Iwill-bundkort
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 00:04

Hej,

Er Iwill-bundkort mon hot eller not?
Jeg har pt. kig på DH800, som umiddelbart ser ud til at have nogle
gode specifikationer, men om Iwill er kendt for stabile bundkort,
ved jeg desværre ikke.

DH800 specs. kan ses her: <http://www.amplicon.co.uk/index2.cfm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 00:48

Thomas G. Madsen skrev:

> DH800 specs. kan ses her: <http://www.amplicon.co.uk/index2.cfm>.

Hmm, det link virker ikke for godt. Dette er vist bedre:
<http://www.amplicon.co.uk/data/iwilldh800.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : JK

Dato : 02-05-04 08:10

On Sun, 02 May 2004 01:03:57 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har pt. kig på DH800, som umiddelbart ser ud til at have nogle
>gode specifikationer, men om Iwill er kendt for stabile bundkort,

Her er en tråd om dh800:

http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&postid=403443

http://www.tweakers.net/nieuws/31174

Det er da vist meget dyrt.

Der er også sådan noget Iwill:
http://www.demoshop.dk/page82.htm

Iwill er da ganske berømte for mpx2, der er noget af det bedste til
dual socketa.

Mærket er blevet svigtet lidt i DK. Tidligere havde zitech det.

mvh

John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 12:46

JK skrev:

> Her er en tråd om dh800:
>
> http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&postid=403443

Tak. Det var egentlig ovenstående tråd som ledte mig på sporet
af kortet, men det kunne du selvfølgelig ikke vide. Det burde
jeg have fortalt.

> Iwill er da ganske berømte for mpx2, der er noget af det
> bedste til dual socketa.

Så skulle man jo næsten tro at de har en del erfaringer på
området. Jeg var mere bange, hvis det var deres første dual-
kort.

> Mærket er blevet svigtet lidt i DK. Tidligere havde zitech
> det.

Ifølge tråden i 2cpu.com's forum, så tyder det på at være et
forholdsvis nyt bundkort, hvilket jeg troede var årsagen til,
at jeg ikke kunne finde det på edbpriser.dk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 02-05-04 11:25

> [...]
> Jeg har pt. kig på DH800, som umiddelbart ser ud til at have nogle
> gode specifikationer, men om Iwill er kendt for stabile bundkort,

Haster det meget? Der er jo nye Xeons med 800mhz fsb og 64 bit extensions på
vej henover sommeren.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 12:15

Esben skrev:

> Haster det meget?

Nej, ikke helt vildt.

> Der er jo nye Xeons med 800mhz fsb og 64 bit extensions på vej
> henover sommeren.

Det smarte ved DH800 skulle være, at det allerede understøtter
dem. Det tyder tråden i 2cpu's forum som John linker til, i hvert
tilfælde på.

Jeg kan ikke finde bundkortet på edbpriser.dk, men det er et DH800
som sidder i den workstation med dual Xeon, som Unicomputer sælger.
<http://unicomputer.dk/prod185.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 02-05-04 12:42

> [...]
>
> Jeg kan ikke finde bundkortet på edbpriser.dk, men det er et DH800
> som sidder i den workstation med dual Xeon, som Unicomputer sælger.

Jeg kan ikke umiddelbart ud fra forumet gennemskue om DH800 kan udnytte
x86-64 ext., men det lader da til at de nye Xeons om ikke andet er
pin-compatible med de gamle. Jeg havde ellers forstået det sådan at der kom
nye sockets.

Der står lidt om DH800 her også:
http://www.xbitlabs.com/news/mainboards/display/20040328072935.html

Der kommer i øvrigt snart nye intelbaserede bundkort med i915 og i925
chipsets, der understøtter ddr2 og pci-express og har nye cpu-sockets.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 13:04

Esben skrev:

> Jeg kan ikke umiddelbart ud fra forumet gennemskue om DH800
> kan udnytte x86-64 ext.,

Nej, det kan jeg godt nok heller ikke, men de skriver at det
understøtter Xeons med 800 Mhz FSB, så måske kommer der nogle
Xeons med 800 Mhz FSB, men uden x86-64 ext.? Jeg ved det ikke,
men på den anden side, så har jeg ingen programmer som kan
udnytte x86-64 ext. og mit styresystem kan heller ikke.
Spørgsmålet er, hvor mange år der vil gå inden man har fuld
understøttelse for det.

Nederst på det link du sendte til X-bit labs står der i øvrigt:
| First Intel Xeon processors code-named Nocona with EM64T
| technology, 800MHz Quad Pumped Bus and 1MB of L2 cache
| will show up in the Q2 2004. It it not clear whether IWILL DH800
| is able to make use of the new Xeon 64-bit capabilities.

Hmmm... Er EM64T teknologi mon det samme som x86-64 ext. ?

> men det lader da til at de nye Xeons om ikke andet er
> pin-compatible med de gamle. Jeg havde ellers forstået det
> sådan at der kom nye sockets.

Det tyder nemlig på, at de holder fast i socket 604 lidt endnu.

> Der kommer i øvrigt snart nye intelbaserede bundkort med i915
> og i925 chipsets, der understøtter ddr2 og pci-express og har
> nye cpu-sockets.

Men tror du ikke de kommer til at koste en mindre bondegård i
starten?

I øvrigt er jeg forvirret over betegnelserne PCI-X og PCI-Express
som åbenbart ikke er det samme. Der skal vist Googles lidt igen
i dag. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 02-05-04 14:24

> [...]
> udnytte x86-64 ext. og mit styresystem kan heller ikke.
> Spørgsmålet er, hvor mange år der vil gå inden man har fuld

Det er også interessant om Xeon CT performer bedre ved 32 bit applikationer
end de gamle Xeons. Under alle omstændigheder understøtter Xeon CT mere end
4GB RAM, men det er nok de færreste der har behovet indtil videre.

> Nederst på det link du sendte til X-bit labs står der i øvrigt:
>
> Hmmm... Er EM64T teknologi mon det samme som x86-64 ext. ?

Ja - EM64T er Intels betegnelse for deres 64-bit Xeons, hvor x86-64 vist
gælder teknologien generelt.

> Men tror du ikke de kommer til at koste en mindre bondegård i
> starten?

Jeg tror de bliver relativt lavt prissat. HP's næste desktop pc-serie kommer
fx til at have i915, ddr2 og pci-express, og jeg kan ikke forestille mig at
priserne bliver væsentlig højere end de modeller der afløses.

> I øvrigt er jeg forvirret over betegnelserne PCI-X og PCI-Express
> som åbenbart ikke er det samme. Der skal vist Googles lidt igen
> i dag. :)

Ja, det er forvirrende..... de burde have fundet et helt nyt navn i stedet
for PCI-Express. PCI-express kommer jo osse til at erstatte AGP-porten.

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 15:01

Esben skrev:

> Det er også interessant om Xeon CT performer bedre ved 32 bit
> applikationer end de gamle Xeons. Under alle omstændigheder
> understøtter Xeon CT mere end 4GB RAM, men det er nok de
> færreste der har behovet indtil videre.

Det er jo det.
Jeg ville f.eks. ikke have gavn af mere end 2 GB RAM da et
program som Photoshop ikke kan se og dermed gøre brug af mere
end 2 GB. Photoshop er det program jeg bruger allermest i det
daglige. Jeg tror personligt også det varer længe før man vil
se en Photoshop med 64-bit support.

Der er bare noget der forvirrer mig i tråden på 2cpu.com for
der er en der skriver følgende:

| Its going to be a awesome Mobo, but if the new Xeon CT with
| 64bt extension were to merge in the market for sale....
| Wouldn't Intel need to redesign the Chipset again.....?

Hvortil en anden svarer:

| The "CT" version of Xeon will probably be on the Socket T
| version of Xeon. So yes you are correct a whole new chipset
| will be needed.
|
| But this wont happen anytime soon. 800mhz Noconas which should
| hit mid summer will probably be the top dog for another year.
| Course this is just speculation as Intel hasnt said much of
| anything on this area.

Så må Xeon vel også komme i en 800 Mhz. FSB-version uden x86-64
ext. skulle man tro, men det er selvfølgelig svært at vide
noget om, da det hele blot er spekulationer indtil Intel melder
officielt ud.

> Ja - EM64T er Intels betegnelse for deres 64-bit Xeons, hvor
> x86-64 vist gælder teknologien generelt.

Ok.

> Jeg tror de bliver relativt lavt prissat. HP's næste desktop
> pc-serie kommer fx til at have i915, ddr2 og pci-express, og
> jeg kan ikke forestille mig at priserne bliver væsentlig
> højere end de modeller der afløses.

Men i915 er vel ikke et chipsæt som vil komme til at understøtte
dual Xeons, er det? Som jeg forstår artiklen på X-bit labs, som
du sendte tidligere, så kommer de nye Xeon-baserede chipsæts fra
Intel til at hedde E7710 (Lindenhurst), E7510 (Lindenhurst VS)
og E7515 (Tumwater).

> Ja, det er forvirrende..... de burde have fundet et helt nyt
> navn i stedet for PCI-Express. PCI-express kommer jo osse til
> at erstatte AGP-porten.

Ja, det ser nærmest ud til, at der i meget nær fremtid bliver
svært at finde et Intel-baseret bundkort med AGP-port.
Spørgsmålet er så, hvornår man begynder at se PCI-E-baserede
grafikkort, men de må vel også være lige på trapperne. Jeg er
dog godt tilfreds med mit Matrox Parhelia og har planer om, at
det skal med over i mine nye computer.

Indtil videre synes jeg faktisk, at Iwill DH800 ser spændende
ud. Hvis man på et tidspunkt skulle få lyst til at rode med
RAID, har kortet allerede PCI-X-pladser, som vel skulle være
bedre til de hurtige RAID-controllere og hvis kortet også kan
tage de nye Xeons med 800 Mhz FSB, når eller hvis de kommer,
så er det da rimelig godt fremtidssikret til de næste 3-4 års
brug, vil jeg mene. Faktisk bedre end de bundkort fra Tyan og
Asus, som jeg indtil videre har haft kig på (Tyan Tiger i7505,
Tyan Thunder i7505 og Asus PC DL). Spørgsmålet er så bare, om
man overhovedet kan få fat i et Iwill DH800. Man kan ikke købe
det i løs vægt og i tråden på 2cpu.com bliver der nævnt, at det
kun er tilgængelig som OEM. Måske er det derfor, at man kan få
det, hvis man køber hos Unicomputer.dk, hvilket jeg godt kunne
finde på at gøre. Jeg kunne godt finde på at købe deres Dual
Xeon 4 sata Workstation, men uden harddisk og mus+tastatur og
så i stedet købe et par WD Raptor-diske til den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 02-05-04 16:26

> [...]
> ext. skulle man tro, men det er selvfølgelig svært at vide
> noget om, da det hele blot er spekulationer indtil Intel melder

Men er Nocona ikke netop med x86-64? Jeg har ikke hørt at der skulle komme
en 800mhz version af den nuværende Xeon, men Iwill hævder jo netop at DH800
vil understøtte næste generation Xeon. Det kunne tyde på at DH800 vil
understøtte x86-64 cpu'erne, blot uden x86-64 funktionalitet.

> [...]
> du sendte tidligere, så kommer de nye Xeon-baserede chipsæts fra
> Intel til at hedde E7710 (Lindenhurst), E7510 (Lindenhurst VS)

Ja, det er rigtigt - det var en sidebemærkning

> [...]
> Xeon 4 sata Workstation, men uden harddisk og mus+tastatur og
> så i stedet købe et par WD Raptor-diske til den.

Umiddelbart ser det ud som om DH800 er den bedste løsning lige nu. Det
eneste negative er nok at i875p/i7210 chipsettet officielt ikke er et
Xeon-chipset, men Asus PC DL har jo kørt med det længe uden problemer.
De fremtidige Intelkort ser ud til ikke at have AGP-port, som du siger. Se
fx Tyan Tiger S2672:
http://hardware.no/art.php?artikkelid=5833
Priserne de spår på ddr2 ser osse helt vanvittige ud.

Evt. kunne du jo høre om Unicomputer vil sælge bundkortet uden det der
grimme kabinet :)
Hvad med Opteron, er det udelukket?

--
Esben

Fra : Esben

Dato : 02-05-04 16:29

"Esben" <nospam@gruf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hov, de har det jo i løsvægt:
http://unicomputer.dk/prod07.htm

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 16:45

Esben skrev:

> Men er Nocona ikke netop med x86-64?

Det er muligt. Jeg roder rundt i det lige pt.

> Det kunne tyde på at DH800 vil understøtte x86-64 cpu'erne,
> blot uden x86-64 funktionalitet.

Det kan godt være at det er sådan det hænger sammen.
Der er også nogle der påstår, at x86-64 kun kræver ændringer i
CPU'en og ikke nødvendigvis i selve chipsættet, så muligvis skal
der bare en BIOS-opdatering til, for at få x86-64-understøttelse
på DH800.

> Evt. kunne du jo høre om Unicomputer vil sælge bundkortet uden
> det der grimme kabinet :)

He-he. Faktisk så synes jeg at kabinettet er flot sammenlignet
med det flødefarvede skrummel jeg sidder med nu.

> Hvad med Opteron, er det udelukket?

Ikke helt, men jeg ved i så fald slet ikke hvad jeg skal købe af
bundkort, RAM, CPU osv. I øvrigt er Adobe-programmene optimerede
til P4/Xeons instruktionssæt og det er netop Adobe-programmer jeg
bruger mest i det daglige.

PS. Jeg havde ikke set at unicomputer.dk havde DH800 i løssalg.
Hmmm... Så går jeg i tænkeboksen igen, for måske kunne man spare
en del penge ved at samle det hele selv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-04 00:57

Esben skrev:

> Men er Nocona ikke netop med x86-64?

Det tyder på det.

<http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1995>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 05-05-04 11:06

Thomas G. Madsen skrev :
> [...]
> Jeg har pt. kig på DH800, som umiddelbart ser ud til at have nogle
> gode specifikationer, men om Iwill er kendt for stabile bundkort,

Har du set denne:
http://www.tweak.dk/tests2.php?id=354

Iøvrigt
Zitech har DH533 og det er da ikke umuligt at de har/får DH800

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-04 16:15

Michael Lund Sørensen skrev:

> Har du set denne:
> http://www.tweak.dk/tests2.php?id=354

Nej, det havde jeg ikke. Har faktisk siddet og ledt efter
tests af DH800 de sidste dage, men der er ikke mange af dem,
så tak for linket. :)

I øvrigt så er tweak.dk's kritik af den lave volt til CPU'erne
også kommenteret i forumet på 2cpu.com. Flere af dem nævner, at
det faktisk er en god ting, da de nye Xeons med 800 Mhz FSB kun
har brug for 1.4V, så når de engang kommer, er der rigelig saft
i DH800. Det er også en fordel at DH800's NorthBridge slet ikke
bliver varm ved brug af et par Xeons med 533MHz FSB, for så er
der langt større chance for, at der heller ikke vil være
problemer med overophedning af chipsættet med 800 Mhz FSB,
ifølge folkene på 2cpu.com.
Asus' PC DL døjer allerede med varmen med 533 Mhz FSB, så det
kommer næppe nogensinde til at kunne trække Xeons på 800 Mhz
FSB (trods det at der går rygter om, at det måske vil kunne
køre med dem også), medmindre man vælger at køle chipsættet
ned på en eller anden måde.

I det hele taget, så har DH800 mange fordele frem for f.eks.
Asus' PC DL. Det er godt nok også noget dyrere, men se lige
her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/iwill/snap.gif>.
At jeg har mulighed for at smide et par Xeons med 800 Mhz FSB
i på et senere tidspunkt, er en meget stor fordel og jeg tror
at der går meget længe, inden jeg får adgang til et fuldt
64-bit styresystem, for ikke at snakke om programmer, som er
optimerede til 64-bit, så at bundkortet ikke understøtter mere
end 4 GB RAM, ser jeg ikke som det store problem. Det vil
sagtens kunne opfylde mine behov de næste 3-4 år, vil jeg tro
og måske endda længere.

Mange vil måske synes at det er dumt at købe et Xeon-bundkort
nu, når der snart kommer Lindenhurst og Tumwater med PCI-
Express, DDR2 osv., men som en eller anden har skrevet på
2cpu.com, så har i875P-chipsættet allerede vist sit værd som
dual-bundkort til arbejdsstationer, hvorimod Lindenhurst og
Tumwater er 1. generations-chipsæts, som sikkert har mange
børnesygdomme. I øvrigt har jeg heller ikke planer om at
skifte mit Matrox Parhelia ud, så det bliver ikke foreløbig
at jeg skifter til PCI-Express, tror jeg.

Det eneste jeg er meget i tvivl om er, om jeg skal købe to af
de mindre og forholdsvis billige Xeons på 533 Mhz FSB og bruge
dem indtil de nye med 800 Mhz FSB kommer, eller om jeg skal købe
de store, men også dyre 3.2 Ghz, 533 Mhz FSB med 1 MB cache.
Hvis nu de nye 800 Mhz har problemer med varmen eller noget i
den stil, så er det jo ikke sikkert, at man nogensinde får lyst
til at skifte til dem.

> Zitech har DH533 og det er da ikke umuligt at de har/får DH800

Det må jeg lige holde øje med så. Har overvejet at bestille et
hos Unicomputer.dk, men har ikke fået ringet til dem endnu.
De har åbenbart ingen mailadresse man kan skrive til, hvilket
undrer mig. Det skulle efter sigende været et en-mands-firma,
så det er måske derfor.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-05-04 16:42

> [...]
> FSB (trods det at der går rygter om, at det måske vil kunne
> køre med dem også), medmindre man vælger at køle chipsættet

Madsen, det syntes jeg ville være et ærgeligt argument for at droppe Asus
bundkortet, da det er verdens letteste ting lige at sætte enten denne
passive chipsetkøler på fra Zalman til blot 65 kr:

http://makeashorterlink.com/?Y29162838

Ellers er der et andet alternativ med en aktiv blæser på:

http://makeashorterlink.com/?V6A114838

> [...]
> skifte mit Matrox Parhelia ud, så det bliver ikke foreløbig
> at jeg skifter til PCI-Express, tror jeg.

Hvilke fordele vil Lindenhurst og Tumwater give i forhold til nuværende,
og hvornår er de at forvente i butikkerne - jeg går ikke med umiddelbare
planer om at opgradere mit system, men jeg gør mig da klar til 64 bit hele
vejen igennem og evt. dual Xeon :)

> [...]
> Hvis nu de nye 800 Mhz har problemer med varmen eller noget i
> den stil, så er det jo ikke sikkert, at man nogensinde får lyst

Hvis du investeerer i 2 gode Xeon cpu kølere, så tror jeg ikke du skal
bekymre dig så meget om varmeafgivelsen. De folk, der bekymrer sig om
varmeafgivelse, er sikket de folk, der agter at bruge intels standard cpu
køleløsning, der nok er til at leve med, men ikke ideel.

Nu ved jeg ikke så meget om Xeon cpu og køleløsninger dertil, men jeg ved,
at man med fordel kan skifte til anden cpu køler ved ordinær cpu og med
stor forbedring til følge.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-04 17:28

Dr.Ralph skrev:

> Madsen, det syntes jeg ville være et ærgeligt argument for at
> droppe Asus bundkortet, da det er verdens letteste ting lige
> at sætte enten denne passive chipsetkøler på fra Zalman til
> blot 65 kr:

Det er rigtigt, men hvis man læser lidt på 2cpu.com, så har
mange tilsyneladende problemer med Asus-kortet, så det har
jeg mere eller mindre droppet. Enten bliver det Iwill-kortet
eller også bliver det et Tyan-kort og pt. hælder jeg mest til
Iwill-kortet pga. dets udvidelsesmuligheder.

> [...]

| addition to direct connect LAN and storage components. The
| bringer of innovations will cost $84 in 1000 unit quantities
| at launch in Q2 2004. Our sources also indicated Intel’s plans
| to offer a cut-down version of the E7710 – the Lindenhurst VS
| aka E7510 – that will be priced at $70.
|
| Intel E7515 aka Tumwater core-logic coming in the same
| timeframe will add PCI Express x16 bus for graphics to
| features brought by E7710/E7510 as well as some other
| peculiarities of solutions for workstations. The product will
| be quoted at $100 in commercial quantities.
<http://www.xbitlabs.com/news/chipsets/display/20031111155349.html>

Det er bundkort som du temmelig sikkert ikke vil finde AGP-
port på, så hvis man springer på et sådant bundkort, skal
det hele skiftes og det spring nægter jeg at tage, før det
er besværet og ikke mindst prisen værd. Jeg mener, hvad er
der ved at springe til et bundkort som f.kes. kan køre med
16 GB RAM og 64-bit ext. hvis styresystemet og programmerne
ikke kan adressere mere end 4 GB RAM og ikke er optimerede
til 64-bit ext.? Jeg tvivler stærkt på at det sker i år og
sikkert heller ikke i 2005. Til den tid hvor både programmer
og Windows er optimerede til 64-bit ext. har jeg forlængst
slidt mit DH800 ned, tror jeg.

> Nu ved jeg ikke så meget om Xeon cpu og køleløsninger dertil,
> men jeg ved, at man med fordel kan skifte til anden cpu køler
> ved ordinær cpu og med stor forbedring til følge.

Mange på 2cpu.com går op i overclocking, men det er ikke
noget for mig. Hvis originalblæserne ikke hyler som mine
nuværende CPU-blæsere gør, og de ellers kan holde dem nede
i temperatur, så vil jeg køre med originalblæserne. Hvis
de larmer for meget, må jeg finde på en anden løsning.

NÃ¥, nu lukker jeg lige ned, for det tordner helt vildt...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-05-04 17:51

> [...]
> sikkert heller ikke i 2005. Til den tid hvor både programmer
> og Windows er optimerede til 64-bit ext. har jeg forlængst

Det kan du have ret i.
Måske jeg alligevel vil opgradere mit system 1 gang inden 64 bit bølgen med
fuld 64 bit over hele linien er over os.

Vil følge dine erfaringer med Iwill og dual Xeon meget, da jeg selv
overvejer dette spring - måske jeg venter til 800 Mhz FSB Xeon er kommet og
til at betale - jeg nægter at giver over 3.000 pr Xeon, hvis jeg skal have
2 af dem - faktisk vil jeg helst ikke over 2.500 kr/stk

Det en Xeon 2,8GHz 533 FSB koster lige nu [2.599 kr/stk] vil være min
grænse, da jeg reelt set nok har meget lidt at bruge Dual Xeon til.
Ved du om andet end Photoshop og illustrator er optimeret til at virke med
Dual Xeon cpu'er ?

> Nå, nu lukker jeg lige ned, for det tordner helt vildt...

Skægt lille land vi lever i - jeg kiggee lige nu ud over øresund og
langelinie og der er klart vejr, men jeg kan se det blæser ude over sundet,
da vindmøllerner hernede drejer godt rundt :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-04 20:43

Dr.Ralph skrev:

> Ved du om andet end Photoshop og illustrator er optimeret til
> at virke med Dual Xeon cpu'er ?

Et program som TMPGEnc er vist også optimeret til det og min
billedbrowser (ThumbsPlus 6.0 er også).
Jeg mener ikke at InDesign og Acrobat har multiprocessor-support,
men Photoshop og Illustrator har og det er også det vigtigste, for
det er trods alt de to Adobe-programmer der kræver mest af PC'en.

Efter min mening, så ved man ikke hvad multitasking er før man har
prøvet et dual-system, så det er ikke kun for at tage hensyn til
Photoshop og Illustrators multiprocessor-support at jeg helst vil
have en computer med dual-CPU. Det er i høj grad også for at kunne
have mange programmer kørende på samme tid uden at computeren
går helt i knæ ved det.

> Skægt lille land vi lever i - jeg kiggee lige nu ud over
> øresund og langelinie og der er klart vejr, men jeg kan se det
> blæser ude over sundet, da vindmøllerner hernede drejer godt
> rundt :)

Det er heldigvis ovre her, indtil videre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-05-04 22:40

Michael Lund Sørensen skrev:

> http://www.tweak.dk/tests2.php?id=354

Øhh, jeg kan ikke finde ud af, hvad det er for en type RAM-klodser
man skal have til sådan et bundkort.

Unicomputer har denne: <http://unicomputer.dk/prod185.htm> med
1Gb DDR400 ECC (2x512MB ECC) Samsung, men hvis man går ind under
løsdele på Unicomputer, så er der to forskellige typer DDR400.

Der er SAMSUNG LOW PROFILE DDR-RAM TIL SERVER/WORKSTATION og så
er der DDR-RAM 184-PINS (http://unicomputer.dk/prod07.htm).
Det er vel 184-pins jeg skal have fat i, eller hur?

Se evt.: <http://www.tweak.dk/test318/05.jpg>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 07-05-04 00:09

> Der er SAMSUNG LOW PROFILE DDR-RAM TIL SERVER/WORKSTATION og så
> er der DDR-RAM 184-PINS (http://unicomputer.dk/prod07.htm).
> Det er vel 184-pins jeg skal have fat i, eller hur?

Ja, men begge er nu 184-pins og kan sandsynligvis bruges. Du kan vælge
PC3200 (dem unicomputer kalder PC-400) ECC eller ikke-ECC. Til sådan et
system ville jeg vælge ECC, allerhelst fra Kingston.

Se kompatible Kingston moduler her:
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=+18559+&distributor=0&submit1=Search

Der står desværre ikke noget i manualen til bundkortet om hvilke RAM de
anbefaler.
http://www.iwill.net/supports/manual/dh800.pdf

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-05-04 00:42

Esben skrev:

> Ja, men begge er nu 184-pins og kan sandsynligvis bruges.

Okay.

> Du kan vælge PC3200 (dem unicomputer kalder PC-400) ECC eller
> ikke-ECC. Til sådan et system ville jeg vælge ECC, allerhelst
> fra Kingston.

Ifølge tweak.dk har kortet problemer med Kingston HyperX PC3500-
moduler. Om det så gælder for alle Kingston-moduler, eller om
det kun er de der HyperX-fiduser, melder historien vist ikke
noget om.

> Se kompatible Kingston moduler her:

Tak for linket. Det vil jeg lige kigge på.

> Der står desværre ikke noget i manualen til bundkortet om
> hvilke RAM de anbefaler.

Nej, den har jeg også pløjet igennem, men kunne ikke finde noget
om det. Jeg forstår heller ikke beskrivelsen af den bagplade på
side 40 og 41 i manualen, så som det ser ud pt. har jeg mest af
alt lyst til at betale en eller anden for at montere skidtet.
Jeg hader sådan noget og med mit sædvanlige Anders And-held, vil
jeg næsten vædde med, at det ender i et brag og en røgsøgle den
første gang jeg tænder for den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben

Dato : 07-05-04 00:56

> [...]
> moduler. Om det så gælder for alle Kingston-moduler, eller om
> det kun er de der HyperX-fiduser, melder historien vist ikke

Det gælder næppe med de moduler som Kingston selv anbefaler. De har iøvrigt
en god support, hvis det driller.

> [...]
> Jeg hader sådan noget og med mit sædvanlige Anders And-held, vil
> jeg næsten vædde med, at det ender i et brag og en røgsøgle den

Det er lige før du burde købe noget færdigbygget og ISV-certificeret med 3
års onsite garanti :)

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-05-04 01:13

Esben skrev:

> Det gælder næppe med de moduler som Kingston selv anbefaler.
> De har iøvrigt en god support, hvis det driller.

Det lyder godt.

> Det er lige før du burde købe noget færdigbygget og
> ISV-certificeret med 3 års onsite garanti :)

Jeg må ærligt indrømme, at jeg godt kunne finde på at ringe
til ham Unicomputer-gutten og spørge ham, om han mon vil
sælge mig den i et andet kabinet og med en anden type RAM,
men uden harddiske, som jeg trods alt godt selv kan finde
ud af at montere. :)

--
Hilsen
Madsen