indlæring af fremsendelse
Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 01-05-04 19:15

Hej!
Er der nogen, der kan give mig nogle råd i forhold til indlæring af
fremsendelse af hunden. Gerne forslag til forskellige
træningsmuligheder med dertilhørende fordele og ulemper.
På forhånd tak.

Mvh.
Mette

Fra : malle-brok

Dato : 01-05-04 20:30

Hej Mette.

Til brug i hvilket program - DcH, DKK, IPO eller ???

Hilsen
Carina

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 02-05-04 10:32

Hej!

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> wrote in message news:<c70tsa$1u9$1@sunsite.dk>...

> Til brug i hvilket program - DcH, DKK, IPO eller ???

Nå ja, det glemte jeg vist lige at skrive. Det er DcH programmet.

Mvh.
Mette

Fra : malle-brok

Dato : 02-05-04 10:37

Hej igen...

Jeg har på et tidspunkt skrevet følgende artikel om indlæring af
fremadsendelse til bla. DcH-programmet:
http://www.redningshund.dk/dansk/artikler_lyd_fremadsendelse.php

- Måske kan du bruge nogle ideer herfra ???

Hilsen
Carina

Fra : qfha

Dato : 02-05-04 16:20

"Mette N. S?rensen" skrev d. 01-05-04 19:15 dette indlæg :
> [...]
> fremsendelse af hunden. Gerne forslag til forskellige
> træningsmuligheder med dertilhørende fordele og ulemper.

-------------

Du starter med at sætte hunden af og går ud og lægger apportbukken.
Afstanden afhænger af om hunden iøvrigt kan apportere. Hvis den ikke
kan, så start blot med to m. Forsøg afstanden, når det er en succes. Når
det sidder sikker kan du lægge højre venstre på. Men start med
fremsendelse.
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Holm

Dato : 02-05-04 17:52

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremsendelse af hunden. Gerne forslag til forskellige
> træningsmuligheder med dertilhørende fordele og ulemper.

Hej Mette

Jeg tager altid udgangspunkt i hvad hunden kan i forvejen .
Det er min erfaring at de fleste hunde ejere begår den fejl at forvente mere
af hunden end den kan .
Derfor , ..hvis din hund allerede kan apportere og tager apporten med sig
hjem , så kan du godt bruge den som "drivmiddel"...

Måden jeg har lært mine hunde fremadsendelse på er følgene ( og der er to
måder , som har virket godt )..
1. stå med hunden , få en medhjælper til at gå et stykke væk , og giv
kommandoen "fremad"...hjælperen må gerne kalde på hunden her ,..når hunden
er fremme , får den ros og godbidder .

Anden metode er at stille en spand et stykke fremme , med en godbid på
toppen .
I starten kan du lade spanden stå ganske kort fra dig og hunden , giv
kommandoen fremad , og hjælp hunden på vej hvis den ikke forstår .
Du kan også tage hunden med helt hen til spanden og vise den godbidden , tag
den med tilbage til udgangspunktet , og giv kommandoen "fremad".

I indlæringen er det , efter min mening , vigtigt at hunden kan se
"målet"..efterhånden kan man så gøre målet mindre og mindre , men der skal
altid være en belønning på udsendelses stedet , så hunden får noget ud af at
løbe fremad .

Rigtig god fornøjelse .

Hilsen Holm

Fra : malle-brok

Dato : 08-05-04 11:49

Hej

> [...]
> altid være en belønning på udsendelses stedet , så hunden får noget ud af

Nu kan det godt være jeg misforstår dig .

Vil du med tiden gøre "målet" mindre og mindre, så hunden til sidste skal
bruge næsen, eller mener du at hunden blot til sidst ikke skal kunne se
"målet" fra startstedet ???

Der er selvfølgelig mange rigtige måder at træne fremadsendelse på, men min
erfaringer siger mig, at det er en fordel at "målet" ALTID (uanset om det
drejer sig om indlæring eller vedligeholdelsestræning) altid er synligt fra
minimum 10 skridts afstand. Det betyder så også for den rutinerede hund, at
den selvfølgelig ikke skal kunne se målet fra startstedet, og da jeg godt
kan lide at hunden kan løbe meget længere end den skal kunne til
konkurrencer, betyder det, at man kommer til at træne på nogle lange
afstande. - Min hund træner f.eks. aldrig en fremadsendelse der er kortere
end 150 skridt. Det betyder så, at når vi kommer til konkurrence så spæææner
hun afsted de første 40 skridt uden overhovedet at være begyndt at kigge
efter "målet", men løber bare snorlige - altså, for det meste i hvert fald
*GGG* .

Lidt video af Tikkis fremadsendelse til VM for redningshunde:
http://www.redningshund.dk/video/redhu_carinatikki_fremadsendelse.mpg

Hilsen
Carina