Tilpasning af div layout
Fra : Kim B. Nissen

Dato : 01-05-04 23:01

Hej...
Min hjemmeside og ser sådan ud på dette tidspunkt:
http://dama6e.1go.dk
Den er lavet i opløsningen 1024x768 altså 1000x1000 pixel.
Og her er så hvad jeg kunne bruge noget hjælp til:

1. Der skal være en margin i toppen og i bunden som den der på
mystisk vis er der nu(Jeg ved ikke hvor mange px den er)
2. Den margin i venstre side skal væk.
3. Når opløsningen på brugerens skærm er højere end 1024x768 skal
det der er der nu være i "center" og margin i venstre og højre
side tilpasses automatisk.

Jeg håber der er nogle søde mennesker der vil hjælpe :D

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim B. Nissen

Dato : 01-05-04 23:04

måske i også lige skulle css delen:
http://dama6e.1go.dk/style.css

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-04 00:07

Kim B. Nissen wrote:
> Hej...
> Min hjemmeside og ser sådan ud på dette tidspunkt:
> http://dama6e.1go.dk
> Den er lavet i opløsningen 1024x768

Det kan ikke anbefales at lægge sit sidedesign fast på en bredde omkring
1000 px. Et statistiktjek midt på ugen viste, at mere end hver tredje bruger
stadig ikke kan se mere end 800 px i bredden.

Det er meget bedre at lave siden fleksibel, så den kan ses i alle størrelser
browservindue, uden at få en vandret scrollbar.

Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://html-faq.dk/
http://hjem.get2net.dk/egin/

Fra : Kim B. Nissen

Dato : 02-05-04 00:55

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Det er meget bedre at lave siden fleksibel, så den kan ses i alle størrelser
> browservindue, uden at få en vandret scrollbar.

Jeg har også prøvet og overvejet det med fleksibel noget der, men jeg vil gerne
ha en fast bredde... hvad hvis jeg laver den i 800x600 så?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-04 07:49

Kim B. Nissen skrev:

>Jeg har også prøvet og overvejet det med fleksibel noget der, men jeg vil gerne
>ha en fast bredde... hvad hvis jeg laver den i 800x600 så?

Så ligner det et frimærke i 1600*1200.

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 02-05-04 08:10

Bertel Lund Hansen skrev:

> Så ligner det et frimærke i 1600*1200.

Jeg er enig i at sider bør laves skalerbart, men at 800*600 skulle ligne
i et frimærke i 1600*1200 er en overdrivelse. Den opløsning ses normalt
kun på 19" og større skærme. Selv på en 19" skærm vil opløsningen oftest
være for høj til at den er praktisk anvendelig. Og jo større skærmareal,
jo mere vil 800*600 fylde.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-04 09:15

Kurt Lund skrev:

> [...]
>kun på 19" og større skærme. Selv på en 19" skærm vil opløsningen oftest
>være for høj til at den er praktisk anvendelig. Og jo større skærmareal,

På den arbejdsplads hvor jeg skrev hovedopgave, havde alle
bærbare pc'er. De brugte en opløsning så man tror det er løgn. De
skulle nemlig have så meget kode på én side som muligt.

Hvis de havde haft en 19"-skærm (hvad nogle af dem har privat),
ville de have haft en højere opløsning end 1600*1200.

Men jo, det var da lidt overdrevet. Ikke desto mindre virkede det
irriterende da jeg havde en 19" med 1200*1024 at se sider der kun
fyldte lidt af browservinduet oppe til venstre.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-04 12:58

Kim B. Nissen wrote:

> Jeg har også prøvet og overvejet det med fleksibel noget der, men jeg
> vil gerne ha en fast bredde... hvad hvis jeg laver den i 800x600 så?

Så prøv at kigge på denne side:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kim B. Nissen

Dato : 04-05-04 14:48

Tak for svarene...
Jeg har prøvet at lave lidt om men så er der kommet endnu et problem, før
jeg kan komme videre.

Som i kan se på siden står der bare noget tekst i div'en "background". Og
jeg har med vilje taget Class "Top_menu" osv. ud af css dokumentet, da de
ellers bare ville fylde hele siden uden at være inde i "background".

Og så lyder mit spørgsmål om det er muligt at ta alle disse div'er i den
første div, så de "ligger" inde i den. Jeg har prøvet på det i html-koden
men uden held.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-05-04 23:37

Kim B. Nissen wrote:
> [...]
> Og så lyder mit spørgsmål om det er muligt at ta alle disse div'er i
> den første div, så de "ligger" inde i den.

Det kræver kun, at du 'holder ørerne stive' og passer på at få lukket de
enkelte kasser igen i den rigtige rækkefølge.

Hvis du kigger nærmere på kildekoden i de 3 testsider, der linkes til fra
<http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp>, kan du se princippet.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kim B. Nissen

Dato : 04-05-04 14:59

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
Tak for alle svarene, jeg har prøvet at lave lidt på det, men har igen et
spørgsmål før jeg kan komme videre.

Som i kan se på siden, står der nogle tekster i div class "background"
Disse tekster skulle også have været div'er, men når man skriver i deres
class'es i css dokumentet kommer de til at fylde hele siden, og ikke være
inde i "background". Jeg har også prøvet at ændre noget i html-koden, men
jeg vidste ikke præcis hvad der skulle skrives.

Altså mit spørgsmål lyder hvordan man kan lave flere div'er i et div
element.