 - så jeg
kunne godt finde på at udvide filmbiblioteket med nogle koncerter.

> Og disc 2 - nr. 6 "Comfortably Numb" som David allerede
> har nævnt længere nede i tråden. Det er guf så det gør ondt.

Helt enig! - med de skiver får man simpelthen både en musisk og teknisk
oplevelse udover det sædvanlige, men det har jeg vist nævnt 100 gange

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-05-04 12:40

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Få fat i dvd'en med Gilmour fra Royal Albert Hall for nylig.
> (Jeg har ikke lige navnet på den nu).

Lad mig da i øvrigt anbefale DVD'en af Roger Waters' "In The
Flesh"-koncert.

Den er go'.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : kautaq

Dato : 04-05-04 17:16

Herluf Holdt wrote:

> Ja, nr. 6 "Echoes", fuld hammer på - fra minut 4:56 til
> minut 11:20 - den "overgang" i minut 7:01 *ryster*.

Nr. 6?
Nåhh, du mener nr. 1 på side 2.
Ja overgangen mellem part 1 og part 2 er meget flot, part 2
er nu heller ikke ringe og tro mig; den er endnu federe på
Live in Pompei - lyden er lidt mere rå og ikke så poleret som
i studieversionen.

På et tidspunkt spillede jeg med en trommeslager der også
var helt opslugt af det gamle Pink Floyd. Hvergang vi kunne
komme til det, jammede vi over 'Echoes' - kun med bas og
trommer - så højt det overhovedet kunne lade sig gøre.

> Men hvordan kan du leve uden *hjerteslaget* i "Dark Side
> Of The Moon"? Gør det noget at den er fra 1973?

Som sagt så keder det mig i længden. Dark Side er uden den
nerve og gnist som var kendetegnet for Pink Floyd før i tiden.
Jeg har også forsøgt med "Animals" men det fænger ikke rigtigt.
På "The Wall" er der ca. fem minutter jeg gider at lytte til.

Syd has now virtually retired to Cambridge where
he works, among other things, as a gardener.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-05-04 21:04

Ole Thomsen wrote:

> [...]
>
> Roger Waters må iøvrigt være i stand til at bringe det bedste frem i en
> guitarist, Jeff Beck har i mine øjne en af sin karrieres højdepunkter på

Jeg er helt enig i den sidste betragtning, og noget af det mest
interessante jeg har hørt Clapton spille, er på TPACOH. Men jeg synes
godt at man kan sammenligne de to guitarister (hvorfor skulle man ikke
kunne det?), og jeg tror iøvrigt ikke at David Gilmour ville have lavet
noget mindre fedt hvis han havde medvirket på TPACOH. Iøvrigt er der
ting både på TPACOH og på Amused To Death der får mig til at tro at både
Eric Clapton og Jeff Beck lader sig inspirere af David Gilmour i deres
respektive arbejder med Roger Waters.

/David

Fra : Ole Thomsen

Dato : 02-05-04 21:39

David Rasmussen wrote:

> interessante jeg har hørt Clapton spille, er på TPACOH. Men jeg synes
> godt at man kan sammenligne de to guitarister (hvorfor skulle man ikke
> kunne det?)

Fordi det bliver ekstremt subjektivt eftersom de repræsenterer to
forskellige stilarter indenfor rock, og at du synes Gilmour er mere
genial end Clapton er irrelevant for mig hvis jeg ikke bryder mig om den
mere syrede gren.

> og jeg tror iøvrigt ikke at David Gilmour ville have
> lavet noget mindre fedt hvis han havde medvirket på TPACOH.

Igen, i mine øjne er hvad Clapton HAR spillet mere relevant end hvad du
TROR Gilmour ville have spillet.

Dette skal ikke opfattes som en desavouering af Gilmour, hvis guitarspil
jeg holder meget af - måske nok mere end af Claptons. Men jeg ville nu
nødig undvære store dele af sidstnævntes produktion.

Ole Thomsen

Fra : Ironi

Dato : 02-05-04 19:58

> David Gilmour er en mindst lige så dygtig guitarist, og spiller noget som
jeg i hvert fald synes er
> voldsomt meget mere interessant end Clapton nogensinde har gjort.

Om David Gilmour er en lige så god en guitarist (måske bedre) end Clapton,
tør jeg ikke selv konkludere, men Gilmour's spil i modsætning til Clapton's
får mine nakkehår til at rejse sig og det tager jeg som et godt tegn på
kvalitet.

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-05-04 21:07

Ironi wrote:

> [...]
> får mine nakkehår til at rejse sig og det tager jeg som et godt tegn på

Jeg kan hilse fra en guitarist (mig selv) og sige at man typisk
"starter" med at spille Clapton-soloer (når man ellers er blevet god nok
til det), og først senere giver sig i kast med Gilmour-soloer. At lære
at spille Comfortably Numb soloen, eller soloerne fra Dogs er sværere
end at spille noget som helst Clapton.

/David

Fra : Ironi

Dato : 02-05-04 22:07

> [...]
> til det), og først senere giver sig i kast med Gilmour-soloer. At lære
> at spille Comfortably Numb soloen, eller soloerne fra Dogs er sværere

Du har sikkert ret. Jeg roder selv lidt med en elguitar, men grundet
problemer med kroniske smerter i håndled, arme, bryst og ryg, bliver det
ikke til så meget, desværre.
Temaet fra filmen The Godfather er så tilpas langsomt, at jeg lige kan klare
at spille det.
Bare man dog stadig var ung og rask!

Fra : Hans Huttel

Dato : 13-05-04 12:11

David Rasmussen skrev:

> [...]
> om han/hun kender Eric Clapton, vil svaret være et ja. Alle ved hvem
> han er. Folk skriver/skrev "Clapton er Gud" på murerne.

Hvis jeg var murer, ville jeg blive sur over det!

Hans
(der iøvrigt synes at Eric C. (= Den Syngende Formningslærer) er kedelig)

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-05-04 12:15

Hans Huttel wrote:

> Hvis jeg var murer, ville jeg blive sur over det!

LOL... Ups!

> Hans
> (der iøvrigt synes at Eric C. (= Den Syngende Formningslærer) er kedelig)

Den Syngende Formningslærer... hihi...

/David

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-05-04 14:45

David Rasmussen skrev:
> LOL... Ups!
> Den Syngende Formningslærer... hihi...

Hihi - me too...
Han var nu ret god i Cream! - men det er
jo også en hel "menneskealder" siden.
--
'rluf :·)

Fra : Ken Larsen

Dato : 02-05-04 19:03

sniper_Nolight <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4094e606$0$529$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> musikoplevelse.... iaften gælder det Eric Clapton / Unplugged - håber den
> holder et tilsvarende teknisk niveau... musikken ved jeg er god

Ja den er et musikalsk og teknisk mesterværk, som totalt kan tage kontrollen
fra mig, når jeg sidder med lukkede øjne og lytter til min Michaelson Audio
og TDLere.
Comfortable numb er et musikalsk højdepunkt som få kunstnere når.

--
MVH
Ken Larsen

På denne dag:
I 1993 vandt Oldham over Aston Villa, og dermed blev United mestre for
første gang i min levetid.

Fra : Ironi

Dato : 02-05-04 19:59

"Ken Larsen" <tacconi3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Audio
> og TDLere.
> Comfortable numb er et musikalsk højdepunkt som få kunstnere når.

Damn it!
Nu er jeg jo nødt til at investere i endnu en cd!

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-05-04 20:39

> Damn it!
> Nu er jeg jo nødt til at investere i endnu en cd!

den er værd en krone værd (kører i baggrunden as we speak)

Fra : Otto J.

Dato : 03-05-04 12:08

> [...]
> musikoplevelse.... iaften gælder det Eric Clapton / Unplugged - håber den
> holder et tilsvarende teknisk niveau... musikken ved jeg er god

Nu har jeg ikke lige lyttet så forfærdeligt meget til The Wall (ja ja, fejl
i opdragelsen, jeg ved det godt...), men umiddelbart var jeg ellers ikke så
imponeret (hvad lydkvaliteten angår) Måske er det forventningerne mere end
skiven det var galt med, den er jo ikke dårlig overhovedet, men jeg er mere
imponeret af den tekniske side på Dark side of the moon, og Roger Waters´
egen Amused To Death (sniper, hvis du ikke har dén, så er det bare med at få
fingeren ud - den koster som regel kun 60-70 kroner, og i mine ører den
teknisk bedst producerede plade der findes)

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-05-04 12:54

Otto J. wrote:

> Nu har jeg ikke lige lyttet så forfærdeligt meget til The Wall (ja ja, fejl
> i opdragelsen, jeg ved det godt...), men umiddelbart var jeg ellers ikke så
> imponeret (hvad lydkvaliteten angår)

Hvilken udgave brugte du? De forskellige remasters fra 1997 og 2000 etc.
er laaangt bedre end den første udgave på cd fra 1987 eller hvornår det
nu var. Desuden er kvaliteten om muligt endnu bedre på LP.

Men iøvrigt er The Wall ikke den mest imponerende. The Final Cut er
næsten mere imponerende. DSOTM er imponerende for sin tid (og stadig
bedre produceret end det meste der udgives i dag). Amused To Death er
noget af det ypperligste nogensinde.

> [...]
> fingeren ud - den koster som regel kun 60-70 kroner, og i mine ører den
> teknisk bedst producerede plade der findes)

Yep. Vi vil gerne have den på SACD tak :)

/David

Fra : Otto J.

Dato : 03-05-04 14:23

> Hvilken udgave brugte du? De forskellige remasters fra 1997 og 2000 etc.
> er laaangt bedre end den første udgave på cd fra 1987 eller hvornår det
> nu var. Desuden er kvaliteten om muligt endnu bedre på LP.

Jeg er ikke klar over hvilken udgave det var, det var ikke min. Men det er
sandsynligt at den var ældre end 1997.

Åh jo...

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-05-04 15:47

Otto J. wrote:

> Jeg er ikke klar over hvilken udgave det var, det var ikke min. Men det er
> sandsynligt at den var ældre end 1997.

De første cd-udgivelser med Pink Floyd-ting var ikke mastered særligt
godt. Det man hører på de cd-udgivelser er meget langt fra hvad der
findes på masterbåndende (og lp-udgivelserne). 1997-udgaverne er
væsentligt bedre.

Det samme er i øvrigt tilfældet med Dire Straits. De "nye" remasters
lyder meget bedre end de gamle udgaver på cd.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-05-04 16:14

> Det samme er i øvrigt tilfældet med Dire Straits. De "nye" remasters
> lyder meget bedre end de gamle udgaver på cd.

det er osse dem jeg har - og de er billige - det samme gør sig gældende for
mit Platinum album med Mike Oldfield - jeg har både remaster og den cd der
var før den - og remasteren lyder fantastisk - den gamle er dog tæt på vil
jeg sige - men til de priser de skiver er nede giver jeg gerne 60kr for den
bedste.

iøvrigt - fin tråd, nu ved jeg hvad jeg rent faktisk skal kigge efter næste
gang det er tid til nye skiver

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-05-04 16:11

Dark side of the moon,

den har jeg ikke

og Roger Waters´
> egen Amused To Death

den er der

min the wall er anderledes end min svogers - på mine cdere er teksten den
der "lidt svær at læse" tekst på min svogers er det alm bogstaver - hans er
ret gammel (og meeeget slidt) - minuttallet er heller ikke helt det samme -
de samme punkter på cderne kommer ikke de samme minutter. - jeg har dog ikke
lavet en sammenligning.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-05-04 16:51

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> de samme punkter på cderne kommer ikke de samme minutter. - jeg har dog ikke

Det er den gamle udgave din onkel har. Den nye udgave er meget bedre.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-05-04 17:43

> Det er den gamle udgave din onkel har.

onkel?

>Den nye udgave er meget bedre.

jeg sad lige og lyttede lidt mere her inden aftensmaden og det er simpelthen
forbløffende så god lyd den har - der er simpelthen ingen susen og knasen
som ikke skal være der - hvis bare alle skiver blev lavet på den måde.... -
i forhold til mange cdere er den forholdsvis dyr egentlig - mange af mine
favoritter køber jeg for 60-70kr, men the wall ligger stadig på den anden
side af 200 - 249 gav jeg hos axelmusic i odense... men den er værd en krone
værd - bare utroligt den kan holde prisen - der må da være nogle nye
generationer der ikke kender pink floyd.

Fra : Morten Guldager

Dato : 03-05-04 18:53

Mon, 03 May 2004 at 16:42 GMT sniper_Nolight wrote
> men the wall ligger stadig på den anden
> side af 200 - 249 gav jeg hos axelmusic i odense... men den er værd en krone
> værd - bare utroligt den kan holde prisen

På cdon.dk står den til 169. Sikkert den gamle version, men alligevel.

/Morten

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-05-04 19:50

Morten Guldager wrote:

> På cdon.dk står den til 169. Sikkert den gamle version, men alligevel.

Jeg tror ikke det er den gamle. Jeg har set den nye udgave (og en
specialudgave) til 139 i Guf.

/David