Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotogalleri på Nettet
Fra : Per F Andersen

Dato : 01-05-04 22:38

Jeg ved godt at dette emne har været oppe utallige gange, men jeg søger en
program, der kan generere et fotogalleri, så man på thumbnails kan se enten
filnavn eller dato. Man skal også have mulighed for selv at bestemme
billedstørrelse (og design).

mvh per

Fra : Pipeline

Dato : 01-05-04 23:45

Jeg har lige hentet JAlbum her: http://jalbum.net/
Jeg har ikke leget med det endnu, men det ser godt ud. Og så er det gratis

--
MVH/Regards
Pipeline (Remove XXXXXX to reply)

Fra : Pipeline

Dato : 01-05-04 23:47

....Og på dansk.

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-04 23:51

"Per F Andersen" <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> skrev:

>Jeg ved godt at dette emne har været oppe utallige gange,

Ja. Og det er, så bredt formuleret, trivielt fordi
- stort set alle grafikprogrammer kan, fra det gratis Irfan View til
Photoshop i den dyre udgave. Hvilket man vælger er vidtgående en
smagssag.
- det er banal html som lige så godt kan laves i hånden, med en
skabelon er der klaret for alle sider.

>men jeg søger en
>program, der kan generere et fotogalleri, så man på thumbnails kan se enten
>filnavn eller dato. Man skal også have mulighed for selv at bestemme
>billedstørrelse (og design).

I de fleste programmer kan du vælge det design der kommer dine ønsker
nærmest og så tilpasse det og lægge det ind som skabelon. Du kan også
kigge rundt på nettet og lade dig inspirere. Du er f.eks. velkommen
til at låne mit layout, se sig., og tilpasse det. Det er helt
primitivt.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Mic Holm

Dato : 02-05-04 06:58

Jeg bruger gallery. Se på www.gizwiz.dk hvordan det ser ud.

Det er lidt nørdet at få til at virke, men så er det også let at uploade
billeder, og serveren laver både thumbnails og en 800x600 version af
billedet, og beholder den helt store opløsning.

--Michael

Fra : Per F Andersen

Dato : 02-05-04 07:45

Per F Andersen wrote:
> [...]
> thumbnails kan se enten filnavn eller dato. Man skal også have
> mulighed for selv at bestemme billedstørrelse (og design).

Tak for svarene.
Jeg skulle måske have bemærket, at jeg HAR kendskab til programmerne
Frontpage, ACDSee, Photoshop. men ingen af dem giver mulighed for både af
bestemme størrelse og tekst ved billeder.
Ja, og jeg er enig i, at det meget nemt kan gøres selv, men jeg har brug for
at kunne generere rigtig mange billeder på een gang af forskellige typer
billeder, samt derefter lejlighedsvis at tilføje nye. Så hvis nogen har
ERFARING med et program, der opfylder mine behov vil jeg godt høre om det.

mvh per

--------------------------
www.f-andersen.com - billeder fra Indien
http://javist.smartlog.dk - min nye weblog med få billeder

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-05-04 07:54

On Sun, 2 May 2004 08:44:47 +0200, "Per F Andersen"
> [...]

>ERFARING med et program, der opfylder mine behov vil jeg godt høre om det.

Photoshop: Med actions og automate kan du gøre næsten hvad du vil.
Samt lave html sider (det har jeg dog ikke prøvet).

ThumbsPlus (www.cerious.com) kan også batch resize samt lave html
sider, kan også tildels rename filer.

Men til renaming vil jeg forslå "Rename4u"
http://www.kellysoftware.com/software/Rename4u.asp

MVH Tommy

Fra : Per F Andersen

Dato : 02-05-04 09:15

Tommy Jensen wrote:
> Photoshop: Med actions og automate kan du gøre næsten hvad du vil.
> Samt lave html sider (det har jeg dog ikke prøvet).

Som sagt jeg har prøvet, og man kan ikke bestemme størrelsen på de viste
fotos!

mvh per

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-05-04 09:31

On Sun, 2 May 2004 10:15:15 +0200, "Per F Andersen"
<Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> wrote:

>Som sagt jeg har prøvet, og man kan ikke bestemme størrelsen på de viste
>fotos!

Nå! Jeg kan ellers godt resize billeder i bundter i PS.

Du må nok se i øjene at du ikker finder eet program der kan alt det du
vil og må bruge forskellige programmer til de forskellige dele.

Alternativt skal du installere Exhibition Engine som du finder her
(det kan næsten det hele):

http://photography-on-the.net/

Med dette uploader du alle de billeder du lyster og EE kan så lave
alle de forskellige størrelser du ønsker lige fra mikro thumbnails til
original størrelserne. Det er god lidt tricky at sætte op.

Du kan se her hvorledes det kan se ud

http://www.klein-jensen.dk/ee/

Men selvom EE kan resize så bruger jeg fortsat PS til at resize til
den default størrelse jeg ønsker at vise på web, derudover tilføjer
jeg rammer og IPTC kleywords, alt sammen med actions i PS. Så den
eneste resize EE laver for mig er et microthumb og et thumb. Se i
galleriet hvad jeg mener med disse 2 størrelser.

Inden upload renamer jeg billederne med Rename4u

MVH Tommy

Fra : Per F Andersen

Dato : 02-05-04 09:54

Tommy Jensen wrote:

> Nå! Jeg kan ellers godt resize billeder i bundter i PS.

Tak for dit svar.
Jeg tror du misforstår lidt hvad jeg skriver.
Jeg kan godt resize fotos i bundter i PS (og andre programmer). Ligeledes
kan jeg batch-rename med mange forskellieg f.eks. Paintshop Pro eller sågar
Windows XP. Og det er ikke det jeg har problemer med.
Jeg har brug for at kunne generere mange fotos på en gang til et fotogalleri
(html), hvor jeg selv kan bestemme størrelsen på de viste billeder og enten
jpg'ens navn eller dato - og det kan PS ikke.

mvh per

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-05-04 10:19

On Sun, 2 May 2004 10:53:56 +0200, "Per F Andersen"
> [...]

>(html), hvor jeg selv kan bestemme størrelsen på de viste billeder og enten
>jpg'ens navn eller dato - og det kan PS ikke.

Men jeg tror så tilgengæld at du ikke læser hvad jeg skriver nemlig at
du nok ikke finder eet program der kan det hele, du må anvende
forskellige programmer til de forskellige dele.

Med "bestemme størrelsen" mener du da individuelt? Altså i en stak på
10 billeder vil du have 1,3,5 i størrelse A, 2,4,6 i størrelse B og
resten i størrelse C? Er det det du mener? For så tror jeg ikke du
finder noget der kan det.

Jeg tror det tætteste du kommer er det galleri jeg omtalte.

Thumbsplus kommer også tæt på, se det her test gallei jeg lige har
lavet: http://www.klein-jensen.dk/html/page.html

MVH Tommy

Fra : Kenneth K.

Dato : 02-05-04 10:58

On Sun, 02 May 2004 11:19:07 +0200, Tommy Jensen <toj@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
> finder noget der kan det.
>
> Jeg tror det tætteste du kommer er det galleri jeg omtalte.

Ta' et kig på JAlbum, http://jalbum.net som pipeline nævner. Der kan du
vælge størrelse på billeder og thumbnails. Du kan dog ikke vælge
forskellige størrelser til forskellige billeder. Den genererer udfra dine
rå billeder sider, billeder og thumbnails lokalt. Du skal altså ikke rode
med php eller mysql eller andet server halløj og med indbygget ftpklient
er det meget nemt at ligge op. Skabalonerne kan du selv rette i som det
passer dig eller du kan finde en du synes om bland de mange som allerede
er lavet http://jalbum.net.

Mvh,
Kenneth

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 02-05-04 08:15

Per F Andersen wrote:
> [...]
> thumbnails kan se enten filnavn eller dato. Man skal også have
> mulighed for selv at bestemme billedstørrelse (og design).

Jeg bruger det gratis program Web Album Generator.
http://www.ornj.net/software/webalbum/

Det er simpelt, og er til at holde ud at se på, efter min mening.
Det laver selv thumbnails, der er mulighed for caption, og man kan ændre
style sheet.

Det har dog ikke mulighed for dato eller exif eller lign. Datoen på
nedenstående eksempel er kommet ved at jeg navngiver billederne med dato,
når de hentes ind fra kameraet.

Eksempel: http://www.beltoft.dk/gallery/

/Mogens

Fra : Peter Holm

Dato : 02-05-04 10:50

Per F Andersen wrote:
> [...]
> thumbnails kan se enten filnavn eller dato. Man skal også have
> mulighed for selv at bestemme billedstørrelse (og design).

BreezeBrowser kan lige det du søger.
http://www.breezesys.com/
Mvh
Peter