Sad reality 2
Fra : JBH

Dato : 02-05-04 13:01

http://www.stiften-aarhus.dk/artikel:aid=159995

>Illegale hundekampe i Århus
>Den nu dyrlægebehandlede hund har fået begge ører skåret af, og det menes,
at hunden har været anvendt til
>illegale hundekampe et sted i Århus-området.
>Noget tyder på, at der finder ulovlige, organiserede hundekampe sted i
tomme fabrikshaller og kældre i >Brabrand-området - med vagter uden for
lokalerne, så kun indforståede, og det vil især sige udlændinge fra >lande,
hvor hundekampe er tilladt, slipper ind med mulighed for at spille.

Århus Stiftstidende har fået tilsendt billeder af en hund, som efter alt at
dømme har været i kamp. Ørerne er skåret af, og hunden havde, inden den blev
behandlet af en dyrlæge, alvorlige bidsår i hovedet.
Informationschef i Dyrenes Beskyttelse, Gitte Staffeldt, er oprørt over den
slags dyremishandling. Men organisationen mangler dokumentation for
hundekampene og efterlyser beviser.

Det samme gør Svend Aage Nielsen, Århus Politi, der for fem-seks uger siden
fik en anmeldelse om ulovlige hundekampe i Gellerup, men politiet fandt
ingen.

- Vi har brug for hjælp for at opklare den slags, understreger Svend Aage
Nielsen.

I veterinærkredse er der stærke formodninger om ulovlige hundekampe, og
avisens kilder mere end antyder, at der også er store penge i illegalt spil
på hunde.

Efter kampene er det ikke unormalt, at ejerne selv syer flænger på hundene
uden bedøvelse. Men det sker også, at ejerne går til dyrlæge med en
forklaring om, at hunden tilfældigt kom i slagsmål med en anden hund på
gaden.

Dyrlæge Søren Graff, Tilst Dyrehospital, er en af de dyrlæger, der har
erfaring med alvorlige bidsår på kamphunde med flænsede kæber og læber:

- Jeg har haft to eksempler inden for de seneste tre måneder, nemlig
kamphunde stort set uden ører. Men selv- om vi går ejeren på klingen, fordi
vi har mistanke om, at sårene skyldes hundekampe, så får vi plausible
forklaringer om, at hundene blot har været i slagsmål med andre hunde.

- Begge hunde var veltrænede, men vi har intet bevis på, at sårene er fra
organiserede kampe, selvom jeg har en kraftig mistanke, siger han.

- Vi får jo også andre hunderacer ind, når de har været oppe at slås med
andre hunde, men vi kan ikke se, hvordan hundene har fået deres bidsår,
siger Søren Graff.

Fra : lone nielsen

Dato : 02-05-04 15:29

Hej
Det er dog det styggeste. Hvordan kan der være mennesker der syntes det er
sjovt at se dyr skamfere hinanden. De må virkelig være syge i hovedet.
Jeg tager skarpt afstand fra noget sådan.
Lone

---